handdator

Visa fullständig version : Info om falken??

Mikael
2007-02-01, 17:41
Hej!

Någon som har lite info om fisketurer med falken? Någon som åkt med honom?

Hur är vårfisket efter torsk i östersjön (med falken)? Hur mycket pilk/jigg kan man räkna med att det går åt? Är båden ok även för en landkrabba som mig (blir sjösjuk)? Vad kostar det?

Ps. Är ute efter +10kgs torskar...borde väll iaf vara hyfsad chans där?
Tacksam för alla svar!

Anders (Team Lilla My)
2007-02-01, 21:12
Du kan ringa Ulf på 010-24 14 204

Han kör från Abbekås. Vårfisket är för det mesta riktigt bra. Från mars kan man räkna med bra fiske. Man kan inte räkna med + 10 torsk alla turer dock. Vi har haft ett snitt på 3-4 över/tur över i Lilla My de senaste 3 åren. En tur gav 11 över men det har också varit flera turer vi inte fått någon över och största torsken vägt typ 6 kg. Men så är det med fisket. Dock så tycker jag storleken på torsken generellt är sämre på sydkusten där Ulf kör, än i Gattet och Hanöbukten. Flertalet av turerna vi inte fått 10+ har varit från Abbekås. Men det är ofta mycket torsk i 3-8 kg på vraken där.

Hur mycket pilk/jigg man sätter beror helt på vilka vrak man fiskar på. På vissa vrak fastnar man inte alls medan andra vrak kan käka upp pilkar vartannat släpp, eller i värsta fall varje släpp om fisken inte är hemma.
Shadar på 20 cm ger oftast större men färre fiskar. Jag brukar ha med typ 10 shadar och 15 pilkar för eget bruk på en tur. Det har jag alltid klarat mig med. Ibland sätter man kanske 4-5, ibland nästan alla. Det vanliga bortfallet är 5-10pilkar/shadar.

När det gäller sjösjukan så ska du veta att Ulf kör i nästan alla väder. Det är sällan han avbokar en tur pga vädret. Så där får du kanske passa dig om du är känslig.

Uttern_
2007-02-01, 21:18
Jag ska också med Stahre en tur i vår. Har funderat på shadfiske då. Hur tacklar du shadarna?

Undrar Uttern_

Musky
2007-02-01, 21:41
Var ute med Falken förra våren. Han tog då 700:- för en heldagstur. Vi besökte en jävla massa vrak då det tyvärr var en trög dag, man kan inte klandra Ulf för att verkligen göra allt för ett lyckat fiske. Vad man ska ha i åtanke är att Falken inte toppar mer än 8-10 knop så det blir bra mycket båtåkande på en dag, mer än halva tiden om det vill sig illa och fisken inte är hemma på de närmsta vraken.

När jag kör shadar tacklar jag de som pilkarna dvs ca 1 meter nylontafs på 0,70-1,0 mm.

Mikael
2007-02-01, 22:00
Tackar för svaren!

Hur gör man om man vill åka till Gattet eller Hanöbukten?

Jag hade hört att det försvann betydligt fler pilkar än så, possitivt!

Det där med sjösjukan är ju ett problem...många år sen sist men man glömer aldrig sådana upplevelser. Däremot klarade jag en tur på 8 h till flader där cirka 75 % av personerna på vår båt spydde. den andra båden fick vända efter 1 h, då spydde alla där! Kanske har det släppt men vågar man chansa???

Hur sent kan man avboka turen utan att behöva betala? Lovar den 15 m/s ett par dagar innan borde det ju gå...??

Skall även ut med ekeskär i början av mars då han fiskar i östersjön...var tydligen bra fiske på de turerna förra året.

Var köper ni shadar/pilkar när man kan räkna med en hel del förluster?

På söndag bär det ut på sundet med Wittskär men där har jag inte så höga förvändningar...endast på det sociala då vi är ett helt gäng som åker...

Ha det!

Uttern_
2007-02-02, 16:53
Tackar för svaren!

Hur gör man om man vill åka till Gattet eller Hanöbukten?

