Visa fullständig version : Jigga borre
walley hunter
2008-06-18, 20:31
TJAO! Har läst om att det är jätte bra att jigga efter abborre men vet inte hur jag ska göra? tar gärna emot tips om abborr jiggar också:)
Vilken supertråd (Jag behöver nämligen också hjälp med precis detta. Hjälp oss någon?
landstrykeren
2008-06-19, 01:22
Finns en ganska enkel teknik som är bra för nybörjare. Körde med denna idag, funkade faktiskt bättre än min vanliga jiggningsteknik. Kasta ut, låt jiggen sjunka till botten, gör några vevtag, låt sjunka ett par sek. Upprepa det ända till båten. Huggen kommer oftast när jiggen sjunker, så håll koll på linan.
Tack så mycket, någon mer bra teknik?
Någon speciell för gös kanske? Vet att det där med att rycka den över botten ska vara bra men det kanske finns andra metoder någon?
Någon speciell för gös kanske? Vet att det där med att rycka den över botten ska vara bra men det kanske finns andra metoder någon?
Ja du kan ju rycka jiggen i ytan ? i mellanvattnet ?
Det gäller bara att testa sig fram och få en uppfattning om vad som gäller för stunden. Annars brukar jag göra så att jag slänger ut jiggen och låter den sjunka ner till botten, sen vevar jag och rycker in jiggen på olika djup i olika hastigheter ända in till båten, den metoden kör jag oftast för abborre iaf.
Dom flesta jiggarna funkar fint, bara dom inte är för stela. Men mina favoriter är relax och stormjiggar.
TJAO! Har läst om att det är jätte bra att jigga efter abborre men vet inte hur jag ska göra? tar gärna emot tips om abborr jiggar också:)
Landstrykarens tips är bra. Ju varmare vatten, ju snabbara invevning. Sen höst och tidig vår ska jiggen dras sakta över botten. Fiska vid steniga grund, broar o s v som drar fisk. Lämpliga jigghuvuden är 10 och 15 gram, beroende på fiskedjupet, Bra jiggar är relax 10 cm i olika färger samt ofta svarta curlytails. Gamaktsu 4/0-storlek är ett bra jigghuvud. Kan inte låta bli att påpeka att det heter jättebra och abborrjiggar, inte jätte bra och abborr jiggar. Lär man sig inte skriva ordentligt i skolan?
walley hunter
2008-06-19, 15:11
Förlåt så mycket fröken petig:devil2:
Förlåt så mycket fröken petig:devil2:
Ingen fara, nu har Du lärt dig hur man skriver rätt.
Landstrykarens tips är bra. Ju varmare vatten, ju snabbara invevning. Sen höst och tidig vår ska jiggen dras sakta över botten. Fiska vid steniga grund, broar o s v som drar fisk. Lämpliga jigghuvuden är 10 och 15 gram, beroende på fiskedjupet, Bra jiggar är relax 10 cm i olika färger samt ofta svarta curlytails. Gamaktsu 4/0-storlek är ett bra jigghuvud. Kan inte låta bli att påpeka att det heter jättebra och abborrjiggar, inte jätte bra och abborr jiggar. Lär man sig inte skriva ordentligt i skolan?
det heter väl o.s.v.? inte o s v? lär man sig inte i ksolan? ;)
Tack för informationen. Har inte tänkt på det.
Jag har lärt mig i ksolan att man kan använda båda sätten ;)
Men i min ksola (haha vilken miss), så gör man inte det :)
Storfiskaren
2008-07-01, 16:32
Sedan är det en viss skillnad på heter och stavas...
Dessutom är väl den enda korrekta förkortningen osv.
:ordning:/Storfiskaren
skriv det i word och kolla :) äh, skitsak. lite off-topic maybe?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.