handdator

Visa fullständig version : Ny genmanipulerad super-lax från USA! Framtidens hot mot all lax!

Brownie
2008-04-20, 12:26
Nu har ett amerikanskt företag utvecklat en ny super-lax.
Företaget heter AQUA BUONTY TECHNOLOGIES.
Ett namn att lägga på minnet.
Den växer dubbelt så snabbt som naturlig lax och har alla
möjliga super-färdigheter. Den räknas som väldig agressiv i sin lek
och i undanträngning av konkurrenter.
Företaget är börsnoterat så de har gott om pengar att investera.
Som så ofta blir det aktieägarnas intressen som styr. Det är just
det som gör detta företaget så farligt. Det är ungefär som med
Nokia och andra multinationella företag där människors
arbetsplats offras för högre vinster.

Forskare har gjort akvarie tester med denna lax för att se vad som
händer när den blandas med vild lax och kommit fram till att i extremfall
så slås HELA beståndet ut! Denna laxart måste stoppas med
alla medel från att nå våra vatten!
Redan nu simmar 20.000 exemplar i odlingar utanför Vancouver.

Härifrån kommer bilderna:
http://www.transgen.de/lebensmittel/tiere/145.doku.html

Kritisk artikel från USA:
http://www.newscientist.com/article/dn2748-gm-fish-farming-too-risky.html

Företaget själv:
http://www.aquabounty.com/products.html

För mer information är det bara att googla "aqua bounty".
Det finns massor med information.

Ampys
2008-04-20, 12:30
Fan inte bra om sånna skulle rymma asså!

tintin_jkpg
2008-04-20, 12:44
I extremfall ja.
I extremfall kan gäddor slå ut abborrbestånd också, ska vi försöka bli av med alla gäddor med?

Tycker detta är jättebra, om de växer fortare tar det mindre tid för dem att nå full storlek och de säljs billigare. Det kan rädda människoliv i Afrika. Men du kanske inte bryr dig om människor utan bara fiskar?

pripps blå
2008-04-20, 12:49
Människans girighet kommer att fördärva oss. Hur i helvete kan dom få odla den i havet, Bara en tidsfråga innan en kasse går sönder och den börjar spridas, då är det bara att vänta och se vad som händer, helt maktlösa.
USA är det största hotet på jorden,mot fred,biologisk mångfald mm, fy fan vilket ruttet land.

Brownie
2008-04-20, 13:00
I extremfall ja.
I extremfall kan gäddor slå ut abborrbestånd också, ska vi försöka bli av med alla gäddor med?

Tycker detta är jättebra, om de växer fortare tar det mindre tid för dem att nå full storlek och de säljs billigare. Det kan rädda människoliv i Afrika. Men du kanske inte bryr dig om människor utan bara fiskar?

Jag tänker inte bege mig in i någon diskussion med dig men
att tro att Afrikas problem/svält beror på bristen på genmanipuerad
lax är fullständigt idiotiskt.
De länder på den Afrikanska kontinenten som har svältproblem
behöver snarare fred, demokrati, rättvis handel och avskaffning
av korruption. Har du funderat på det, grabben?

Egentligen borde jag inte ens kommentara ditt ovanligt dumma
inlägg alls, vilket jag inte kommer att göra i framtiden heller.

DavidL
2008-04-20, 13:00
I extremfall ja.

Før 150år sedan levde det 1,5miljarder mænniskor på jorden. Nu ær vi 6miljarder. En økning med 400% på några generationer.. Vi ær 4,5miljard før många.. Det ær det som ær fræmsta anledningen till att jorden håller på att haverera..

pripps blå
2008-04-20, 13:03
I extremfall ja.

