handdator

Visa fullständig version : Linder 400 tråden

The Loomis Man
2007-03-13, 20:36
Här kan ni ösa på med bilder, ideér och berättelser om Linder 400 sportsman....

Försöker att hitta en realistisk förstabåt :peta: :elgura:

Bigfisher
2007-03-13, 20:37
det var en gång en linder ..... :beer:

Flodebanan
2007-03-13, 20:43
http://www.piscatus.com/ - Båten

Om du inte redan kikat där. Håller på för fullt med min i garaget, bilder kommer på hemsidan när det är klart. Lär dock dröja en vecka eller två.

Test005
2007-03-13, 20:46
Bra initiativ med en Linder 400 tråd. Verkar vara många som äger en sån och ännu fler som vill ha en.

The Loomis Man
2007-03-13, 22:14
Bra initiativ med en Linder 400 tråd. Verkar vara många som äger en sån och ännu fler som vill ha en.

typ så jag tänkte :kung1:

turing
2007-03-14, 12:02
Intressant med en 400:a tråd - är det fler som byggt om tillTrollingskutor ?
Tips - blya fören på båten så går de mkt stabilare i sjön vid lite blåst och fraamför allt om man är ensam...:fisk:

Krokko
2007-03-14, 12:48
Funderar på att montera grabbräcke på min Linder i vår, bättre och smidigare för spöhållare och dessutom skönt att ta stöd emot blåsiga dagar. Nu har jag ju redan skruvat fast spöhållare på relingens insida, vilket kommer att resultera i fula hål om hållarna tas bort. Någon som har ett bra fösrlag på hur dessa kan täppas igen på snyggast sätt? Popnit är ju ett alternativ.
jag kommer även att göra om fästet för ekolodsgivaren, har nu en plywood skiva i aktern som sitter fast i två bultar med vingmuttrar, kallt och bökigt att få dit under kylslagna förhållanden, funderar på en variant som fanns länkad på Pscatus hemsida, en "dörrstopper" som kan fällas upp/ner, såg smutt ut.

Flodebanan
2007-03-14, 17:05
Funderar på att montera grabbräcke på min Linder i vår, bättre och smidigare för spöhållare och dessutom skönt att ta stöd emot blåsiga dagar. Nu har jag ju redan skruvat fast spöhållare på relingens insida, vilket kommer att resultera i fula hål om hållarna tas bort. Någon som har ett bra fösrlag på hur dessa kan täppas igen på snyggast sätt? Popnit är ju ett alternativ.
jag kommer även att göra om fästet för ekolodsgivaren, har nu en plywood skiva i aktern som sitter fast i två bultar med vingmuttrar, kallt och bökigt att få dit under kylslagna förhållanden, funderar på en variant som fanns länkad på Pscatus hemsida, en "dörrstopper" som kan fällas upp/ner, såg smutt ut.

Använd en TIGsvets och dra ihop hålen mha lite iläggsstång :)

Rixman
2007-03-14, 22:01
Har nyligen köpt min 400:a och fiskat en del med den, men problemet med båten eller fördelen är att det sitter en 20hk 4t i aktern och det är lite surt att hela tiden köra motorn upptiltad. tänkte därför skaffa mig en enmotor som jag kan använda mig av när jag kör runt på de lite grundare vattnet... funderar på en minkota enduro 30... vad tror ni om detta räcker det för att driva båten och hur länge. kör oftast bara korta sträckor i vikarna men tillräckligt för att jag inte ska orka ro eller att jag tycker att det är lönt att köra med den stora motorn ...vad säger ni???

Rospigg
2007-03-14, 22:07
Har nyligen köpt min 400:a och fiskat en del med den, men problemet med båten eller fördelen är att det sitter en 20hk 4t i aktern och det är lite surt att hela tiden köra motorn upptiltad. tänkte därför skaffa mig en enmotor som jag kan använda mig av när jag kör runt på de lite grundare vattnet... funderar på en minkota enduro 30... vad tror ni om detta räcker det för att driva båten och hur länge. kör oftast bara korta sträckor i vikarna men tillräckligt för att jag inte ska orka ro eller att jag tycker att det är lönt att köra med den stora motorn ...vad säger ni???

För framdrivningsförmågan räcker Endura 30 bra, jag har en sån som jag förut använt på både Buster RS och L båda klart tyngre än 400.an men numera på en Linder 355 och den funkar fint för den sortens körning.

Med ett 75Ah batteri av förbrukningstyp så kan Du köra ganska mycket innan det kroknar, dessutom är den båten så lättdriben att Du oftast kan köra på dem lägre effektlägena och då drar den inte lika mycket :mices_bla

FishOn
2007-03-15, 21:49
Perfekt tråd, har köpt en linder 400 och
e på jakt efter grabbräcken till den, nån som vet
var man kan hitta några bra?
skitfiske

Rixman
2007-03-15, 22:07
tänkte höra fall ni köpt linders motorfäste till elmotorn eller om ni snickrat egna ... skicka gärna bilder isf vill se hur ni har gjort

Hulan
2007-03-26, 20:03
Perfekt tråd, har köpt en linder 400 och
e på jakt efter grabbräcken till den, nån som vet
var man kan hitta några bra?
skitfiske

Tjena 2 tips om grabbräcken. Har själv letat som en tok efter räcken till bra pris, inte lätt.

http://www.rorsman.se/ArticleSearchResult.aspx?searchCriteria=grabbr%c3% a4cke

http://www.watski.se/www/index.asp

Mvh Fredric aka Hulan

Flodebanan
2007-03-26, 20:34
Finns både fästen och stång här - http://www.hjertmans.se/

Själv tiggade jag egna, dom blev inte vackra, men dom är funktionella och nästan gratis :)

Pike1
2007-03-28, 17:26
Jahapp då har jag blivit med Linder oxå. Ingen som har bilder på djupriggs motage?:cool3:

Shitlake
2007-03-28, 19:27
Finns både fästen och stång här - http://www.hjertmans.se/

Själv tiggade jag egna, dom blev inte vackra, men dom är funktionella och nästan gratis :)

varför blev dom inte vackra då flode?

turing
2007-04-09, 16:28
Pike 1 - köp inte Linders fästen då det inte blir ngn plats över på insidan båten sedan om du har 2 riggar !!! bocka egna och sätt på utsidan. Hör av dig så kan du få tips/bild:banana:

Flodebanan
2007-04-09, 17:00
Pike 1 - köp inte Linders fästen då det inte blir ngn plats över på insidan båten sedan om du har 2 riggar !!! bocka egna och sätt på utsidan. Hör av dig så kan du få tips/bild:banana:

Håller med! Var det trångt innan blir det inte direkt bättre yta av dem :)

Jag skall satsa på att dra fast en plåt i 90gradersvinkeln i aktern och sätta dom där. Har man SW borde det funka prima.

Flodebanan
2007-04-09, 17:01
varför blev dom inte vackra då flode?

Snubben som fixade dem hade BRÅTTOM, hans fru ringde 3ggr under tiden och han skulle hämta 3andra saker innan ett visst klockslag :)

Men jag skiter i hur dom ser ut, så länge det funkar är jag nöjd :)

Bowen
2007-04-12, 20:25
Skall man satsa på en sportsman eller fishing?
Sportsmanen är bredare och stabilare antar jag?
Kommer fiska i både pyttesjöar jättesjöar och kanske lite i havet på sommaren

I så fall vill jag nog ha en sportsman, hur valde ni?

Flodebanan
2007-04-12, 20:29
Skall man satsa på en sportsman eller fishing?
Sportsmanen är bredare och stabilare antar jag?
Kommer fiska i både pyttesjöar jättesjöar och kanske lite i havet på sommaren

I så fall vill jag nog ha en sportsman, hur valde ni?

Sportsman givet tycker jag. Enda av dom (forutom Arkipen) man får hänga på lite motor så båten rör lite på sig under transport. Att den sedan är stabil och störst? är väl ingen nackdel :)

Skall du ha en liten båt som det är mkt småvatten med mete och mkt dra på land o.s.v är Fishing ett bättre val. Eller nöjer dig med en 5hks för insjöbruk.

Bowen
2007-04-12, 20:49
Sportsman givet tycker jag. Enda av dom (forutom Arkipen) man får hänga på lite motor så båten rör lite på sig under transport. Att den sedan är stabil och störst? är väl ingen nackdel :)

Skall du ha en liten båt som det är mkt småvatten med mete och mkt dra på land o.s.v är Fishing ett bättre val. Eller nöjer dig med en 5hks för insjöbruk.
Sportsman saknar 40 cm ser det ut som eller?

Stämmer det att fishing är 440cm som max och sportsman 4m?

Har en båt nu som är 480cm, känns sådär att tappa nästan en meter?

Edit/

Kollade lite nu, det skiljer ca 30 cm mellan båtarna, och fishing får bara ha minmotor på tydligen..

Nej det kommer vara sportsman som gäller!

Bowen
2007-04-12, 21:44
Det står ofta "nya modellen" på nyare annonser vad gäller sportsman, nån som vet vad det innebär?

Ola
2007-04-12, 22:14
Det står ofta "nya modellen" på nyare annonser vad gäller sportsman, nån som vet vad det innebär?

Den gamla modellen är utmärkt för den har jag.

När det gäller 440 eller 400 så skulle jag resonerat att om jag skulle ro mycket skulle jag välja 440 annars 400 om man bortser ifrån priset.

400 borde vara stadigare att stå i för jag tro den är mer planbottnad och bredare.
Men 400 fungerar utmärkt att ro med tycker jag.

Fiskeöregrund
2007-04-12, 22:14
Fiskar ganska mycket i en linder 410 fishing. otroligt lättrodd och lätt att lägga i på våren. nackdelen är väll att den är ganska vinglig. en mycket bra båt om man ska åka kortare sträckor och grunda vikar!

