handdator

Visa fullständig version : Abborren och Gäddan i Östersjön -hur ser läget ut nu?

Bandis
2008-08-25, 14:53
Tänkte kolla lite med alla ni här på forumet som fiskar i Östersjön hur det går för sötvattensfiskarna i vårt stackars innanhav!

Bestånden har ju kollapsat på många platser, kanske främst runt Gotland, Öland, Kalmarsund, Åland och Stockholms ytterskärgård.

Har dock hört en hel del rapporter som verkar peka på att läget håller på att förbättras. På södra Gotland t.ex. såg jag själv med egna ögon både abborr- och mörtyngel, något som jag inte sett sedan barndomen på 80- tidigt 90 tal.
Tydligen har det börjat fastna en del Abborre i de lokala fiskarnas flundrenät nu också.

Men hur ser läget ut nu i era hemmavatten?

larante
2008-08-25, 16:27
Ser bra ut här uppe i övik, mycket betesfisk också...
vad jag sett iaf=)

karki
2008-08-25, 16:35
Tänkte kolla lite med alla ni här på forumet som fiskar i Östersjön hur det går för sötvattensfiskarna i vårt stackars innanhav!

Bestånden har ju kollapsat på många platser, kanske främst runt Gotland, Öland, Kalmarsund, Åland och Stockholms ytterskärgård.

Har dock hört en hel del rapporter som verkar peka på att läget håller på att förbättras. På södra Gotland t.ex. såg jag själv med egna ögon både abborr- och mörtyngel, något som jag inte sett sedan barndomen på 80- tidigt 90 tal.
Tydligen har det börjat fastna en del Abborre i de lokala fiskarnas flundrenät nu också.

Men hur ser läget ut nu i era hemmavatten?

Nätfiske utrotar ju ett bestånd ganska så hårt........

Abborren är som bortblåst i mina vatten. Gäddan finns där ;). Men har ändå blivit sämre.

Natehunter
2008-08-25, 16:43
Vad jag har sett i stockholms skärgård de senaste fem åren är att abborren verkar vara på väg tillbaka medan gäddan verkar få det svårare för varje år. Man konstatera är att sportfiske efter gädda är betydligt större idag än för bara 5-10 år sen. Good or Bad ! Sportfiske efter abborre har inte ökat nämnvärt. Fiske med nät minskar långsamt.

Bandis
2008-08-25, 18:43
Ser bra ut här uppe i övik, mycket betesfisk också...
vad jag sett iaf=)

Ja, ni uppe i Norrland har det bra ni ;)

Har läst en del om orsakerna till beståndsnedgången och den ledande teorin verkar vara att skarpsillen i östersjön käkar upp maten för gädd å abborrungarna. något som ju stämmer bra med verkligheten då gäddbeståndet är betydligt starkare norröver, där skarpsillen ju inte finns...

"Storskaliga förändringar i östersjöns näringsväv" kallar forskarna detta. Frågan är bara om näringsväven håller på att "förändras tillbaka" nu? Enligt artiklar i pressen för några månader sedan håller ju torskbeståndet på att öka och är redan uppe i det dubbla mot var det var för ett par år sedan. Torsken anses ju vara den viktigaste fisken i näringskedjan, som "kontrollerar" alla de andra bestånden.

Ni som sett förbättringar eller försämringar de senaste åren, gäller det större eller mindre fiskar? Intressantast är ju att få reda på hur mycket småfisk det finns eftersom de eventuella förbättringarna för reproduktionen torde vara ganska nya.

UT
2008-08-25, 19:21
De lokaler för abborre på nordöstra Gotland jag brukar besöka har de senaste åren levererat mer och större abborrar än på 70talet, och tillgången på yngel och småfisk är god just där. Gäddan håller ungefär samma standard som alltid. "Observationerna" måste dock betraktas som amatörmässiga då det rör sig om ett fåtal besök på ett och samma ställe.

Kring hemmavattnen norr om Gustavsberg, Värmdö, är abborren klart decimerad, medan gäddan håller högre klass nu än den gjort de senaste 10 åren. Fler och grövre, top i år är 122cm och mellan 13,5 och 14kg (usel våg). Tillgången på strömming är god och det finns mer braxnar och annan vitfisk i vattnen än tidigare. Den positiva förändringen kan dock bero på farledsomläggning som gör att vattnet rörs runt ordentligt av 20 - 40 stora fartyg varje dag. :D

Lucius
2008-08-25, 21:31
Först en liten sak bara, nätfiske utrotar ju ett bestånd ganska så hårt... det håller jag inte med om. Har fiskat på samma platser som hyst husbehovsfiske, och haft bra framgång. Kan inte märka att det påverkar så otroligt mycket. Inte så att det legitimerar ordet utrotar iaf. Värre påverkan med sportfiskecamper o.dyl. Då fiskas det oerhört hårt riktat på gädda särskilt under den känsliga lekperioden och på hösten. C&R-tillämpning och teknik verkar inte heller ligga på top när det gäller våra fiskande turister.

I övrigt är min spontana känsla att gäddfisket inte på många år varit så bra som nu. Gamla fina vatten som Trosa och Furusund levererar både i kvalitet och kvantitet. Mer stor gädda nu än på år och dar. Kul! De områden som har kontakt med öppet hav och den förbannade skarpsillen och småströmmingen ser det värre ut för. Ingen eller liten återväxt. När det gäller torsk verkar beståndet sakta ha ökat och det verkar hyfsat vanligt med slumpfångster.

Mattias E
2008-08-25, 21:36
Nedre Dalälven (under E4 bron mellan gävle tierp) finns det gott om abbore, men gädda mes snipor :/

Pontus Sj
2008-08-25, 21:39
I min stuga i söderhamn så finns det väldigt gott om aborre, ungefär som tidigare år. Gäddan finns det också en del av, men jag kan inte säga om den ökat eller minskat, eftersom jag i princip aldrig fiskat efter den förr...
Dom som fiskar med nät däruppe säger däremot att siken är helt borta... :ledsen:

Pontus Sj
2008-08-25, 21:40
Nedre Dalälven (under E4 bron mellan gävle tierp) finns det gott om abbore, men gädda mes snipor :/

Haha, näe, jag hade ju en biff på i våras. :appl: