handdator

Visa fullständig version : Tips ang göstrolling sökes

Rixman
2006-05-19, 20:44
Ska ut och trolla gös i morgon och jag undrar fall ni har några bra tips att dela med er av. allt från beten, fart, färger och annat är av intresse.....

KYlinkan
2006-05-19, 21:11
Ska ut och trolla gös i morgon och jag undrar fall ni har några bra tips att dela med er av. allt från beten, fart, färger och annat är av intresse.....

Nilsmaster 70 färgen verkar vara ett bete som fungerar i alla vatten året om. Så är det härekring iaf(borås trakten). Antingen den eller ev bomber 24a i färgen sxio eller liknande. även om det är lektider så måste du ut å testa så kolla grund men närliggande djupt vatten, grundflak oxå med lite djup runt om kring. tight lines!

MRflinta
2006-05-19, 21:59
nils master är nr1

team char
2006-05-20, 00:30
var utt på den första turen för åren och hadde inga förväntningar att det skulle bli någon gös när man såg på tempen som visade 6,6 grader. Men det blev en lyckad dag med 9 st gösar alla på Rapala husky CLN fiskade via djuprigg på 15 fot. Inga rekord gösar dom låg runt kilos sträcket. Men i sjön jag fiskar i så är gös över två kilo inte vanlig.

GustafssoN
2006-05-20, 14:06
Testa lite olika beten i färgerna Firetiger, silverblå & Rödvit.

Strikepro djupgående simmar ner till runt 7 - 8 meter och kan vara riktigt fin vid fiske efter pelagiskt gående fisk.
Annars kan ja rekommendera wobblern JUDAS.
Ifall du vill köra spinnare sätt på en BLÅVIT reflex omöjligt att bomma om det finns gös, har själv tagit en del gösar på reflexen.

Jan O
2006-05-20, 14:34
Har märkt att det skiljer otroligt mellan sjöar, killarna som trollar på Ekoln i Mälaren får fisk på helt andra grejor än jag själv i tex Brofjärden eller Görväln i Mälaren. Uppe i Sandviken tittade killarna bara roat på mina wobblers å sa "testa kan man ju alltid göra" å plockade sedan fram förskräckliga saker i neonfärger, vilka fick något? Ja inte ver det jag. Men ändå.... det jag mfl lyckats med är bla shad rap, största djugående modellerna i abborrfärg och gult. Red Fin, numera en klassiker som går att fiska på olika djup. Blått o silver har gått bäst...

Boa
2006-05-22, 02:25
Mycket beror naturligtvis på i villken sjö du ska fiska i och hur topografin ser ut, samt om vattnet är "grummligt".

Jag trollar mycket i Väringen som är en mycket grund sjö och som är mycket grummlig.
Jag använder mig av skrikiga färger på dagar och kvällar och mörka när solen gått ned. Jag inbillar mig att solen reflekteras i dom skrikiga färgerna och under natten så ger en mörk vobbler en bra kontrast mot det lilla ljus som natthimlen ger.

Hastigheten styrs av villka vobbler som sitter på och hur dom går i dom aktuella farterna och vattentemp, men jag kör så långsamt som möjligt i alla fall, cirka 1.5-1,7 knop, aldrig över 2,5.

Favvovobblers är:
Cotton cordells Ripplin redfin (gul med svart rygg är outstanding i väringen)
Predateks Sandviper (dyr som stryk men bra)
Strike Pro
Och naturligtvis min Skellefteå AIK vobbler :winner:

Jag kör uteslutande med spunnen lina och det beror på att om jag får bottenapp så kan jag "vålda" upp vobblern med endast en rätad krok som följd. Mååånga hundralappar har sparats på detta sätt.

Jag har även testat Löjskallar med tacklad löja (eller med en stor jigg ibland) med mycket bra resultat.

Jag kör även med Yellow Bird Paravaner (2st) som funkar bra om man byter ut orginalutlösaren mot något bättre.
Testa även att göra något stopp då och då (om du har flytande vobblers), det kan vara mycket effektivt om gösen är trög.

Tja, det är mina 5 öre gällande göstrolling i grunda, grummliga sjöar.

Linålen
2006-05-22, 11:11

Lite avgörande vilken typ av sjö. Men mina favoriter är CottonCordell Redfin Deeprunner, Ron Thomson Rock Ranger, Lindy, Buster Deep i sjöar där jag söker gösar som står vid botten. Nisse, Abu Hilo, Rapala husky om det är pelagisk gös som jagas. Fart 1.2-1.4 vid bottentrolling, 1.4-2.0 om det är pelagiskt. Dagtid vid bottentrolling mer åt kväll eller gryning om det är pelagisk.

