handdator

Visa fullständig version : Tips på bra karpsäck ?

Ryckarn
2006-09-23, 15:41
Någon som kan nämna någon bra karpsäck, alltså märke och pris?
Den ska användas till karpfiske.

ezox
2006-09-23, 15:44
jrc har billiga och bra, har en sån själv

ezox
2006-09-23, 15:45
bara att kolla på www.fiskekompaniet.se eller www.popuptackle.se

Ryckarn
2006-09-23, 15:47
ska kollas tack för snabbt svar..
EDIT;
Hittade inga JRC säckar, inte många andra heller.
Fler tips?

këff
2006-09-23, 16:35
jrc har en klockren med dragkedja för typ 220kr på nyasporting.se

Sg
2006-09-24, 11:37
EDIT;
Fler tips?

Nash zip sack har jag och kompisar använt under sommaren till sutare. Dock inte till karp men dom är gjorda för det.

Dom är inte dyra och under vår användning funkade dom klockrent iallafall.

SharperCarper
2006-09-24, 13:24
Nash Zip Sack, grymt prisvärd, rymlig... har huserat fisk mellan 9-13 för mig utan trubbel...

CalleX
2006-09-24, 13:39
Jag blev varnad för att ha en med dragkedja när jag köpte - det har tydligen varit situationer när fisken rymt...lär vara sjukt ovanligt men jag ville inte riskera något så jag köpte en med snören istället...en nash-säck från fiskekompaniet som verkar funka

Sg
2006-09-24, 13:53
Jag blev varnad för att ha en med dragkedja när jag köpte - det har tydligen varit situationer när fisken rymt...lär vara sjukt ovanligt men jag ville inte riskera något så jag köpte en med snören istället...en nash-säck från fiskekompaniet som verkar funka

Klart att något sånt KAN hända. Men jag skulle tro att risken är större att vilken säck som helst blir attackerad av gädda. Min farsa förlorade en större tävling i sina unga dagar (han tävlingsmetade mycket då) när han ledde rätt stort och sen när han skulle väga in fisken märkte han att gädda attackerat keepnetet och nästan all fisk hade stuckit ut genom hål.

Alla risker är ju relativa.

jojje84
2006-09-24, 13:55
http://www.sportfiskeboden.com/

Har rea på karpsäckar nu inför vc. Vi köpte varsin igår. Ser helt ok ut.

The Loomis Man
2006-09-24, 14:05
Klart att något sånt KAN hända. Men jag skulle tro att risken är större att vilken säck som helst blir attackerad av gädda. Min farsa förlorade en större tävling i sina unga dagar (han tävlingsmetade mycket då) när han ledde rätt stort och sen när han skulle väga in fisken märkte han att gädda attackerat keepnetet och nästan all fisk hade stuckit ut genom hål.

Alla risker är ju relativa.

hag TG tävlingsmetat :asflabb2: :asflabb2: :asflabb2: :asflabb2:

Sg
2006-09-24, 14:12
hag TG tävlingsmetat :asflabb2: :asflabb2: :asflabb2: :asflabb2:
ja det har han loopis. Fast han brukar ju hålla den profilen lågt eftersom han i dag inte vill erkänna att det är fiske.

SharperCarper
2006-09-24, 14:34

Rymt på vilket sätt? att kedjan gått upp eller att den gått sönder? Skall ju finnas ett clip som man hakar fast dragkedjan med, så att den inte skall kunna gå upp.

Flodebanan
2006-09-24, 14:53
Rymt på vilket sätt? att kedjan gått upp eller att den gått sönder? Skall ju finnas ett clip som man hakar fast dragkedjan med, så att den inte skall kunna gå upp.

Dragkedjor "spricker" ju som bekant ibland i jackor m.m Tror det är så han menade :)

CalleX
2006-09-24, 20:52

Precis - men tydligen fanns inga sådana clips på de billigare modellerna utan då fick man köpa en dyrare modell för dubbla pengarna - allt enligt säljaren på fiskekomp - själv har jag ingen aning!

SG - gäddrisken spelar väl ingen roll om man väljer dragkedja - dragsnören? tror knappast att en gädda attackerar en säck med en stor karp heller...risken är väl i så fall att en gäödda I säcken biter lite i den...fast en poäng med att säcken ä'r mörk och rätt ogenomskinlig är väl att fisken blir lugna så fort man "drar ner rullgardinen" för dem?