Flodebanan
2007-04-12, 22:26

Att den är sämre, köp gamla mkt bättre imo :) Har förklarat i andra trådar, sök lite och du skall finna-

Spy
2007-04-12, 22:52
Vilket år blev det lång rigg på 400 Sportsman ?
Har nämligen en ny 15hk motor med kort rigg, men ingen bra båt :D

Bowen
2007-04-12, 23:02
Ang gammal o ny modell, tack för svaren.

Ola
2007-04-12, 23:03
Att den är sämre, köp gamla mkt bättre imo :) Har förklarat i andra trådar, sök lite och du skall finna-

Har det bara med pulpeten att göra?

Är det inte annan uppläggning av stödribborna i båten?

Jag har mina på tvären och min är en -92 eller nåt.

Flodebanan
2007-04-12, 23:09
Har det bara med pulpeten att göra?

Är det inte annan uppläggning av stödribborna i båten?

Jag har mina på tvären och min är en -92 eller nåt.

Jag tänkte på v.2 och v.3 inte v.1 som din är? Den har jag 0kollpå...

Toptench
2007-04-13, 11:14

Här kommer min lösning på 2007års modell. Det är rostfria räcken med gänga i botten. Var noga när du mäter upp längden till centrum på hålet innan du borrar i båten. Jag har en bricka på ca 20x20mm i durkalu som bricka. Räckena finns att köpa av byggplast & båtprylar. Jag är supernöjd :fiska1:

Krumelur
2007-04-13, 11:20
Den nya modellen har stuvutrymmen i sitsarna samt pulpeten på sidan, blir mer yta över då. Har den gammla modellen och är mycket nöjd, förutom att det känns som om den blir trängre för varje år som går. Det bästa är att den är så lätt och traila och grymt snål på soppa. yamaha 15hk 4-t.

Största nakdelen är att den är för lätt för att gå bra i lite grövre sjö, stutsar fasligt mycket...

Toptench
2007-04-13, 11:27
När jag ändå är på gång kan ni få se andra sidan med nya sidopulpeten och grabbräcken med min elektronikistallation. Funkar fint med nya Honda 15.
T-Tench :fisk:

Olof
2007-04-13, 13:05
När jag ändå är på gång kan ni få se andra sidan med nya sidopulpeten och grabbräcken med min elektronikistallation. Funkar fint med nya Honda 15.
T-Tench :fisk:

Snyggt Toptench!
Ska hämta min båt 27:e april, satans sugen :) Är det en varvräknare där? Vad kostar varvräknare och hastighetsmätare? Var köpte du dina grabbräcken?

Krokko
2007-04-13, 15:07
Hej
Även jag är nyfiken på bra beskrivningar av tillverkning och montering av elmotorfäste.

Flodebanan
2007-04-13, 22:02
Måste bara fråga. e sugen på en linder 400 sportsman inom några år. men om man köper en med mittmonterad styrpulpet, kan man ändå sitta på mittoften och ro bra?! eller blir det helt för trångt? vill kunna ro när jag flötestrollar, men ända ha en mittmonterad pulpet.

Det fungerar inte, iaf inte på min. Inte om man vill ro med kraftiga tag iaf. Det funkar ju att ro, men inte på ett bekvämt sätt eller längre sträckor.

Framtidsprojekt är att fundera på att flytta fram årtullarna lite för att underlätta. Dock kmr jag nog använda elmotorn mestadels, men det är ju helt klart en fördel att kunna ro i vissa lägen.

Flodebanan
2007-04-13, 23:58
hmm tack flode. men om man har sidomonterad. vill dock helst inte ha det.

Inte en aning, men kan inte tänka mig att det skulle vara ivägen. Däremot när man skall spinnfiska kan den nog vara rätt irriterande?

Ola
2007-04-14, 09:46
På min linder har jag sidopulpet, vilket jag inte sre som någon nackdel.

Man sitter i mitten ändå när man kör, man behöver ju inte hålla ratten "tio i två" direkt.

Den fungerar utmärkt att ro med och den har dubbla årtullar så man kan sitta både på mitt- och främre bänken.

När det gäller att pulpeten är i vägen vid fiske så är det ju bara att ta upp fisken på andra sidan.

Flodebanan
2007-04-14, 10:56
På min linder har jag sidopulpet, vilket jag inte sre som någon nackdel.

Man sitter i mitten ändå när man kör, man behöver ju inte hålla ratten "tio i två" direkt.

Den fungerar utmärkt att ro med och den har dubbla årtullar så man kan sitta både på mitt- och främre bänken.

När det gäller att pulpeten är i vägen vid fiske så är det ju bara att ta upp fisken på andra sidan.

Tänkte mera på att när man skall kasta och står utmed andra sidan och använder korta spön hamnar ju betet mitt i pulpeten?

Jag kan ju tycker det är riktigt gött att kunna hålla i ratten ordentligt och få lite vindskydd när man drar fram i lite halvhög sjö io 20knop.

holmsunds fiskarn
2007-04-14, 16:05
nån som har nått bra tips på hur man lätt kan blya eller tynga ner fören??

har nämligen en 25hk motor :rockbanan på min å ja ha int våga köra båten ensam än får den reser ganska fint när man är två i den...

Ola
2007-04-14, 17:50
Tänkte mera på att när man skall kasta och står utmed andra sidan och använder korta spön hamnar ju betet mitt i pulpeten?

Jag kan ju tycker det är riktigt gött att kunna hålla i ratten ordentligt och få lite vindskydd när man drar fram i lite halvhög sjö io 20knop.

Tja flode, Nu använder inte jag pimpelspön när jag kastar.

Och jag fiskar inte så ofta när det går mycket sjö och framför allt så åker jag inte i 20 knop då.

Men du får väl prova båten om du dyker förbi sollentuna nån gång.

Ola
2007-04-14, 17:52
nån som har nått bra tips på hur man lätt kan blya eller tynga ner fören??

har nämligen en 25hk motor :rockbanan på min å ja ha int våga köra båten ensam än får den reser ganska fint när man är två i den...

Vilken vinkel har du på riggen, jag har såna problem när den inte har kommit ner lodrätt mot aktern men om den gör det så är det inga problem.

Däremot plogar den duktigt när man har för mycket vikt framtill, då kommer inte båten upp i planing.

Tynga ner fören behöver du nog inte göra.

teamtoth
2007-05-25, 23:26
Vad har ni får propeller på er Linder 400 sportsman?

Har en Suzuki DF 15 på min och hade en prop (9 1/4x8) men har bytt till en 9 1/4 x11.

Nu har jag problem med att den ska plana när jag sitter själv,eller problem och problem, men det tar längre tid iaf... problemet innan var att den övervarvade och motoskyddet löst ut med originalproppen..nu borde ju denna ändring innebära c.a 600rpm/min mindre...

Vad har ni som funkar bra på era?

frank3n5731n
2007-05-26, 10:40
Vad har ni får propeller på er Linder 400 sportsman?

Har en Suzuki DF 15 på min och hade en prop (9 1/4x8) men har bytt till en 9 1/4 x11.

Nu har jag problem med att den ska plana när jag sitter själv,eller problem och problem, men det tar längre tid iaf... problemet innan var att den övervarvade och motoskyddet löst ut med originalproppen..nu borde ju denna ändring innebära c.a 600rpm/min mindre...

Vad har ni som funkar bra på era?

plana upp och sen halvgas?!:goodwork:

teamtoth
2007-06-08, 00:17
Bra svar...not!
Man vill ju ha det optimalt...ingen som verkar bry sig om det!?
Ska prova en fjärde prop nu som förmodligen är optimal...

hellebjork
2007-06-14, 10:00
Då var det min tur att skaffa ny båt. Valet står mellan en Linder 400 och en HR 435. På något vis känns 435:an som lite mer båt för pengarna. Men en Linder 400 känns mer lämpad för fiske! Dom jag har kikat på är en Linder 400 med Mercury alt Suzuki motor, båda 15hk 4-takt. Den skulle göra 23,5knop med Mercuryn. Går den lika bra med en Suzuki-rova? 435:an jag kikat på har en 30hk Tohatsu. Är 30hk för lite för en sån båt när det börjar gå lite sjö?

hellebjork
2007-06-15, 10:40
Då var det min tur att skaffa ny båt. Valet står mellan en Linder 400 och en HR 435. På något vis känns 435:an som lite mer båt för pengarna. Men en Linder 400 känns mer lämpad för fiske! Dom jag har kikat på är en Linder 400 med Mercury alt Suzuki motor, båda 15hk 4-takt. Den skulle göra 23,5knop med Mercuryn. Går den lika bra med en Suzuki-rova? 435:an jag kikat på har en 30hk Tohatsu. Är 30hk för lite för en sån båt när det börjar gå lite sjö?

Snabba ryck, valde bort båda två och skaffade ma en Terhi istället.

Brunte
2007-06-15, 10:54

Har en HR 435 och tycker det är en riktigt bra lämpad för fiske. Sitter en 30hästare på min och jag tycker det funkar skapligt bra i lite grövre sjö, finns väl ingen båt i den klassen som tar grov sjö bra?!

Nu har du ju köpt båt redan men ändå :popcorn:

hellebjork
2007-06-15, 17:03
Har en HR 435 och tycker det är en riktigt bra lämpad för fiske. Sitter en 30hästare på min och jag tycker det funkar skapligt bra i lite grövre sjö, finns väl ingen båt i den klassen som tar grov sjö bra?!

Nu har du ju köpt båt redan men ändå :popcorn:

Det har du helt rätt i! Åker du 4-takt eller 2-takt? Jag hoppas att jag blir nöjd, även fast jag hoppade både linder och hr :):headbang:

Flodebanan
2007-06-16, 14:09
Bra svar...not!
Man vill ju ha det optimalt...ingen som verkar bry sig om det!?
Ska prova en fjärde prop nu som förmodligen är optimal...