Om man rubbar hela ekosystem så kan det få förödande konsekvenser, här är det risk för en global rubbning vilket kan leda till katastrofer. Så sätt in en tia till nån biståndsorginisation, finns inte ett företag som skulle sälja fisk billigt till fattiga länder i afrika, de enda som får äta den här fisken är de rika länderna.
Företagen är de stora bovarna i världen, de dammsuger u-länderna på deras tillgångar. Det enda som kan stoppa dom är lagar och förordningar. Så afrika kommer inte få en laxjävel. Kom in i matchen för fan, du låter som en miss universum:ordning:
Tror jag blev lite upprörd på morgonkvisten.
Bara en sån sak att skogen i alaska är beroende av kväve som finns i laxen, den fångas av björnen, släpas in i skogen, en viss del äts upp, resten bryts ned och tas upp av växter,
Ekosystem är väldigt komplexa saker

PutteK
2008-04-20, 13:42
kill 'em all :pangpang:

jag gillar inte när folk ska leka gud :(

Sg
2008-04-20, 13:52
I extremfall ja.

Hoppas du skojar nu. Hur i all sin dar har du tänkt dig att pengarna som "sparas?" skulle nå afrika?

vordf
2008-04-20, 14:20
Detta måste vara det mest naiva jag läst på detta forum på länge...

'Ytterligare ett exempel på varför rösträtt inte skulle vara en självklarhet.

Mink!
2008-04-20, 14:59
I extremfall ja.

Detta måste vara det mest naiva jag läst på länge, och om du inte har förstått det så finns där en enkel lösning. Man kan odla dessa laxar i inomhusbassänger där det absolut inte finns någon möjlighet för dem att rymma(utan mänskilg hjälp). Saken är att de odlas upp i vilda vatten, vilket kan bli en katastrof. Tänk om den visar sig vara tålig och kan anpassa sig till alla miljöer, då är det bara hejdå till våra laxstammar här i sverige också...

tintin_jkpg
2008-04-20, 16:02
Detta måste vara det mest naiva jag läst på länge, och om du inte har förstått det så finns där en enkel lösning. Man kan odla dessa laxar i inomhusbassänger där det absolut inte finns någon möjlighet för dem att rymma(utan mänskilg hjälp). Saken är att de odlas upp i vilda vatten, vilket kan bli en katastrof. Tänk om den visar sig vara tålig och kan anpassa sig till alla miljöer, då är det bara hejdå till våra laxstammar här i sverige också...

Nu stod det inget i förstainlägget att dessa laxar släppts ut i frihet, självklart räknar jag med att de inte blandas med andra laxar.
Men det är fortfarande ett bra alternativ till den fria laxen som föda och.
Och i första inlägget stod det "i extremfall så slås HELA beståndet ut", vad det betyder kan du ju kolla upp och sen komma tillbaks och förklara varför du fått för dig att det är stor risk för att det händer.

Sen alla andra som klagar.
Afrika var ett fattighets/svältexempel. All föda som man kan manipulera till att växa fortare(ge mer skörd) är ett steg i rätt riktning för att föda vår planets ökande folkmängd.

Era inlägg visar ju bara på hur ignoranta ni är och hur lite ni bryr er om människor jämfört med fiskar. Det var mycket liv när det talades om genmanipulerad majs och andra grödor. Det har blivit accepterat och räddar många hundratusen liv i de fattiga delarna av världen.

Bensinen ni spyr ut med era motorer under era fisketurer förstör förmodligen mer än vad dessa laxar skulle göra.
Information kan alltid vridas för att sticka i ögonen på en folkmassa, bara man vet vad folkmassan har för värderingar.
Det krävs mycket för att jag ska lita på något skrivet på nätet och jag blir inte en rabiat fåne som gråter för fiskbeståndet bara för att jag läst en artikel om genmanipulerade arter som "slår ut" andra fiskarter. Då ska det stå på många större nyhetssiter innan jag tror på dessa amerikaner och deras köpta forskare.

