Visa fullständig version : Torsken fortsätter att öka!
Kul att det i alla fall är någonting bra som ökar, så här i kristider!
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33782&a=1493436
Hoppas att det håller i sig :winner:
Tumlaren
2009-03-25, 12:06
Ja, det märks på grund av alla nät som ligger ute nu, var ute och trollade utanför Simrishamn, vi fick kryssa mellan näten. Torsken håller en storlek på ca 35 cm och är precis lovlig att ta upp och då skall den upp också. Så det är bara en tidsfråga innan den är helt slut i Östersjön.
Tumlaren
Ja, det märks på grund av alla nät som ligger ute nu, var ute och trollade utanför Simrishamn, vi fick kryssa mellan näten. Torsken håller en storlek på ca 35 cm och är precis lovlig att ta upp och då skall den upp också. Så det är bara en tidsfråga innan den är helt slut i Östersjön.
Tumlaren
Tyvärr har du nog rätt. rapporter om att Torsken ökat lite är ju naturligtvis glädjande...men när de uppföljs med slutsatsen om jag generaliserar...allt är grönt, bara att fiska på, yrkesfiskarna har rätt..innebär det ett fortsatt rovfiske efter torskynglen som OM de lämnades i fred skulle kunna få torskbestånden i balans..Vilket det ju inte är..erkänner ju forskaren själv..
Antar att forskaren Sture Hansson "uppvaktats" av yrkesfiskarnas organisation och krökt rygg..Blivit "nerlobbad"..? Använder sin forskarstatus för att fungera som en megafon för yrkesfiskarna.?..
Tyvärr har du nog rätt. rapporter om att Torsken ökat lite är ju naturligtvis glädjande...men när de uppföljs med slutsatsen om jag generaliserar...allt är grönt, bara att fiska på, yrkesfiskarna har rätt..innebär det ett fortsatt rovfiske efter torskynglen som OM de lämnades i fred skulle kunna få torskbestånden i balans..Vilket det ju inte är..erkänner ju forskaren själv..
Antar att forskaren Sture Hansson "uppvaktats" av yrkesfiskarnas organisation och krökt rygg..Blivit "nerlobbad"..? Använder sin forskarstatus för att fungera som en megafon för yrkesfiskarna.?..
Nej, jag tror inte att Sture Hansson blivit nerlobbad av yrkesfiskarna. Har själv snackat med honom i samband med mitt examensarbete.
Han är helt på det klara med att fiskarna inte "haft rätt". Något han också säger i intervjun.
Något han också poängterar i intervjun är att beståndet kommer fortsätta att öka så länge förvaltningen är vettig. EU har ju beslutat att kvoterna får öka med max 15% varje år, oavsett hur bra med fisk det finns. Så länge man fortsätter köra på den regeln och inte chockhöjer kvoterna nästa år så kommer beståndet fortsätta öka enligt de forskare jag snackat med. Det här sa de för mer än ett år sedan, och det verkar ju uppenbarligen hålla i sig.
Om allt går som planerat kommer beståndet vara "biologiskt säkert" om 1-2 år. Om 6-7 kan det finnas riktigt "bra" med torsk.
Självklart, om man lade ned hela fisket med en gång så skulle vi kunna ha bra med fisk igen om bara 1-2 år. Men det vore väl ett allt för vettigt beslut för att kunna tas av våra politiker, tyvärr :(
Men jag håller med: Det är allt för tidigt att ropa faran över! Börjar det höras röster från yrkesfisket om att öka kvoterna mer än de där 15% varje år så måste vi sportfiskare göra allt för att säga ifrån! Precis samma sak hände på 90-talet när torsken var på väg tillbaka, då höjde man kvoten med 100% på ett år, för "det fanns ju fisk"... Det får INTE hända igen :)
Nej, jag tror inte att Sture Hansson blivit nerlobbad av yrkesfiskarna. Har själv snackat med honom i samband med mitt examensarbete.
Han är helt på det klara med att fiskarna inte "haft rätt". Något han också säger i intervjun.