Optimalt var ordet, fullgas är inte optimalt i bränsleförbrukningssynpunkt.

teamtoth
2007-06-17, 00:57
Kom fram till att en 9 1/4x10 var det jag sökte...

En annan fråga...ett evigt tjat om givarplaceringar har det varit med ju...dock inte på denna tråden...

Någon som kan beskriva exakt var ni har fått till en bra givarplacering på 400'an!?

Har placerat min mellan "ribbarna" i botten på akterspegeln, men det blir inte bra...den tappar all info redan vid 4-5 knop.

Brunte
2007-06-18, 12:54
Det har du helt rätt i! Åker du 4-takt eller 2-takt? Jag hoppas att jag blir nöjd, även fast jag hoppade både linder och hr :):headbang:

Åker 2-takt

ExInferis
2007-07-19, 14:23
Alla ni som monterat grabbräcken vilka längder och material har ni skruvat dit och har ni fortfarande möjligheter att ro?

Själv funderar jag på rostfritt och 90 cm räcken bak. Fram har jag inte bestämt mig om jag ska köra lite kortare eller försöka se om jag kan få någon att böja ett rör så det blir lite snyggare med längre räcken.

Flodebanan
2007-07-19, 14:31
Alla ni som monterat grabbräcken vilka längder och material har ni skruvat dit och har ni fortfarande möjligheter att ro?

Själv funderar jag på rostfritt och 90 cm räcken bak. Fram har jag inte bestämt mig om jag ska köra lite kortare eller försöka se om jag kan få någon att böja ett rör så det blir lite snyggare med längre räcken.

Har inte allt i huvudet nu men tror att 125cm inte var ngr prob att få dit med raka rör och med god marginal för årtullarna.

Köpte 3m rostfritt 25rör och sågade vinklarna i 45grader och tiggade ihop dem, sedan bara en 20x50 rostfriplåt tiggad som "fäste" i nerderkant på varje rör. På undersidan använde jag stora rostfria brickor.

Tänk på att funktion går före form ;) Köper du rör med tunnare gods kan du ju i princip handbocka dem :)

Tog rostfritt enbart för jag inte har tillgång till svets som funkar med alu.

Brunte
2007-07-19, 14:35
Har inte allt i huvudet nu men tror att 125cm inte var ngr prob att få dit med raka rör och med god marginal för årtullarna.

Köpte 3m rostfritt 25rör och sågade vinklarna i 45grader och tiggade ihop dem, sedan bara en 20x50 rostfriplåt tiggad som "fäste" i nerderkant på varje rör. På undersidan använde jag stora rostfria brickor.

Tänk på att funktion går före form ;) Köper du rör med tunnare gods kan du ju i princip handbocka dem :)

Tog rostfritt enbart för jag inte har tillgång till svets som funkar med alu.

Kan inte du hiva upp en bild på ditt ekipage, nu när det är lite mer kittat?!

Flodebanan
2007-07-19, 14:50
Kan inte du hiva upp en bild på ditt ekipage, nu när det är lite mer kittat?!

Funktion går före form säger väl allt ;)

Har inte orkat göra speciellt mkt med ekipaget änsålänge, bara det ytterst vesäntliga. Men allt för dig!

Oh, en prefekt ramp!?
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNGPRMFRRPNOP0&storlek=800

I med båten bara :)
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNGPRMFQERIQR4&storlek=800

Syns lite tydligare hur grymt proffsigt räckena är tiggade :)
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNGPRMGNKOCMM8&storlek=800

Sådär, glöm inte att obeservera "stakpinnen" en björk i sina allra bästa dagar som togs med i avsaknad på åror inför första sjösättningen efter vintern.

Brunte
2007-07-19, 15:09

Har inte orkat göra speciellt mkt med ekipaget änsålänge, bara det ytterst vesäntliga. Men allt för dig!

Oh, en prefekt ramp!?

Sådär, glöm inte att obeservera "stakpinnen" en björk i sina allra bästa dagar som togs med i avsaknad på åror inför första sjösättningen efter vintern.

Bara kötta på! =)

ExInferis
2007-07-19, 15:56

Oh, en prefekt ramp!?

Det där såg ju inte alls så tokigt ut men jag och en svets låter inte som en lyckad kombination men det ska nog annars gå att hitta någon med de rätta färdigheterna :) Någon annan som har några snygga bilder på sina lösningar?

Eino
2007-07-19, 19:48

Oh, en prefekt ramp!?

jag tycker inte räckena ser speciellt proffsiga ut, svetsaren verkar inte så van vid att jobba med rör.
proffs bockar rör

Flodebanan
2007-07-19, 21:53
jag tycker inte räckena ser speciellt proffsiga ut, svetsaren verkar inte så van vid att jobba med rör.
proffs bockar rör

Som det står 3ggr ovan, Funktion FÖRE form! :)

Det ser inte proffsigt ut, för det är inte proffsigt, simple as that.

Ang. svetsaren så är han nog mera proffsig än de flesta (och van vid att jobba med rör), men det är ju bara en gissning. Men du kanske har 25års erfarenhet innan du nått 40 du också.

Shitlake
2007-07-19, 22:07
proffs bockar rör

har man ingen rörbock får man ju göra så här,eller hur hade du gjort?bockat 25mm rostfritt för hand,?det hade nog blivit snyggt det-............

Pike1
2007-07-19, 22:08
Det där såg ju inte alls så tokigt ut men jag och en svets låter inte som en lyckad kombination men det ska nog annars gå att hitta någon med de rätta färdigheterna :) Någon annan som har några snygga bilder på sina lösningar?

Köpte fästen o aluminiumrör bara o kapa o borra lite så e de klart. Syns lite på bild i mitt album. Snorenkelt :cheers:

Flodebanan
2007-07-19, 22:28
Köpte fästen o aluminiumrör bara o kapa o borra lite så e de klart. Syns lite på bild i mitt album. Snorenkelt :cheers:

Det är ju helt klart det bästa och framförallt snyggaste :) Men det kostar också därefter...

Wreckbender
2007-07-20, 00:06
Det är ju helt klart det bästa och framförallt snyggaste :) Men det kostar också därefter...

Pike1 kör med ambassadeurer och inte shimano, därför har han råd ;)

turing
2007-07-20, 00:39
Fabriksnytt eller "home made" kvittar bara båtägaren är nöjd, va? Glöm inte att kontroll dra skruvarna för grabbräckena emellanåt bara - de lossnar i hårt fiskande Linders !!:goodwork:

Eino
2007-07-20, 10:05
Som det står 3ggr ovan, Funktion FÖRE form! :)

Det ser inte proffsigt ut, för det är inte proffsigt, simple as that.

Ang. svetsaren så är han nog mera proffsig än de flesta (och van vid att jobba med rör), men det är ju bara en gissning. Men du kanske har 25års erfarenhet innan du nått 40 du också.

oj , ber om ursäkt de var visst svetsskarvarna som var proffsiga
men dom såg man ju inte så jag trodde att du menade räckena.
varför gör man inte räckena proffsiga när man nu ändå håller på ?
om man ät proffs ,men målet kanske var att det inte skulle se profsigt ut.

och vad det gäller 25 års erfarenhet innan 40 års ålder så måste jag krypa till korset även där, jag har ju bara 22 års erfarenhet av svetsning och rörarbeten nu vid 37 års ålder.
men jag jobbar vidare på att få lite erfarenhet genom att även i fortsättningen jobba med rör dagligen
om du prioriterar funktion före form så borde du inte ha en Linder !! :D

förlåt mig
H/ Putkimies

Flodebanan
2007-07-20, 10:53
oj , ber om ursäkt de var visst svetsskarvarna som var proffsiga
men dom såg man ju inte så jag trodde att du menade räckena.
varför gör man inte räckena proffsiga när man nu ändå håller på ?
om man ät proffs ,men målet kanske var att det inte skulle se profsigt ut.

och vad det gäller 25 års erfarenhet innan 40 års ålder så måste jag krypa till korset även där, jag har ju bara 22 års erfarenhet av svetsning och rörarbeten nu vid 37 års ålder.
men jag jobbar vidare på att få lite erfarenhet genom att även i fortsättningen jobba med rör dagligen
om du prioriterar funktion före form så borde du inte ha en Linder !! :D

förlåt mig
H/ Putkimies

Fan att jag inte skrev 26! :) Fast om man skall räkna ordentligt så är det väl snarare 40års erfarenhet på 40år eftersom veckorna tenderar att bli 80h snarare än 40h. Nog skrutet om arbetsnarkomaner man jobbar ihop med.

Du kanske borde stannat något år till i skolan och övat läskunskaperna ist :) Står ju flera ggr om ovan funktion före form. Så jag skiter i hur dom ser ut, bara dom sitter där dom skall, på ett stabilt sätt och spöhållarna passar på dom.

Varför man inte göra räckena proffsigt när man endå håller på?

Ja, vill man ha sina räcken eller inte kan vara exakt samma fråga, vill man ha dom och tid verkligen är en bristvara måste man jobba FORT och då blir det lätt lite slarv med svetsinställning och handföring. Men det var inget prob i mina ögon. Att jag sedan också hade lite brådis och inte "orkade" slipa av dom ordentligt (mest pga att jag då inte riktigt visste hur) innan jag monterade dom.

Sedan kan det komma upp saker i livet som innebär väldigt lite överskottsenergi, vilket då innebär att det kanske inte är det första man prioriterar att plocka av räckena på båten och slipa dessa. Tar hellre båten och sticker ut och fiskar en stund.

