Visa fullständig version : Havsfiske
Jockevmo
2007-10-31, 18:43
Hej jag ska om någon vecka åka på min första havsfiskeresa, med Ulf stare o hans båt.
Vad ska jag tänka på innan o vad ska man ha med sig på resan?????
Någon som vet?????
Sjösjuketabletter?! Skämt å sido. En massa pilkar ifall ni ska fiska på vraken vilket jag antar att ni ska.
Jo, och sen givetvis en bra multirulle som tar mkt lina, blir som sagt mkt vraknapp. Men glöm inte sjösjuketabletter.
Finns många kunniga fiskare här på FS som säkert kan tipsa om en heldel du ska tänka på. Wreckbender o AndersLillamy, tex.
Jag har varit med Ulf några gånger det har varit kul och gett en hel del fisk. För min del inga stora dock.
Vad gäller spö. 7-8 fot 20-30 Lbs. Jag har med mig två ett för jiggar som är lite mjukare o ett styvare för för pilkning.
Rullar med mycket flätlina. Jag använder nu 60+ lbs.
Gott om pilk som sagt. Stora jiggar gärna lite självlysande. Pilk ger normalt fler fiskar, jigg färre men större.
En bit rundstav att dra av linan med vid bottennapp ca 20 cm lång och 2-3cm i diameter. Tänk på att du inte ska korsa linan när du virar den runt pinnen. Korsad lina ger oftare linbrott vid pinnen istället för nere vid botten.
Tafs 1-1,5 m en bra 0,6 (26,7kg tror jag) lina använder jag. 0,6 linan brister innan flätlinan om man fastnar i vraken och då blir man bara av med pilken och inte en massa dyr flätlina.
Inga beteslås, får du på nått stort kan de dyrka upp de starkaste lås!!!! Använd lekande och kraftiga fjäderringar istället.
Mellan pilk och krok ha ett bra lekande som snurrar lätt. Stora torska roterar rejält på vägen upp för att bända sig loss. Då är det viktigt att den inte kan ta spjärn mot pilken. Roterar kroken med fisken kan den inte utnyttja pilkens tyngd för att komma loss.
Jag använder både pilkar med enkelkrok och trekrok. Trekrokarna fastnar i lättare i vraken men håller kvar fiskarna lite bättre.
Jag använder helst Ownerkrok storlek 4/0 och 5/0. De är kraftiga och sylvassa även om de räkar fastna i något på botten.
Shadjiggar 200gr o uppåt. Rejält lekande direkt över jiggen så att stor fisk inte kan rotera loss.
Blåser det ha höga stövlar på dig. Falken har låga fribord och mycket slagvatten på durken.
Bästa platsen beror på hur många ni är ombord. Längst fram vid garndragaren (Se upp för motorreglagen bara *skratt* Jag råkade gasa några gånger på sista turen) eller i aktern är bäst tycker jag.
Sjösjukepiller är int efel. Även vana fiskare har blivit sjösjuka på Östersjön.
Du kan läsa om min första vraktur på denna länken.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=28106
God fisketur
Mårten alias Uttern_
Patrik (Team Poseidon)
2007-11-01, 09:22
jag tänkte att jag skulle berätta vad du skulle tänka på! men det har (uttern) redan gjort jag tror att han har fått med det mesta faktiskt du behöver tänka på. glöm inte sjösjukepiller för uffe brukar köra fast det är mycket sjö vet många som blivit dåliga där men men. skitfiske när ni ska dit!
Hej jag ska om någon vecka åka på min första havsfiskeresa, med Ulf stare o hans båt.
Vad ska jag tänka på innan o vad ska man ha med sig på resan?????
Någon som vet?????
Jag skulle rekommendera att enbart köra med stora, färgglada shadjiggar och jigghuvud, det ger som sagt oftast större fisk. En säker metod för att slippa använda beteslås, även om jag aldrig varit med om att något roscoe coastlock gått upp är att knyta flätlinan i ett bra lekande och sedan knyter Du nylontafsen i samma lekande, gör sedan en ögla som är cirka 2 dm lång i nylontafsen, lagom längd på tafsen är cirka 1,5 meter.. Öglan för Du sedan igenom och runt jigghuvudet så går det aldrig upp. Använder Du 0,60 nylon så måste Du kolla tafsen regelbundet och knyta om vid behov, minst varje dag. Sen är det viktigt att Du gör en noggrann och pålitlig knut när Du knyter flätlinan, provdra knuten regelbundet. Vill Du ändå använda pilk så använd absolut inte trekrok vilket oftare ger bottennapp, Du tappar inte mer fisk med enkelkrok. Prova också att sätt en 12/0 gummimak på pilkens ovansida och ta bort kroken nedtill.
