handdator

Visa fullständig version : Några Whiskyfantomer här inne ?

Bergman
2003-06-25, 00:08
Tänkte bara kolla lite vilka favoriter ni har ? Mina är ...

Highland Park 12 - Om man vill ha en lite enklare
Bowmore 12 - OM man vill ha en med lite mer stuns i (gärna efter en Highland)
Aardbeg 17 - Om Bowmoren känns mesig ... :)

Har även en oöppnad Laphroaig 10 som står oöppnad här men funderar på någon till att ha i skåpet för finare tillfällen. Några tips på vad den skulle kunna vara ?

JD
2003-06-25, 01:53
Inte whisky-fantom alls. Hm.... Fick en slatt Ledaig butteljerad av Blackadder. Var lite kritisk ibörjan men tyckte mer och mer om den. Nu är den slut och den finns inte på systemet. Jo, i beställningssortimentet finns en 15-åring och två single-caskar (7 och 10 år). 15-åringen blir nog min nästa flaska. Inte alls som de du har räknat upp men ändå riktigt god.

cobol
2003-06-25, 08:21
Själv gillar jag oban. Är inget stort fan av rökiga islay whiskeys. Är mer inne på single malt och blended. Dom får gärna vara lagrade i gamla sherry fat.

/cobol

JonasE
2003-06-25, 08:47
Oj detta är ett av mina favoritämnen... finns många att välja på..

Bowmore 12 Years & 17years (även cask varianterna är goda)
Caol Ila 18 years
Highland Park 18 Years
Lagavulin 16 Years
Laphroaig 10 Years
Oban Single Malt
The Macallan 18 Years
Ardbeg 17 Years
Glenmorangie Madeira Wood Finish (även sherry wood och port wood är gudomliga)
Port Ellen
Part Nan Angelen Inchmurrin
Springbank 15 Years
Jameson Master Selection 18 Years
Midleton Very Rare
Connemara Peated Single Malt (Rökig irländsk maltwhiskey!)

Dessa hör till favoriterna

sedan finns det många fler att välja på.

Stizo
2003-06-25, 09:18
Bowmore 12 years är super eller varför inte en Glennmorangie 10 & 18 years. Fick en glennmorangie från jobbet i julas. Den var väldigt god.

The Macallan är god, synd at den är så dyr bara. :)
Bushmills malt är inte så tokig heller...

Bergman
2003-06-25, 09:21
Mmm fast personligen tycker jag Macallan smakar aningen för mycket "Sherry" eller vad det är i smaken. Verkar vara några som gillar att smutta på en fining ibland.

Bowmore 17 och Highland 18 har jag inte testat faktiskt. Någon smakskillnad mot 12:orna ?

För er unga ... detta är inget man super sig D-rak på. ;)

JD
2003-06-25, 09:25
Originally posted by cobol
Själv gillar jag oban. Är inget stort fan av rökiga islay whiskeys. Är mer inne på single malt och blended. Dom får gärna vara lagrade i gamla sherry fat.

/cobol

Jag hänger inte med. Föredrar du single malt och blended framför islay-whisky? Eller menar du "mer inne på singel malt ÄN blended"?

JonasE
2003-06-25, 09:33
ganska stor skillnad på 12 & 18 år i smakerna ,18 åringarna är inte lika kraftfulla, men med en betydligt längre och fylligare eftersmak

Bergman
2003-06-25, 09:37
När det gäller Aardbeg 10 & 17 så är skillnaden enorm men i Haighlands och Bowmores fall visste jag inte. Generellt är det svårt att säga att de äldre är bättre. :)

JonasE
2003-06-25, 09:48
Jo det är sant att man inte kan säga att ju äldre ju bättre. När dom börjar komma över 20 år så är det frågan om priset är värt för det man får.

Den enda whiskyn som jag smakat som jag kan säga blir bättre och bättre ju äldre den blir är Macallan & highland park. Den är helt underbar i äldre varianter.

Stillborn
2003-06-25, 09:49
Gillar personligen lite rökigare varianter typ Bushmills, Blackbush och Blackbarrel men säger aldrig nej tille en Paddy heller :)

Sen är jag extremt förtjust i whiskeylikör á la Southern Comfort (proof eller orginal)

JonasE
2003-06-25, 09:53
Tycker du att Bushmills är rökig ? då ska du prova Lagavulin eller Laphroaig.

Stillborn
2003-06-25, 10:02
Ja, lönen har ju kommit så det får väl bli en tur till "vinmonopolet" :beer:

cobol
2003-06-25, 10:37
Originally posted by JD
Jag hänger inte med. Föredrar du single malt och blended framför islay-whisky? Eller menar du "mer inne på singel malt ÄN blended"?

Precis föredrar single malt och blended före islay-whiskey.

/cobol

JD
2003-06-25, 10:39
Originally posted by cobol
Precis föredrar single malt och blended före islay-whiskey.

