handdator

Visa fullständig version : Guide för att lära sig tvåtaktsmotorer (små båtmotorer)

minismood
2007-05-19, 20:22
Hej! Någon som vet om det finns någon bra guide för att lära sig hur små båtmotorer (helst tvåtaktsmotorer) fungerar och hur man avhjälper vanliga fel osv.?

Har läst på howstuffworks.com och tycker att den var ganska bra men jag skulle vilja ha tag i en ännu bättre! :-)

Väldigt tacksam för tips!

Abelsson
2007-05-19, 20:32
http://mo-ped.se/nv45_12.htm

Pricipen är identisk med "mopedmotorn" Det som skiljer är kylsystem,magnapullstart och en axel med propp istället för drev å kjedja.. ja växelådan skiljer ju faktist också..

elanen
2007-05-19, 20:48
Köp dig en gammal skrotmotor som det finns chans att laga. Skaffa dig gärna en verkstadshandbok till dito. Jobba dig sakta del för del. Små motorer är nog kanske inte alltid det bästa att meka. Är oftast störst risk att bultarna eller skruv har rostat fast. Eller i många fall ärgat ordentligt fast i godset.
När det gäller små motorer är det i regel Johnson (Evinrude) som klarar sig bäst ifrån att dra av bultar på.
Är inte så dåligt gods i dessa motorer och bättre legering på bult,skruv. Undvik dom riktigt fjuttiga motorer som 2-4 hästar. Dom är ofta riktigt klena i allt.
Sen får du räkna med att delar till båtmotorer är dyra. Så fickpengar räcker inte långt. Ha det målet att motorn ska bli bra, men att det får ta tid. Och att det är en lärotid för en själv. En skuren eller en motor som nypit går i regel att hona upp med rätt redskap och teknik.
Men räkna på att det tar tid att bli duktig.
Dom flesta verkstadshandböcker är också skrivna på amerikanska.
Och än värre är dess svåra jänkarord för delar till motorn och hur man gör.
Är ingen vanlig engelska som det går att översätta till direkt.
Kan tala av erfarenhet när grabben fick ett ryck att renovera en 25 hk Johnson som jag köpte skabbig för 1000 kr.
Efter alla motgångar med jänkarböcker och annat strul.
Fick vi igång den och den gick hur bra som helst.
Så ta det lugnt och börja helst med nåt som helst inte är skuret eller med dålig kompression åtminstone. Växelhuset är ju en egen historia med packboxar och dyligt.

christer
2007-05-19, 21:13
gick en kurs igenom jobbet "facklig" som hette båtmekaniker. fick efter avklarat prov en stämpel i en blå bok som även innehåller kustskepparen mm. det kostade mig ca 400kr och man lärde sig en hel del.. fast mestadels om innombordare men förstår man en motor så är det lätt att lära sig andra.

minismood
2007-05-20, 01:45
har faktiskt köpt en 6-hästars Evinrude från typ 80-talet eller nåt...men den funkra tyvärr ganska bra förutom att den ibland lägger av när man lägger i växeln och ska gasa på och att den är dålig på låga varv...

Ngn som kan ha en idé vad det kan vara...

Om jag skall kolla om den här motorn är i bra skick, vad ska jag kolla på då? :-)

CalleX
2007-05-20, 02:02
har faktiskt köpt en 6-hästars Evinrude från typ 80-talet eller nåt...men den funkra tyvärr ganska bra förutom att den ibland lägger av när man lägger i växeln och ska gasa på och att den är dålig på låga varv...

Ngn som kan ha en idé vad det kan vara...

Om jag skall kolla om den här motorn är i bra skick, vad ska jag kolla på då? :-)

Nu är jag INGEN auktoritet inom detta område så jag räknar med att bli rättad...men jag vill också lära mig :)

Det låter som att det är luft eller bränsle problem så kolla förgasaren och tillförseln till cylindern av nämnda saker

Abelsson
2007-05-20, 02:20
Rengör förgasarn, och kolla så att du har en rejäl gnista på stiftet.. Är detta ok, och motorn fortfarande inte vill lira 100% så kolla kompet.. är det risigt så får man överväga om det är värt mödan att fortsätta skruva..

elanen
2007-05-20, 10:58
Abelsson är inne på helt rätt spår. Viktigt bara att kompet inte får skilja runt 15 PSI mellan cylindrarna. Kompet bör heller inte ligga lågt som typ 5.

minismood
2007-05-20, 13:58
Vet ej om jag fick svar på följande fråga:
Vad ska jag kolla på om jag ska se efter om motorn är i gott skick? Typ kolla tändstift, filter..? Hur gör jag detta? :)

PojkenMedKepsen
2007-05-20, 14:43
forum.moppenet.com är helt ärligt väldigt bra för 2-t motorer. Principen är samma med undantag för kylsystemet, start och drivning.