Något han också poängterar i intervjun är att beståndet kommer fortsätta att öka så länge förvaltningen är vettig. EU har ju beslutat att kvoterna får öka med max 15% varje år, oavsett hur bra med fisk det finns. Så länge man fortsätter köra på den regeln och inte chockhöjer kvoterna nästa år så kommer beståndet fortsätta öka enligt de forskare jag snackat med. Det här sa de för mer än ett år sedan, och det verkar ju uppenbarligen hålla i sig.
Om allt går som planerat kommer beståndet vara "biologiskt säkert" om 1-2 år. Om 6-7 kan det finnas riktigt "bra" med torsk.
Självklart, om man lade ned hela fisket med en gång så skulle vi kunna ha bra med fisk igen om bara 1-2 år. Men det vore väl ett allt för vettigt beslut för att kunna tas av våra politiker, tyvärr :(
Men jag håller med: Det är allt för tidigt att ropa faran över! Börjar det höras röster från yrkesfisket om att öka kvoterna mer än de där 15% varje år så måste vi sportfiskare göra allt för att säga ifrån! Precis samma sak hände på 90-talet när torsken var på väg tillbaka, då höjde man kvoten med 100% på ett år, för "det fanns ju fisk"... Det får INTE hända igen :)
Nä det får INTE hända igen..Vi MÅSTE se till att det INTE blir så..
I övrigt..keep up the good work ;-)
Nä det får INTE hända igen..Vi MÅSTE se till att det INTE blir så..
I övrigt..keep up the good work ;-)
Bra fighting spirit där! :elgura:
Men ärligt, det är lite svårt att få allmänheten engagerad över en fisk som torsken... Slemmig, konstiga "tentakler" som sticker ut och stirrande ögon. Hade de haft fluffig päls och rådjursögon så hade väl de militanta veganerna bränt varenda fiskebåt flera gånger om vid det här laget...
Bra fighting spirit där! :elgura:
Men ärligt, det är lite svårt att få allmänheten engagerad över en fisk som torsken... Slemmig, konstiga "tentakler" som sticker ut och stirrande ögon. Hade de haft fluffig päls och rådjursögon så hade väl de militanta veganerna bränt varenda fiskebåt flera gånger om vid det här laget...
Trot det handlar om att det under vattnet inte syns..Allmänt tycker jag att intentionerna kan vara en förmildrande omständighet...Men RESULTAT är det enda som räknas..Om inte målet nås är metoderna fel..
Ni råkar inte veta att de antal veckor båtarna får fiska torsk i östersjön och nordsjön har minskat rejält, pga ett annat system ranson plus att varje båt har ett förutbestämt antal dagar att vara ute på vattnet. men detta vet ingen för media tar inte upp detta nu när tosk debatten ebbade ut..
Wreckbender
2009-03-25, 18:33
Ni råkar inte veta att de antal veckor båtarna får fiska torsk i östersjön och nordsjön har minskat rejält, pga ett annat system ranson plus att varje båt har ett förutbestämt antal dagar att vara ute på vattnet. men detta vet ingen för media tar inte upp detta nu när tosk debatten ebbade ut..
Låt oss hoppas att det kommer fortsätta att vara så.
Det där med "havdagar" (vissa tider man enbart får fiska) är enbart trams tycker jag. Det spelar ingen roll vilka dagar man fiskar så länge man fortfarande tar upp samma mängd fisk ur havet. Sen att det förhindrar att hela kvoten tar slut i februari är väl iofs bra.... Men nej, selektiva redskap som sållar småttingarna + individuellt överförbara kvoter is the way to go enligt mig.
Bandis. Du har nog inte förstått va jag skrev, båtarna fiskar mindre antal dagar i år till samma ranson som faställdes förra året, detta ger ju givetvis mindre uttag. eller hur?
Bandis. Du har nog inte förstått va jag skrev, båtarna fiskar mindre antal dagar i år till samma ranson som faställdes förra året, detta ger ju givetvis mindre uttag. eller hur?