MVH M

Flodebanan
2007-07-20, 14:22
Texten på min bildskärm måste vara censurerad !

du talar emot dig själv , du har ju skrivit vid bilden att räckena proffsigt svetsade å nu är dom plötsligt slarvigt svetsade och dessutom låter det som att det är du som gjort dom (25 års erfarenhet av vadå)
en snygg svets behäver inte slipas !

det går fortare att bocka rören än att kapa 45 grader och svetsa det blir 4 svetar istället för 2 om man bockar rören (om man kan bocka förståss)

jag saknar ord
borde nog gått några år till i skolan ,kanske i din klass för extra OBServanta ?
:fingers:

"Syns lite tydligare hur grymt proffsigt räckena är tiggade. :)"

Jag trodde smileyn och bilden talade sitt tydliga språk :) Dom är och har alltid varit hastigt och slarvigt svetsade, det var ett sätt att formulera det på.

Jag har inte svetsat dom, har väl högst 25timmars erfarenhet av svetsning.

En snygg svets behöver inte slipas? Tror ingen kan tigga så snyggt i rostfritt att det inte blir bättre av en omgång vid bandputsen? Men du kanske kan, imponerande isf! :)

MVH M

Wreckbender
2007-07-20, 19:23
Sorry, måste bara lägga mig i. Jag har jobbat med svetsning sen jag var 17 och svetsat det mesta som kan svetsas(även mattor men det är en annan sak). Konstruktionssvets ska synas, den ska lysa, som ett bevis på att du är duktig. Gör man rostfria räcken och sådant så ska svetsen slipas och betas så den inte syns, är du duktig så blir det inga porer och gropar, och DET är också ett bevis på att du är duktig! Men sen är det väl upp till båtägaren hur han vill ha sina räcken, men personligen så hade jag gjort mjuka böjar på mina räcken, inte så kul att sätta njuren i en skarp kant när båten gör en överhalning.

Flodebanan
2007-07-21, 00:44
Sorry, måste bara lägga mig i. Jag har jobbat med svetsning sen jag var 17 och svetsat det mesta som kan svetsas(även mattor men det är en annan sak). Konstruktionssvets ska synas, den ska lysa, som ett bevis på att du är duktig. Gör man rostfria räcken och sådant så ska svetsen slipas och betas så den inte syns, är du duktig så blir det inga porer och gropar, och DET är också ett bevis på att du är duktig! Men sen är det väl upp till båtägaren hur han vill ha sina räcken, men personligen så hade jag gjort mjuka böjar på mina räcken, inte så kul att sätta njuren i en skarp kant när båten gör en överhalning.

Håller med dig helt...

Bowen
2007-11-21, 20:49
Är det stor skillnad på linder 355 och linder 400 i sjöduglighet? Nån som har erfarenhet av båda båtarna?
355:an blir lätt skrämd i inte allt för mycket sjö, och vid gång mot vågorna.

Kan man ha en 400 i havet, om det är ok väder, 355:an är bara allt för liten för detta.
Är det stor skillnad på höjden på friborden? Sidorna heter väl så? :)
Gäller Sportsmanmodellerna.

Rospigg
2007-11-21, 21:15
Är det stor skillnad på linder 355 och linder 400 i sjöduglighet? Nån som har erfarenhet av båda båtarna?

Kan man ha en 400 i havet, om det är ok väder, 355:an är bara allt för liten för detta.

Jag har en 355 och grannen en 400 och det är skillnad på dem i det avseendet med fördel 400!

Jag har kört min på lite öppnare vatten och längre sträckor 5-10 NM i mellanskärgården/ytterskärgården och det funkar vid lungt väder men rekomenderas inte vid lite vågor då det blir en stötig och blöt erfarenhet :headbang:

Den extra halvmetern och dem extra kilona på 400.an gör faktiskt mera nytta än man kan tro så för den användning Du nämner så är 400 rätt val, dock är trädurkar ett krav för att slippa skaka sönder både utrustning och besättning då vibrationerna från vågorna blir jobbiga efter ett tag.

Om Du med havet menar utanför yttersta skären och helt oskyddat vatten så är iaf mitt svar nej där har inte en sån båt något att göra, däremot att ta sig ut i ytterskärgårdens vikar för tex HÖ fiske om vädret är bra är OK.

Fribordshöjden skiljer inte nämnvärt, ingen av dem har någon reling att luta sig mot vid stående fiske.

Flodebanan
2007-11-21, 22:33

400an har "samma" problem, flatbottnad och lätt är inte alltid en fördel :)

Har inte åkt 355, men det känns som att skall man ha en Sportsman kan man lika gärna köpa en 400a så man får plats med lite prylar. Pulpeten är skön att ha när man kör lite längre, men tar alldeles för stor plats.

Bowen
2007-11-22, 06:45
Tack för svaren!

Jag har en 355:a, men har funderat på värdet att byta upp mig 400:an, men skillnaden verkar inte bli tillräckligt stor, så istället blir det nog en rejäl ~6 metersbåt till, så behåller jag lillen för sjöar och lugna vattten!

Rospigg
2007-11-22, 10:46
Tack för svaren!

Jag har en 355:a, men har funderat på värdet att byta upp mig 400:an, men skillnaden verkar inte bli tillräckligt stor, så istället blir det nog en rejäl ~6 metersbåt till, så behåller jag lillen för sjöar och lugna vattten!

Låter som ett mycket klokt beslut :appl:

Får man komma med lite tips på den nya båten så säger jag kolla på Rocad 560 SP/SD eller 606WAC det är underbara båtar för fiske i skärgård och på öppet vatten även när vädret visar sig från sina sämsta sidor, jag är kanon nöjd med min 606 WAC och kan inte komma på något jag skulle vilja byta den mot för denna användning :appl::winner:

Bowen
2007-11-22, 16:24
Låter som ett mycket klokt beslut :appl:

Får man komma med lite tips på den nya båten så säger jag kolla på Rocad 560 SP/SD eller 606WAC det är underbara båtar för fiske i skärgård och på öppet vatten även när vädret visar sig från sina sämsta sidor, jag är kanon nöjd med min 606 WAC och kan inte komma på något jag skulle vilja byta den mot för denna användning :appl::winner:
Skall kolla in dessa!

Jocke S
2007-11-23, 16:51
Är det någon som har erfarenhet av att ha tagit bort mittoften på 400:an. Tycker att det med Centrerad styrpulpet med stuvlåda blir lite ont om plats att röra sig i båten, Funderar på att ta bort mittoften men vet inte om den har för skrovet stabiliserande egenskaper. Har försökt få svar av Linder men dom vill inte ge besked eftersom båtens flytförmåga i vattenfyllt tillstånd försämras.

Flodebanan
2007-11-23, 16:55
Är det någon som har erfarenhet av att ha tagit bort mittoften på 400:an. Tycker att det med Centrerad styrpulpet med stuvlåda blir lite ont om plats att röra sig i båten, Funderar på att ta bort mittoften men vet inte om den har för skrovet stabiliserande egenskaper. Har försökt få svar av Linder men dom vill inte ge besked eftersom båtens flytförmåga i vattenfyllt tillstånd försämras.

Tror hela båten kommer att gå åt helvete på sikt eftersom det vorde ha "bärande" egenskaper? Det var iaf vad min Linderägande polare sa när jag förde frågan på tal, och han har stora (framförallt genom kontakter) båtkunskaper. Sedan om det stämmer eller om han var "säker" vet man ju aldrig.

Men jag har haft samma tankar ;) Flytmaterialet är väl det minsta bekymmret, går väl att trycka in lite mera både i fram, under durkar och ibak.

mandatory
2007-11-23, 18:19
Tror hela båten kommer att gå åt helvete på sikt eftersom det vorde ha "bärande" egenskaper? Det var iaf vad min Linderägande polare sa när jag förde frågan på tal, och han har stora (framförallt genom kontakter) båtkunskaper. Sedan om det stämmer eller om han var "säker" vet man ju aldrig.

Men jag har haft samma tankar ;) Flytmaterialet är väl det minsta bekymmret, går väl att trycka in lite mera både i fram, under durkar och ibak.

Att plocka bort mittoften rekomenderas inte, då toften har en bärande funktion. Desutom så sitter de en del flytmaterial där och det finns inte utrymme för mer, den e i princip maxad me flytmaterial.

Flodebanan
2007-11-23, 18:24
Att plocka bort mittoften rekomenderas inte, då toften har en bärande funktion. Desutom så sitter de en del flytmaterial där och det finns inte utrymme för mer, den e i princip maxad me flytmaterial.

Nu vet jag inte vilken form "flytmaterialet" kommer i, men rimligtvis "sprutar" man in det? Borde gå att fixxa "under" durktrallen samt lite xtra under toften ifram och ibak? Samt även i stuvlådan, under pulpeten? Finns ju en "massa" oanvändbar plats där.

MVH M

mandatory
2007-11-23, 18:30
Nu vet jag inte vilken form "flytmaterialet" kommer i, men rimligtvis "sprutar" man in det? Borde gå att fixxa "under" durktrallen samt lite xtra under toften ifram och ibak? Samt även i stuvlådan, under pulpeten? Finns ju en "massa" oanvändbar plats där.

MVH M

Nej det är formgjutna flytblock. under durken är väl det enda i så fall, om man nu har durk. i tofterna e de fyllt. har ju mindre nytta av stuvlådan om den e full me skum!! de e nog inte mycket som får plats under pulpeten. Ska ge ett tips. Om man vill ha lite mer utrymme å lite mer båt, så kommer de snart en 445 från Linder. Bra mycket trevligare än 400!!

Flodebanan
2007-11-23, 18:38
Nej det är formgjutna flytblock. under durken är väl det enda i så fall, om man nu har durk. i tofterna e de fyllt. har ju mindre nytta av stuvlådan om den e full me skum!! de e nog inte mycket som får plats under pulpeten. Ska ge ett tips. Om man vill ha lite mer utrymme å lite mer båt, så kommer de snart en 445 från Linder. Bra mycket trevligare än 400!!

