handdator

Visa fullständig version : Lite nybörjarfrågor om flugfiskeutrustning.

Stargazer
2004-03-22, 20:56
Tjena!

Jag tänkte börja på allvar med flugfiske nu till våren. Har i vinter sysselsatt mig med att binda massvis med flugor, och längtar verkligen efter att komma igång :)
Jag har dock lite funderingar kring utrustningen : Vad bör jag välja för spö? Jag har kollat runt lite och känt på diverse spön, och det som faller mig mest i smaken, om man väger in den ekonomiska biten (har begränsad budget) är Loop blackline. Den känns skön och välbalanserad att kasta med och känns ganska snäll i aktionen. Sen när det kommer till rulle är jag lite mer osäker.. det är ju först vid fiskevattnet som man får veta vad rullen verkligen går för, när man drillar en stor öring eller så :)
Okuma integrity verkar ju vara billiga, men är dom bra?

När det gäller linan är jag också lite osäker. Jag tänkte köra med linklass #5/6 iaf, för det verkar ganska allround. Bör man satsa på en WF-lina, eller duger en vanlig DT-lina? Kan man klara sig långt på en flytlina eller bör man även skaffa sig en sjunk/intermediatelina?
Om spöet är klassat #5/6, är det då en #6 WF-lina som passar bäst, eller en #5, eller måste man känna sig fram?

Många dumma frågor, men jag vill ju veta :)

mvh

linu_z
2004-03-22, 21:01
Tjo...

Spö, hur mycket pengar är du sugen att lägga på grejjorna underlättar ju. Intergrity hade jag innan jag köpte en reelmaster men som va ännu värre vilket resulterade i en XLA. Köp riktiga grejjor vill du inte betala 2000kr för en rulle köp en billig och spara till en bättre onödigt att lägga 800kr för en halv bra rulle. Bättre att läga pengarna på ett hyffsat spö. En lina som är allround är air cel helt ok lina till bra pris, kanske inte den rätta linan om du söker dom extrema längderna.

Deepbay
2004-03-22, 21:23
loop är bra till ok pris, jag fiskar med loop hm 5/6(förra serien)
trivs väldigt bra med de, köpte ett till likadant på utfötsäljning
för 500 kr (bra o ha) loops grafitrulle är också ok,linan jag fiskar med är loop long distance w/f6 allt funkar bara bra skönt spö,
hade sjunklina tidigare på första setet men andvände aldrig den.
kör med längre tafs istället när jag nymfar.
5/6 är bra storlek för harr ,öring och även gädda(inga tunga flugor)
jag tror det är bra grejor för priset, mitt har jag haft i ca4år.
kanske man kan hitta ett blacklineset för ca 1500-1800 med rulle lina tub???
en kompis har ett ron thompson för1300kr set o det är inget och rekomendera.
skitfiske

Stargazer
2004-03-22, 21:32
tack för tipsen :)

näe, jag har hört negativa grejer om RT, så jag undviker nog helst det märket =)
Men loop verkar ju som sagt vara helt okej... helst skulle jag väl vilja ha ett dyrare, finare spö, men min ekonomi säger nog stopp för det... jag får slå till med ett loop blackline 5/6. Annars lär dom väl försöka kränga loop-grejer på demonstrationsdagen nrä jag ska gå en fiskekurs för Mattias Drugge.. loop-teamet är ju där då :)

skitfiske själv =)