Sg
2008-04-20, 16:25
Nu stod det inget i förstainlägget att dessa laxar släppts ut i frihet, självklart räknar jag med att de inte blandas med andra laxar.
Och i första inlägget stod det "i extremfall så slås HELA beståndet ut", vad det betyder kan du ju kolla upp och sen komma tillbaks och förklara varför du fått för dig att det är stor risk för att det händer.

Afrika var ett fattighets/svältexempel. All föda som man kan manipulera till att växa fortare(ge mer skörd) är ett steg i rätt riktning för att föda vår planets ökande folkmängd.

Era inlägg visar ju bara på hur ignoranta ni är och hur lite ni bryr er om människor jämfört med fiskar. Det var mycket liv när det talades om genmanipulerad majs och andra grödor. Det har blivit accepterat och räddar många hundratusen liv i de fattiga delarna av världen.

Bensinen ni spyr ut med era motorer under era fisketurer förstör förmodligen mer än vad dessa laxar skulle göra.
Information kan alltid vridas för att sticka i ögonen på en folkmassa, bara man vet vad folkmassan har för värderingar.
Det krävs mycket för att jag ska lita på något skrivet på nätet och jag blir inte en rabiat fåne som gråter för fiskbeståndet bara för att jag läst en artikel om genmanipulerade arter som "slår ut" andra fiskarter. Då ska det stå på många större nyhetssiter innan jag tror på dessa amerikaner och deras köpta forskare.

Sorry Tintin men du är helt fel ute.

Japp, hela bestånd slås ut av främmande arter. Finns flera exempel på detta där tex bäckröding krossat hela öringbestånd i hela strömmar. Pga. överlägsna anpassningsmöjligheter.

Du måste fatta, dessa fiskar är så gott som SKAPTA för att kunna ta över en annan art i ett ekosystem. Dessutom odlas dom i anslutning till fria vattnet, KOMPLETT idiotiskt.

Googla på typ trasiga nätkassar osv. Det händer precis hela tiden. Kassodlingar går sönder oftare än de hinner säljas till kund verkar det nästan som.

Så att kalla det extremfall är en underdrift i mina ögon. Fortsätter dom odla dom som dom gör vid havet är det snarare bara en tidsfråga innan det händer. Och då blir det en ekologisk katastrof.

Sen undrar jag om du verkligen tror på att dessa odlada laxar kommer skickas som gåvor till de fattiga familjerna i afrika? Det är en sak att du sitter o skriver att folk inte bryr sig, att man är ignorant osv. Vad gör du för att gynna familjerna i Afrika?

Sg
2008-04-20, 16:26
Googlesökning på "Regnbåge + Rymning" = http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=VbZ&q=regnb%C3%A5ge+rymning&btnG=S%C3%B6k&meta=

Mink!
2008-04-20, 16:46

Vild fisk är i stort sett alltid bättre än odlad i många avseende. Blandannat näringsvärdet och miljöpåverkan. Vart kommer födan till odlingsfiskarna? Det är bara en av otaliga fråeställningar.

"i extrema fall kan hela bestånd slås ut" du menar att det inte spelar någon roll? Så fort människan har försökt leka gud har det alltid gått galet. Kolla upp historien om mördarbin skall du få läsa något intressant. Detta är genmodifierade bin som är extremt aggressiva. De togs fram för att de producerade mer honung än vanliga bin har jag för mig. Men så råkade det gå galet, och det har många människor fått lida av. vad jag vet har de börjat ta sig till europa nu...

Dina inlägg visar bara på hur ignorant du är! Det människor skall vara är kritiskt granskande, och det är du inte. Du låter som en lobbyist för dessa genmodifierade laxar. Att genmodifiera växter och djur kan vara bra, och leda till mycket gott, men allt skall vara under kontrollerade former, och det är det inte när man tar ut dessa i naturen. Vissa genmodifierade växter har också skapat problem.

