handdator

Visa fullständig version : Finspångare?

slaffs
2010-02-19, 14:08
Är lite nyfiken på hur många frn Finspångsområdet som hänger här på forumet. Har mycket fiskefolk på msn, men inte många ifrån Finspång. Någon som är sugen på att växla några ord?

Heine
2010-12-19, 20:17
Tja! Jag är från Finspång

Mikko
2010-12-19, 21:37
Det är ett jävla folk, bäst att låta dom va i fred ;)

Tekky
2011-01-15, 08:01
finspångare trivs med finspångare=) men däremot utbölingar vill vi inte ha nått med att göra ;):cool2: vart hålls du o fiskar i byn då?

Pagge
2011-01-15, 10:05
Tjena!

Här är en Finspångare till!
Fiskar i Glan, Västgjuten, Horken, Gryt. Har blivit mycket vertical efter gös i Glan senaste året.

slaffs
2011-01-25, 13:51
Tekky, helt rätt :D. Jag håller mest till i Mäseln, men ibland blire en tur ut på Glan oxå. Har även en förkärlek till småsjöar/gölar, så är jag inte i Mäseln eller Glan så trampar jag runt ute i skogen och letar efter guldgölen ;)

stramaren
2011-03-23, 09:02
Hallå där,

är utflyttad Finspångare men försöker fiska varje gång jag är tillbaka i stan på besök. Blir mest Glan och Regnaren samt en del småsjöar. Hade riktigt bra fiske på Glan senast i söndags på pimpel efter abborre. Gösen verkar dock trög i år än så länge.

Annars ligger Västgjuten också varmt om hjärtat efter att jag som ung drog upp en abborre på 1,7 kg på tävling där. Har dock inte varit där på ett par år så jag har dålig koll på hur fisket är där nuförtiden.

Pagge
2011-03-23, 18:30
Jag var i Västgjuten o ismete både igår o idag. Trögt bägge dagarna med två landade i går största på 7kg o idag blev det tre stycken största på 4kg. Ska dit även imorgon så hoppas på bättre lycka då. Så det blir att köpa mört av din far (Stramaren)för tredje dagen på rad.

stramaren
2011-03-24, 11:23
Haha, se där ja Pagge. Misstänkte nästan att det var du, lite otydlig bild bara. Jo, farsan har bra ruljans på mörten nu. Var skytteltrafik hela helgen.

Du kallar det trögt med gäddor på 4 och 7 kg på Västgjuten? Tycker det låter som bra fångster, men det är klart att antalet kunde vara fler. Vad ligger rekordet i Västgjuten på då? Är det där du fått rekordgäddan på 10,3? Vilken del av Västgjuten kör du, runt öarna mitt i sjön eller?

Du borde köra ismete i Glan, farsan drog upp en gädda på 9,6 kg där på pimpel för ett par veckor sen. Hörde att de dragit en hel del stor gös på ismete oxå.

Pagge
2011-03-24, 19:12
För två månader sedan så fick vi 15st o 25 fäll största på 7kg, så det kan gå betydligt mycket bättre. Nej störst är 8kg i västgjuten, den på 10,3kg fick jag i Lödde å i skåne. Vi brukar fiske i hela västgjuten, tänkte satsa lite på dropshot fiske efter stor abborre där i sommar.
Vi har tänkt ismeta i Glan men man får ju bara ha ett spö per skalle vilket jag tycker värkar bli långtråkigt.

Vi brukar vertikal fiska gös mycket på sommaren i Glan vilket brukar funka mycket bra. Fått 49st gösar som mest på en tur.

Hur går fisket för dig då? Fiskar du något i Stockholm, eller blir det bara när du kommer hem till Finspång?

stramaren
2011-03-25, 13:25
49 gösar på en tur verkar ju galet bra! Är det någon storlek på de eller? Angående gösen i Glan har jag fått en hel del riktigt små gös i Glan på pimpel i vinter, då snackar vi 10-50 gram. Mao verkar återväxten vara god :)

Dropshotfiske efter grov abborre kan nog absolut funka i Västgjuten. Det finns riktigt grov abborre där som sagt. Jo, farsa berättade om spöbegränsningen de infört i Glan. Verkar ju urlöjligt med tanke på att de flesta ismetare kör catch and release, så det är ju knappast någon risk att de fiskar ut sjön. De borde fokusera mer på att begränsa nätfisket i Glan istället.