Anrion
2004-03-22, 21:37
Jag började med att Scierra SST+ vilket jag kan rekommendera. Bra känsla och kastegenskaper och inte alltför dyrt. Dyrare spön kräver lite mer av kastaren men ger betydligt mer tillbaka i form av känsla och kastegenskaper. Håller helt å hållet med linu_z om att köpa riktiga grejjer från början men det är ju en fråga för plånboken åxå. När du blivit riktigt biten (vilket du nog snart blir) så kan du juh spara pengar till fet-spön typ G.Loomis eller Sage. Rullen har mindre betydelse än spöt iofs men lägg gärna några extra kronor på den åxå. Kolla gärna in Vision:s och Scierra:s rullar.
Vad gäller linan så är WF nästan alltid att föredra. Flyt funkar bäst om du skall köra torrfluga och vill du ner en bit kan du ju alltid ha sjunktafs. Scientific Anglers och Rio har bra linor. Lägg pengar på en BRA lina. Den är lika viktig som spöt. Ingen billig tvättlina här inte ;-)
Vad gäller klassen #5/6 så är du rätt ute vad gäller allround om du ska fiska båge å öring. Välj gärna en klass högre lina än spöt typ klass #5 spö och #6 lina.
Hoppas det hjälpte nåt :)

lillgustaf
2004-03-22, 21:44
ett bättre spö bör du satsa på när du fiskat ca 2 år med ett lite sämre spö. men rulle har själv en skit rulle.men det krävs inte mer heller nått att lägga upp lina på räcker. du bromsar ju med handen- förutom om det är lax eller liknande du fiskar

linu_z
2004-03-22, 21:50
Jag tycker att Pool 12 SSD är ett ultimat nybörjar spö ett förlåtande spö men som klarar av längre kast och kan utdela precision. Till ett bra pris.

BeBest
2004-03-22, 23:03
Jag är precis som du Stargazer nybörjare på fluga. Jag tänkte börja försiktigt och har införskaffat ett begagnat Bäcksländan set i 5/6. Hitintills verkar det fungera.
Ska dock fästa in backingen i fluglinan på ett bättre sätt. Troligen genom en spikknut. Om det inte är en bra lösning vill jag gära ha tips om en bättre sammanfogning. Man vill ju veta att grejorna håller om en större fisk hakar på.
Sen undrar jag hur ofta det förekommer att regnbåge, öring och harr drillas från rulle. Brukar inte den hemtagna löslinan oftast räcka?

Pred_Ce
2004-03-22, 23:09
Spikknuten är den som brukar användas. Jag har aldrig haft något problem med den. I och för sig är det som du säger. Det är sällan backingen kommer till användning med dessa fiskar, om man inte fiskar på väldigt långa avstånd och får en större kluns. De 15-20 tal ggr jag använt backingen har då spikknuten klarat matchen.

J.E
2004-03-22, 23:30
Jag fäster backing/fluglina och fluglina/tafs med nålknut fungerar skit bra. Vad är en spikknut föresten? Jag vevar alltid upp all löslina på rullen när fisken huggit, vill inte ha massa slingor med löslina som fastnar överallt om fisken gör en rusning… Lycka till med flugfiskandet

Skitfiske:cheers:

Pred_Ce
2004-03-22, 23:59
Originally posted by J.E
Jag fäster backing/fluglina och fluglina/tafs med nålknut fungerar skit bra. Vad är en spikknut föresten? Jag vevar alltid upp all löslina på rullen när fisken huggit, vill inte ha massa slingor med löslina som fastnar överallt om fisken gör en rusning… Lycka till med flugfiskandet

Skitfiske:cheers: Nålknut och spikknut är "samma" knut. Två olika namn bara.

sjondin
2004-03-23, 00:36
Blackline är ett fint spö till ett bra pris. Provkastade det 6-delade förra sommaren och blev mycket imponerad- lätt i handen och fina linbågar trots så många delar. Själv kör jag tvåhands med ett 14-fots Blackline och är mycket nöjd. Gällande rulle kan jag starkt rekomendera Loops Graphit. Lätt som en fjäder och förvånandsvärt stryktålig, har fiskat flitigt med min i 5 säsonger och aldrig haft problem.