/cobol

Men kan inte Islay-whisky vara både singlemalt och krydda åt blended?

JonasE
2003-06-25, 10:50
Originally posted by JD
Men kan inte Islay-whisky vara både singlemalt och krydda åt blended?

Jo det stämmer alldeles utmärkt. En bra blended ska enligt min mening innehålla Islay-Whisky för att tillsätta lite kraft åt den.
Vissa blended kan ju innehålla upp till 50 olika whisky sorter.

(måste vara ett rätt kul jobb att vara en blender.....)

cobol
2003-06-25, 11:12
Ska vara lite tydligare whiskey som kommer från islay och den typen av whiskey gillar jag inte. Rökiga och tjärwhiskey tillhör inte mina favoriter.

grandstoff
2003-06-25, 19:22
Originally posted by Bergman

För er unga ... detta är inget man super sig D-rak på. ;)

Man KAN dricka sig rå-snygg på whisky, men man får sota för det dagen efter... :oj: :rolleyes:

Jag & Stillborn var hos en kompis och hälsade på i höstas. Vi bestämde oss för att testa alla hans whisysorter...
Dagen efter... Ja... :yiack:

Har t.o.m. en mycket talande bild på Stillborn sent på natten innan vi går och knyter oss... :D

Majakovskij
2003-06-25, 19:31
I italien kunde man köpa sprit som när man köper läsk här så jag köpte mig en Etichetta Nera Whiskey 38 % :)

Stillborn
2003-06-25, 20:05
Originally posted by grandstoff
Man KAN dricka sig rå-snygg på whisky, men man får sota för det dagen efter... :oj: :rolleyes:

Jag & Stillborn var hos en kompis och hälsade på i höstas. Vi bestämde oss för att testa alla hans whisysorter...
Dagen efter... Ja... :yiack:

Har t.o.m. en mycket talande bild på Stillborn sent på natten innan vi går och knyter oss... :D

Fy fan vad dåligt vi mådde... först efter klockan sex på kvällen tillhörde vi det mänskliga släktet igen. Två slagna hjältar gjorde Stockholms gator mindre säkra den kvällen...

Tycker förresten inte vi behöver visa några bilder, finns tillräckligt mycket ont i världen som det är. Bör även tänka på att Team Vassrycket's goda(!) rykte bör uppehållas ;)

Bergman
2003-06-25, 20:13
Hehe ! Visst KAN man supa sig D-rakoch snygg på dyr Singelmalt men det känns lite "overkill" och den kommer inte helt till sin rätta när man knappt vet skillnad på saft och wirre sent in på småtimmarna. ;)

Pexx
2003-06-25, 21:21
Min absoluta favorit är Glenfiddich Solera Reserve 15 !!! Finns tyvärr inte på Systembolaget här i närheten. Finnes på finlandsbåtarna - så springer ni på den - KÖP !! :hoppa:

Slurp!

korten
2003-06-25, 22:40
jag håller mig till cola. gärna med en skvätt martini i=)

JonasE
2003-06-26, 07:59
Originally posted by Pexx
Min absoluta favorit är Glenfiddich Solera Reserve 15 !!! Finns tyvärr inte på Systembolaget här i närheten. Finnes på finlandsbåtarna - så springer ni på den - KÖP !! :hoppa:

Slurp!

Du kan beställa den ifrån sstembolagets beställningslista.
Det tar ca 5 dagar om det är ett litet system men det brukar det vara värt.

yoxler
2003-06-26, 13:07
ooo whisky! Min favorit för tillfället är helt klart Bowmore Darkest. Fin fin är den. Jag gillar lite rökigare whiskys men inte så röken o tjärsmaken tar över och döljer övriga smaker.

Fisho
2003-06-27, 22:20
Hej
En Wirre eller tre är aldrig fel.
Men en del rökiga är ju outhärdliga. Jag höll på att svälja en Bowmore i två dar en gång.
Nä, tacka vet jag lättdruckna och goda som - Bell's, Cutty Sark, Glenfiddich och gärna en Bell's till.
Fisho

Mr.Jimm
2003-06-27, 23:32
Hembrännt emd Whiskey essans är den absolut godaste Whiskeyn! haha finns ett par stackare som brukar dricka det faktiskt.

FetOst sthlm
2003-06-28, 17:47
Jack daniels är den godaste wiskeyn fasst jägermeister är godae

esoxlucius74
2003-06-28, 19:06
Om man ska dra in blend prylar i disskusionen (det har ju snackats H.B. så varför inte!?!?) så vill jag nämna "Johnny Walker Black lable" ! Den é inte dum!!

grindpalm
2003-07-07, 14:04
Ödsla inte sprit på er själva. Använd Whiskyn till att smaksätta beten istället! Whisky-boilies är mumma för många fiskar!!

wille75
2003-07-07, 15:11
Ska du säga Palm du är väl inte den som spottar i glaset!