Bara om ransonen gäller per dag. Det spelar ju ingen roll hur många dagar man får fiska, om man ändå fyller sin kvot per vecka, månad eller år. Eller?
Wreckbender
2009-03-25, 19:05
Kan tänka mig att det blir mindre bifångst som säljs till foderfabriker kanske?
Det tror jag när jag ser det! Ni fiskare brukar vara rätt duktiga på att fylla era kvoter.
Trot det handlar om att det under vattnet inte syns..Allmänt tycker jag att intentionerna kan vara en förmildrande omständighet...Men RESULTAT är det enda som räknas..Om inte målet nås är metoderna fel..
Men sälarna då? :o
Helt rätt att det är resultaten som räknas. Hur menar du att metoderna är fel, mer exakt?
Kan tänka mig att det blir mindre bifångst som säljs till foderfabriker kanske?
Det har du ju såklart (läs förhoppningsvis) rätt i...
Det där med "havdagar" (vissa tider man enbart får fiska) är enbart trams tycker jag. Det spelar ingen roll vilka dagar man fiskar så länge man fortfarande tar upp samma mängd fisk ur havet. Sen att det förhindrar att hela kvoten tar slut i februari är väl iofs bra.... Men nej, selektiva redskap som sållar småttingarna + individuellt överförbara kvoter is the way to go enligt mig.
Skönt att se lite kompetenta inlägg.
Jag bara önskar att vår lobby, "Sportfiskarna", var starkare.
Känns inte som om vi blir tagna på allvar. Hotet mot de strömmande
vattnen som finns kvar blir allt större. Vattenkraft borde inte klassas
som miljövänlig i elcertifikaten.
Sorry, blev lite OT där.
Bara om ransonen gäller per dag. Det spelar ju ingen roll hur många dagar man får fiska, om man ändå fyller sin kvot per vecka, månad eller år. Eller?
Du verkar inte förstå va det handlar om, nu får båtarna fiska färre veckor och dagar än förra året med samma ranson som förra året. detta gör att färre ton fisk tas upp eller hur. sluta gnälla på allt nu, detta va ju en BRA nyhet, och det finns iinga planer på att öka kvoterna mer än va som rekomenderas,
Du verkar inte förstå va det handlar om, nu får båtarna fiska färre veckor och dagar än förra året med samma ranson som förra året. detta gör att färre ton fisk tas upp eller hur. sluta gnälla på allt nu, detta va ju en BRA nyhet, och det finns iinga planer på att öka kvoterna mer än va som rekomenderas,
Vad snackar du om?
Fiskarna i inslaget säger ju klart och tydligt att de fyller sina kvoter. T.o.m i förtid, så de får "stanna i hamn resten av veckan". Det gör väl att uttaget blir detsamma som förra året, förutsatt att kvoterna är desamma, såklart.
Jag gnäller överhuvudtaget inte. Jag bara ifrågasatte hur du tänkte!
Enligt pålitlig sportfiskebutikspersonal här i Stockholm har småtorsk börjat dyka upp som en vanlig bifångst sista året, troligen som en följd av stormarna Gudrun, Per och Tuva som tre år i rad pumpat in mängder med nytt vatten i Östersjön. Någon hade jiggat abborre i höstas vid Gålö och fått mer torsk än abborre. Hoppas att det stämmer.
Vad snackar du om?
Fiskarna i inslaget säger ju klart och tydligt att de fyller sina kvoter. T.o.m i förtid, så de får "stanna i hamn resten av veckan". Det gör väl att uttaget blir detsamma som förra året, förutsatt att kvoterna är desamma, såklart.
Jag gnäller överhuvudtaget inte. Jag bara ifrågasatte hur du tänkte!
Båtarna får upp tvåveckors ransonen på några dagar ja. MEN dom får inte fiska lika många veckor som förra året. fattar du nu?
Om du ena året får åka ut och meta 20ggr per år och får ta upp 5 st fiskar varje gång då får du fånga 100 fiskar de året.