Okej, men antar att det finns att få tag på som flytande också ?

Ibak kan man ju enkelt trycka dit lite xtra, använder aldrig utrymmet under toften till ngt endå, det försvinner in under och blir ett helvete att få ut.

Tänkte att man kunde ta en viss del i "stuvlådan" under pulpeten eftersom det faktiskt blir en del utrymme kvar när tank och batteri är på plats, också ett utrymme jag aldrig använder. Så lite under fronttoften och så lite under durktrallen typ.

Komplicerat, men roligt att ha ngt lite udda och framförallt funktionellt.

Större är det ju iaf, resten får vi vänta och se :) Alla utom du då som säkert redan pillat på lite prototyper :)

MVH M

mandatory
2007-11-23, 18:48
Okej, men antar att det finns att få tag på som flytande också ?

Ibak kan man ju enkelt trycka dit lite xtra, använder aldrig utrymmet under toften till ngt endå, det försvinner in under och blir ett helvete att få ut.

Tänkte att man kunde ta en viss del i "stuvlådan" under pulpeten eftersom det faktiskt blir en del utrymme kvar när tank och batteri är på plats, också ett utrymme jag aldrig använder. Så lite under fronttoften och så lite under durktrallen typ.

Komplicerat, men roligt att ha ngt lite udda och framförallt funktionellt.

Större är det ju iaf, resten får vi vänta och se :) Alla utom du då som säkert redan pillat på lite prototyper :)

MVH M

Jo om man gör så som du beskrev så får man ju dit en del, men då blir mycket av det synligt, men de e ju inte hela världen, de e ju bara en båt.

Den första alu-prototypen skall fotas å testas på onsdag å torsdag, den e inte riktigt klar än men nästan. 445 kommer att säljas i två olika utföranden. Har bara haft plast-prototypen hemma, men jag gillade den som fan. Så lägg ut din skuta på blocket :)

Mvh/Collin

Flodebanan
2007-11-23, 19:00
Jo om man gör så som du beskrev så får man ju dit en del, men då blir mycket av det synligt, men de e ju inte hela världen, de e ju bara en båt.

Den första alu-prototypen skall fotas å testas på onsdag å torsdag, den e inte riktigt klar än men nästan. 445 kommer att säljas i två olika utföranden. Har bara haft plast-prototypen hemma, men jag gillade den som fan. Så lägg ut din skuta på blocket :)

Mvh/Collin

Ne, går ju enkelt att täcka med en aluplåt o.s.v. Det löser sig.

Min båt är det nog ingen som vill köpa, den tynar bort, har dock snackat med Mr. L och dom verkar sköta det proffsigt.

MVH M

Eino
2007-11-23, 19:03
Båten ska ju kunna flyta på ett vettigt sätt vattenfylld och ha balans
då kan man inte ha flytmaterial lite här och där ,
exempelvis inte under styrpulpeten eftersom den sitter högt ,då kan flytmaterialet kanske komma över ytan
de där är utprovat och har blivit godkänt i tester och gett CE & blåskylt

mandatory
2007-11-23, 19:04
Ne, går ju enkelt att täcka med en aluplåt o.s.v. Det löser sig.

Min båt är det nog ingen som vill köpa, den tynar bort, har dock snackat med Mr. L och dom verkar sköta det proffsigt.

MVH M

Hmm..håller den på att ärja sönder eller :P De har hänt förr..he he...
men man kommer ju ändå inte ifrån att den blir mer svajig, kankse inget man märker, men båten kommer garanterat ta mycket mer stryk i alla skarvar osv.

Mvh/Collin

elanen
2007-11-23, 19:10
Eino har som oftast rätt. Varför mekka sönder en sån bra båt som alla gillar. Går väl att sälja även bucklig, sönderärgad och även repad för nästan fullpris.

mandatory
2007-11-23, 19:12
Båten ska ju kunna flyta på ett vettigt sätt vattenfylld och ha balans
då kan man inte ha flytmaterial lite här och där ,
exempelvis inte under styrpulpeten eftersom den sitter högt ,då kan flytmaterialet kanske komma över ytan
de där är utprovat och har blivit godkänt i tester och gett CE & blåskylt

Ja speciellt balansen är DNV noga med, men de e bättre att ha flytmaterialet högt, då kantrar inte båten lika lätt. men gör man mods på båten så e den ju inte gödkänd längre och jag vet i fan va försäkringsbolaget tycker om det? De tycker förvisso inte om nånting så de e nog inte bra...
CE märkningen har väl ändå inte med flytförmågan å göra? De e ju DNV som testar så båten flyter!

mandatory
2007-11-23, 19:15
Eino har som oftast rätt. Varför mekka sönder en sån bra båt som alla gillar. Går väl att sälja även bucklig, sönderärgad och även repad för nästan fullpris.

Jo men med dessa smärre förändringar så går de ju att återställa båten i ursprungligt skick ganska enkelt. men jag fattar idén, har själv lagt diverse synpunkter på detta vid utvecklingen av 445:an, får se hur de blir i framtiden. Blir ju bra med plats, men problemet är just att det måste dit ordenligt me flytmaterial.

Mvh!

christer
2008-03-26, 17:30
någon som vet en bra stigning och tum på en propp till en linder 400 med en 15hk suzuki 4 takt.? från början satt det en 8 1/4 - 8 då axade den bra men övervarvade så bytte till en 8 1/4 - 11 då blev den slö upp i planing. funderar på köpa testa en 9,3"-9 vad tros någon kunnig som vet?

Rospigg
2008-03-26, 18:44
någon som vet en bra stigning och tum på en propp till en linder 400 med en 15hk suzuki 4 takt.? från början satt det en 8 1/4 - 8 då axade den bra men övervarvade så bytte till en 8 1/4 - 11 då blev den slö upp i planing. funderar på köpa testa en 9,3"-9 vad tros någon kunnig som vet?

Kontakta Uffe på Proppellertrim så räknar ha ut det åt Dig på ett nafs, skulle det inte bli bra så har dem nöjdkundgaranti så bara byta till det passar, dem har ofta renoverade och nylackade proppar som är lika fina som nya men kostar ca 50% av vad nya gör :appl:

Muskytracker
2008-03-26, 19:55
Linder 400 Sportsman är en fantastisk båt... Är äntligen ägare av ännu en, efter äventyr med större ekipage! Nu skall den INTE säljas, i alla fall inte förrän våren är slut!!!

Olof
2008-03-26, 22:18
Bestäm dig nån gång vad du ska ha :) Allvarligt talat, Linder400 är en stabil och bra trailerbåt som man kan täcka det mesta insjö/kustfiske med! Trevlig gäddmetebåt i åar också, ska ner och bränna med min i Lödde hehe :)

teamtoth
2008-04-29, 02:10
Någon som vet vart man kan få tag på grabbräcke till 400'an??

teamtoth
2008-04-29, 09:11
O en till fråga.
Kan man koppla en elmotor direkt till det befintliga batteriet på båten?? Klarar den detta eller det blir för kraftig belastning på det med tanke på el-start för motor osv...???
Om det nu blir det, går det koppla ett extra batteri till det befintliga (paralell-koppla!?)och på så vis få det laddat via generatorn??

Ckiller
2008-05-31, 18:33
Jag har nyligen lagt i min linder 400(med pulpet) med en 15hk yamaha. Ensam planar den ut efter några sekunder o gör nog säkerligen runt 20 knop. Med 2 pers i båten planar den också ut o gör nog kanske 17knop ifall jag har tur. Problemet var idag när vi va 3 pers i båten (kanske inte dom lättaste i sverige) Den orkar inte plana ut och "pushar" vatten framför sig. Någon som har något förslag för att få den o plana ut eller ska ja inse att 15hk är för lite?

christer
2008-05-31, 22:18
du ska inse att ni behöver banta.... hehe.. jag köpte en annan propp till min linder 400. men vi e alltid två i båten.. säger att den e för liten för 3 om någon vill med.. bara trångt och jävligt.. men för 2 e den perfekt..

Ola
2008-06-01, 11:40
Hade typ samma problem och det var bara att justera vinklen på motorn så fungerade det bättre.

Ckiller
2008-06-01, 19:17
Hade typ samma problem och det var bara att justera vinklen på motorn så fungerade det bättre.

Ungefär hur har du din ställd? Kan va bra å ha nått att utgå ifrån

Ola
2008-06-01, 22:53
Ungefär hur har du din ställd? Kan va bra å ha nått att utgå ifrån

Kan inte det där nå vidare men min sitter på mittenpinnen.
Det gå ju snabbt å justera så lura ut dina kompisar igen och prova hur den går bäst.

Den ska tydligen gå i linje med båtbotten eller vara riktad horisontellt när den går i planing ungefär.

Det som hände för mig var att min motor tryckte ner fören och det märktes när man var flera i båten och de satt långt fram.

Satte de sig längre bak så gick denlättare upp i planing.

pe5
2009-02-10, 12:46
Ska snart köpa en 400 Sportsman, sett att dem finns till salu nya till riktigt bra priser så jag antar att det bara är att passa på. Ska ringa en del företag och fråga vad dem tar för pris.

Dåligt med bilder här förresten.

pe5
2009-02-11, 13:37
Beställde en 400 idag med en 15 hk 4 takt Tohatsu. Skiljde 5000 kr mellan Honda och Tohatsu.

christian
2009-02-11, 15:44
Det skiljer rätt mycket mellan en volvo och en rolls royce också. Man får ju vad man betalar för (nästan alltid). Dem Tohatsu motorer jag testat (10hp) kändes mer som en relativt slö 5hp, men sen om det är så generellt eller om det berodde på att båten var kass vet jag inte! Hoppas du blir nöjd iallfall! Skriv gärna hur motorn går när du testat den ett tag.

pe5
2009-02-11, 16:21
Har haft Tohatsu tidigare, inget som jag direkt kan klaga på faktiskt. Blev dock erbjuden samma paket med en Yamaha från en annan försäljare för samma pris. Men dem var några timmar sena med sin offert tyvärr.