Jag hade hört att det försvann betydligt fler pilkar än så, possitivt!

Det där med sjösjukan är ju ett problem...många år sen sist men man glömer aldrig sådana upplevelser. Däremot klarade jag en tur på 8 h till flader där cirka 75 % av personerna på vår båt spydde. den andra båden fick vända efter 1 h, då spydde alla där! Kanske har det släppt men vågar man chansa???

Hur sent kan man avboka turen utan att behöva betala? Lovar den 15 m/s ett par dagar innan borde det ju gå...??

Skall även ut med ekeskär i början av mars då han fiskar i östersjön...var tydligen bra fiske på de turerna förra året.

Var köper ni shadar/pilkar när man kan räkna med en hel del förluster?

På söndag bär det ut på sundet med Wittskär men där har jag inte så höga förvändningar...endast på det sociala då vi är ett helt gäng som åker...

Ha det!

Sjösjukan finns ju åksjukeplåster du kan använda.
Hu rmycket pilk det går åt är nog rysligt olika. Wreckbender tipsade om att man kan köra med enkelkrok istf trekrok under pilken. Det ska jag testa.

CUÅL Folks! :sun:
Fiskedepån i Hbg säljer pilkar billigt. De har shadar till vettigt pris oxå.

Anders (Team Lilla My)
2007-02-03, 10:36
Shadarna tacklar du precis som Musky skriver med en nylontafs framför. Jag använder 0,80 nylon. Cirka 60-100cm lång och ett grovt lekande i varje ände. OBS!!! Ingen hake! En större torsk slaktar även den grövsta haken och bänder upp den. Man får alltså sätta en ring i jigghuvudet och trä i lekandet där. OBS!!! Kolla ringens styrka!

Vad gäller avbokningar så för du väl snacka med Ulf om det.

Vad jag vet så finns det ingen som kör organiserade vrakturer i Gattet eller Hanöbukten. Moskus dykklubb kör fisketurer från Ystad men då måste man nog samla ihop ett gäng som bokar båten.
http://www.moskus.se/

Sedan så är där ju ett par trollingbåtar som kör från Simris. Vad jag hört så ska någon av dem satsa lite på vrak. Det kör också någon båt från Blekinge som jag hört var intresserad av vrakfisket. Vet dock inte mer om detta, eller vad för kunskap de har om vrakfisket.

Ekeskär fiskar i gränsvattnet mellan Öresund och Östersjön och det är inte vrakfiske man kör på våren utan mer bule/drivfiske på stentoppar.

Uttern_
2007-02-03, 15:57
Shadarna tacklar du precis som Musky skriver med en nylontafs framför. Jag använder 0,80 nylon. Cirka 60-100cm lång och ett grovt lekande i varje ände. OBS!!! Ingen hake! En större torsk slaktar även den grövsta haken och bänder upp den. Man får alltså sätta en ring i jigghuvudet och trä i lekandet där. OBS!!! Kolla ringens styrka!

OK, jag är med. Hur tunga jighuvud kör du, Anders, eller har du sänke eller pilk för att komma ner?

Undar

Uttern_:wow3:

Anders (Team Lilla My)
2007-02-03, 20:30
300 gr använder jag. Det är lagom tyngd och kroken som sitter på de huvudena jag köper passar till en 20 cm shad. Man kan fiska med mindre jiggar eller med pilk (utan krok) och upphängarjigg men jag vill ha stor torsk...:cool2:

rigge
2007-02-11, 20:42
Vi skall ut med Ulf om tre veckor, kan återkomma med rapport. Anders skriver att Ulf går ut i nästan alla väder, jag tror att du kan ta bort "nästan". Ifjol gick vi halvvägs till Polen (kändes det som) i 14 m/s. Flera blev sjösjuka trots piller och plåster bakom örat. Det ryktas att välkända Freddy från GHFK en gång fått betala Ulf för att slippa åka med en tur.

Generellt sett får du mest torsk senare på våren, men störst fisk så här års. Sedan är det en upplevelse i sig bara att åka ut med Falken och Ulf Stahre - en levande legend.

/Rikard