handdator

Visa fullständig version : Förbjuda huggkrok?

Skruttapan
2008-09-20, 12:30
Vad tycker ni?

ja? nej? varför?

ZanderAngler
2008-09-20, 12:40
ska man ta upp fisken är det ingen fara att använda huggkrok men om man ska släppa tillbaka den så borde man inte använda huggkrok.

Fiskkonservator Lubbe
2008-09-20, 12:49
Precis, ska man ta upp en fisk så kan det kvitta, även om man får använda sitt sunda förnuft till att göra fiskens väg till ens mage så smärtfri som möjligt. Man behöver ju inte direkt plåga den om man säger så, men en huggkrok tycker inte jag är nå fara, hemskare när tonvis med fisk får dö av syrebrist i ett nät eller på båtdäck innan de sorteras fint i våra butiker...
Kvävas ihjäl är nog inte alls häftigt.

baliqwerty
2008-09-20, 15:27
Används den med förnuft så ok. Har alltid med en men kan inte minnas då jag använde den senast. De skulle va om det blir väldigt bökigt i båten (har alltid med mig 2 fiske sugna hundar i båten) men även då skulle jag se till att kroka gäddan eller gösen långt fram under hakan så man inte skadar gälarna.
Men som sagt tar nack grepp på gädda & stjärtfenan på gös i 99,9% av fallen.
Så jag får väl rösta nej, huggkrok behövs ej! (för min typ av fiske iallafall)

Alessandro
2008-09-20, 15:39
Skall huggkrok vara förbjudet?

Alessandro
2008-09-20, 15:45
Nu finns det en omröstning,
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=40988
personligen ser jag ingen användning för huggkrok ibland sötvattensfiskar.

Pig-king
2008-09-20, 16:13
Mer å mer förbud, fan räcker det inte snart med förbud!

Pig-king
2008-09-20, 16:14
Förbud, Fan räcker det inte med förbud i det här landet snart!

johan_83_
2008-09-20, 16:15
Varför förbjuda? räcker det inte med sunt förnuft? ska man ändå spara fisken, vad för skillnad skulle det då göra om man använder huggkrok eller ej?

Alessandro
2008-09-20, 16:21
Tja, chansen att skada fisken och tappa den kanske?

ZanderAngler
2008-09-20, 16:31
Finns ju redan en tråd ..

Alessandro
2008-09-20, 16:52
Jo, men utan omröstning...

Holme
2008-09-20, 16:52
Varför förbjuda? räcker det inte med sunt förnuft? ska man ändå spara fisken, vad för skillnad skulle det då göra om man använder huggkrok eller ej?

Den kanske får lida onödigt mycket.

Sg
2008-09-20, 17:01
Vad jag inte riktigt förstår, är "bara för söt/saltvattensfiskar"

Varför skulle man göra skildnad där?

Alessandro
2008-09-20, 17:05
Min erfarenhet är att det är högre vågor vid fiske i saltvatten och då kan det vara bra med en huggkrok speciellt på fiskar som haj och hälleflundra om man skall bonka. Landningen är ett säkerhetsmoment, i sötvatten där det inte är lika stora vågor så är det inte nödvändigt.

keldor
2008-09-20, 18:14

Instämmer fullt ut. :cool2:

robertn
2008-09-20, 18:56
Instämmer fullt ut. :cool2:

jag håller med!:cheers:

Wreckbender
2008-09-20, 19:19
Snart blir det en lag: En fisk om dagen och den skall avlivas.

PederE
2008-09-20, 23:24
Jag fiskar mest gädda. Använder nackgrepp på de små och gällocksgrepp på de större. Äger inte ens en huggkrok.
Trots detta vill jag ABSOLUT INTE förbjuda huggkrok. Som sagt, det räcker med förbud i Sverige!!

Wreckbender
2008-09-20, 23:31
Snart kommer lagen säga att ni får ta upp en fisk per dygn, och den skall avlivas.

Flodström
2008-09-21, 14:23
Förstår inte varför frågan kommit upp?

Klart att på enskillda vatten, eller skydd för sårbara bestånd (typ gädda, gös, öring, lax etc) så kan det naturligtvis vara befogat och i C&R fiske.

Men förbud mot huggkrok/klepp på t.ex en 30 kg´s långa eller 10-15 kg sej eller stor helleflundra låter sjukt: hur fasen skall man då få firren ombord? med håv i storleksordningen 1,5-2,5 m i diameter? Blir svårt det med båt i 4,5 m klassen t.ex. Vid helleflundrefiske används ju oxå spjut/harpun (s.k. "kveitespyd") för att säkert bärga fångsten.

Tänk bara vid ett ev. generellt förbud, hur många linor skall inte ryka då den fiskande försöker bärga sin storfångst genom att släpa upp bytet på land eller upp i båten eller upp på kajen!!?? Nä-e, det här funkar inte.

Ett generellt förbud kan omöjligt införas utan dispensioner för stor fisk!!??

Alessandro
2008-09-21, 14:48
Går att snara stjärtspolen på stora hälleflundror, varit med på en på 38 kilo som det gjordes så på. Men bra mycket svårare än spjut/huggkrok.

Flodström
2008-09-21, 16:43
Självklart går det att använda en "Tailer" för att bärga fångst, men här snackar vi väll om ett förbud generellt? En tailer är inget vanligt redskap folk har kunskap om, heller inte all fisk går att bärga med tailer (Långa!!?? t.ex.). Nått enkelt redskap måste få användas och det naturliga är ju just huggkrok som använts i alla tider så som jag ser det. :winner:

odevetu
2008-09-22, 17:29
Sammanfogade trådarna...