Ludde Lundin
2009-03-27, 13:36
Vad har ni för försäkringar och motorlås till era Linder 400. Har själv en Linder 400 med en 8 hk Yamaha, försäkrad hos Dina försäkringar. Funderar på hur man låser fast motorn i båten på bästa sätt och som även Försäkringsbolaget godkänner. Vill helst slippa att borra i akterspegeln. Hur har ni andra löst detta?

Flodebanan
2009-03-27, 15:06
Vad har ni för försäkringar och motorlås till era Linder 400. Har själv en Linder 400 med en 8 hk Yamaha, försäkrad hos Dina försäkringar. Funderar på hur man låser fast motorn i båten på bästa sätt och som även Försäkringsbolaget godkänner. Vill helst slippa att borra i akterspegeln. Hur har ni andra löst detta?

Köp speciellt motorlås, DINA hade när jag kollade lås faktiskt riktigt bra priser. Dessutom lär det aldrig bli något krångel.

Ludde Lundin
2009-03-27, 15:19
Köp speciellt motorlås, DINA hade när jag kollade lås faktiskt riktigt bra priser. Dessutom lär det aldrig bli något krångel.

Ett motorlås har jag förstått att jag behöver. Hittat flera som skall bultas genom akterspegeln och kostar runt tusenlappen. Tänkte höra om ni har förslag på lås som man kan byta ut mot en av skruvarna till fästet på motorn och som inte kräver att man borrar hål i akterspegeln.

Ludde Lundin
2009-03-27, 15:19
DINA hade när jag kollade lås faktiskt riktigt bra priser.

Menar du att DINA säljer lås?

pe5
2009-04-26, 22:52
Det skiljer rätt mycket mellan en volvo och en rolls royce också. Man får ju vad man betalar för (nästan alltid). Dem Tohatsu motorer jag testat (10hp) kändes mer som en relativt slö 5hp, men sen om det är så generellt eller om det berodde på att båten var kass vet jag inte! Hoppas du blir nöjd iallfall! Skriv gärna hur motorn går när du testat den ett tag.

Har nu kört i några timmar med motorn, slö är den inte, det kan jag säga. Gick mycket fortare än vad jag trodde faktiskt.

pe5
2009-08-02, 21:48
Någon som har frontmonterat elmotor? Kan väl inte vara allt för svårt att ordna, eller?

henken
2010-01-08, 12:03
Hej på er!
Har en Linder 400 som jag byggt om lite med styrpulpet mm, sålde den gamla rorkulten och håller på att jaga ny motor.
Båten ska ju vara godkänd för 20 hk, vågar man slänga på en 25 hk 2-taktare på den,misstänker att 25 hk 4-takt blir alldeles för tungt?
Är det nån som har efarenheter om det?

Jester Burk II
2010-01-08, 14:16
Går utan vidare då de flesta 20 hästare är gjorda på samma motorblock som 25:an. Det är vikten som avgör,har du en motor som väger runt 50kg som högst så går det Har själv kört med 15 hästar på min Linder 355:a och det har inte varit några problem alls. Toppfarten ökar ju inte så många knop med fem extra hästar.

Eino
2010-01-08, 15:54
Hej på er!
Har en Linder 400 som jag byggt om lite med styrpulpet mm, sålde den gamla rorkulten och håller på att jaga ny motor.
Båten ska ju vara godkänd för 20 hk, vågar man slänga på en 25 hk 2-taktare på den,misstänker att 25 hk 4-takt blir alldeles för tungt?
Är det nån som har efarenheter om det?
En tidigare granne hade en Yamaha 30 3 cyl på en 400
Tror faktiskt att dom såldes med 30 hästare i början ,kort rigg var dom iaf avsedda för
lite osäker men tror att 440 (inkas) var godkänd för 10 hk från början , åtminstånde var det mer än dagens 4 hk
25-4t kan var lite tungt , vet inte men tror att dom ligger på runt 80 kg
du vinner nog inte mycke på att ha 25 istället för 20 ,de är ju inget fartskrov direkt...
ju fortare det går dessto mer bromsar det , precis som en traditionell gummibåt

Jester Burk II
2010-01-08, 16:51
Vill bara tillägga att det man vinner med en motor med större slagvolym är att båten planar snabbare och att den går att hålla i plan tungt lastad.Är det däremot en högre trimmad variant ,tex en 25:a gjord på samma block som en 20:a, så brukar den vanligtvis bara varva längre. Prestandan på låg och mellanvarv brukar inte förändras särskilt mycket. Propeller valet påverkar naturligtvis toppfarten och "orken". Detta gäller "gammaldags" tvåtaktare, de nyare har datastyrda tänd och insprutningsboxar som kan omprogrammeras eller chipas.

Push-Up
2010-01-08, 17:52
pe5, på min 400 tog jag en aluminiumplåt och nitade fast i fören. Var rätt enkelt.

pe5
2010-01-09, 00:55
pe5, på min 400 tog jag en aluminiumplåt och nitade fast i fören. Var rätt enkelt.

Ja, det är något sånt jag hade tänkt. Hur många cm är din rigg på elmotorn?

henken
2010-01-09, 12:05
Tackar för svaren!
Angående fart så spelar det inte så stor roll,men skulle vara skönt med lite bra ork i båten. Ska i första hand användas till fiske men blir väl lite bad å lek med ungarna så då vore det kanske bra med en 25á.
Funderar lite på motormärken,har haft Yamaha förut och varit nöjd med dom,
vad finns mer för driftsäkra märken på en 2-taktare årsmodeller slutet på 90 talet,eller vad man inte ska köpa?

Jester Burk II
2010-01-09, 16:05
Det finns väl inga direkt dåliga märken, i alla fall om det handlar om japanska eller västländska märken. Skicket på motorn är det som avgör om den är något att ha. Evinrude/Johnson har en 521cc motor i olika versioner från 20 till 30(eller var det 35hk?) som väger runt 50kg med lång rigg. Sedan har Tohatsu en 30hk som väger ca 48kg med lång rigg, för att nämna ett par.

villae
2010-02-13, 11:24
Är det någon som lagt durk på durken så att säga?
Alltså ett planare "golv" ovanpå botten.
Och isf inte i trä?

Hellas
2010-02-18, 19:41
Villae
Jag kan i alla fall tala om vad du inte ska ha: Flakplywood!
Själv tog jag 9mm flakplyfa, sån som sitter tex i golvet på släpkärror etc och det är precis hopplöst! Skillnaden i form mellan vått och torrt tillstånd gör att den bågnar och jullrar som bara den. Har stagat upp med fyra "spant" på undersidan och vinkelprofiler i aluminium i ändarna men det hjälper föga.

Om jag lyckas skotta mig in till båten innan midsommar ska jag göra om det hela...
Två alternativ: Durkplåt i aluminium med underliggande spant eller en laminerad björkplyfa bestående av ett lager glasfiberarmerad plast/en ply 9mm/ett lager antislipbehandlat glasfiberarmerad plast. ((Plasterna är ett material som finns färdigt på rulle. 1,5mm tjockt som vacuumlimmas ihop, (jobbrelaterat))
Durkplåten är smidigast men nöter hårt i båtens botten och är ganska skramlig.

Kan du inte lägga vanligt trallgolv och ha en lös kraftig gummimatta ovanpå? Jag antar då att du valt bort trätrall för mellanrummens skull, allt skit man tappar åker ju ner där :)

asintorn
2010-05-15, 12:56
Hej,

Jag har en Linder 400 sportsman årsmodell 2000. jag läste nyligen att enligt Linder ska man ha en motor med lång rigg på denna. Har precis köpt en begagnad Selva Dolphin 15 HK (Honda) 2006 med kort rigg. Någon som vet om båten ändå kommer gå ok att köra med?

Någon som har erfarenhet?

Dumt av mig att inte kolla upp detta innan såklart.

MVH
Alexander

koprosov
2010-05-25, 17:37
Hej har en Linder 400 sedan 2004 och haft mycket glädje av den ville dock ha ut mer av den byggde därför om hela båten i vintras sålde av min 15 hästare och köpte en 30 mercury elpt vilket innebar en del jobb var ganska nervös över vad jag hittat på trodde först att båten ej skulle klara av motorn men det funkar fint även vid trolling i göstempo tog helt enkelt bort bakre sitttoften (trots linders avrådande) flyttade min pulpet ända fram mot mittoften la i 5mm durkplåt i botten byggde en ny bakvägg i 2mm aluminium fyllde den med flyt element satte sen in en snurrstol sen iväg o fiska funkar kanon som sagt inget skallrande i durken toppar 27 gps knop mycket nöjd ett annat pus är att om man tar bort stolen har man en härlig yta att jerka eller vertikala på mycket nöjd med mitt projekt nån annan som har gjort nått liknande ? Skitfiske på er

Jester Burk II
2010-05-25, 20:00
Mät akterspegelns exakta höjd, sedan mäter du den exakta rigglängden (från
motorfästets anliggningsyta mot akterspegelns överkant till av-plattans underkant. Om akterspegeln är max ca 50mm högre än rigglängden, så
kan det vara möjligt att köra med den kortriggade motorn. Förutsatt att
motorn får kylvatten som den ska, det ser du på skvallerstrålen.
Det är möjligt att propellern börjar ventilera när du svänger, varvtalet ökar men inte farten. Då är det bara att lätta på gasen tills båten går rakt fram igen.
Enda sättet att veta om det funkar är att prova. Har själv en Quintrex 385:a
med lång akterspegel och kortriggad motor. Båten går bra, förutom att
propellern ventilerar när man sväger tvärt.

