Bergman
2003-05-05, 20:35
Häromdagen så tänkte jag köpa mig en fiskrök men iom att dom kostar en liten slant så funderade jag på om det inte gick att röka fisken i klotgrillen istället.
Gjorde följande inköp:
2 st etanolbrännare från ÖB = 10:-/styck
1 påse rökspån från Biltema = 25:-
1 flaska rödsprit från Biltema = 20:-
1 Aluminiumform & lite folie hade jag hemma
Så här gjorde jag:
1. Saltade några mindre Öringsfilébitar och lätt dra i några timmar
2. Öppnade grillens spjäll för fullt
3. Fyllde och placerade brännarna i botten av klotgrillen och tände på
4. Lade på nedre gallret och placerade en Aluminiumform med ca 1 cm rökspån över brännarna
5. Fort på med övre gallret och placerade folien med fiskfiléerna på
6. På med locket på grillen och väntade ca 30-45 minuter.
Efter det var Öringen klar att avnjutas ! *mums*
Jag hade lite problem med att brännarna slocknade ett par gånger tyvärr. En gång var spriten slut och några gånger tog nog syret slut i grillen men efter att jag öppnade spjällen fullt så slocknade dom inte mer. Hur mycket öppna dom ska vara skiljer nog mellan olika grillmodeller. Ska testa att lägga Aluminiumboxen direkt på glöden nästa gång och skippa brännarna ... kan nog funger lika bra tror jag men det återstår att se.
Här kommer lite bilder
Gjorde följande inköp:
2 st etanolbrännare från ÖB = 10:-/styck
1 påse rökspån från Biltema = 25:-
1 flaska rödsprit från Biltema = 20:-
1 Aluminiumform & lite folie hade jag hemma
Så här gjorde jag:
1. Saltade några mindre Öringsfilébitar och lätt dra i några timmar
2. Öppnade grillens spjäll för fullt
3. Fyllde och placerade brännarna i botten av klotgrillen och tände på
4. Lade på nedre gallret och placerade en Aluminiumform med ca 1 cm rökspån över brännarna
5. Fort på med övre gallret och placerade folien med fiskfiléerna på
6. På med locket på grillen och väntade ca 30-45 minuter.
Efter det var Öringen klar att avnjutas ! *mums*
Jag hade lite problem med att brännarna slocknade ett par gånger tyvärr. En gång var spriten slut och några gånger tog nog syret slut i grillen men efter att jag öppnade spjällen fullt så slocknade dom inte mer. Hur mycket öppna dom ska vara skiljer nog mellan olika grillmodeller. Ska testa att lägga Aluminiumboxen direkt på glöden nästa gång och skippa brännarna ... kan nog funger lika bra tror jag men det återstår att se.
Här kommer lite bilder