Tumlaren
2004-03-23, 07:42
Du bör alltid använda rullen vid drilla fisken, man vet aldrig när drömfisken hugger, det är ju dumt att tappa den bara för att man är lat och inte använder rullen varje gång. När det det gäller spö titta inte så mycket på prislappen utan gå mera på känslan, Pool 12 SSD är ett utmärkt spö, använder själv ett pool 12 spö men det är ett Allitude spö kostar 2000 kr det är utmärkt spö. När du sen skall titta på rullen så finns det flera bra rullar omkring 1000 kr, SA är en av dem. Det behöver inte vara en så kallad storspole eller bredspole det är något nytt påfund som har kommit, har flugfiskat i snart 35 år har aldrig lagt märke till om rullen är storspolig eller ej, har haft någon betydelse vid drilling av fisk, sen snacket om att det blir mindre linminne tror jag inte på, det är för liten skillnad på radien på rullarna.
Vid köp av lina så kan du med fördel använda en WF flyt den fungerar närapå alltid, SA air Cel är en bra lina, lite kort bara, men som nybörjare räcker den länge. Det är inte alltid vid dom långa kasten som man mest fisk.
Jag har lagt märke till att som nybörjare vill man gärna titta på de lite dyrare spöna för att man tror att man kan kasta längre, tendesen är hos de flesta som har börjat flugfiska är att man köper dyrare och dyrare spö för att sen att återgå till att känna efter vad jag behöver och det är inte alltid de dyra spöna. Det är mycket bättre att du lär använda de spön du har än att köpa dyrare och dyrare flugspö. Som nybörjare kan du inte träna för mycket någon timma varje dag eller varannan dag på gräsmattan gör susen och gör inte samma fel som alla andra gör, nämligen att försöka få ut så mycket lina som möjliget i början, utan använd den linlängden som du behärskar, du kommer att kunna kasta längre efterhand, men det tar sin tid.

Är utbildad kastinstruktör, har snart i 20 år utbildat nya flugfiskare.

Tumlaren

BeBest
2004-03-23, 08:30
Att ett dyrare spö kan vara helt olämpligt för en nybörjare känner jag till. Jag har några misslyckade dagar på en flugfiskekurs fått erfara vilken katastrof det kan bli.
Normark representerade Daiwa på den tiden. Kastinstruktören tillhörde Normarksstall och därifrån kom lådan med låneutrustningar. Alla utan egna utrustningar tilldelades ett komplett spö. Jag fick ett kalasspö i klass 6/7 sa instruktören. Spöet hade något tillverkaren kallade whiskerfibrer och var en för den tiden top-of-the-line-produkt, vars namn jag inte är helt säker på men det var tillverkat vid Daiwas för ändamålet nybyggda fabrik i Skottland. På det satt en relativt billig Leeeda-rulle med utbytbara linkasetter istället för utbytbara spolar.
Spöet hade en knepig aktion, styvt i botten och resten som överkokt spagetti. Det var helt omöjligt för en multirulleentusiast att känna när eller om samt eventuellt hur spöet jobbade. Lät jag inte blicken hela tiden följa flugan hade jag ingen chans att avgöra om linspetsen var på väg framåt eller bakåt.
En garvad flugfiskare, numera fiskeguide i Idre, såg mina problem och provkastade det. Först trodde han spöet var trasigt men genom att koncentrera sig till det yttersta på kasttekniken, kunde han få spöet att lägga ut halva linan. ”Det är absolut ett smarrigt spö att drilla mindre öringar och harrar på men frågan är om det går att få ut så mycket lina att de tar flugan innan man skrämt dem.”
Bäcksländanspöet jag har nu är bättre i så måtto att det levererar kast när jag vill och det känns åtminstone något i handen när linan är bakom spöet. Dessutom fastnade inte linan på klingan, så som det ofta hände med den skotska oxpiskan.

Anrion
2004-03-23, 09:32
Hmmm. Alltid när man pratar flugkast så är det LÄNGDEN spm diskuteras. Det är PRESENTATIONEN som är det viktiga inte om man kan kasta 30m

maryland
2004-03-23, 09:42
Loop Black Line i klass 5/6 är utan tvekan ett bra val.
Mycket lättkastat (djup mediumaktion), går att kasta mycket långt med och fina presentationer. Priset på detta är mycket fördelaktigt och fina testresultat i fiskemedia.

