handdator

Visa fullständig version : Vilken båten ska jag välja, vilken kan ni rekomendera ?

DajmosX
2007-11-18, 12:20
Hej, :fiska2:

Jag är en kille som är 24 år och tänkte börja med lax. gös och gädd trolling i stockholm trakten.

Jag söker en begagnat båt i klassen 80 000kr tills 120 000 max och undrar om ni kan rekomendera mig nåt båt.
Mina krav, den måsta ha
höga fribord, bra motor och ca 550 cm / 200

Vilken båt är bättre ht eller styrpulpet ? (vilka nackdelar och fördelar har de 2 olika konstruktioner ?)

(Sorry för stavning men jag kommer från Polen)

vart ska jag köpa tda kort (eller vad heter trolling kort?) om jag vill fiska i skärgården ?

ramsis_iv
2007-11-18, 12:31
Jag rekomenderar boken:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9175866064
Det är nog enklare att få den perfekta båten (Samt utrusta den!!!!)än om du får några få tips här så kanske det blir fel ändå....

Rospigg
2007-11-18, 12:35
Vilket trevligt problem Du har att köpa båt :cheers:

Ska båten användas mest till trolling vilket jag fattar det som så är en HT eller WA modell att föredra så har Du lite skydd mot vädret under långa dagar till sjöss speciellt vid dåligt väder, eftersom själva fiskandet sker bakåt så är inte ruffen ivägen.

Kolla på Ryds 580 Big Fish en bra WA båt med erkänt bra egenskaper för trollingfiske, sen finns ju storasyster 600BF men då spricker nog din budget men bra båtar för trollare är dem båda två.
Kolla också på Flipper 575 HT eller en Flipper 620 den är hyfsat billig men kräver lite ombyggnation för att bli bra.

Motormässigt är det 4 takatare som gäller vid beg köp Yamaha, Honda är ganska vanliga som beg och är bra maskiner, undvik gamla 2 taktare.

My 2 Ccent

joj
2007-11-18, 12:45
På blocket.se finns en hel del färdigombyggda HT-båtar

http://www.blocket.se/li?q=trolling&ca=22_s&th=1&c=18&w=3&ps=&pe=&bt=&aws=&awe=

http://www.blocket.se/li?q=trollingb%E5t&ca=22_s&th=1&c=18&w=3&ps=&pe=&bt=&aws=&awe=

ramsis_iv
2007-11-18, 13:38
En sidofråga, kan man fäste en planerboarmast på en 5mx2m båt? då tänker jag mig en roddbåt med motor, ingen styrpulpet mm, vilken är den minsta båten man kan ha en planerboardmast på utan att det blir omöjligt för 2per at spinnfiskar från den+

Rospigg
2007-11-18, 14:45
En sidofråga, kan man fäste en planerboarmast på en 5mx2m båt? då tänker jag mig en roddbåt med motor, ingen styrpulpet mm, vilken är den minsta båten man kan ha en planerboardmast på utan att det blir omöjligt för 2per at spinnfiskar från den+

Klart att det går att montera en mast, bara ordna det så at det går att ta bort masten på ett enkelt sätt när den inte behövs så är den inte ivägen för spinnfisket.

Gör tex en trollingbar på samma sätt som för riggarna men för montering tvärs över fören och använd befintliga knaprar att klämma fast den i (om såna finns) och montera med klämfästen så är det bara att lyfta av hela kitet när trollingsäsongen är över :appl:
Glöm inte stödstag akterut ner mot relingen för att avlasta mastfästet, och som vanligt rekomenderar jag Off Center montering av mast!!

DajmosX
2007-11-18, 19:30
tack så mycket för alla svar

:)))))

DajmosX
2007-11-18, 21:21
ramsis_iv
tack för tips, jag köpte boken före 5 min sen :)

kokka
2007-11-18, 22:02
ja rekomenderar wellcraft 190ccf den e stadig går mjukt i sjön(1000kg) o det e rena öppna ytor som en fiske båt ska va körde lite över 1000dist i sommras med min o ja e helnöjd 190lit tank så det e inga problem o dra på långtur.