Jag gjorde ett försök i centrala Stockholm med spinnfiske från land utan resultat. Men jag tänkte göra ett seriöst försök nu i år att leta reda på var fisken står. Det finns ju möjlighet att fiska en hel del arter i Stockholm om jag förstått det hela rätt. Annars blir det mest när man är hemma i Finspång som sagt. Vore kul att testa Glan på somamren också, det var ett par år sen jag gjorde det. Har du båt i Glan eller? Man kanske skulle kunna få hänga med på en tur någon gång :)

Pagge
2011-03-25, 16:22
Dom flesta gösarna ligger på 0.7-1.2kg men några uppåt 5kg fick vi förra året. Dom höjde maskstorleken på nätfiske förra året, så det går åt rätt håll. Men yrkesfiskaren är ju kvar o han tar upp till 10st gösar en bra dag så där försvinner det väl en hel del gös. Så man kan ju hoppas han blir pensionär snart.
Jag hara en båt som ligger på trailer som vi lägger i där vi vill fiska utrustad med pedalstyrd frontmonterad elmotor.
Så det funkar riktigt bra för vertikalfisket.
Det är bara att du hör av dig när du kommer hem framåt sommaren så får vi se om vi kan få ihop det med en fisketur.

Pagge
2011-03-25, 20:50
Jag menade att yrkesfiskaren tar upp till 100st gösar en bra dag.

stramaren
2011-03-28, 10:49
Haha, misstänkte nästan det. Det är väl snarare du som tar 10 gösar en bra dag ;)

Bra med ökad maskstorlek som sagt, men håller helt med om att det är dags för pension där snart. Å ingen arvinge som tar över vore ju önskvärt. Aha, du har det så förspänt att du har båt på trailer alltså. Låter ju riktigt nice.

Fan vad kul, jag hör absolut av mig så kan vi styra upp något. En gäng sommargösar i Glan vill man ju inte missa!

Blev det ngt fiske i helgen då?

ankan
2011-03-28, 11:55
tjena fiskar i oftast regnarn och ormlången gädda och gös

Rockburken
2011-03-28, 12:43
Tja pagge, vart lägger du i båten i västjuten, har själv letat efter lämplig plats att traila i båten.

Jimmy.H
2011-03-28, 13:33
Finspångare vet jag inte, men född i rejmyre har gått i skola och bott i finspång så räknas väl nästan dit va?

Pagge
2011-03-28, 16:16
Tjena Rockburken. Vi lägger i båten vid campingen, dock är det en ganska dålig plats för det är svårt att komma upp igen. Vi brukar lösa det med att ha två bilar med oss så vi kan stå på vägen med den ena och dra upp den andra. Inte den smidigaste lösningen men det funkar. Tänkte kolla vid vindskyddet om det kanske går att lägga i där.
Brukar du fiska där annars? Några heta ställen?

Nej det blev inget fiske i helgen, nu väntar jag tills jag kan fiska i öppet vatten. Borde inte vara långt kvar nu i skärgården.

stramaren
2011-03-28, 16:47
Nej, i skärgården borde det bli öppet snart som sagt. Blir det fiske efter feta romhonor innan leken kanske? Önskar jag hade en båt här i Stockholm, det finns en stor ränna utanför där jag bor i Mälaren som skulle kunna gå och fiska på nu. Kanske testar ett par kast från land på vinst eller förlust i brist på annat :)

Pagge
2011-03-28, 20:51
Ja man får hoppas att det kan bli några hyfsade. Köpt nytt flugspö till gäddfisket som jag vill ut o testa. Bland det roligaste som finns att drilla gädda med flugspö.

Rockburken
2011-03-29, 08:50
Vi brukar fiska från isen mestadels, då i södra delen av sjön. Fin medelvikt på gäddorna där. Jag testade att lägga i vid vindskyddet i höstas men det var knappt man kom upp, det är ju så jäkla brant. Det gick pga att vi var tre stycken som kunde skjuta på.

stramaren
2011-03-29, 09:07
Ja man får hoppas att det kan bli några hyfsade. Köpt nytt flugspö till gäddfisket som jag vill ut o testa. Bland det roligaste som finns att drilla gädda med flugspö.

A flugfiske efter gädda alltså! Du verkar utöva alla sorters fiske nuförtiden, själv har jag aldrig provat flugfiske faktiskt. Men jag har förstått att det är lätt att bli frälst när man en gång provat. Det är därför jag inte vågar prova, hehe.

Såg att rännan växt lite igår utanför huset, så i helgen kan det ev. bli några premiärkast för året!

Tias
2011-08-10, 08:42
Tjenare! Här har ni en till Finspångare. Eller lotorpare från början.

slaffs
2012-01-23, 11:34
Dammar av den gamla tråden, hur går det med isfisket?

Tom.B
2012-02-13, 17:38
Dammar av den gamla tråden, hur går det med isfisket?

Hej!

Var ute på regnaren i går och pimplade men fick inget tyvärr! Tips på hotspots i denna sjö, har även en båt som jag köpte förra sommaren men har inte fått något än i denna sjö än..

pelle_jo
2012-03-11, 00:03
blev lite sugen på å testa något av vattnen i Ormlången - Västjuten Fiskevårdsförening vilken eller vilka av dessa sjöar går det å traila båt i ?

slaffs
2012-03-18, 12:17
När jag har fiskat i Ormlången så har vi trailat båten i Lotorpsån, en liten bit innan man kommer fram till sjön. Funkade bra för oss i alla fall! Hur det är i resten av sjöarna vet jag inte :)