Kombinera med en Loop Grafitrulle, utmärkt rulle som bygger på Loops Traditionalkoncept (dyrgrejor).
En viktig sak, tomspolarna till denna rulle är ju relativt billiga, inte helt oviktigt, när man gärna vill testa många olika linor (modeller/fabrikat).

En WF flytlina är utan tvekan den mest användbara, men tänk på att om din kastteknik inte är fullt utvecklad, ska du inte välja en lina med allt för lång framtapering till att börja med.

Presentationsfiske i stilla vatten med varsk fisk, kräver ju dessa långa framtaperingar, medan i rent strömvatten kan man just använda vilken lina som helst man trivs med.

Finns ju många fina spön på marknaden, men undvik som sagt de snabba spöna, åtminstone om du enbart ska ha ett spö för detta fiske.

yoxler
2004-03-23, 10:17
Blackline är nog ett utmärkt val, men jag hade nog satsat på ett pool12 SSD. Det passar mig bättre iaf.

Integrityn upplever jag som tung. Jag hade hellre köpt en loop graphite eller en okuma airframe.

cobol
2004-03-23, 11:21
Då ska jag även passa på att ställa lite nybörjarfrågor. Först angående spön är det djup/medium aktion man ska ha på spöt? Vad innebär det mer konkret? Sen om man vill kasta lite större streamers så får jag gigantiska linbågar, har listat ut att det antagligen beror på tyngden. Hur ska jag hantera det? Korta tafsen kanske. Eller köpa nytt.

Jag har ett loop blackline set. Tycker att det funkar bra.

/cobol

yoxler
2004-03-23, 11:28
vilken aktion du ska ha beror på kaststil samt vad du ska ha spöet till.

För presentationsfiske så är nog långsam helauktion att föredra. Snabb toppaktion så får du ett ganska styvt spö och som många tycker gör avkall på fiskekänslan. Du kan få tätare linbågar och med det så kan du kasta ut linan bättre. Denna typen av spö passar bäst vid kusten eller vid tillfälle då du behöver kunna kasta långt. Läs "allt om flugfiske" ny tidning och jag har för mig det står lit eom detta i tidningen.

Får du inte så stora linbågar när du kastar andra flugor? Blackline är ett ganska långsamt spö vilket medför att man får större linbågar.

cobol
2004-03-23, 12:31
Originally posted by yoxler
vilken aktion du ska ha beror på kaststil samt vad du ska ha spöet till.

För presentationsfiske så är nog långsam helauktion att föredra. Snabb toppaktion så får du ett ganska styvt spö och som många tycker gör avkall på fiskekänslan. Du kan få tätare linbågar och med det så kan du kasta ut linan bättre. Denna typen av spö passar bäst vid kusten eller vid tillfälle då du behöver kunna kasta långt. Läs "allt om flugfiske" ny tidning och jag har för mig det står lit eom detta i tidningen.

Får du inte så stora linbågar när du kastar andra flugor? Blackline är ett ganska långsamt spö vilket medför att man får större linbågar.
Jag upplever det så att linbågarna är tätare när jag har mindre flugor. Vid större flugor så 'dalar' bågen lite blir som en en halv 8 om du förstår vad jag menar.

Letar efter den där tidningen med ljus och lykta. Men har ännu inte besökt någon affär som har den.

/cobol

maryland
2004-03-23, 18:02
Originally posted by cobol
Jag upplever det så att linbågarna är tätare när jag har mindre flugor. Vid större flugor så 'dalar' bågen lite blir som en en halv 8 om du förstår vad jag menar.

Letar efter den där tidningen med ljus och lykta. Men har ännu inte besökt någon affär som har den.

/cobol

Det är då du ska gå upp i linklass och spöklass, så klart.
Går inte att kasta vilka flugor som helst med ett klass 5/6-spö.

yoxler
2004-03-25, 10:17
Då är det nog så att ditt spö/lina inte orkar bära ut dina flugor. försök o göra dom lättare.. eller mindre.