Själv så har jag en huggkrok liggandes i båten, men det va år sedan jag använde den till att kroka fisk, däremot har jag den till diverse annat, tex. båts-hake, fiska upp tappade prylar från botten, bära upp använda drag för avsköljning osv ;) ett förbud känns lite onödigt kanske, men jag skulle ju inte gråta om det infördes.

Gäddkäft
2008-09-23, 23:35
Såg en gäddfiskefilm på 80-talet där 2 kända svenska gäddfiskare använde huggkrok på ett brutalt sätt. Om jag minns rätt så åkte huggkroken genom både under och överdelen av gäddkäften. Det är för mig rent plågeri o jag tror många (inte alla men många) gaffar fisk i ren panik för att inte mista den. Helt onödigt då man ska trötta ut fisken innan man tar upp den, då håller den sig lugn o fin. Då gaffar man den (tex gäddan) i underdelen av käken så den glider upp och ut ur käften. Ingen skada skedd, och man kan släppa tillbaka den till friheten med ett gott samvete. Så jag röstar för ett förbud, för jag tror många fiskar har gått en ond död till mötes pga misslyckade gaffningar. Alternativet är att det måste medfölja väldigt noggranna instruktioner hur man gaffar på alla huggkrokar som säljs.

De va min åsikt de :)

chrolo
2008-09-24, 20:52
nej det tycker jag inte! men man kan ju hoppas att folk använder den med förnuft!

johan_83_
2008-09-24, 22:11
Den kanske får lida onödigt mycket.

beror nog alldeles på vart man tar med huggkroken de.. sunt förnuft åter igen.. sen tycker man så synd om fisken så ska man nog inte fiska alls.. Finns ingen som kan fiska utan att fisken kommer att lida..

Fis-Herman
2008-09-25, 20:12
Snart blir det en lag: En fisk om dagen och den skall avlivas.

Vad bra, då kan jag motivera för hustrun varför jag fiskar varje dag - det är ju lag på att man måste fånga en fisk om dagen!
:cheers::appl::elgura::headbang:

Wreckbender
2008-09-25, 21:25
Vad bra, då kan jag motivera för hustrun varför jag fiskar varje dag - det är ju lag på att man måste fånga en fisk om dagen!
:cheers::appl::elgura::headbang:

:) Röstar du på Wreckis Allmänna Spinnfiskarparti i nästa val då?

TattooedAlot
2008-09-26, 02:03
Jag drog dit ett nej.. Helt enkelt för att, som flera skrivit, det är bra med förbud nu.. Framför allt förbud som säger att man får använda då och då, men inte då och då så att säga.. Bara fånigt att hålla reda på en massa sånt..
Till saken hör väl att det "måste" användas krok/spjut i vissa situationer, om inte annat för att inte plåga fisken mer (kanske kan ta upp den där jätteflundran en timme tidigare tack vare spjutet, sparar mycket mjölksyrelidande).. Det sagt har jag inte ägt en krok på ungefär 20 år, och lär inte skaffa nån heller om det nu inte bli jättefiskeri i havet i framtiden.. I sötvatten räcker gott och väl håv och händer..

rikard
2008-09-26, 04:46
nä... Sunt förnuft.

storfiskaren00
2008-11-27, 14:40
använder aldrig huggkrok, äger ingen äns en :nojd: fast det e ju ok om man ska ta upp fisken men om man ska släppa tillbaka den så tar man den med håv eller händerna:winner:

storfiskaren00
2008-11-27, 14:41
i sötvatten räcker det med håv elr händer för mej iallafall :sun:

Havsfiskenytt.Patrik
2008-11-27, 14:53
Tja, chansen att skada fisken och tappa den kanske?

Det gör man ju redan när man fiskar. Menar kan inte din krok skada fisken. Minska risken att skada fisk genom att sluta fiska:ordning:

Svar på fråga: Vid C&R ja förbud. Övrigt fiske Valfritt

Havsfiskenytt.Patrik
2008-11-27, 14:56
[QUOTE=Gäddkäft;391511]". Helt onödigt då man ska trötta ut fisken innan man tar upp den, då håller den sig lugn o fin.

Nej så kort "kamp" som möjligt ökar chansen för att fisken ska återhämta sig

Gäddkäft
2008-11-27, 15:59
[QUOTE=Gäddkäft;391511]". Helt onödigt då man ska trötta ut fisken innan man tar upp den, då håller den sig lugn o fin.

Nej så kort "kamp" som möjligt ökar chansen för att fisken ska återhämta sig

Helt rätt, man bör inte trötta ut gäddan (för mycket)... jag menade egentligen att jag låter gäddan fightas en liten stund o lite lagom, då är det lätt att gaffa gäddan på rätt sätt. Är den för pigg är det mycket större risk att det kan det gå illa.

Krilla L
2008-12-08, 09:31
För matfisk är det väll okej vid rätt användande. Annars gillar jag inte huggkrokar.

Bergman
2008-12-18, 23:04
Nej, jag tyker inte man ska förbjuda huggkrok även om jag själv inte har någon. Om man ska ta upp så funkar det ju ypperligt. Ska man släppa tillbaka så finns det kanske bättre metoder.

CA
2009-01-30, 11:03
Jag röstade Inget förbud! Håller med om att suntförnuft borde räcka gott! Och det finns ju fler sätt att använda en huggkrok på än att bara brutalt spettsa fisken rätt i kroppen!

regiusut
2009-01-30, 11:13
Instämmer med att man kan använda huggkrok om man ska spara fisken. Men å andra sidan fungerar ju håv lika bra.
Men vid pimpling kan huggkrok vara otroligt bra ibland.

stor_stenen
2009-03-05, 08:24
vi har kört en del huggkrok på gädda, CnR funkar bra. huggkroken är inte vassare än ens finger, man kör in den där man annars tar upp gäddan me handen