Men nästa år får du bara åka ut och meta10ggr och ta upp 5 st fiskar varje gång då får du bara 50 fiskar det året..
Jag är inte dum! Jag förstår vad du menar. MEN det finns väl "överst" en årsranson, som är samma som förra året? Det är en ärlig fråga, för jag vet inte.
Om jag får meta 20 dagar (med max 20 fiskar/dag) år 1 men max ta upp totalt 200 fiskar på hela året, något som är gjort efter ca 10-12 dagar, spelar det ju ingen roll om jag år 2 bara får fiska 15 dagar med samma övriga förutsättnigar? Jag kommer ju fortfarande att ta upp min årskvot på 200 fiskar efter 10-12 dagar. Eller?
Jag vet inte hur jag ska kunna förklara för dej hur jag menar, du verkar inte förstå vad som menas med ranson,men jag förstår hur du menar och det är helt rätt men du måste följa ransonen och dagarna har minskats rejält, .
Jag tror att jag förstår vad du menar med "ranson" - tex att Ni på en tvåveckorsperiod inte får lov att ta upp mer än, låt säga 5 ton. Förra året fick Ni, låt säga 20 st 2-veckorsperioder, men i år, låt säga, får Ni bara 15 st 2-veckorsperioder.
Min poäng är bara det att om det finns ett årligt tak på totalt uttag, som Ni ändå fyller, trots färre 2-veckorsperioder, blir ju det totala årsuttaget precis detsamma.
Har jag hajat?
ja men båtarna bara får 5st 2-veckorsransoner, det är så mycket fiske dagarna har minskat. ingen liten minskning alltså. en båt som kunde hålla på hela säsongen förra året får kanske bara typ några veckor iår.
Hur många var det förra året, då?
ja men båtarna bara får 5st 2-veckorsransoner, det är så mycket fiske dagarna har minskat. ingen liten minskning alltså. en båt som kunde hålla på hela säsongen förra året får kanske bara typ några veckor iår.
Återigen: Det spelar ju ingen roll, som du påstod, på det totala årsuttaget. Enligt fiskaren i inslaget fyller de ju sina kvoter. Alltså: inget minskat uttag, som du påstår.
Jag försöker inte heller förorda ett minskat årsuttag. Det verkar ju uppenbarligen som man idag har hittat en bra balans, om bestånden ökar. Låt det vara så!
Jag försökte bara, genom enkel matematik, motbevisa ditt påstående om att Ni nu tar upp/kan ta upp mindre fisk än vad Ni gjorde förra året.
Pike-Buster
2009-03-26, 07:17
Asså e det bara jag som inte fattar eller, ena minuten är torsken nästan "helt väck" från Ösjön, men nu plötsligt är det fritt fram o fiska--äta.....
Klart att de e bra om den ökar men man kan ju för fan inte börja öka fisket direkt då, man borde istället lägga fisket på hyllan i 10 år, sen kan man ta upp det igen...........
fyfan för politiker o (vissa) forskare
Självklart borde torsken få vila, Pike-Buster, men politikerna har inte mage till det då det kommer påtryckningar från olika instanser med andra meningar. Det som är tanken är väl att det skall mötas halvvägs eller så åtminstone. Kontrollerad kvot och sakta men säker återväxt är tanken. Men det som kan få det att falera är t ex tjuvfiske. Den kvoten som inte syns på papper. Alla vet vi att den existerar, speciellt från de fiskarna på andra sidan sjön. Som jag förstått det säljs ens en gång inte den svenskfångade torsken hos oss. Nej den körs ner till Frankrike för att utfodra de gourmanderna istället.. Så det där med rödlistade arter kan man ta med en nypa salt... :oj:
Måste iaf vara bra mycket lönsammare att fiska 2 dagar och få hela ransonen än att fiska 15 dagar för att få samma antal?
Tror yrkesfiskarna är den enda yrkeskår som gnäller när de inte får vara på jobbet. Alla andra försöker vara på jobbet så lite som möjligt...