GW
2004-03-25, 11:06
Annars säljer Capricorn ut Loop Yellowline i klass 4-5 för 1600:- 9,7 fot. Mjukt spö. Bra pris om du gillar det. Har fått enormt bra betyg av de flesta, bästa presentationsspö i allt om flugfiske.

yoxler
2004-03-25, 11:26
Ett yellowline är nog inte ngt bra köp för killen som ställde frågan. Det är mindre klassat samt att yellow line är ett mycket långsamt spö... och då är det svårare o få ut flugor

GW
2004-03-25, 12:11
Ja det må vara svårare att lära sig men det kan det vara värt med tanken på känslan i spöt.

Flymaster
2004-03-25, 12:25
Hupp hupp,ett litet tipps till :-).
Jag har flugat i många år och har allt från Daiwa glasfiber spö till G.Loomis,,men de jag nästan uteslutande fiskar me är ett Sierra spö klass 5/6 känns helt "döds skönt" att fiska med,och som flera säger så lägg pengarna på ett hyvsat spö å en riktig lina,var beträffar rullen så kommer den nog i 3:e hand,,oftast så ligger ju nästan hela linan på backen, å motståndet som fisken får regleras ju oftast mellan fingrarna när fisken rusar,själv har jag en Vision grafik rulle, funkar kanon bra i alla lägen,kostar runt 500 spänn å hittar du rätt affär så fåru me en x-ra spole åssåpå köpet,,
för att du inte ska tröttna på flugfisket så kommer nog kalaset att gå på runt 2000:- sträcket för, å vad gäller dyra fina saker så e de för mej iallfall en ren status fix ide som folk har fått på skallen,
men smaken e ju som baken,,:=)

/ lycka till

yoxler
2004-03-25, 13:09
Om han har svårighet att få ut en fluga med ett 5/6 och sen byta till ett väldigt långsamt 4/5. Det finns helt enkelt begränsningar i långsamma spö i låg klass. Visst är yellow line ett kanonspö men jag tror föga det hjälper honom att få ut flugan.

GW
2004-03-25, 13:36
Frågan är väl också hur långt han tänkt få ut flugan? Ska han ha en kastkanon eller ska han finfiska i åar och bäckar?

Vilket fiske skall bedrivas? Harr, öring, röding, lax, gädda osv...

Bara för att han har svårt att få ut linan med ett snabbare spö behöver inte betyda att ett långsammare kommer bli ännu svårare. Det beror ju på vilken rytm han kan lära sig bäst. Ett långsamt spö kanske är svårare för de flesta men det finns säkert en hel del som skulle säga presic tvärtom beroende på vana och teknik och vad som passar just den personen. Men rent generellt kan jag hålla med dig.

yoxler
2004-03-25, 13:42
Jo så är det, kaststilen spelar stor roll. det spelar nästan störst roll. Har man stått o nött med ett spö som inte passar en egentligen tillräckligt länge så lär man sig emd det också ;)

ALQ
2004-05-18, 11:18
Originally posted by Anrion
Hmmm. Alltid när man pratar flugkast så är det LÄNGDEN spm diskuteras. Det är PRESENTATIONEN som är det viktiga inte om man kan kasta 30m

så sant! en fluga ska vara i vattnet, inte i luften! lite roligt: med "duktiga" flugfiskare som är så skickliga på kastteknik att flugans lufttid utgör ca 70% av fiskandet. mycket roligt: när någon som kan presentera flugan på ett inte lika "flådigt" sätt, men effektivt, och faktiskt få fisk.

Tumlaren
2004-05-18, 13:00
Anrion, för att kunna presentera en fluga snyggt måste först kasttekniken fungera och det göres bara med kastträning. Längden på kasten berår på var man bor och fiskar, om jag fiskar regnbåge i ett vatten där många andra plaskar kan det vara bra att kunna kasta långt eller ute längs kusten där har inte presentationen så stor betydelse, bara man inte plaskar för mycket. Står jag uppe i en älv eller en bäck och fiskar öring eller harr med torrfluga måste jag kunna presentera fluga riktigt, men kasttekniken måste finnas där.
Tumlaren, utbildad flugfiskeinstruktör