handdator

Visa fullständig version : Rinnande vatten 15-25mil från Stockholm denna årstid?

Österberg
2008-07-28, 23:45
Hejsan!

Jag har tänkt att flugfiska Harr och Öring i någon älv/å i hyffsat tacksamt avstånd från Stockholm.

Funderingar på vatten har legat på Tyttbo/Gysinge. Är det någon som besökt platserna nyligen och kan berätta hur fisket är (vatten, temperatur m.m.)?

Jag kan gärna fortsätta uppåt i landet förbi dessa vatten, men vet inte riktigt vilka platser som kan vara vettiga att besöka?

Ända till Älvdalen skulle resan kunna sträcka sig då det är så vackert, men då skulle jag gärna vilja höra hur fisket ser ut just nu om det är värt ett besök eller ej?

Alla tips välkomnas, då vi är ganska gröna och skulle gärna vilja få ett par trevliga dagar i fin natur gärna med okej fiske- om det inte är omöjligt denna period (början av Augusti)?

/Niklas

träekan
2008-08-07, 23:55
Hallå! Mitt tips får bli en liten å som heter Jädraån. Den rinner genom skogen i västra Gästrikland. En liten fin å att gå och skrota runt i. Fisken når väl inga större vikter men anpassar man bara utrustningen så är det riktigt skoj. Är både harr och öring i den. Fiskekorten kostar 25 kr/dygn. Ån stänger fisket efter ädelfisk den 31/8. Men till nästa år kanske.

Johanenk
2008-08-08, 12:51
Hej hej!

Ny här...=)

Tänkte dra till Gysinge imorgon, hur är fisket? Fiskar med haspelspö, tänkte väl mest fiska efter abbore.. hur mycket får man dra upp?

Rätt ny inom fisket också, höll på mycket när jag var mindre för ca 10 år sen men ska försöka ta upp det igen.

Stubben
2008-08-08, 13:50
Vet inte om du har några guldplatser, annars tycker jag och flertal fiskekamrater att abborrfisket ger fler och större fisk någonstans i Tyttboforsen...
Fångstbegränsningar, kortpriser osv hittar du här:

http://www.gysingeforsarna.se/

http://www.sportfiskarna.se/tyttbo/

Johanenk
2008-08-08, 23:43
Åker till Gysinge på Söndag iaf.. minns inte hur de ser ut riktigt men kan inte va så krångligt.. funkar de utan vadarstövlar? Sist ja var där hade jag det kommer jag ihåg.

EDIT:

Åkte idag istället... mycket vatten vadare hade vart bra att ha. :D

Fick några öringar men inget stort, dom fick leva vidare nåt år till
blev en borre också men kroka av precis när ja skulle lägga vantarna
på den..

Fick ett bottennapp också.. sumpa draget :( 2 kast senare, 5 meter ner kommer linnan på kroken va tusan kommer upp då? Jo draget ja sumpa!! Vädret var kanon börja åska och regna vid halv fem. Då packa vi ihop och drog hemåt..

Funderar på att köpa båt till våren och bli mer seriös :)
Någon som har tips på en båt runt 40K?