Patrik (Team Poseidon)
2009-03-26, 10:50
Måste iaf vara bra mycket lönsammare att fiska 2 dagar och få hela ransonen än att fiska 15 dagar för att få samma antal?
Tror yrkesfiskarna är den enda yrkeskår som gnäller när de inte får vara på jobbet. Alla andra försöker vara på jobbet så lite som möjligt...
Ja och då kan man fråga sig varför ???
Ja och då kan man fråga sig varför ???
Vi orkar inte med tanten hemma.. hahaha
Fiskare,
Menar du att, år 2009, kommer det att plockas upp mindre mängd torsk än vad som plockades upp 2008?
Om jag inte missminner mig så var det precis detta Morgan broberg försökte förklara vid något tidigare tillfälle. O.B.S inte att alla torskyngel skulle fiskas upp utan att torsken ökade...
Om jag inte missminner mig så var det precis detta Morgan broberg försökte förklara vid något tidigare tillfälle. O.B.S inte att alla torskyngel skulle fiskas upp utan att torsken ökade...
Ja, det han sa verkar faktiskt stå sig, även om han var ute och cyklade när han påstod att det aldrig funnits torsk naturligt i stockholms skärgård bland annat.
Men, men, kul i alla fall att det ökar.
Har gjort en del beräkningar själv på hur beståndet kan öka, och baserat på medelvärdet hos torskens reproduktion under 2000-talet så skulle vi kunna vara tillbaka på 80-talets nivåer redan om 5 år. Detta förutsätter givetvis att EU:s regel om att aldrig höja kvoten mer än 15% per år följs.
Jäkligt optimistiskt påstående, jag vet. Men vi får se hur det går, bara att hålla tummarna.
http://havsfiske.wasa.net/chartboat/Falken/rekordtorsk.jpg
32 kg torsk fångad i Östersjön. Så här kanske det kan se ut igen.
Fler goda nyheter!
"Torsken i Östersjön har återhämtat sig närmast mirakulöst. Och nu märks det också i Stockholms skärgård."
SVT reportage:
http://svt.se/2.33538/1.1535770/stark_aterhamtning_av_torsken?lid=is_search527895&lpos=1&queryArt527895=torsk&sortOrder527895=3&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0
Hur ser det då ut två år efter att jag startade den här tråden?
Jo, idag släpptes Internationella havsforskningsrådets senaste siffror. Enligt dessa ligger torskstammen nu på en biomassanivå på över 300 tusen ton. Senast den mängden torsk fanns i Östersjön var 1987. Vidare pekar beräkningarna på att om nuvarande förvaltning följs (vilket man kommer göra) kommer beståndet att öka till över 400 tusen ton fram till 2013.
Källa: http://www.ices.dk/committe/acom/comwork/report/2011/2011/cod-2532.pdf
Min prognos från 2009 verkar alltså stå sig! Eller kanske till och med överträffas:
Har gjort en del beräkningar själv på hur beståndet kan öka, och baserat på medelvärdet hos torskens reproduktion under 2000-talet så skulle vi kunna vara tillbaka på 80-talets nivåer redan om 5 år. Detta förutsätter givetvis att EU:s regel om att aldrig höja kvoten mer än 15% per år följs.
Jäkligt optimistiskt påstående, jag vet. Men vi får se hur det går, bara att hålla tummarna.
Dags att plocka fram den mintgröna träningsoverallen, hockeyfrillan och ladda stereon med Rick Astley, för 80-talet verkar komma tillbaka. :cool2:
Glöm inte din vita, midjekorta jacka med de uppkavlade ärmarna, den rosa t-shirten, bruna loafers med tofs (bär dem utan strumpor) och häng på dig din kassettbandsfreestyle...:winner:
Nja, den goda nyheteten är nog ändå torskens ökning.
P.S För den som till äventyrs inte överlevt åttiotalet så är en Freestyle = Walkman.
Glöm inte heller att det heter Rullbräda, inte skateboard.