Micha
2006-05-22, 16:18
Vi fiskar på Kinetec wobbler (eller vad de heter) i Vätten... funkar fint..
testast i andra sjöar med ... men som andra skrev, färgen variera.
Inte fått nån gös i år änu men vi har bara testat i Vätten ... värkar inte vara lite specielt där!

Martin_G
2006-05-22, 16:31
Lite avgörande vilken typ av sjö. Men mina favoriter är CottonCordell Redfin Deeprunner, Ron Thomson Rock Ranger, Lindy, Buster Deep i sjöar där jag söker gösar som står vid botten. Nisse, Abu Hilo, Rapala husky om det är pelagisk gös som jagas. Fart 1.2-1.4 vid bottentrolling, 1.4-2.0 om det är pelagiskt. Dagtid vid bottentrolling mer åt kväll eller gryning om det är pelagisk.

1.4-2.0 pelagiskt är betydligt snabbare än vad vi brukar köra. 0.8-1.2 är tumregeln vi kör efter. Vi har iofs fått fisk i över 2 knop, men har känslan att det ska gå långsamt. Jag antar att ni har testat olika farter en hel del och kommit fram till 1.4-2.0, kanske även farten ska vara olika från sjö till sjö?

/Martin

MastaPike
2006-05-22, 17:18
1.4-2.0 pelagiskt är betydligt snabbare än vad vi brukar köra. 0.8-1.2 är tumregeln vi kör efter. Vi har iofs fått fisk i över 2 knop, men har känslan att det ska gå långsamt. Jag antar att ni har testat olika farter en hel del och kommit fram till 1.4-2.0, kanske även farten ska vara olika från sjö till sjö?

/Martin

Jag har fått 1 gös över 5kg under 2 knop. 6 gösar över 5kg över 2 knop.

Förr gillade jag sakta trolling, nu kör jag det aldrig!

Flodebanan
2006-05-22, 17:29
Glöm inte bort tacklade mörtar och löjor, i mina ögon ngt som borde utklassa allt vad vobblers heter:)

Har fiskat Gös fåtalet gånger, men en gång vi fiskade använde jag för första gången en tacklad löja. Och både en 4 och en 5.5kg valde löjan ist för de 3 wobblerspön som också hängde på släp.

elanen
2006-05-22, 17:29
Masta Pike, klart du kan köra snabbare om vattentempen är i trivselfas för gösen. Deras bästa napptid är ju från riktigt badvarmt till runt 28 grader. Men inte när vattentempen ligger under fasen. Viktigast är nog inte exakt knop. Utan att det betet man använder ska vobbla som det är tänkt. En flytande vobbler kanske helt enkelt inte kommer till det rätta djupet vid för låg fart. Därför är ju suspendingvobbler det bästa valet. Speciellt när man hittat djupet för gösen för dagen. Med solens eller ljuset får man ju alltid ändra djupgåendet.
Gösen stiger ju efter det skymmer och solens ljusvinkel ändras.
Det är ju oftast därför gösen nästan alltid hugger vid trolling i medsjö. Sällsynt med hugg i motsjö. Gäller ju även all insjöfisk.
Gäller i varje fall i alla vatten jag fiskat i.

Flodebanan
2006-05-22, 17:38
Masta Pike, klart du kan köra snabbare om vattentempen är i trivselfas för gösen. Deras bästa napptid är ju från riktigt badvarmt till runt 28 grader. Men inte när vattentempen ligger under fasen. Viktigast är nog inte exakt knop. Utan att det betet man använder ska vobbla som det är tänkt. En flytande vobbler kanske helt enkelt inte kommer till det rätta djupet vid för låg fart. Därför är ju suspendingvobbler det bästa valet. Speciellt när man hittat djupet för gösen för dagen. Med solens eller ljuset får man ju alltid ändra djupgåendet.
Gösen stiger ju efter det skymmer och solens ljusvinkel ändras.
Det är ju oftast därför gösen nästan alltid hugger vid trolling i medsjö. Sällsynt med hugg i motsjö. Gäller ju även all insjöfisk.
Gäller i varje fall i alla vatten jag fiskat i.

Elanen, det kan räcka att de flytande wobblersen knappt går med ryggen under ytan. Iaf om man ser en natt med 15st 4-6kg fiskar som gott :)

MastaPike
2006-05-22, 17:47
Japp. Du har nog bra erfarenhet så det stämmer nog bra. Kan tänka att det är väldigt olika mellan olika vatten också.