jägarn
2010-05-30, 19:58
Är det någon av er 400 Sportsman-ägare som har koll på den totala längden på era ekipage när båten ligger på trailer? I så fall, nämn gärna trailer-modellen med.

henken
2010-06-11, 21:14
Hej har en Linder 400 sedan 2004 och haft mycket glädje av den ville dock ha ut mer av den byggde därför om hela båten i vintras sålde av min 15 hästare och köpte en 30 mercury elpt vilket innebar en del jobb var ganska nervös över vad jag hittat på trodde först att båten ej skulle klara av motorn men det funkar fint även vid trolling i göstempo tog helt enkelt bort bakre sitttoften (trots linders avrådande) flyttade min pulpet ända fram mot mittoften la i 5mm durkplåt i botten byggde en ny bakvägg i 2mm aluminium fyllde den med flyt element satte sen in en snurrstol sen iväg o fiska funkar kanon som sagt inget skallrande i durken toppar 27 gps knop mycket nöjd ett annat pus är att om man tar bort stolen har man en härlig yta att jerka eller vertikala på mycket nöjd med mitt projekt nån annan som har gjort nått liknande ? Skitfiske på er

Har du inga bilder på ditt projekt?
Vore kul å se hur du gjort.

koprosov
2010-06-15, 19:35
20463

Dålig bild men ändå får ta lite bättre bilder...... återkommer

Bambi
2010-06-20, 19:17
Ska bygga ett castingdeck på min linder. Några tips?

Hadde tänkt börja vid mittstoften och framåt.

jägarn
2010-06-21, 22:55
Monterade ett par spöhållare på min nyligen inköpta Sportsman ikväll. Jag ville undvika att göra hål i relingen, så jag gjorde en egen lösning där jag använder mig av de befintliga skruvhålen till relingen, men bytte till längre skruvar.

En testprofil knäcktes först. Tanken är att den ska vridas i utifrån, och sedan vara fasthakad på relingens utsida: http://i71.photobucket.com/albums/i136/Sandstrom11/Namnls-2.jpg

Ändra måtten något för att få plats med ett mellanlägg av gummi samt en rejälare hake på undersidan. Måttade sedan ut och borrade skruvhål för fastsättning i reling och spöhållare, försänkte sedan skruvarna till spöhållaren (ej åtdragna på bilden): http://i71.photobucket.com/albums/i136/Sandstrom11/DSC00311.jpg

Originalskruvarna från relingen byttes ut mot dessa 16 mm långa insexskruvar för att kompensera för plåt & gummitjockleken, dessa skruvades sedan tillbaks i de befintliga hålen. http://i71.photobucket.com/albums/i136/Sandstrom11/DSC00314.jpg

Och typ såhär blev det. Fick dock kapa de uppstickande skruvarna jämns med muttrarna för att få dit andra halvan av spöhållar-fästet: http://i71.photobucket.com/albums/i136/Sandstrom11/DSC00313.jpg

Inte lika fagert som att skruva direkt i relingen, men jag slipper skruvhålen vid ev framtida försäljning. Fästena blev rätt stadiga, så jag hoppas och tror att dom kommer att hålla.

jägarn
2010-12-25, 15:49
Är "hyllan" mellan bakre toften och akterspegeln fylld med nått flytmatreal/frigolit, eller kan man dra styr och reglagekablarna genom den?

Hur är kablarna dragna original på mittmonterade styrpulpeter?

Ola
2010-12-25, 20:21
Är "hyllan" mellan bakre toften och akterspegeln fylld med nått flytmatreal/frigolit, eller kan man dra styr och reglagekablarna genom den?

Hur är kablarna dragna original på mittmonterade styrpulpeter?

Min linder (gamla modellen med tvärgående ribbor & sidopulpet) har frigolit däremellan och det lär väl vara lika på de nyare antar jag.

Genelit
2011-02-23, 20:20
Hej alla erfarna Linderägare,

Jag tänkte bli som er, börjar med Linderägare därefter erfaren=)
Har suktat på blocket under en längre tid och ser att det börjar komma ut lite beggade båtar nu, det kan ju ha med tiden på säsongen att göra... :-P

En Linder 400 Sportsman tror jag skulle passa mig bäst.
- Vad skiljer de olika (års-)modellerna och framför allt, ska man akta sig för någon?

Jag ser Ola här ovan har den "gamla modellen", funkar den bra, är du nöjd?

Mvh
Daniel

jägarn
2011-02-23, 20:35
Hej alla erfarna Linderägare,

Jag tänkte bli som er, börjar med Linderägare därefter erfaren=)
Har suktat på blocket under en längre tid och ser att det börjar komma ut lite beggade båtar nu, det kan ju ha med tiden på säsongen att göra... :-P

En Linder 400 Sportsman tror jag skulle passa mig bäst.
- Vad skiljer de olika (års-)modellerna och framför allt, ska man akta sig för någon?

Jag ser Ola här ovan har den "gamla modellen", funkar den bra, är du nöjd?

Mvh
Daniel

De äldre modellerna har kort rigg, till skillnad från de nyare. Tror sista modellen med kort rigg var -99, dock har dessa senare kortriggare längsgående förstärkningsprofiler likt de nya.

Det är ungefär vad jag kan om 400:an ;)

Pikehunter79
2011-02-23, 20:54
Jag har en Linder 400 funkar kannon kolla våra fisketurer ;)

http://teamadrenalin.wordpress.com/

/Jonas

stefanm
2011-02-23, 23:23
Har en 400 men kommer inte ihåg vilken årsmodell, men har inte tofter med öppningsbara fack.
Men på min är det då i alla fall långriggad motor.
Men valde en utan styrpulpet då jag tycker det tar för stor plats i en sådan liten båt.
Super nöjd med denna båt stabil att fiska från och går som ett skollat troll med 25hk 2-takt.
Dock inget man ger sig ut i storm på havet med, men det säger ju sig själv.

Bör väl kunna få en sån beggad för ganska bra pris nu mistänker jag.

Mvh Stefan

Ola
2011-02-24, 21:34
Mitt gamla härke har jag inget att klaga på.
Jag tycker sidopulpet verkar bättre än mittpulpet.
Möjligt att en med längsgående ribbor är styvare på nåt sätt än tvärställda.

Genelit
2011-02-26, 10:39
Hej Stefan,

Jag är inne på samma spår, köpa en 400'a utan pulpet pga platsen pulpeten tar. Alternativt är jag inne på 445 basic, skönt att slippa pulpeten men om det visar sig att man saknar pulpeten borde den väl gå att eftermontera?
Jag misstänker att beg. marknaden är begränsad då 445'an är en hyggligt ny modell?

Jo, begagnat marknaden lär ju stärkas nu framåt vårkanten i takt med att isen släpper och andra också ska byta upp sig.

Som sagt, jag har ingen erfarenhet av alu-båtar. Finns det något speciellt på båten man ska vara vaken på när man ska köpa?
Sprickor, utmattade fogar och hål förstår jag givetvis man bör passa sig för, något annat?

Mvh
DK

stefanm
2011-02-26, 10:56
Självklart går det att eftermontera men blir en skaplig slant om man ska använda orginaldelar...
I övrigt så tror jag inte det är mycket man bör se upp med på dom, är det stora bulor och grejerna ser allmänt oskött ut så kanske det är bättre att satsa på något annat.
Äldre bustrar kunde det ju läcka en hel del i nitarna på, men inte hört om något liknande på lindrarna.
Men det kanske finns någon som vet mer än mig.
Har du pengarna så är det väl inte fel med 45cm till men för två fiskare så fungerar 400 utomordentligt är man samspelta så är det inga problem med 3 heller.
Sen så är det bara att vänta på rätt båt på blocket och vara snabb så kan man göra klipp.
Gjorde själv en bra affär på mitt ekipage:appl:

Lycka till med båt letande.

Stefan

Genelit
2011-02-26, 12:21
Ok, vid pulpetkomplettering det kanske är bättre att helt enkelt byta båt igen, och kanske då uppgradera till en 445'a.
Lindern känns som en säker investering gällande kvalité, andra och tredjehandsvärde.

Jo, jag ser fram emot köpet.

Mvh
DK

hellhammer
2011-03-05, 14:37
Har några frågor om 400an. Klarar den av trolling pass på vättern/värnern? Och hur stor skillnad är det mellan en 4t o 2t 15hk i toppfart? Har en linder 400 själv med en 15hk johnson 2t som går bra (97a) Men funderar på 4t, men räcker 15 då eller ska man ha 20 för att få samma toppfart? Nu går den 40km/t på gps.

Jester Burk II
2011-03-05, 16:08
Hästkrafter är hästkrafter oavsett om det är 4- eller 2takt. I princip går båten lika fort om båda har samma effekt. Däremot kan viktökningen påverka båtens läge i vattnet, likaså har propellerstigningen stor betydelse. I praktiken skiljer det ca 1kn mellan olika motorer som har samma effekt och propellerstigning, i alla fall om man ska tro motortester.

stefanm
2011-03-05, 16:34
Den går nog i stort lika snabbt bara man jämför 15 mot 15 hk däremot så är 2 taktar snabbare upp iplan.
Har 25hk 2takt på min och är supernöjd:love:
4 taktarna är i regel tyngre än 2 taktarna.

Ola
2011-03-06, 11:13
Den går nog i stort lika snabbt bara man jämför 15 mot 15 hk däremot så är 2 taktar snabbare upp iplan.
Har 25hk 2takt på min och är supernöjd:love:
4 taktarna är i regel tyngre än 2 taktarna.