DavidL
2008-04-20, 17:35
Hela fenomenet fiskodling ær fel! Først skall stora industritrålare fånga sill (som i sig funkar fint som mænniskoføda i førsta ledet) . Sen skall sillen køras på lastbilar till pelletsfabriker, blandas med antibiotika etc. Dærefter køras ut till odlingar (mycket transporter). Sen skall fisk tokmatas i trånga kassar dær kvaliten på fisken blir dålig, sjukdommar och skador frodas.. Runt omkring miljøn øvergøds.. Vansinne, særskillt nær fisken om den bara får vara ifred en liten stund från trålar och næt, sjælv væxer och blir prima høgkvalitativ matfisk helt av sig sjælv.

Hur synd det æn ær om afrikas befolkning ær det hær fel væg att gå.

Har fångats laxar i fælla i mørrumsån som væxt till 35kg på tre år i havet.. 1kg i månaden, helt av sig sjælv. Kænns inte som det finns någon større anledning att førsøka førbættre det.

pripps blå
2008-04-20, 20:01

du verkar va en sorlig figur, inmålad i ett hörn men tror ändå att du har rätt. Läste nåt bra om rösträtt här ovanför.
"tala är silver.....

LordPike
2008-04-20, 20:14
fan människan är rätt så bra på o förstöra.

KJ
2008-04-23, 00:14
Ja det där var minst sagt oroväckande nyheter, det är ju illa nog med den odling som bedrivs idag...hoppas för gud skull att dom gör "superlaxarna" triploida så dom åtminstånde inte sprider sina upfuckade gener till vilda populationer när dom rymmer, för det kommer dom göra...

Grävlingen
2008-04-23, 07:57
Odlingar går alltid sönder!! Därför är detta oroväckande, man skulle kunna jämföra denna lax med Mink, mördarsniglar osv. enda skillnaden är att denna kan slå ut likvärdiga arter!

Någon som slog mig var, OK de växer dubbelt så snabbt, men hur mycket måste de äta då!? Deras födokonsumption kan nog påverka ett vatten riktigt hårt...

Njae, denna lax får man nog se till att den inte kommer utanför odlingskassarna! Eller gör den triploid!

Sir Fish-a-lot
2008-04-23, 09:02
Tjena grabbs!,

ni är lite väl hårda mot tintin_jkpg. Han är ute och cyklar men att idiotförklara honom är lågt. Han ser helt enkelt inte den stora bilden.

Jag är helt mot genmodifiering eftersom vi i dagsläget inte kan vara säkra på att vissa genmanipulerade (=rätt ord) födor inte skadar människokroppen - det kan ta tiotals år att fastställa detta eventuella faktum vetenskapligt. Jämför bara med hur länge det tog att fastställa sambandet mellan rökning och cancer...

Sedan så är västvärlden (med USA i spetsen) glada för att ta patent. Inga laxar kommer således att skänkas bort till Afrika. Möjligtvis får de köpa en dyr licens för att odla dessa mutantfiskar som i sin tur kan slå ut naturliga fiskbestånd. Se bara hur det gick när nilabborren lanserades i Afrika...

Skruttapan
2008-04-27, 17:44
Varför är vi skapta för att förändra? fyfan vilken hemsk nyhet...inte kan man stoppa det heller då det är stora stygga amerika som skapat och håller på med det...:(

Hellre ser jag 1miljon människor dödade framför 1miljon laxar elller nåt annat djur...men det är också att jag är bitter mot vart vi är påväg i framtiden, överbefolkning i stor nivå och vi gör knappt inget för våran famtid och vi är också bland jordens grymmaste djur :oj:

Människan är evolutionens misstag...:fiska1:

Nu är det bara att hålla sig för huvet nu när man blir slaktad av dom som har en annan åsikt :popcorn:

ninjaboy
2008-04-27, 17:54
Det räcker väl att hålla reda på sig själv. Man kan ju inte ta ansvar för hela Afrika. I så fall borde man ju mata dem med boilies i stället för karparna.