Ryckarn
2006-09-24, 20:56
Om man drar en karp mitt i natten, säckar man den till morgonen eller fixar man allt direkt?

SharperCarper
2006-09-24, 20:57
Precis - men tydligen fanns inga sådana clips på de billigare modellerna utan då fick man köpa en dyrare modell för dubbla pengarna - allt enligt säljaren på fiskekomp - själv har jag ingen aning!

SG - gäddrisken spelar väl ingen roll om man väljer dragkedja - dragsnören? tror knappast att en gädda attackerar en säck med en stor karp heller...risken är väl i så fall att en gäödda I säcken biter lite i den...fast en poäng med att säcken ä'r mörk och rätt ogenomskinlig är väl att fisken blir lugna så fort man "drar ner rullgardinen" för dem?

Nazh Zip Sack har clip, den gav jag 169 för... så :rolleyes:

Jimmiee
2006-09-24, 20:58
jag kör BFT karpsäck tycker den är skitbra!

CalleX
2006-09-24, 20:59
Om man drar en karp mitt i natten, säckar man den till morgonen eller fixar man allt direkt?

Säcka så kort som möjligt - risken är att de skadar sig om man låter de vila upp sig för länge...blir helt galna när man tar upp dem igen och då är det bra om de är lite slitna från fighten fortfarande.

Ryckarn
2006-09-24, 21:11
okej, blir ju lite svårt o ta bra bilder om de e kolsvart ute.

CalleX
2006-09-24, 21:14

Men det går - en pannlampa eller sökarlampa på kameran... man får offra vybilderna för att slippa en vilt kämpande fisk...

carpfenmazter
2006-09-24, 21:24

Tro mig, det är bra mycket svårare att fota en karp som varit säckad några timmar

Flodebanan
2006-09-24, 21:30

Testa använd blixten på kameran. Det blir HELT OK bilder med vilken jävla skitkamera som helst :) Klart en bild är betydligt finare i morgonljuset, helt klart, men det är ju upp till var och en hur man prioriterar.

CalleX
2006-09-25, 00:11
Testa använd blixten på kameran. Det blir HELT OK bilder med vilken jävla skitkamera som helst :) Klart en bild är betydligt finare i morgonljuset, helt klart, men det är ju upp till var och en hur man prioriterar.

Problemet brukar väl snarare vara att kameran har svårt att fokusera... Sist när jag skulle fota en karp åt Comer så använde jag två pannlampor (kameran saknade sökarljus) och tog 4-5 bilder varav en blev (nästan) skarp... (kolla fiskekompaniets hemsida :) - han heter Ronny och det var i östra)

Sg
2006-09-25, 09:07

Det är klart det inte spelar någon roll. Det var inte det som var min poäng. Min poäng var att såna mer eller mindre ofattbara saker händer. Vare sig man har blixtlås eller sånt skutlås. Btw är jag rätt säker på att någon säkert tappat fisk för att en karp har knuffat ut skjutlåset också!

Sen kostar inte en zip sack dubbla pengarna. Mellan 160-200 kr är normalt för en nash zip sack. Och det är väl inte dyrt iallafall?

Strunt samma, :P Sånt här går nästan inte att diskutera för det bygger på vidskepelse och vad man tror på. Jag tror på zipsack som är smidig och vad jag sett, bra. En del andra har säkert andra säckar som dom tycker är bra.

Du har rätt i att halva meningen är att man ska kunna lugna dom. Och skydda dom från solljuset så att dom inte blir stressade eller skadade. Det var nash syfte med säcken iallafall och jag tror nog det funkar så också :)

CalleX
2006-09-25, 10:35
Det är klart det inte spelar någon roll. Det var inte det som var min poäng. Min poäng var att såna mer eller mindre ofattbara saker händer. Vare sig man har blixtlås eller sånt skutlås. Btw är jag rätt säker på att någon säkert tappat fisk för att en karp har knuffat ut skjutlåset också!

Sen kostar inte en zip sack dubbla pengarna. Mellan 160-200 kr är normalt för en nash zip sack. Och det är väl inte dyrt iallafall?

Strunt samma, :P Sånt här går nästan inte att diskutera för det bygger på vidskepelse och vad man tror på. Jag tror på zipsack som är smidig och vad jag sett, bra. En del andra har säkert andra säckar som dom tycker är bra.

