handdator

Visa fullständig version : Upphängning av Evinrude-motor?

minismood
2007-05-26, 16:49
Jag har i en annan tråd kort tagit upp att jag har problem med att hänga upp en Evinrude-motor från 80-talet. Dock är det inga problem att hissa motorn ur vattnet, problemet är alltså att den inte går att fixera i upprätt läge.
För den som har lust finns bilder att titta på som jag har tagit av motorn.
Någon som har en idé hur man skall gå tillväga?

http://www.cryotank.org/evinrude/

Väldigt tacksam för hjälp!

Eino
2007-05-26, 19:00
kolla spärren så inte fjädern är borta

minismood
2007-05-26, 19:13
Eino: vilken spärr? Lock/release-spärren? Vad jag kan se fungerar fjädern, den fungerar i alla fall när man skall låsa motorn då den är i vattnet. Tror du att det är på detta ställe, enligt bild2.jpg nedan, som jag ska felsöka??

här är en bild på fjädern, om det var den du menade?
http://www.cryotank.org/evinrude/bild2.jpg

elanen
2007-05-26, 19:43
Du får ju flytta pinnen i dom olika hack den ska ligga i tills du får rätt läge. Om inte det går är den fastrostad på nåt sätt. Har en med samma typ som din hemma. Man bara flyttar den manuellt för han i dessa spår
man ser på bild.

Eino
2007-05-26, 20:24
Eino: vilken spärr? Lock/release-spärren? Vad jag kan se fungerar fjädern, den fungerar i alla fall när man skall låsa motorn då den är i vattnet. Tror du att det är på detta ställe, enligt bild2.jpg nedan, som jag ska felsöka??

här är en bild på fjädern, om det var den du menade?
http://www.cryotank.org/evinrude/bild2.jpg

nej inte den, förstår nog inte ditt problem egentligen
jag har nog missförstått allt.
uppfälld ,nerfälld , backspärr
elanen kanske förstår han har ju en likadan
jag har haft Evin 25

minismood
2007-05-27, 16:49
Du får ju flytta pinnen i dom olika hack den ska ligga i tills du får rätt läge. Om inte det går är den fastrostad på nåt sätt. Har en med samma typ som din hemma. Man bara flyttar den manuellt för han i dessa spår
man ser på bild.

menar du dem hack som syns på bilden? De är ju enbart till för att ändra vinkel när man kör båten. Båtmotor flyttas alltså bara några grader. Mitt problem är att jag inte kan få upp motorn ur vattnet och få den att stanna där.

elanen
2007-05-27, 20:08
Du har väl som jag skrev ett svart handtad eller en spärr som fäller mot dig. Och sedan drar du upp motorn och den låser sig. Den ska sitta på vänster sida.
Brukar stå Run på den. Är lika med grundsmyg. Sen när motorn ska ner i rakt läge fäller man tillbaks spärren först.

Gruvis
2007-05-27, 20:45
du kan eventuellt dra åt bulten lite grann den som sitter i motorfästet

minismood
2007-05-28, 12:44
Du har väl som jag skrev ett svart handtad eller en spärr som fäller mot dig. Och sedan drar du upp motorn och den låser sig. Den ska sitta på vänster sida.
Brukar stå Run på den. Är lika med grundsmyg. Sen när motorn ska ner i rakt läge fäller man tillbaks spärren först.

Har ingen sån spärr, endast spärren som heter Lock/release som sitter rakt under choken. Sådana där vanliga spärrar som är till för upphängning, som sitter på vänster eller höger sida, som ex. på en Yamaha-motor som jag kollat på, finns inte.

Äh, jävla skitmotor..jag får nog tillverka något eget känns det som..Gah!

Test005
2007-05-28, 12:53
Som nödlösning kanske du kan ta med en liten träkloss och klämma fast mellan rigg och akterspegel så motorn inte åker tillbaka när du ska ha den uppfälld?

phal
2007-05-28, 13:01
Har själv en Evinrude. Den har ingen spärr för att låsa den i uppfällt läge. Däremot om du fäller upp den och sen viker motorn åt sidan så håller den kvar i uppfällt läge. På min funkar det.

elanen
2007-05-28, 14:57
Sjukt jag har min 6 hk av äldre modell i källaren. Har glömt hur det var med upphängningen för grundsmygläge eller för ändring av riggläge.

minismood
2007-05-29, 01:10
Har själv en Evinrude. Den har ingen spärr för att låsa den i uppfällt läge. Däremot om du fäller upp den och sen viker motorn åt sidan så håller den kvar i uppfällt läge. På min funkar det.

Det där låter ju väldigt intressant..Hur högt upp behöver du lägga den för att den skall stanna kvar? Är det något speciellt "hack" eller något som klickar när du fäller den åt sidan?

phal
2007-05-29, 02:11
Fäller upp den så mycket det går. Viker den sedan. Det är inget hack som hoppar i ,men tyngdpunkten på motorn ändras när den viks åt sidan. Viker jag den inte åker den ner i sjön igen. Du får testa..

Eino
2007-05-29, 07:33
känns på något sätt att det saknas grejor på motorn
kanske någon som har en likadan motor kan skicka dig en bild
jag har inte min evin 25 91 kvar längre
har bara en evin 8 nu så de kan nog skilja en del

minismood
2007-05-29, 11:19
känns på något sätt att det saknas grejor på motorn
kanske någon som har en likadan motor kan skicka dig en bild
jag har inte min evin 25 91 kvar längre
har bara en evin 8 nu så de kan nog skilja en del

Saknas grejer på din motor eller min? :-)

Holmen
2007-05-29, 12:56
Jag har en likadan motor och har samma problem. Spärr saknas, jag brukar dock använda en träkloss, pinne eller dylikt för att hålla motorn uppe på de ramper där det behövs.

minismood
2007-05-29, 13:21
Jag har en likadan motor och har samma problem. Spärr saknas, jag brukar dock använda en träkloss, pinne eller dylikt för att hålla motorn uppe på de ramper där det behövs.

Du har inte provat det som Phal pratade om??

Eino
2007-05-29, 15:04
Saknas grejer på din motor eller min? :-)

inte min
såld sen 4 år tillbaka

Holmen
2007-05-29, 15:17
Du har inte provat det som Phal pratade om??

Jo, men min motor stannar inte uppe...eller rättare sagt, den stannar uppe, men minsta lilla knyck får den att åka ner igen så den fungerar inte vid t.ex. sjösättning.

minismood
2007-05-29, 18:41
Jo, men min motor stannar inte uppe...eller rättare sagt, den stannar uppe, men minsta lilla knyck får den att åka ner igen så den fungerar inte vid t.ex. sjösättning.

Det får man nog säga är ganska viktigt...:-)

Phal: Håller sig motorn uppe när du drar i båten i vattnet? (om du har gjort det någon gång)

phal
2007-05-29, 22:18
Det har jag faktiskt aldrig testat. Tveksamt att det funkar. Däremot när jag är på sjön och fäller upp den så funkar det.

minismood
2007-05-29, 22:50
Det har jag faktiskt aldrig testat. Tveksamt att det funkar. Däremot när jag är på sjön och fäller upp den så funkar det.

Den håller sig uppe om det kommer lite stötar och så...?

phal
2007-05-29, 22:51
Den håller sig uppe om det kommer lite stötar och så...?

Lite småstötar pallar den. Men en sjösättning är nog för mycket.