Glenmorangie och Macallan är gamla favoriter, tycker även om Auchentonsan.

Men den bästa wiskyn jag druckit är Glenfarclas 21, fy fn va god, lite för dyr för min ekonomi dock (700+ på gröna skylten).

Bengtsson79
2003-08-01, 18:16
bleh vart lite fel här va :)

Bengtsson79
2003-08-01, 18:17
http://pics.cig.canon-europe.com/priv/1E892354E20FE1F87D11934C23DD1964.jpg

Jan O
2003-08-01, 19:26
Nog kan man finna njutning i många olika sorters whisky, man måste väl inte bara ha en favorit. Drack tex Tullamore Dew för första gången på Irland under laxfiske 1993. helt underbar, lite fruktig, whisky. Charm finns i en liten tuff Bells eller varför inte en rund mjuk Mac Allan. Glenmorangien är fantastisk liksom Glenfiddich... Nä, lite ACDC vad gäller whisky rekommenderas...

Bergman
2003-08-01, 19:42
Ojojojojjjj, nu är ni ute på hal is ... spräckte precis plasten på en Laphroaig 10 och jag kan lova er (mina damer och herrar) att den smakar ljuvligt ! Jäkligt rökigt rackare så antingen ska man varit invand eller ha dragit ett par bira eller fulwhisky men den är underbar ! :)

WOW !

yoxler
2003-08-02, 14:41
OOO Laphroaig! Mina föräldrar handlade en sådan till mig när de var i scottland i somras. Den ligger där och väntar på mig ;)

Vad gör inte ens föräldrar för att man ska komma hem ;)

limnos
2003-08-02, 17:08
Balvenie Double Wood, just nu... Eller inte just nu, för nu ska jag köra bil!

korten
2003-08-02, 18:30
Originally posted by Stillborn
Gillar personligen lite rökigare varianter typ Bushmills, Blackbush och Blackbarrel men säger aldrig nej tille en Paddy heller :)

Sen är jag extremt förtjust i whiskeylikör á la Southern Comfort (proof eller orginal)

Southern Comfort smakar skit

truttakungen
2003-09-05, 10:32
Islay är producent nr 1 när det gäller livets vatten, enligt mig i alla fall. Bästa whiskyn får man tag genom whisky soceity, där man kan beställa single cask som ej är filtrerad, vilket gör att du får ut maximal smak från dom små godingarna!

Stillborn
2003-09-05, 11:35
Originally posted by korten
Southern Comfort smakar skit

Har aldrig smakat det själv (skit alltså) men jag vågar nog tillkännage att jag skulle föredra Southern Comfort före det iallafall :cool1:

BeBest
2003-09-05, 20:18
Vilken sort skulle ni stoppa i ryggsäcken om ni drar till fjälls?

KG?
2003-09-05, 20:39
Om man är långt uppe i fjällen så spelar det ingen som helst roll...:)

BeBest
2003-09-05, 21:01
Visst, whisky som whiskey, bara man är sugen nog eller?
=)
Men jag tänkte ungefär så här. Om man nu vill ha lite krav på livet och föredrar att smutta på något mera exklusivt. Hur exklusivt väljer man att ta med sig? Det finns ju risken att pavan går åt h-vete innan man tömt den om man drumlar omkull?

Vilken sorts person skulle släpa på en Teachers efter fjällåarna för att ta ett exempel?

Och för att bli ännu tydligare, jag dricker sällan starkare varor, än vad jag hittar på Konsum. Jag har alltså för lite praktisk kunskap om whisky.

truttakungen
2003-09-05, 22:15
Nja, nog tar jag helst med mig en plunta innehållande Laphroig, om det ska vara whisky, men Oftast blir det svagare saker. Punsch är alldeles utmärkt gott och sockerbemängt!

Bergman
2003-09-05, 22:38
Nästa lördag så blir det Whiskyprovning på Akkurat för min del. Fy fasen vad skoj det ska bli ! Blir med hojligan men om det är någon som vill gå deras grundkurs för 250:- så får ni gärna haka på. Meddela mig bara ...

truttakungen
2003-09-05, 22:41
Ta det lugnt och testa inte för många sorter bara.....Det brukar få vissa bieffekter..:)

Bergman
2003-09-05, 22:43
HEHE ! Ska gå deras kurs "A" som finns på Akkurat.se. Tror den är jäkligt vettig. :)

Stizo
2003-09-06, 22:19
Sitter här och smuttar på en väldigt god Bowmore 12 years whiskey med min kära vän. Mmm det är mumma för smaklökarna.

Snart skall vi till den lokala puben och fortsätta med någon whiskey till kanske en Laphroaig...

Ha det bra alla whiskeyfantomer...

http://www.bowmorescotch.com/images/range/12yrs.jpg