handdator

Visa fullständig version : tempelhund lagligt?

ReFLX
2009-03-23, 10:47
Tjenare alla fiskare!
Jag läste på någon sida att import/export och all försäljning av hund/kattpäls var olagligt sedan 2007/08 tror jag det var.
Trots detta ser jag försäljning av det överallt.

Är det nån som vet vad lagen säger om försäljning av tempelhundspäls?
Då jag ska åka till kina i sommar och hälsa på tjejens släkt har jag även passat på att kika på vad diverse material kostar. det visar sig att de pengar som bara ger ett par bitar i sverige kan köpa ett helt rävskinn i kina.

Är det någon som vet några regler om import av räv/hundskinn för privat bruk?
vore fett nice att kunna köpa en livsranson av rävoch tempelhund för bara 300 kr skinnet

Tack för hjälpen och skitfiske på er

Quivertip
2009-03-23, 11:01
Kanske skaffa en kontakt där och inportera själv för försäljning. En möjlighet ni i konkursernas tider

Könberg
2009-03-23, 12:08
http://www.animalprotection.se/index.php?id=15&tx_ttnews[tt_news]=119&tx_ttnews[backPid]=9&cHash=9a0817a8bf

"Dessutom är import av katt- och hundskinn för eget bruk fortfarande laglig" det verkar vara tämligen färsk info men om jag planerat importera så hade jag hört med tullverket först. Jag försökte spana lite på deras hemsida men hittade inte mycket om hundskinn tyvärr.

Sen kan man ju ifrågasätta moralen i att importera hundskinn, jag är ingen hundgalning själv men jag kan tycka att det är konstigt att föda upp hundar för att ta tillvara skinnet, å andra sidan har man gjort det med andra djur sen hedenhös.

Rättvisemärkt uppfödning? Jag är för rättvisemärkning generellt men jag tror inte att det hjälper hundarna att de som har hand om dom får skäligt betalt och jag har svårt att se att någon sådan märkning skulle fungera någonstans i Kina.

Quivertip
2009-03-23, 13:04
Nu tänkte jag nog mera på rävskin och andra helt lagliga skintyper

Tok-Torsten
2009-03-23, 14:23
Är du/ni bara ute efter vanliga rävskinn eller delar av dessa kan ni höra er för med en jägare. Det är nämligen ganska vanligt att rävskinn inte blir omhändertagna. Detta har två anledningar att det idag kostar ganska mycket att lämna in skinnet för beredning 300-500kr, eller att räven sköts med expanderande kula = stort utgångshål.
Jag kan ju inte det här med flugfiske men ni vill ju inte ha skinnet utan bara själva håret. I så fall behöverju bara skinnet torkas på en rävtana för att ni skall kunna använda det. Dkinnet blir styvt som kartong men detg spelar ju ingen roll om ni bara skall knyta flugor med det.

Tyvärr kom denna tråd upp för sent, dvs efter 15 mars så nya skinn får vänta tills räven är lovlig igen. De rävar vi i alla fall skjuter i viltvårdande syfte behöver vi inte ha några betenkligheter kring uppfödning etc.

Hej, Torsten

Hej, Torsten

Jari F1
2009-03-23, 14:36
Hej Torsten!
Det där var ju faktiskt en ganska bra reflektion:
Det är faktiskt skillnad på hår och päls, för dem som inte vet.

Könberg
2009-03-23, 14:53
En separat diskussion från den här tråden har startats här:

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=46534 (http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=46534)

hobbyfiske.se
2009-03-23, 22:16
Är djuren ni skall ha material ifrån a-listade enligt reglerna för utrotningshotade djur (Cites) så måste man ha tillstånd för all import.

Många vet tex inte att all handel med A-listade djur inom sverige också kräver tillstånd, har du en gammal uppstoppad örn på vinden du vill sälja måste du skaffa tillstånd för det, även om inte reglerna gällde när den sköts. Detta gäller alla svenska rovfåglar all handel kräver tillstånd.

Folk som matar akvariefiskar med grodyngel begår brott då alla groddjur är listade. Listan är lång

Som exempelen person annonserade ut en a-listad papegoja som var född i sverige, men den saknade citespapper. Säljaren fick böta 8000.- fast han inte ens sålt fågeln bara annonserat ut den.

Låftamannen
2009-03-23, 22:26
det är väl bara att vänta utanför konsum till någon knyter fast en jycke av lämplig färg och storlek? :wasntme-s

Sir Fish-a-lot
2009-03-23, 23:18
det är väl bara att vänta utanför konsum till någon knyter fast en jycke av lämplig färg och storlek? :wasntme-s

Ok, men du brukar bara raka jyckarna, hoppas jag ;)

Ratata
2009-03-24, 09:16
Annars kan man kolla i containers utanför Kina-krogar efter hund och kattpälsar... ser inga moraliska aspekter i att man även drar nytta av "rest-produkten" till 4-små rätter och använder den till fiske:D...

birkan
2009-03-24, 10:44
Går ju alldeles utmärkt att ta pälsen som hundarna fäller annars. Har två golden hemma. Perfekt med deras vattenavstötande päls. Kompis ska få lite att binda upp några gäddflugor med :winner:

Sg
2009-03-24, 10:50
Saken är den att de flesta säger att den vanliga tempelhunden kommer från mårdhund, och alltså ej är vanlig jycke. Vad jag själv tror om detta är en annan sak men så är det.

Jag har för mig det sen april förra året egentligen är förbjudet att föra in katt och hundpäls i sverige iom en ny lagstiftning som kom i kraft då. Det var mkt skriverier om det på andra forum vet jag.

Räv tror jag inte är några som hels problem att importera. Hör med en körsnär eller så hur dom gör och sen vet du nog det du behöver. Om du ska sälja det som flugbindningsmaterial så se till att det är bra kvalitet på det.

Adamzki
2009-03-24, 10:55
Kikar man på blocket så finns det ju allt från krokodiler till örnar, undrar hur många det är som har ett sånt där intyg av dom.....banditer.

Sg
2009-03-24, 11:01
Dom kanske har Citesintyg Adamzki? Isåfall är dom ju inte banditer.