handdator

Visa fullständig version : Aborrfiske i Gbg

JD
2002-11-29, 12:32
Hej.

Ngn som vet ett bra ställe att fiska aborre i Göteborg, gärna ngt som ingår i gula kortet.

raniceps
2002-11-29, 14:53
Ett klassiskt ställe är ju Vallgraven, trist miljö men bra fiske om man hittar abborren. Kan tidvis vara otroliga mängder med stor abborre där inne under de kalla månaderna.

Ett lite mindre beprövat ställe är Sisjön. Där finns det massor av abborre men det är en svårfiskad sjö. Jag tror att en metesatsning med levande småabborre som agn skulle kunna ge fint med fisk där.

JD
2002-12-01, 20:36
Hej.

Var och provade vallgraven idag med mitt nya UL-set. Var inte så trist att stå där ändå. Trädgårdsföreningen verkar ok. Fick inte ett napp, kanske för att jag höll på att förfrysa och var tvungen att åka hem. Ska göra ett nytt försök på lördag. Orsaken kanske snarare var att jag inte vet riktigt hur man fiskar med jigg.

Rätt mig om det är fel: kasta ut, låt den sjunka till botten, veva in ett halvt varv, låt sjunka, veva ett halvt varv till osv. Dessutom ska man väl kasta uppströms?

Några fler tips om aborrfiske i vallgraven? Jiggfärg, platser m.m.

Ha det.

Foppa
2002-12-01, 21:28
jag har aldrig varit vid vallgraven och fiskat, men vid abborrjiggning, brukar jag använda en gul eller vit enkelsvansad curly tail, med rött huvud. När du kastar ut ska du låta den sjunka till botten, dra sedan ca 0.5 m med spöt uppåt, inte veva, och veva in slaklinan medan jiggen sjunker igen. försök att ha linan spänd så mycket som möjligt under hemtagningen, man vet aldrig när det hugger, och visst kan man kasta uppströms, men jag skulle tro att det är bättre nedströms, då behöver man inte ta hem den lika snabbt. Ett lite ovanligare sätt att jigga, är att inskaffa ett antal flytande jigghuvuden, som man antingen har en vanlig jigg på, eller så binder man på chenille (eller4 vad det nu heter:oj: ) , och en blaffig marabuosvans. Jiggen knyts sedn i en nylontafs på knappt 1 m, denna knyts sedan i ett trevägslekande, som man knyter ihop med huvudlinan och en kort tafs till ett slangsänke på ca 10 g

jag bifogar en bild.. hur sparar men den i jpg-format då ? jag kan bara välja olika färgers .bmp-filer jag har win 2000, om det nu skulle göra nåt skillnad (jag är inte så haj på mjukvara)

Foppa
2002-12-01, 21:36
ojdå.. jag glömde att säga att man tar hem flytjiggstacklet med långa och långsamma dragningar, med olika långa mellanrum, så jiggen flyter upp, och dras ned igen. fördelen med detta är att man kan ta hem jiggen mycket långsammare än vid vanligt jiggfiske, specillt om man har en maraboujigg, så den passar på hösten, som nu !

Sturgeon
2002-12-01, 21:39
Här är bilden...

oringen
2002-12-01, 21:52
sa fel spara i GIF i stället

Foppa
2002-12-01, 22:28
jag kan inte spara som .gif heller ! bara som .bmp och .dib

Emil H
2002-12-01, 22:35
JPG

raniceps
2002-12-01, 22:50
Originally posted by JD

Vita och gula brukar fungera bäst tycker jag, långsamt infiskade.

Ett bra ställe var precis vid energiverket (stor skorsten), nu har dom ju byggt om där så jag vet inte hur fisket är där längre. Feskekörkan och Tyska Kyrkan är andra platser som skall vara bra.

Stizo
2002-12-01, 23:09
Originally posted by JD
Hej.

Var och provade vallgraven idag med mitt nya UL-set. Var inte så trist att stå där ändå. Trädgårdsföreningen verkar ok. Fick inte ett napp, kanske för att jag höll på att förfrysa och var tvungen att åka hem. Ska göra ett nytt försök på lördag. Orsaken kanske snarare var att jag inte vet riktigt hur man fiskar med jigg.

Rätt mig om det är fel: kasta ut, låt den sjunka till botten, veva in ett halvt varv, låt sjunka, veva ett halvt varv till osv. Dessutom ska man väl kasta uppströms?

Ha det.

Jag hoppas att du kör med riktig tunn nylon lina! Jag kan garantera att abborr fisket blir mycket sämmre med flätad lina!
Med tunn nylon lina menar jag högst 0.20mm!

Sen hoppas jag att du kör riktigt små jiggar! Som dem andra sa är det bäst med gula eller vita jiggar med röd huvud som gäller!

När jag menar röd så skall den vara röd! Det räcker att du kör med fel färg på huvudet så fär du ingentig!

Om det nu var så kallt så får du väl ta på dig mer kläder! HEHE!

Jag var själv och fiskade havsöring i Lördags! Det blåste riktigt ordentligt! Spöringarna frös lite då och då!
Men det var inte kallt...

Det finns ingenting som heter dåligt väder bara dåliga kläder!:wow3:

Foppa
2002-12-01, 23:32
men ska ha tunn flät !!! 0.08 dynacable.. eller 0.10 powerpro ! det är bäst.. och om man nu måste nylon, är det dynalink som gäller !!!!! den överlägset bästa nylonlinan ! stark som fan, 0.16/3kg, nästan inget rullminne, den kan vara lite styv, men det får man stå ut med, annars är dynasoft ett alternativ. Och hur små jiggar menar du ? jag kör med de absolut minsta ibland, utsträckta är de kanske drygt 1 cm, och krok av en streamerkrok och ett blyhagel.... har tagit en 5hg borre på en rosa sån, 0.10 nylon, 4 fot/1-5 g spö... inte mycket att sätta emot, när man dessutom har en dålig rulle med ryckig broms... och lime; vad menar du med "JPG" ? ska det vara ett frågetecken efter ? eller fick du bara för dig att skriva nåt ?

JD
2002-12-02, 08:32
Hej igen och tack för svaren.

Finns det fler tips så tar jag gärna emot dem. Ska i alla fall köpa en del gula och vita jiggarkroppar och ett gäng röda huvuden. Ska se om jag hittar några flytande jiggar med.

Fick berättat för mig att det var någon som hade fått 10-15 aborrar i vallgraven för några dagar sedan. Bara att försöka igen i helgen.

oringen
2002-12-02, 12:36
så jävla små behöver jiggarana inte va jag har haft bra riktat abborrefiske med shads i 10cm klasen.