Därför jag gillar lite snabbare är för att man ofta kan trigga dom liksom, men självklart avpassa farten efter rådande situation.

Martin_G
2006-05-22, 17:52
Funkar det bra med 2 knop täcker man ju dubbelt så mycket vatten som med min fart, dessutom antar jag motorn mår bättre när den slipper dra hinkar efter båten.

Får ge det lite mer chans till sommaren.

dengrymmekocken
2006-06-29, 23:14
[QUOTE=Rixman]Ska ut och trolla gös i morgon och jag undrar fall ni har några bra tips att dela med er av. allt från beten, fart, färger och annat är av intresse....

Rixman.
Väldigt fin sida.
mvh Rolf Persson

Flötet
2006-06-30, 11:22
Jag har fått 1 gös över 5kg under 2 knop. 6 gösar över 5kg över 2 knop.

Förr gillade jag sakta trolling, nu kör jag det aldrig!

Masta Pike

Kan du utveckla det där lite......du fiskar alltså i 2 knop och får massor......villka sjöar...alltså salt eller sött, mälaren eller vänern....???

brax slayer
2006-09-17, 19:21
man får väl ändå inte trolla i mälarn?:(

KG?
2006-09-17, 19:26
man får väl ändå inte trolla i mälarn?:(

På vissa ställen får man det. Dock inte i närheten av Eskilstuna/Västerås.

brax slayer
2006-09-20, 08:35
ok.. görs det nån skillnad mellan dragrodd och trollning föressten? Åker ju med kanot o 2 spön, de tycker jag inte är så farligt :)

KG?
2006-09-20, 08:55
ok.. görs det nån skillnad mellan dragrodd och trollning föressten? Åker ju med kanot o 2 spön, de tycker jag inte är så farligt :)
Tvivlar på att någon säger nåt om det. Men formellt är det olagligt.

Alessandro
2006-09-20, 12:02
Mycket beror naturligtvis på i villken sjö du ska fiska i och hur topografin ser ut, samt om vattnet är "grummligt".

Jag trollar mycket i Väringen som är en mycket grund sjö och som är mycket grummlig.
Jag använder mig av skrikiga färger på dagar och kvällar och mörka när solen gått ned. Jag inbillar mig att solen reflekteras i dom skrikiga färgerna och under natten så ger en mörk vobbler en bra kontrast mot det lilla ljus som natthimlen ger.

Hastigheten styrs av villka vobbler som sitter på och hur dom går i dom aktuella farterna och vattentemp, men jag kör så långsamt som möjligt i alla fall, cirka 1.5-1,7 knop, aldrig över 2,5.

Favvovobblers är:
Cotton cordells Ripplin redfin (gul med svart rygg är outstanding i väringen)
Predateks Sandviper (dyr som stryk men bra)
Strike Pro
Och naturligtvis min Skellefteå AIK vobbler :winner:

Jag kör uteslutande med spunnen lina och det beror på att om jag får bottenapp så kan jag "vålda" upp vobblern med endast en rätad krok som följd. Mååånga hundralappar har sparats på detta sätt.

Jag har även testat Löjskallar med tacklad löja (eller med en stor jigg ibland) med mycket bra resultat.

Jag kör även med Yellow Bird Paravaner (2st) som funkar bra om man byter ut orginalutlösaren mot något bättre.
Testa även att göra något stopp då och då (om du har flytande vobblers), det kan vara mycket effektivt om gösen är trög.

Tja, det är mina 5 öre gällande göstrolling i grunda, grummliga sjöar.
Kör du med ansjovis-tackel?

Ringaby
2006-09-20, 12:38
Trolla med Nils Master, annars (som jag skulle göra), stanna till vid nått grund med tillgång till djupet och använd jigg. Mycket kul och fångstgivande.

Santa
2006-10-07, 13:45
Nilsmaster 70 färgen verkar vara ett bete som fungerar i alla vatten året om. Så är det härekring iaf(borås trakten). Antingen den eller ev bomber 24a i färgen sxio eller liknande. även om det är lektider så måste du ut å testa så kolla grund men närliggande djupt vatten, grundflak oxå med lite djup runt om kring. tight lines!

Var inne på berras och kollade dom hade inte färgen 70. Har du nån bild på den?

Linålen
2006-10-07, 18:13
Se bild i fotoalbumet. Gös 7.6 kg.
6.5 meters djup Surcatch i abborrfärg.
Denna gång i blåst och regn. Kanten till djupet. Ca 4-7 meter. CottonCordellen fångade några yngel 2+, släpptes tillbaka.