Morgonen är visare än kvällen. Här kommer mer att tänka på:
Ha med dig ett antal färdigknutna tafsar, det spar tid. Driver man över ett fiskrikt vrak är det inte kul att behöva ägna tiden åt att sitta o knyta.
BBRF är har betydligt större erfarenhet än jag av havsfiske. Hans tafsförslag är utmärkt. Du ska bara var noga med knuten till öglan. En dålig knut minskar brottstyrkan dramatiskt upp till 50% och det är ju dumt att tappa fisk på grund av det. Använd denna knut så minskar risken för linbrott:
http://www.animatedknots.com/surgeonsloop/index.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com
Jag använder också en tafs med lekande 0,6 nylon 1-1,5m, lekande och avslutar med en fjäderring. Knyter lekandena med palomarknuten:
http://www.animatedknots.com/palomar/index.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com
Jag föröker också att var förberedd för vilket väder som väntas. Följ nätets väderprognoser noggrant. Börja redan en vecka innan och så ser du tempot på eventuella väderförändringar ganska tydligt.
Jag kollar både Svenskt och danskt väder.
SMHI kollar jag båtväder, Ystad, Sandhammaren, Christiansö. Sedan kollar jag DMIs väder över Östersjön. Summan av kardemumman ger dig en ganska bra bild över hur vädret blir. Falken är rullig och många blir sjösjuka så blåser det över 7m/s är piller att rekommendera.
Hård vind = fler bottennapp. Så se till att ha med rejält med tafsar och pilk/shad om det ser ut att bli blåsigt.
Jag har mina pilkar/shaddar i en inredd murarspann. Innuti spannen har jag ställt ett antal PVCrör av olika dimension. Pusslat ihop dem så att de klämmer fast varandra. Pilkarna hänger innuti och mellan rören. Lätt tillgängligt.
Pinnen att dra av linan med vid bottennapp skall ALLTID finnas till hands. SItter du ivraket har du väldigt begränsad rörelseförmåga. Förvara den i fickan eller häng den i bältet tillsammans med fjäderringstången!
Hadetgött
Uttern_
Jockevmo
2007-11-01, 17:43
Tack för alla tips!!!! Vad ska man ha för kläder på sig, när jag fiska gös ha jag flyttoverall (IMAX)?. Vad äter man? Kan man låna spö?
dillinja
2007-11-01, 18:16
Flytoverall låter bra om det är ruggigt och gummistövlar på fötterna då det kan bli blött annars. Skulle också rekommendera att ta med dig knäckebröd eller mariekex eller liknande då det är fint att knapra på om man känner att man håller på att bli sjösjuk. Varför ringer du inte till han som anordnar turen och frågar om du kan låna spön?
Tack för alla tips!!!! Vad ska man ha för kläder på sig, när jag fiska gös ha jag flyttoverall (IMAX)?. Vad äter man? Kan man låna spö?
Flytoverallen är precis rätt utrustning. Stahre själv har ingen utrustning att låna ut så vitt jag vet. Har aldrig sett någon som lånat av honom i a f. mDet normala är att man hyr utrustning om är ute på turbåtar. Men detta är ju int enågon turbåt i vanlig mening. Förslaget ovan att du hör med arrangören om hyra av utrustning.
Mat är alltid en svår fråga. När det blåser hårt är man inte speciellt hungrig.
Jag brukar ha lite olika pastasallader t ex med kycklingbitar i. Lagom mättande och man kan öppna lådan och knapra lite emellanåt.
Grovt bröd är bra. Kaffe serveras, men det brukar vara allt man får.
Ha det gott
Mårten
Ring och prata med Ulf så kan han nog fixa fram ett spö till dig om det är kris!
Glöm inte stövlar falken går inte tort ;)
Blir man mindre sjösjuk av att knapra knäckebröd eller äta grovt bröd?? Blir alltid sjösjuk och har svårt och veta va man ska äta hehe
dillinja
2007-11-01, 21:46
N-R-G, tycker det fungerar bra att knapra på knäckebröd eller kex men välj ett med neutral smak. Ät dig inte mätt utan knapra lite då och då, det är bra att ha ätit ordentligt innan men det ska gärna vara något som inte är så flottigt. Försök också att inte tänka på att du kommer bli sjösjuk, svårt men hjälper.
Okej....allt sånt funkar ända tills man börjar få lite fisk (eller trassel) och måste börja pilla me såna saker, då kommer sjösjukan direkt:(
Jockevmo
2007-11-02, 19:32
Tack för alla tips kamrater....
--------------------------------------------------------------------------
JÄVLA BÅT TJUVAR!!!!!!! Varför få man inte ha nåt ifred.... Jävla tjuva