Eftersom jag också har en 25hp så undrar jag vad du får upp den i för topphastighet om du åker själv?
Har för mig att min toppar ca: 25 knop men det känns som att de sista tusen varven bara ökar varvet och inte farten.
jag har en gammal mariner från -93

Eino
2011-03-06, 11:45
Eftersom jag också har en 25hp så undrar jag vad du får upp den i för topphastighet om du åker själv?
Har för mig att min toppar ca: 25 knop men det känns som att de sista tusen varven bara ökar varvet och inte farten.
Så är det med båtar som inte har ett fartskrov
desstom fortare de går dessto mer bromsar båten till skillnad från ett v-bottnat skrov med steglister som lyfter mer ur vattnet när farten ökar och därmed ett mindre motstånd i vattnet

Jester Burk II
2011-03-06, 12:00
Lite OT, men jag tycker att toppfarten i sig själv inte har så stor betydelse, snarare att man får en hyfsad marschfart. Min Quintrex 385:a toppar 20kn lastad för fiske med en 15hk 2t i aktern med gasen i botten. Med en större motor, tex 25-30hk 2t kan man marscha i 20kn utan att varva skiten ur motorn. Tänker därför uppgradera till en 25-30hk 2t till våren.

hellhammer
2011-03-06, 19:11
Toppfart eller marsch fart det skilljer typ 4km/tim mellan 3/4 o full gas men det skilljer mer i soppa förbrukning! Så ja brukar hålla ca 37km/tim med mig själv + elmotor 100 amp Terminal batteri 15l extra tank o fiske prylar. Det får bli en 20 4t nästa gång. Men nu till min 1a fråga! Klarar den Vättern?

stefanm
2011-03-07, 09:45

Ligger runt 30 knop men brukar marcha runt 22-25.
Du kanske skulle kunna gå upp lite i storlek på proppen.

Toptench
2011-03-07, 16:10
Hej

Jag har kört gäddtrolling på vättern i min 400. Problemet är bara att du får anpassa när du kan åka dit efter vinden. Som du säkert vet är det en lömsk sjö när det blåser och man blir begränsad när det blåser mer än 6-8 sekundmeter åker jag inte dit i Lindern. Det är en stor sjö och transporttiden kan bli lång då man pga vind inte kan köra för fullt

Så tycker jag, annars är Lindern en mycket bra insjöbåt som är suverän att traila runt med.

Toppfart eller marsch fart det skilljer typ 4km/tim mellan 3/4 o full gas men det skilljer mer i soppa förbrukning! Så ja brukar hålla ca 37km/tim med mig själv + elmotor 100 amp Terminal batteri 15l extra tank o fiske prylar. Det får bli en 20 4t nästa gång. Men nu till min 1a fråga! Klarar den Vättern?

hellhammer
2011-03-07, 16:34
Det kanske kan funka med lite ostlig 0-6ms :fiska1:

alihaffa
2011-03-07, 18:44
Som sagt, vättern är en sjö där vädret skiftar fort och det bör man ha respekt för. En 400:a till laxtrolling är nog inte att rekommendera.

jägarn
2011-03-29, 19:47
Bultar ni fast era 15-20 hk eller kör ni bara med "tving-skruvarna"?

Ludde Lundin
2011-03-30, 12:27
Jag ska placera 6 st nya scotty powerlock spöhållare för trolling i min linder (utan pulpet). Jag har tidigare haft en från clasohlson av den här typen, men den är ständigt i vägen
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/images/9054-939748234-haallare.jpg .

Min tanke är att placera hållarna enligt bild nedan.
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/images/9054-1785464390-rigg.JPG

Tanken är att spöna inte är ivägen för benen när man sitter på tofterna. Hur har ni andra gjort. Kom över spöhållarna billigt och tänker inte lägga massa pengar på grabbräcken som jag dessutom tycker är ivägen vid spinnfiske. Tanken har slagit mig att ta bort mitttoften, men då jag även använder båten till annat än fiske så vill jag ha den kvar.

Så vad säger ni, är tanken god?

Forshaga
2011-03-30, 14:40
Ludde lundin,
Placera de främre närmare de mittre, ca:40cm framför. Annars kommer de att vara i vägen exempelvis drillandet av fisk om ni är 2 i båten och för långt fram om du ensam. Värt att tänka är att placera spöhållarna så att det går att ro.

Ludde Lundin
2011-03-30, 14:46
Tänkte på detta oxå, men om jag placerar de främre längre bak skäl de en del utrymme mellan mitt- och främre toft och främre toften begränsar då även möjligheten att ställa hållarna i vissa lägen. Dessutom fiskar jag oftast bara med 4 spön om jag är ensam och då går de främre bort. Att ro bör inte bli ngt problem. Fästena för åror sitter bakom mitttoften (se bild). När det gäller drillandet av fisk så kan det ske rakt akterut om man planerar fiske djup och släp på spöna enligt bilden.

look43
2011-05-14, 23:37
Hur är en 400 med exempel 15hp - 25hp motor att trolla med? Är den inte för lätt och då går väldigt snabt!

Slaktmasken
2011-05-18, 10:13
Beställde en 400 idag med en 15 hk 4 takt Tohatsu. Skiljde 5000 kr mellan Honda och Tohatsu.

För mig skilde det 12 000kr mellan Honda & Mercury

look43
2011-06-02, 13:17
Hej
Jag äger nu en 440 fishing och funderar på en 400 sportman pga att den går att köra lite snabbare. När jag tittar på bilder så ser det trångt ut i bakre utrymmet, Speciellt om det sitter en styrpulpet. Kan man ta bort mitten sitsen för att få mer plats eller blir det problem med stabilitet mm?

Ola
2011-06-02, 22:58
Om nån är intresserad av en badstege till en linder 400 så har jag en liggande.

dallepistolen
2012-01-08, 14:16
kollade sportsman 400, såg att den skulle gå i 19,5 knop med 8 hk och 16 med 2 pers
kan det verkligen stämma?funderar i så fall på att försöka byta min linder 440 mot en gammal 400, vilken årsmodell började dom med lång rigg(kort rigg till min 440)

Eino
2012-01-08, 14:53
kollade sportsman 400, såg att den skulle gå i 19,5 knop med 8 hk och 16 med 2 pers
kan det verkligen stämma?funderar i så fall på att försöka byta min linder 440 mot en gammal 400, vilken årsmodell började dom med lång rigg(kort rigg till min 440)
19,5 låter mycket men 16 kan den nog göra med en pers
Vet ej när det blev lång på dom gissningsvis 98-99

dallepistolen
2012-01-08, 15:04
19,5 låter mycket men 16 kan den nog göra med en pers
Vet ej när det blev lång på dom gissningsvis 98-99
jag trodde inte man skulle få upp den i plan med 8 hk
får kolla upp med årsmodellen
tack för svar

Smile
2012-01-20, 19:10
Bultar ni fast era 15-20 hk eller kör ni bara med "tving-skruvarna"?

Detta är jag oxå lite nyfiken på. Hur har ni andra gjort?

stefanm
2012-01-20, 22:08
Jag kör bara med Tvingskruvarna.

Smile
2012-01-21, 16:44
Är det nån som sett den nya aluminium durken som Linder skall börja sälja till 400an iår?

jägarn
2012-01-21, 16:55
Detta är jag oxå lite nyfiken på. Hur har ni andra gjort?

Kan ju svara på min egen fråga.

Eftersom den ligger och studsar runt på trailer hela tin valde jag att dra 2 bultar och tvingskruvarna för att få ett stadigt montage.

byggarn
2012-01-21, 19:08
Kan ju svara på min egen fråga.

Eftersom den ligger och studsar runt på trailer hela tin valde jag att dra 2 bultar och tvingskruvarna för att få ett stadigt montage.

Klokt gjort.

För övrigt borde alutrall ingå vid köp av båten med de priser de tar för dessa båtar...

Nyrre
2012-01-26, 11:57
Halloj,

Lite frågor angående Linder 400 sportsman.

Jag har tittat lite på en äldre Linder 400, gissar att det är kort rigg.
Får ett bra pris på båten.

Är intresserad av att veta vilka prisvärda/relativt billiga motorer som passar bra till båten?
Intresserad av konkreta modeller.

Finns det några bra rekommendationer på prisvärd men stabil båtvagn till båten?

MVH
Nyrre

Jester Burk II
2012-01-26, 12:40
En 20hk Tohatsu 4t om du ska köpa nytt, fjolårsmodellerna brukar vara hyfsat billiga.

Snorungen
2012-04-18, 20:49
ingen som ska sälja sin båt+motor?

Smile
2012-04-18, 20:59
Nej du :) Jag har nu äntligen köpt min och är så jävla nöjd :)

Reitmond
2012-04-18, 23:31
Haha, helt rätt!

Nej du :) Jag har nu äntligen köpt min och är så jävla nöjd :)

Gösnäs
2012-04-19, 06:20
jag är jävligt nöjd med min linder 400 kan dock vara lite jobbig i motsjö då den är så lätt och jag är ganska tung innan den kommer upp i plan.tyvärr har den börjat läcka ganska mycket är det någon som har liknande erfarenhet och var är det vanligast att läckaget kommer ifrån kan man täta med något?

Gösnäs
2012-04-19, 06:25
svar till nyrre obs det är viktigt att köpa lång rigg till lindern den är ganska hög i aktern.Linder rekomenderar lång rigg!!

mattias77
2012-04-19, 11:41
Är det inte kort rigg på äldre linder 400:a?. Visserligen gammalt inlägg men ändå

Gösnäs
2012-04-20, 12:34
jag har linder 400 årsmodell 04 och på den skall det vara lång rigg.

jägarn
2012-05-18, 13:21
Är det inte kort rigg på äldre linder 400:a?. Visserligen gammalt inlägg men ändå

Det stämmer, jag har en kortriggad.

Tror dom gick över till lång rigg kring -99/-00, men tidigare 400:or har alltså kort.