Skruva ur tändstiften och byt den helt enkelt, det är värt det om dem är gamla! Är den nya kanske det bara är en loppa, borsta då med stålborste mellan polerna.

Ang filter är att rengöra allt det ända raka!

Abelsson
2007-05-20, 15:14
Vet ej om jag fick svar på följande fråga:
Vad ska jag kolla på om jag ska se efter om motorn är i gott skick? Typ kolla tändstift, filter..? Hur gör jag detta? :)

Är din motor i gott skick skall den ha bra komprision.. Har den detta krävs inga större summor pengar för att få den att lira igen.. Biltema ha en Kompressionsprovare för 179:- art nr: 15-1314.
Vad en frisk motor skall ha i komp skiljer lite mellan modeller och fabrikat.. Så hör med din lokala båtmek vad din motor skall ha, dom borde ha koll. OBS bara för att du inte får exakt det värde som motorn har som ny, betyder inte att den är skrotfärdig.. Skiljer det mycket, så krävs det lite mer omfattande reprationer..

//Abel

catchandreleasearn
2007-05-21, 01:41
Här är en bra sida för den som vill få ordning på sin förgasare, eller få en inblick så man kan förstå varför t.ex ens motor går bra förräns den blivit varm.
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm

minismood
2007-05-21, 16:20
Något annat om min motor...Det är alltså en Evinrude 6-hk från 80-talet..tror jag..:-)
Jag köpte den för några veckor sen. Har ytterligare ett litet problem. Jag har ingen aning om hur jag ska hänga upp den. Alltså lyfta den ur vattnet och få den att stanna kvar ovanför vattenytan..Vanligtvis brukar det finnas någon spärr eller hake i fästet under riggen men jag hittar ingen förutom det där vinklingsläget. Att låsa motorn i nedfällt läge är inga problem men som sagt när man drar upp...?

elanen
2007-05-21, 16:28
Ja du behöver lära dig mycket det hör jag. Finns i regel en svart spak som du drar upp.

minismood
2007-05-21, 23:34
jo, det stämmer, jag behöver lära mig mycket. Precis som du en gång i tiden :-)

Men i alla fall. Jag kanske var otydlig men det finns alltså ingen sån där svart spak, fan, jag kanske behöver ta en bild för att illustrera. Vad som finns är en lock och release-spak men det handlar endast om att riggen skall låsas (för att den inte ska åka upp när man backar...) men annars finns det inget. Jag hittar alltså inget fäste som kan tänkas låsa fast riggen i upprätt läge...Någon som har erfarenhet av Evinrudes från 80-talet?? :-)

Rospigg
2007-05-21, 23:48
Något annat om min motor...Det är alltså en Evinrude 6-hk från 80-talet..tror jag..:-)
Jag köpte den för några veckor sen. Har ytterligare ett litet problem. Jag har ingen aning om hur jag ska hänga upp den. Alltså lyfta den ur vattnet och få den att stanna kvar ovanför vattenytan..Vanligtvis brukar det finnas någon spärr eller hake i fästet under riggen men jag hittar ingen förutom det där vinklingsläget. Att låsa motorn i nedfällt läge är inga problem men som sagt när man drar upp...?

Har en Johnson från den tiden (samma sak som Evinrude) och där är det samma spak som man använder för att låsa den nerfälld och uppfälld, kan det vara så på din med ??

minismood
2007-05-22, 01:04
Rospigg: Alltså Lock och Release-spaken? Hur låser du den när du fäller upp motorn? Bara genom att trycka ner eller upp den? Jag har provat lite med det men det fungerar inte. Som sagt, den fungerar att låsa i nedfällt läge men inte när man drar upp motorn..

catchandreleasearn
2007-05-22, 01:12
Har du pumpat mkt gädda i våras så ska du nog orka hålla emot när du backar:cool2:

minismood
2007-05-22, 10:36
Jo, på en 6 hk klarar man nog att hålla emot :-) men lock och release har ändå den funktionen att hjälpa för de mindre starka.