Visa fullständig version : Isläget i skånes sjöar
Filip_the_on
2009-12-30, 14:57
Tjena.
Var ute och gick med hunden runt dalby stenbrott och passade på att kolla isen samtidigt. I min mening är den nästan tillräckligt tjock för att man ska kunna gå på den. Då undrar jag hur isläget är på andra håll i skåne där isfiske kan vara intressant. Tack på förhand
:fisk: + :fiska2: = :fiska1:
[QUOTE=Filip_the_on;505926]Tjena.
Var ute och gick med hunden runt dalby stenbrott och passade på att kolla isen samtidigt. I min mening är den nästan tillräckligt tjock för att man ska kunna gå på den. Då undrar jag hur isläget är på andra håll i skåne där isfiske kan vara intressant. Tack på förhand
:fisk: + :fiska2: = :fiska1:[/QUOT det lär inte bli mkt isfiske . för det blir varmt sen kalt . så ja
Garanterat fiskbara isar i början på nästa vecka...kanske redan till helgen. Skall vara regält kallt nu ett tag!
Filip_the_on
2009-12-31, 11:16
Var faktiskt ute och gick på stenbrottet idag, så det ska nog gå att isfiska
Jock Scott
2010-01-05, 13:24
8 - 10 cm i snitt på Vombsjön enlig rapporter.
Björka dammen öppnar för isfiske i morgon (6/1). Beroende på isläge dock.
Men är det typ 8 - 10 cm på Vombsjön, så är det nog grönt ljus.
Ring och kolla läget i Björka för säkerhets skull innan du sticker dit.: 046/ 631 53
Dammen är öppen från kl. 08:00 till 16:00.
Isdubbar obligatoriskt!
Här kan Du läsa hur pimplandet går på våra Skånska sjöar
http://books.dreambook.com/pimpelforum/guestbook.html
och Vombsjön
http://www2.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g40-03759-f7
Rögle dammar är helt djupfryst haha, mellan 15-20 centimeter is över damm 1 och 2 iaf.
Va där igår, vi fick 10 fiskar på 4 man på kort tid.
va där idag också men inte lika bra fiske, fick 4 fiskar på 4 man på en hel dag :(
Rögle dammar är helt djupfryst haha, mellan 15-20 centimeter is över damm 1 och 2 iaf.
Va där igår, vi fick 10 fiskar på 4 man på kort tid.
va där idag också men inte lika bra fiske, fick 4 fiskar på 4 man på en hel dag :(
skriv vad du fick för fisk i stället .. det är ju roligare att läsa om det står " gädda" och inte bara fisk :)
Filip_the_on
2010-01-07, 08:46
Jag var i rögle dammar igår och fick 6 fiskar på en man. Det du! Jag vet att fångstkvoten är 2 fiskar/man, men jag är stammis där så de skiter i det. Dessutom släppte jag tillbaks de små.
Vad ska du med 6st till?
Eller äter du regnbåge varje dag?
(Hoppas att du inte är en av de som säljer sin fångst..)
Vad ska du med 6st till?
Eller äter du regnbåge varje dag?
(Hoppas att du inte är en av de som säljer sin fångst..)
Just rengbåge har jag inga problem med att man drar upp i massor och säljer, den fisken är ju isatt för att bli uppfiskad. Sen om man tjuvfiskar eller bryter mot reglerna som filip_the_on gladeligen erkänner så är det ju en annan historia.
Aja, back to topic. Jag var ute en sväng på en sydskånsk sjö igår och där var 17 cm is...och den utlovade prognosen den kommande veckan gör möjligheten till en vinter då man verkligen får isfiska en del del mycket stor! Minns för en 4 - 5 år sen då vi hade is i tre månader, riktigt gött.
Se dock separat tråd avseende isen på ringsjön.
Patrik (Team Poseidon)
2010-01-07, 11:42
Jag var i rögle dammar igår och fick 6 fiskar på en man. Det du! Jag vet att fångstkvoten är 2 fiskar/man, men jag är stammis där så de skiter i det. Dessutom släppte jag tillbaks de små.
Att dom skulle skita i det tror jag inte mycket på. För där är ju många fler än du där som pimplar och som ser detta och garanterat i frågasatt det. Så om någon frågar dom ansvariga för sjön så säger dom att... vi skiter i det för han är stammis här och han får göra lite som han vill. Nä det sänder helt fel signaler till alla andra som fiskar där så den historian tror jag inte mycket på. Sen om du tar upp mer fisk än tillåtet det är en annan sak och det får ju stå för var och en.
lill_soren
2010-01-07, 11:54
Att dom skulle skita i det tror jag inte mycket på. För där är ju många fler än du där som pimplar och som ser detta och garanterat i frågasatt det. Så om någon frågar dom ansvariga för sjön så säger dom att... vi skiter i det för han är stammis här och han får göra lite som han vill. Nä det sänder helt fel signaler till alla andra som fiskar där så den historian tror jag inte mycket på. Sen om du tar upp mer fisk än tillåtet det är en annan sak och det får ju stå för var och en.
håller fullt med föregående talare...