Visa fullständig version : vilken haspelrulle gäller om man vil kustfiske vill kasta långt
btc_andersson
2008-03-03, 02:02
som rubriken lyder..
vilken rulle gäller?
Har befattat mig en del med ämnet eftersom jag fiskar mycket havsöring.
Använder Shimano GT RB 2500 och GT RB 4000 med Spiderwire 0,12/0,16.
Är supernöjd.
De går runt 1100 spänn. De dyrare modellerna som finns är säkert värda de extra hundringarna. Kan tänka mig att man då får lite längre livslängd på dom. Med det är dock inte sagt att GT RB då skulle var speciellt kort.
btc_andersson
2008-03-03, 02:48
oki...vad tror du om abu cardinal 700?
har en sån som e lite defekt, köpte den för en hundring på tradera...kan jag laga den billigt så går det annars skiter jag i det...
Svårt att säga för jag har aldrig testat den. Men jag har väldigt svårt att tänka mig att en Cardinal i låg eller mellanprisklassen skulle komma i närheten av Shimanos rullar. Gjorde felet att köpa en Cardinal för några år sedan eftersom jag trodde att dom var lika robusta och driftsäkra som på 70 och 80-talet (dom höll ju i typ 15-20 år).
Men ICKE sa nicke!! Färgen flagnade vid första fisketuren och det blev alltid trassel på den dyra linan. Bygeln kändes svag och sned. Sedan bytte jag till Shimano.
Lika bra att investera i något ordentligt för det har du mer glädje av i längden.
Förresten föredrar jag den lilla 2500 före den större modellen. Den lilla räcker gott och väl och är underbart lätt. I love it!
Jag har 2st rullar i Cardinal 800 serien.... o är mkt nöjd med dom. Jag kollade på ganska många rullar innan jag bestämde mig för just 800 serien....mjuk fin gång o glappfri, sen gillar jag oxå att den är ren o diskret...inget bling bling!
Mvh
Det är nog mer vilket spö/lina man använder och att man har en full spolad rulle.
Jag kastar lika långt eller längre med mitt 6.7fot spö med Daiwa 1003 rulle än vad jag gör med mitt 9fot med Shimano 2500 rulle. Skillnaden är att på ena har jag 0.16 Nylon och på andra 0.15 Flätlina.
Men ska du köpa en rulle som du vill kasta långt med Köp en Shimano rulle med AR-C dvs nya Stella eller Twinpower, spolen är specielt utformad för långa kast.
Ja eller köp en Surf Rulle :winner:
walleyebuster
2008-03-03, 11:05
Skillnaden i kastlängd mellan olika haspelrullar (av modern "grisnostyp") är försumbar. Det är lina, spö och bete som avgör. Det man betalar för vad gäller haspelrullar är mer kvalitetskänsla, hållbarhet (och status?) än kastlängd. En bra haspelrulle skall dock ha aluminiumspole (inte plast) och en bygel som funkar bra så att man inte råkar ut för ofrivilliga bygelfällningar när man kastar. Sen beror det givetvis också på vem som håller i spöet....!
revo stx
2008-03-03, 11:07
vad för fiske är det till
big catch
2008-03-03, 11:29
jag har en shimano twin power xtr stl 3000 med power pro 0,19 den är jag grymt nöjd med men som tidigare sagts så är det helheten spö,rulle,lina,bete och vem som håller i spöt.
I vilken mån rullen påverkar kastlängden är ju en annan diskussion.
Nu var ju frågan vilken haspelrulle som kastar längst.
Då får man givetvis utgå ifrån att lina, spö och betesvikt är den samma.
Det man betalar för är Kvalitet, hållbarhet, vikt, broms och till en "viss" del kastlängd.
Det lilla som kan hjälpa med kastlängden på en haspel är nog Spolen och hur linan spolas på när man vevar in.
Stella AR-C eller Twinpower AR-C fortfarande mitt svar :).
Bra linpåläggning är nog det viktigaste för långa kast när man tittar på rullen annars spelar den nog mindre roll.
En rulle med wedding-cake-spole. :)
Jag såg en dylik mackapär på Trader nyligen. Snygg var den inte men är det casting och beachfiske som gäller så är det väl dylika misstoster som tarvas för att komma längst. :D
Jo en stor spole ökar ju kast längden men då tror jag också att det är extra viktigt att ha en första stor spöring på spöt eftersom linspiralen som uppstår vid kastet också blir större. Annars blir nog första spöringen en rejäl flaskhals och jag kan tänka mig att effekten blir den omvända. Ska man köra med dessa rullar bör man nog ha rätt spö för det också.
Jag var och fiskade rengbåge för 2 veckor sedan.
Testade en nyinköpt Okuma VS-20 med Power Pro 0,15.
Kastade lättare spinnare på 10g och Havsöringdraget Alu FAT 15gram.
Hade även med Stella 2500 rulle med Power Pro 0,15 och körde med samma drag.
Varje kast blev klart längre med Stellan. kanske 5 meter.
Spöt var ett Berkley Skeletor 7´.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.