handdator

Visa fullständig version : Mothugg: En fiskehistoria från Nodre älv

Bergman
2007-08-29, 19:01
Inskickat av: PojkenMedKepsen
Belönas med nåt fint från www.trumman.com (http://www.fiskesnack.com/openads/adclick.php?bannerid=13&zoneid=0&source=&dest=http%3A%2F%2Fwww.trumman.com)

"Denna fiskehistoria handlar om en helt vanlig fiskedag ute på Nodre älv, men den kom att bli en av dem roligaste och mest spännande fiskehistorier i mitt liv. Allt från glädjetjut till knäskak, nervositet och personbästa :)

''-Denna verkar ganska rejäl du. -Nä men jag ställde bromsen lätt.. *SHHHH* från rullen. -OJ J*VLAR! Vafan är detta?!!''

Nu ska vi ta det hela från början. Jag var ute med min pappa i båten på jakt efter gädda. Detta är det första året jag fiskar gädda och jag gillar det skarpt. Det var en jättefin dag med sol och blå himmel. Kanske inte bästa gäddvädret, men en fin dag.

Som sagt är jag ganska ny på gäddfisket, men pappa har fått en herrans massa gäddor med topp på 10+ i detta vattnet, så det är klart att man blir sugen att prova själv.

Vi hade tänkt oss spinnfiske med jigg och senare mete med levande betesfisk. Vi susar upp till bästa vassen och väl framme lägger vi draggen och börjar kasta av platsen. Det dröjer inte länge tills pappa hojtar till ''-Där satt den!!'' och jag tittar upp och ser goa spögung. Efter en härlig kamp landas denna fina fisk på 5 kg.

http://www.fiskesnack.com/mothugget/2007-08-29_01_large.jpg

Ett monster för mig, och hade höjt mitt PB med ett kilo. Det gav mig nya krafter så på dem igen! Men fisket gick trögt sedan. Nu är det rätt tid att dra fram mete med levande bete tänkte jag.

''-Jag börjar med maskmete, så vi får lite bete''. ''-Aa hoppas vi får nån nu bara, brukar vara jäkla svårt när man väl måste ha demdär mörtarna.''

Så där satt jag och tittade på ett flöte som guppade fram vid vassen. Solen sken och jag hoppades på att någon mört var sugen på mask. De dröjde inte länge innan den första kom i båten, tätt följd av några till. Betar på som vanligt och kastar ut ännu en gång. Flötet dykter och jag gör mothugg. Spöet står i en fin båge, och bromsen går lite. Pappa lägger en kommentar om en stor fisk men jag försöker dämpa ner det hela. Plötsligt swisshar det bara till i rullen och 0.20 linan öser ut! Helt ställd drar jag åt bromsen och börjar fighta fisken. Farsan tar ut båten från vassen och kampen var igång. Tankarna bara rusade runt i huvudet, vad i hela friden har jag på kroken?!

Men vetskap om att det finns både stor Asp, Färna, Abborre etc i fiskevattnet fightade jag fisken i säkert 30 min på det lilla spöt. När den väl kommer nära så man snart kan se den trillar jag nästan omkull av spänning. Knän och armar skakar och jag vill bara se den. Upp ur djupet kommer en ursinnig gädda.

''-EN GÄDDA?! På mask?! -De va som fan..''

Väl medveten om att kroken är pytteliten och att linan är 0.20 nylon utan tafs börjar försöket att landa den. Det går vägen och glädjetjutet hörs nog ända hem! Linan går av i landningen, kanske nått man borde vänta sig vid dehär laget?

Vägd och klar konstateras fisken till PB för mig, 4,5 kg. En helt otrolig grej, och PB.. ja vad ska man säga. Nu får lite bilder ta över!

http://www.fiskesnack.com/mothugget/2007-08-29_02_large.jpg

http://www.fiskesnack.com/mothugget/2007-08-29_03_large.jpg
Där satt alltså kroken, kan inte fatta hur det höll? Tack vet jag Stroft GTM för deras grymma lina iaf :D

Kort sagt en underbar fiskedag utöver det vanliga! En av mina bästa fiskeupplevelser på många olika sätt. Tack för mig och tack för att du tog dig tid att läsa!

