handdator

Visa fullständig version : Fråga ang Sjöbjörnen (LTJ) Light Tackle Jerk.

FreeHeeler
2005-07-05, 10:36
Halloj!

Har denna sommar upptäckt det häftiga ytfisket efter Abborre.
Och har nu utökat mitt betessortiment med lite tyngre/större beten typ Super spooks osv.
Och behöver däför införskaffa ett lite kraftigare/styvare spö än min nuvarande 7 fotare 2-12g...

Min fråga till er som äger ett (LTJ) Light Tackle Jerk är hur drillningsegenskaperna bli med ett såpass styvt spö? Går inte mycket av tjusningen med att drilla Abborre förlorad?
Hur stor skillnad är det på ett LTJ och ett "vanligt haspelspö"
Har nämligen lite beslutsågenst om jag ska välja Sjöbjörnen (LTJ) Light Tackle Jerk Haspel, eller ett "vanligt" haspelspö 6-7" med kastvikt runt 5 till 20-25g.
Tyvärr så har jag inte möjlighet att känna på ett LTJ före köp....

Tacksam för lite synpukter o tips.

Mvh Micke.

Flygfisken
2005-07-05, 10:54
Du förlorar ingenting av drillningsegenskaperna med ett LTJ!
Det ät toppaktion på spöet, och du kommer bli så nöjd med spöet, har själv 2 stycken, och är mycket nöjd! det är liksom gjort för super spook och liknande beten, så jag kan inte tänka mig att du hittar ett annat haspelspö som är skönare än detta till ytfisket:-)

Lycka till.

Jan O
2005-07-05, 14:07
Jag har landat ganska många fiskar på LTJ både spinn o haspel. De har en mycket bra aktion för att köra WTD med ytbeten, drillningsegneskaperna är utmärkta. Tycker att haspelversionen även är ett av de bättre jiggspön jag testat. Det är däremot inte UL spön om det är sådana som du föredrar. Förväxla inte dessa saker.... LTJ spöna baxar upp en femkilosgös med godkänt resultat men ger även en kul fight med halvkilosabborrar.

El_Kebabo
2005-07-05, 21:04
kan bara hålla med herrrarna ovanför, har nu tagit både gädda,gös å borre på mitt ltj å är helnöjd. ett kanonspö helt enkelt... kan även tipsa om dams tredelade ytbete som jag köpte häromdan, helt sjuk gång på den lägge sig uppåner å åker åt alla håll.... tog 4-5fina borrar på den nu i söndags. kostade för övrigt bara 65 spänn där jag köpte den...

FreeHeeler
2005-07-07, 08:58
Efter alla lovord är nu 1st LTJ haspel på väg med posten =).
Ska bli jäkligt kul att testa, hoppas man hinner få det till helgen..
Tack för all info osv!

/Micke.

El_Kebabo
2005-07-07, 11:58
du lär inte bli besviken... lycka te med fisket

pikecatcher
2005-11-27, 09:41
Är grymt sugen på detta spö... (dum fråga) går det att beställa från Flyfisherman direkt? i så fall hur?

Jan O
2005-11-27, 10:41
www.flyfisherman.se, de skickar säkert ett spö. Du har väl två rdskapshandlare i Örebro? Kanske kan de ta hem det....