Du har rätt i att halva meningen är att man ska kunna lugna dom. Och skydda dom från solljuset så att dom inte blir stressade eller skadade. Det var nash syfte med säcken iallafall och jag tror nog det funkar så också :)

Var vänlig att läs om min post...

richtermo
2006-09-25, 12:27
EDIT;
Fler tips?

Kolla karpvårdskittet på sportfiskehörnan:

http://www.sportfiskehornan.se/show.php?pid=3609

Matta, säck och vågsling för 500:- .... jäkligt bra pris tyckte jag.

// Anders

Ryckarn
2006-09-25, 15:51
Kolla karpvårdskittet på sportfiskehörnan:

http://www.sportfiskehornan.se/show.php?pid=3609

Matta, säck och vågsling för 500:- .... jäkligt bra pris tyckte jag.

// Anders

Nice, men lite onödigt att köpa en till matta, tycker att det räcker med en ;)
Kommer nog köpa en Nikon D70 till sommaren/hösten 07, vet inte om den har blixt.
Och weightsling behövs nog inte, kör en ikeapåse eller i min avkrokningsmatta.

Santa
2006-09-25, 16:33
EDIT;
Fler tips?

Bft har en säck tror den kotsra 200-300 och den ska funka till carp med fast den är gjord för gädda

Santa
2006-09-25, 16:47
Förlåt måste bara fråga vad den största anledningen är att lägga karpen i en påse? Är det för att den ska vila upp sig innan man släpper den. ni som fiskar karp använder dom flästa påse eller?

richtermo
2006-12-13, 17:56
Förlåt måste bara fråga vad den största anledningen är att lägga karpen i en påse? Är det för att den ska vila upp sig innan man släpper den. ni som fiskar karp använder dom flästa påse eller?

Antingen för att planera vägning och fotografering i lugn och ro eller vänta på bra fotoljus på morgonen eller vänta på någon som ska komma och fota.

mrlyden
2007-04-28, 16:58
Köpte idag en BFT gäddsäck men kom att tänka på hur den kommer lukta fisk efter några säckningar/vägningar. Hur gör ni för att hålla den fräsch?

_Älgen_
2007-04-28, 17:34
Köpte idag en BFT gäddsäck men kom att tänka på hur den kommer lukta fisk efter några säckningar/vägningar. Hur gör ni för att hålla den fräsch?

Har exakt samma fråga, hur gör man för att tvätta säcken på bästa sätt?

Rassie
2007-04-28, 18:29
Det är bara att duscha av den med varmvatte och sedan hänga den på tork,,, sen om den luktar lite fisk gör la inget!

mrlyden
2007-04-28, 18:39
OK, den kanske t.o.m går att tvätta?

Flodebanan
2007-04-28, 18:44
Säckar, vågnät, håvnät, mattor och vågpåsar skall lukta fisk!

mrlyden
2007-04-28, 18:50
Säckar, vågnät, håvnät, mattor och vågpåsar skall lukta fisk!

Inte enligt morsan :)

Flodebanan
2007-04-28, 18:55
Inte enligt morsan :)

Då kan hon tvätta dom själv, mina är MiP :)

sk1234
2007-05-14, 09:04

Vad väger en BFT gäddsäck?

limnos
2007-05-14, 09:20
Jag använder säck mer och mer sällan - inte bara för att jag får färre och färre karpar.. :)

Dels blir de (ofta) som galna när de vilat upp sig. Dels tycker jag att det är roligare att ha en blixtbild på en nattfångad fisk, då kommer man ihåg omständigheterna bättre. Slutligen har jag svårt att sova när jag oroar mig för att karpen i säcken kan komma till skada, t.ex. genom syrebrist i strandkanten eller liknande.

NinjaLinus
2007-05-14, 09:22
det märker du om du väger den! Beror ju på hur mycket vatten den har sugit upp osv!

Problemet som jag hat hört med zip-säckar är att det fastnar grus och crap i dragkedjan så att den blir svårare att stänga/öppna!

mp
2008-08-20, 23:52
kan man använda en karpsäck till gäddan ?

Sg
2008-08-21, 00:21
kan man använda en karpsäck till gäddan ? CWC marknadsför ju sin stora karpsäck som gäddsäck, så ja :)