Visa fullständig version : australien fiske
Det är så att jag ska iväg till australien om några veckor och resa längst hela ost kusten, tänkte höra om ngn har tips roligt fiske som inte kostar en förmögenhet.
Hade tänkt fiska efter rocka och haj blandannat. ngt som har tips hur man kan nå dessa fiskar samt bete osv.
Tar gärna emot andra fiske förslag, men big game fiske är nog ganska uteslutet pga kostnaden för det.
/patrik
Alessandro
2007-09-02, 23:23
Stanna gärna i Innisfail nära Cairns häftigt fiske ifrån kanot där i floden.
snickarn
2007-09-02, 23:33
från pirarmarna i mackay kan du fiska tonfisk kasta långt och veva som en galning med wiggler 60 grams
Alessandro
2007-09-02, 23:46
På träpiren i Rockhampton finns chansen på kvällen efter stor Yellowtail kingfish dock svåra att landa än att få dom att hugga...
vad ere för utrustning för de fisket ? vad ere för fisk i floden ?
/patrik
TJO, kustfiske is the shit man..
Om du har ett riktigt kraftigt spö och en rulle som klarar salt så ska du alla gånger ut och ställa dig i vattnet.. Att fånga darts är en rolig upplevelse med bara en tyngd, krok och sandmusslor som bete.. släng på en stålwire och lite fiskkött så har du chans på rocka eller haj..
And the place to be enligt mig är Harvey Bay.. MEN som överallt i världen har fisket även i australien blivit sämre.. Men det är bara att stanna bilen, ta på sig badshortsen, gå o plocka lite musslor o börja kasta mot det där lite mörkare vattnet.. dom står i hålorna!
akta dig för undervattenströmmar bara. gå inte ut för långt!
Om du ska fiska insjö eller floder gäller egentligen samma sak.. bara stanna och prova.. Om du nu stannar i Rockhampton passa dig för crocs, för det är där Croc County börjar :P
Så det är bäst med båt för floder och sjöar.. då de mesta är fulla med mangroves..
Men som sagt.. PROVA, så kanske du får en saftig barramundi eller mangrove jack.. äh där finns så mycket olika sorter så..
Men en annan sak, hur länge ska du vara borta? Australien är uhm... bra mycket större än vad det ser ut på kartan..
Att "ta en tur" för australienare är mycket mer än bara 30 min.. här snackar vi 3-5 timmar, oneway.. Och där finns så mycket att se på..
Utrustning är egentligen samma som här hemma i sverige.. Det går att fiska med ett spö inhandlat på nån mack.. Men bäst vore att ha ett kraftigt spö och ett vanligt alternativt UL om du känner dig lucky ^^,
Sen när det gäller drag så.. ja du.. allt från jigg till levande bete. Beror helt på vad du är ute efter. fråga någon, för det kan vara lokalt.. som i sverige alltså.. förutom att australienarna kommer att vara vänliga och vilja hjälpa till övermycket.. till skillnad från några kalla svenska gäddfiskare som är oerhört återhållsamma om vilken information som helst ;P
Have fun :)
[QUOTE=Azazeal;294799]
Tjena låter väldigt lovande, tänker införskaffa mig ett spö på runt 10 fot och en ganska krallig rulle där nere, har 2 och en halv månad att beta av från sydney till cairns så tid finns de.
låter som det inte kommer bli några problem med fisket nu iaf =)
har iaf som mål att ta ngt lite större variant.
finns det ngn guidad tur under vägen som du kan rekomendera som inte kostar flera tusen ?
/Patrik
Skönt att du blev lite lättad av det jag skrev :)
Du ska absolut försöka fiska något stort när chansen nu finns. Men tyvärr kan jag inga företag på rak arm som guidar. Jag fick åka med med några vänner bara. Fråga runt som sagt. Var inte alls blyg. Om inget annat kanske du kan övertala någon att betala en liten summa för att få följa med. Bjud dem på några öl om du får åka med! hett tips :P
Där finns en speciell typ av rulle (den bästa rullen jag någonsin fiskat med) som är fantastisk vid havsfiske. Det är en stor spole som sitter "längs med" spöet istället som på en vanlig haspelrulle där den sitter "tvärvänd". Vid kast håller du linan precis som vanligt, och sen vänder du hela spolen så att den nu blir tvärvänd, kastar, och när du kastat klart vänder du tillbaka rullen och vevar in.
Hoppas du förstår hur jag menade. Att tala bildligt var itne så lätt som jag trodde, haha.
Den här sortens rullar är iallafall det bästa som funnits. Ingen mekanik som kan få grus i sig och den tål havssalt hur bra som helst..
Om du får tag i en sådan rulle så håll om den hårt!!!
:)
Som redan sagts ska du vara riktigt uppmärksam på krokodilerna. De trivs bra i havet också så se upp. De är argare, hungrigare och farligare än något annat på fyra ben. Pure evil!
Är du i Cairns kan du knalla ner till marlin marina och testa lite fiske efter allt möjligt. Har du otur drar du på nån av de stora monstren.....
[QUOTE=Azazeal;294818]
hehe skönt att ha lite kött på benen innan man åker ned, första gången det blir fiske i annat land för min del så jag ska bli kul att se lite nya arter ;D
okej vad ere för pengar vi snackar om för en sån rulle då ? går att fiska lite allround med den eller ?