Skitfiske! / PojkenMedKepsen"

EuroPike
2007-08-29, 19:11
grattis!!! Har oxå fått ett antal gäddor på mask. Dels på tävlingar när man står i vassen och metar o0ch smågäddorna jagar mörten man fångar. Har en topp på 3,5 kilo på toppknutet femmetrs.

BeBest
2007-08-29, 19:34
Trevlig läsning. Gädda på mask är alltid ett nervprov av rang.

FiskeJacke
2007-08-29, 19:59
Härligt, kul att läsa:)

Åsunden
2007-08-29, 19:59
Underbar berättelse!!!

Jag har bara en fråga; vart i älven befann ni er?

Jag brukar hålla till runt Ragnhildsholme, men det är trögt där...

PojkenMedKepsen
2007-08-29, 20:29
Trevlig läsning. Gädda på mask är alltid ett nervprov av rang.

Verkligen! Adrenalinet sprutar ur öronen och man vill ba få upp den!

Tackar för alla fina kommentarer. :)

Underbar berättelse!!!

Jag har bara en fråga; vart i älven befann ni er?

Jag brukar hålla till runt Ragnhildsholme, men det är trögt där...

Hej! Om du vill veta så skicka PM ;)

Nilsson
2007-08-29, 20:36
Härligt grattis !

Eriksson_
2007-08-29, 22:10
mycket trevlig läsning! Grattis!

Jimmiee
2007-08-29, 22:24
35 minuters fight :oj: :wow:
De är otroligt länge för en liten gädda ,Grattis

karki
2007-08-30, 03:58
Bra läsning! Grymt med gädda på mask!

MVH

jerkbait-fiske
2007-08-30, 12:07
grattis till nya pb en lång och härlig fight

PojkenMedKepsen
2007-08-31, 14:35
35 minuters fight :oj: :wow:
De är otroligt länge för en liten gädda ,Grattis

Japp, det är poängen med hela grejen :blah: Men de va en ursinnig gädda den också, trodde ändå den skulle väga 5+.

Tackar så mycket för alla kommentarer! :)

Jimmiee
2007-08-31, 14:45
Smyg drilla för en liten gädda ?
Aja alla är olika :)

PojkenMedKepsen
2007-08-31, 16:14
Smyg drilla för en liten gädda ?
Aja alla är olika :)

Tog det ruskigt lugn ja, ville gärna se vad det var. Såg inte att det var en gädda förenst kanske 1 min innan den kom i båten. Läs igen och du kommer förstå, eller iofs.. när det gäller dig vet man aldrig :sol:

Ambassadeur5000
2007-09-09, 13:46
Trevlig läsning, bra reportage med fina bilder.
Grattis Broder:cheers:

Mats

(och Jimmiiee bara tjötar som vanligt)

Jimmiee
2007-09-18, 18:49
Japp jag tjötar och tjötar men att drilla en 4kg gädda i 30min är sjukt :)
Jag kan fatta om man drillar en ursinnig karp eller något annat i 30 min men jaja...

dReam0n
2008-01-20, 23:31
Trevlig läsning + bra och skarpa bilder...
Saknar sommaren.....

Orsa
2008-03-09, 08:03
Haha... klart häftigt ! Grattis från mej oxå :winner:

ackeliba
2008-03-21, 11:48
Grattis till pb!

ackeliba
2008-05-23, 22:53
najs var ordet

ackeliba
2008-05-23, 22:54
oops! skrev igen!

misfits
2008-08-01, 22:38
Trevlig berättelse och fina bilder..

Jag var själv och badade i Nodre idag. Tyckte det såg ut som ett trevligt fiskevatten men saknar ju själv båt.