Visa fullständig version : Montera marinhögtalare
Jonas 37
2007-10-09, 16:27
http://www.zellus.net/item_show.php?code_no=02125
Har beställt dessa högtalare från Usa som kommer i slutet på veckan.Hur tåliga är sk marinhögtalare?? Jag har en styrpulpet så jag vill helst montera dom under pulpeten så dom får lite skydd.Tål dom lite regnstänk? Mvh Jonas
Har beställt dessa högtalare från Usa som kommer i slutet på veckan.Hur tåliga är sk marinhögtalare?? Jag har en styrpulpet så jag vill helst montera dom under pulpeten så dom får lite skydd.Tål dom lite regnstänk? Mvh Jonas
En högtalare består bl.a. av magneter och en järnkärna, och de tål inte ens sött vatten, men marinhögtalarna har betydligt bättre elektriska kopplingar och membranen tål vatten och skyddar i alla fall en del.
Montera dem regn- och stänkskyddade och räkna med en livslängd på max 3år. Det kommer med största säkerhet att vara fukten som knäcker dem.
Jonas 37
2007-10-09, 21:18
En högtalare består bl.a. av magneter och en järnkärna, och de tål inte ens sött vatten, men marinhögtalarna har betydligt bättre elektriska kopplingar och membranen tål vatten och skyddar i alla fall en del.
Montera dem regn- och stänkskyddade och räkna med en livslängd på max 3år. Det kommer med största säkerhet att vara fukten som knäcker dem.
Tack för svaret,blir till att montera dom under pulpeten med andra ord.
Grävlingen
2007-10-09, 22:11
Går väll bygga in dem så de sitter även fuktsäkert?
SÄnk in dem i pulpeten eller något förvaringsutrymme så att själva framsidan är stänkskyddad. Mellan högtalaren och (glasfibret/aluminium) sätter du en speciell tätningslist för högtalare finns att köpa på ex. ljudia.se eller använd selicon går dock ej få bort högtalaren senare!... inne i pulpeten eller förvaringsutrymmet bygger du in högtalaren i en låda som du målar och tätar mot fukt med exempelvis vanlig alcro färg och selicon! tänk på att ha lite extra kabel i lådan så du kan byta högtalare om du vill utan att behöva ta sönder lådan! allt ska vara tätt, då ska du se att du kan ha dem längre än 3 år!!
Lycka till!!
PM'a mig gärna jag har gott om ideer samt att jag byggt lite olika slags högtalarlådor mm!!
Flodström
2007-10-10, 01:03
Dom enda högtalare som tål regn och sjöstänk är dränkbara högtalare och dom är nog inte så billiga. Vad skall du använda dom till, VHF, musik, radio?
Skall du ha något som kan placeras i alla lägen på en öppen båt typ din så föreslår jag den dränkbara modellen. Annars kan du alltid pröva med förslagen som getts här tidigare till att börja med, men det blir mycket extraarbete, så frågan är om det är värt det.
Ett alternativ till att köpa "marina" högtalare är att montera något billigt "skit" (som kanske redan ligger och "skräpar"?) i en sluten plastlåda, (med vattensäkra kabelgenomföringar) och sen spraya/måla högtalarmembranet och alla delar med vinylfärg ett par eller flera ggr. Den skall tåla att du spolar vatten på den efter att färgen har torkat ordentligt. Färgen man använder till det här får inte bli hård när den torkat, men skall vara "mjuk" (som galon ungefär) Du får lite sämre bas (kompenseras av plastlådan som fylls med dämpmaterial) och diskant på det här viset, men har ingen större praktisk betydelse, tror jag.
Obs, om någon provar det här så var noga med mitt-kalotten på membranet så den inte trycks in mot mittpolen på magneten. Spraya är bästa metod.
mvh
Jonas 37
2007-10-10, 22:27
Flodström jag ska andvända dom till att lyssna på radio/CD skivor då dom ingår i ett paket med en marinstereo.
Det funkar nog. Mina högtalare i den gamla Trackern höll i 15 år. I den nya är det ingen stereo av någon anledning.
Sturgeon
2007-10-10, 22:52
Monterar du dem bortom kraftigt stänk så tror jag att de kommer klara sig ett tag. Tänk vanliga billhögtalare lever i en bra fuktig miljö och de pallar ju ett 10-tal år om inget annat skiter sig. Kan du så monterar du dem så skyddat som möjligt, annars tror jag inte det är något att överarbeta. Marinhögtalare är ju inte farligt dyra heller.
/K
Jonas 37
2007-10-15, 19:30
Var och hämtade grejorna på posten idag.Verkar som tullen tabbat sig lite och lagt på för låg avgift.Grejorna gick på 5172kr.Jag fick betala 1085kr i moms,tull.5172kr +28% blir ju 6620kr så dom har missat 600kr. Tabba mig lite vid beställningen så det var 4st högtalare i paketet :nut: Jag gav totalt med alla avgifter ca 2100kr för mina grejor,här hade grejorna gått på 3800kr. Dom stora högtalarna blir nog för stora i min båt.Möjligt att jag sätter ut dom här på fiskesnack i vår för en 300kr eller nåt,dom kostar 900kr här i Svedala.Ska testa om dom får plats annars sätter jag i dom mindre som ingick i paketet.
Jonas 37
2008-07-07, 20:59
Fan vad det skulle vara fint med musik i båten.Jag skäms men jag har inte orkat att montera grejorna än.Fan vad man är slö.
Jag köpte marinhögtalare på Jula för 299:-
Från deras sida:
"Marinhögtalare 6,5" 2 -pack
Vattentät högtalare. 6 1/2" högtalare med polypropenkon. Frekvensomfång: 45 Hz-21kHz. 1" diskant. Motstånd: 4 Ohm. Effekt: 180 W. Ø180xD64 mm. (Artnr: 610062) "
Inget superljud men duger alldeles utmärkt till lite lågmäld bakgrundsmusik. Enligt anvisningarna och personalen så ska de vara 100% vattentäta annars fick jag reklamera dem sa de.
Nu sitter mina väldigt skyddade under pulpeten så de kommer aldrig bli utsatta för stänk.
//C
har monterat mina i båtsidorna nedanför relingen. Sk abli intressant att se hur länge de håller. De är från Hjertmans och är marinhögtalare. De har suttit monterade men utan stereo nu sen i fjol å det regnar duktigt på dem.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.