/patrik
JohanP vadå håller de till en bit ut i havet också ? eller menar du i kanalerna? fast Australien verkar ha ganska friskt med varnings skyltar iaf :D
Okej, vad ere för stora fiskar som stryker runt i de krokarna då ?
/patrik
Har inga alls uppgifter om vad en sådan kan kosta, tyvärr.. Den är mainly en saltwater rulle skulle jag tro. Ganska oldschool. Sitter och funderar om dom fortfarande tillverkas..
Men som sagt om du får tag i den så håll hårt i den..
Btw, ja det är rätt bra skyltat men man kan aldrig vara nog försiktig. Bullsharks stryker omkring långt inne vid stränderna allt för ofta med.. Det är något annat än att sitta o meta ruda det här! :P
Ja vilka fiskar tänker du på johan? jag kan egentligen bara komma på Mako haj :P
Om han har tur kanske han får tag i en sån. coral trout heter dom va? dom är rätt så färggranna :)
Pike freak
2007-09-03, 22:52
Harvey Bay is da shit, testa även fraser island (båt bryggan). Rapala Magnum funkande klockrent!
SkitFiske!
Beacherna norr om cairns funkade bra när jag var där. Åk dit innan solen går upp o försök tajma in rising tide så kommer du garanterat ha chans på GT, golden trevalley, qeenfish, barracuda och små revhajar och en hel hög andra trevligheter...glöm inte att ta en extra titt över axeln efter crocs, såg inga själv men dom finns där...
Alessandro
2007-09-04, 08:44
Johnstone floden vid Innisfail innehåller, barramundi, barracuda, trevalley och lite andra arter som jag inte kan namnet på, jo, ormar och krokodiler får man sällskap av.
O förresten.. Försök hitta ett ITcafe på vägen och rapportera dina fångster till oss :P
oj en hel drös med roliga tips, nu börjar fiske suget trappa upp :D
kommer att skriva raport i denna tråd ooch ladda upp bilder i albumet så håll ögonen öppna ;) det bär av om 14 dagar.
tack för informationen av er alla
/mvh Patrik
tjena gott folk ar nere i australien nu och ska dra igang fisket lite mer nu nar jag imorrn drar upp till cairns har ni varit i arlie beach med fisket va inge vidare dar. Sa till saken ere ngn som kan tipsa om bra stallen i cairns dar man kan fiska fran land och som inte ar en evighet fran stan.
har inte allt for kralliga grejjer har typ utrustning for fisk upp mot 15/20 kg max. skulle varkligen uppskatta lite bra plattser.. har kopt upp mig pa ett lager med wobblers har nere samt en del poppers och en wiggler 15 g.
tack pa forhand /Patrik
Alessandro
2007-10-26, 18:33
Tja Innisfail ligger ju inte så långt borta om man har bil. 9 mil rättare sagt.
Det finns ett riktigt trevligt flatställe med mangrove norr om cairns, det är en bit dit men kan du fixa bil är det klart värt att prova, ska kolla vad stället heter...
Sen går det bussar hela tiden till stränderna utmed kusten, funkar det med.
Hör med fiskebutiken i stan.
Se till att fiska under stigande vatten, det är då fisken kommer in för att äta. Finns tidvattentabeller i butiken. morron o kväll funkar bäst
Förresten om du vadar bör du ha långbraller för att undvika dödliga maneter som kommer in till stränderna vid den här tiden...
Och glöm inte crocsen!!!!!;)
Port Stephens, ligger 2 timmar norr om Sydney har massa bra fiske och lite olika guider.
Finns en fiskeaffär vid hamnen snacka med dom bara.
okej tack for alla snabbar svar, knepet ar att jag inte fixade ngt internationellt korkort innan jag akte sa jag har 2 alt buss eller cykel :P ska kila till fiskebutiken om den ligger i hamnen i cairns city. har alltid rakat tima in nar det e lagvatten och massa vind fast nu ska jag satsa garnet :D
finns det inga narmare stallen fran stan dar det e latt att ta sig till ?
/patrik
inte fixade ngt internationellt korkort /patrikDom har luddiga regler om man behöver internationellt körkort eller inte, kanske varierar mellan staterna...jag hade det inte och fungerade finfint med försäkringsbolag och äga bil där nere.
Jag hade inte heller intnat körkort, gick att hyra bil ändå...
Stället norr om cairns som jag skrev om heter yule point, skitenkelt att hitta dit, bara följa kustvägen norrut och parkera vid sidan av vägen så är det 50 m till stranden, men bil är ju en förutsättning.
japp da va det dax att ge er grabbar en fiskeraport efter en dag med egen hyrd motorbat pa trinity inlet, vi korde bottenmete med raka och smafisk.
resultatet blev kanon ett 10 tal grunters storsta lag pa runt 1,4 kg och vilka fighters de ar, rullen tjot ett antal ganger i 20 meters rusningar. sen fick vi en haj liknande sak som var bla och vitrandig runt 45 cm vagde runt 0,5 kg. sen en fisk som va tjockt kropp med enormt huvud och leopard fargad, den spottade upp stora mangder med vatten sa vi vagade inte rora den dock va det en bra fight och den vagde runt 3,5 kg
skit rolig dag med kanon bat och ett par adrenalin kickar :fiska1:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.