Visa fullständig version : Smällta blyet??
heikinheimo
2005-03-19, 11:33
Vad skulle vara det lättaste sättet att smällta bly i en fårm. Hur gör jag min fårm?? Tack
carpfenmazter
2005-03-19, 11:55
Tillför Energi ;)
Ordna fram en sån smältkupa som man använder när man gör tennsoldater sen är det bara smälta blyet på spisen.
Kjelle Lundberg
2005-03-19, 12:17
Enkla formar kan du göra av gips.Funkar helt ok för små serier.
Enklaste formen görs i gips efter en förlaga i modellera. Den räcker inte till många utgjutningar, sota innan bly så blir det litte bätre. Sedan kan man göra i silikon, eller köpa en form, det beror ju på vad som skall göras. Tex. har hag sett på Staminainc formar för att gjuta egna jigghuven.
CAVEAT, gipsformar MÅSTE vara absolut torra innan man häller i bly!
Torka på elelment eller i ugn ett tag innan. Eller riskera en smältbly fontän...
Så vad tänkte du gjuta?
Anders (Team Lilla My)
2005-03-19, 17:43
Du kan gå in på min hemsida
http://web.telia.com/~u50900600/
och klicka på "Gör det själv" i vänstermenyn så kan du läsa om hur vi gjuter sänken och pilkar.
Tenn smälter vi 231,9 grader. Bly först vid 327,5 grader. Frågan är om du kan få tillräckligt varmt på spisplattan för det? Vi använder ett gasolkök.
Lycka till!
Poängterar en gång till att formen absolut inte får vara fuktig. Inköp gärna ett par billiga skyddsglasögon. Kostar ett par tior och är väl placerade pengar..
I min gröna ungdom gjöt jag saker i träformar och hällde tenn i en fuktig form. Hela skiten exploderade i ansiktet på mig. Brännsår i pannan och på kinden men ögonen klarade sig. Jag fick plocka ner tennrester från taket.. Så det är inget att ta lätt på..
Anders (Team Lilla My)
2005-03-19, 20:19
Jepp! Ingen fukt när du häller på blyet. Har själv råkat ut för kopparrör med fuktig beläggning i. Skyddsglasögonen räddade nog synen på mig då men bly i ansiktet ger fina brännsår... Numera kollar jag alltid rören noga innan jag gjuter. Tänk också på att ha handskar och undvik nylon/polyesterkläder.
När det gäller gipsformar så går de att använda många gånger om man använder dem försiktigt och förvarar dem torrt. En fuktig form spricker direkt om du försöker gjuta i den.
Jonas 37
2005-03-19, 22:21
Håll helst till i nåt väl ventilerat utrymme, andvänd skyddsmask. Bildas giftiga gaser när man smälter bly.
Wikström
2005-03-20, 10:01
Det går utmärkt att smälta på en vanlig spisplatta. En Pb-Sn legering
är eutektisk och smälter vid en lägre temp än vad de rena metallerna gör.
Vanligt lödtenn (Pb-Sn legering) smälter vid ca 190 grader.
Ska man gjuta mycket kan det löna sig med en elektrisk smältgryta med
bottenavtappning.
/ Wikström
heikinheimo
2005-03-20, 21:22
Okej men jag har liite o klart hur jag gör mina fårmer ennu. Tänkte göra små tuber som jak kan trenga in i et 10mm hål.
Varning för att smälta bly överhuvudtaget. Ångorna är jättegiftiga. Blyångorna lagras i hjärnan. Och ger en massa dåliga effekter. Använd rent tenn i stället. Varför tror du att dom tog bort bly i bensinen. Man tappar håret och minnet försämras, plus en massa elände.
Varning för att smälta bly överhuvudtaget. Ångorna är jättegiftiga. Blyångorna lagras i hjärnan. Och ger en massa dåliga effekter. Använd rent tenn i stället. Varför tror du att dom tog bort bly i bensinen. Man tappar håret och minnet försämras, plus en massa elände.
Hmmm. men om man håller till utomhus så borde knappast ångorna ha någon större påverkan...
Pike for life
2005-03-21, 10:09
Vart kan man köpa färdiga former till att gjuta sänken i bly?
Bly är giftigt, det är riktigt. Men de skall inte överdrivas, om man gör det någon gång så är det inte så farligt för den personen. Viktigare att ha ventilering, att inte överhetta etc. Det är stor skillnad på oorganiskt (metall) och organiskt (bensin).
Tappat bly kanske kan vara en källa till trassel.
Relaterat:
http://www.miljobarometern.stockholm.se/Sub.asp?mp=MP&mo=2&dm=7
Hm, det finns någon notis om att bly sänken skulle slutas att säljas i Stockholms kommun. Dyker nog upp igen om det är sant.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.