handdator

Visa fullständig version : Digital video kamera

Mange Wiberg
2003-11-18, 22:09
Jag är på Jakt efter en Digital video kamera... priset får inte vara allt för högt max runt 2000..vet att dt inte e mycket för en DV kamera men ändå. Det ända jag kräver egentligen är att man kan koppla den till dator via USB

BeBest
2003-11-18, 22:44
Kolla på Blocket och Tradera. Du kan kanske hitta en begagnad hyfsade prestanda för sitt pris. Ny video för två lappar är nog inget man litar på om du vill ha den med på fiske tex. Det kan räcka att du råkar sparka till fiskeväskan för att den ska lägga av.

Bergman
2003-11-18, 22:56
En skaplig & ärlig DV-kamera för runt 2000 blir nog svårt att hitta skulle jag tro. Sedan är det Firewire du ska ha om du ska koppla in kameran till datorn. Räkna med 250-350:- för sladden också.

ljohan
2003-11-18, 23:49
Originally posted by Bergman
En skaplig & ärlig DV-kamera för runt 2000 blir nog svårt att hitta skulle jag tro. Sedan är det Firewire du ska ha om du ska koppla in kameran till datorn. Räkna med 250-350:- för sladden också.

Nja, sålänge det är USB2.0 så är det ingen fara. Det är snabbare än Firewire, men då ska han se till att USB-controllern har stöd för USB 2.0 också.

Edit: USB 2.0 klarar 480Mbps och Firewire 400Mbps.

Bergman
2003-11-19, 00:20
Oki ? Men "talar" verkligen USB2 och Firewire samma "språk" ? Jag har fått för mig att DV bara passar i Firewire men det kanske inte stämmer ?

ljohan
2003-11-19, 00:31
Är det en DV-kamera med USB 2.0 så snackar den samma språk som en dator som har en USB 2.0-controller.
Kan mycket väl tänka mig att en del nya DV-kameror har gått över till USB 2.0.
Jag personligen skulle nog köpa en DV-kamera med Firewire. Känns som det är mer beprövat och pålitligt.

BeBest
2003-11-19, 00:33
USB2 och FW är inte kompatibla. Inte heller USB1 och FW. Men för att tanka över en bildfil är FW klart överlägsen USB1 och den senaste versionen av FW rockar!

ljohan
2003-11-19, 00:52
Originally posted by BeBest
USB2 och FW är inte kompatibla. Inte heller USB1 och FW. Men för att tanka över en bildfil är FW klart överlägsen USB1 och den senaste versionen av FW rockar!

Givetvis inte. USB <-> USB och Firewire <-> Firewire såklart.

Vilka hastigheter klarar den nya versionen av Firewire?

CDan
2003-11-19, 01:39
Det bästa teknik för överföring är FW. USB2 klarar i för sig höga hastigheter men FW är stabilare och har högre meddelhastighet (glöm inte att protokollen är skrivna på det visset att sändaren och mottagaren måste också berätta till den andre om överföringen går bra, alltså en viss komunikation utöver överföringen). Och där är FW en bätre lösning. Overhead-et i FW protokollet är mindre (alltså den info som behövs för att kolla om överföringen går bra och vad överförs, hur stor, osv.).

BeBest
2003-11-19, 02:04
Data hämtade från Apples G5 specifikationer.
http://www.apple.com/firewire/
USB1.1 -> 12 Mpbs
FW400 -> 400 Mpbs
USB2 -> 480 Mbps
FW800 -> 800 Mbps

För mera info om Macintosh G5
http://www.apple.com/powermac/

CDan
2003-11-19, 03:00
Siffrorna säger inte allt. FW400 är bättre är USB2. Som jag sa: stabilare och smidigare. Plus att FW är en modernare protokoll, det kom senare än USB. Det är bättre genomtänkt. FW är flexiblare, klarar flera antal enheter per kabel/hub, osv.

Mårten
2003-11-19, 10:16
Tror att de testade några 2000 kronors-kameror i senaste PC för Alla. Jag är inte helt säker på att det var den tidningen, det kan ha varit PC hemma kanske. Såvitt jag vet har kamerorna ännu inte börjat med USB2, så därför är nog firewire det du skall se till att ha. Dessutom kan man ännu inte tanka över data snabbare än vad DV-bandet spelas upp och då räcker firewire. (Jag vet iofs inte hur det funkar i de kameror som spelar in på DVD skiva.)

CDan
2003-11-19, 14:15
Överföringen går snabbare pga. det spelas inte upp, filmen flyttas precis som när man kopierar i en dator från CD till hårddisk. Allt hänger på hur snabb är den "dator" som sitter i kameran. Med andra ord vilken överföringshastighet klarar av kameran.

Bergman
2003-11-19, 14:35
Överföringen mellan min kamera och datorn går i "realtid". Finns ingen inställning vad jag vet där man kan göra det snabbare eller mer långsamt ... däremot kan man ställa i vilken kvalitét man vill spara filmen i.

CDan
2003-11-19, 14:46
Man kan använda den råa formatet som kamera använder (för att uppnå dem bästa kvalité) eller välja en annat format. Bildbehandlingsprogrammet måste vara i stånd att jobba med det råa formatet annars man får konvertera till ett format som det går att använda.

Mange Wiberg
2003-11-19, 16:02
hallå dt här va en annons inte en diskussions tråd:P

Mange Wiberg
2003-11-19, 16:05
men ok Bergman...vad är ett rimligt pris då för en hyfsad beggad DV kamera