Visa fullständig version : Fiska i Eskilstunaån?
M.Stenborg
2012-01-11, 16:53
På grund av min fiskeabstinens så funderar jag på att gå ner och testa att fiska i stan, där man måste lösa fiskekort.
Frågan är om det är värt pengarna? Nån som provat sista tiden?
Har provat både ovan- och nedströms men är helt dött överallt.
Mvh, Marcus
M.Stenborg
2012-01-12, 15:42
Är det så dåligt med Eskilstunafiskare här?
Frågan är om det är värt pengarna? Nån som provat sista tiden?
Har provat både ovan- och nedströms men är helt dött överallt.
Svarar du inte själv på din egen fråga här?
Om det är helt dött överallt känns det väl inte som att det är värt pengarna..!?
M.Stenborg
2012-01-12, 17:14
Saken är den att dom planterar in bla regnbåge i den delen av ån som rinner genom stan, men är slussar/fördämningar ovan- och nedströms
M.Stenborg
2012-01-13, 17:31
Kan rapportera att jag fiskat i ån hela dagen helt utan resultat. Provat allt i fiskelådan plus bottenmete med powerbait. Inte ett napp. Men hellre pröva och misslyckas än att inte försöka alls =) och nu är ju iaf fiskeabstinensen borta några dagar
Funderar på att pröva i torshälla ån nedströms kraftverket där vandringsvägen är öppen ner till mälaren. Någon som vet om det behövs fiskekort där? Hur är det med fredningsperioder? Brukar ju kunna stå en del Gädda o gös i strömmarnas syrerika vatten under vintern. Någon som fiskat där?
Finns en karta över vart det är kort och inte kort. Minnet säger mig att det bara är kort mitt i centrum. Från Munktel är det fritt fram och likaså från Fors-Kyrka och "uppåt". Dock rätt dött utanför tyvärr...Inte fiskat i ån på säker 6-8 år men det var där allt började när man var liten grabb tillsammans med morfar :)
EDIT: Här är kartan!
http://afiske.se/wp-content/uploads/karta1.png
M.Stenborg
2012-02-04, 17:02
Funderar på att pröva i torshälla ån nedströms kraftverket där vandringsvägen är öppen ner till mälaren. Någon som vet om det behövs fiskekort där? Hur är det med fredningsperioder? Brukar ju kunna stå en del Gädda o gös i strömmarnas syrerika vatten under vintern. Någon som fiskat där?
Det är kort inne i stan, mellan munktell och tunafors. Torshällaån är bara fredat på sommaren, men just nu ligger det is där också, men släpper nog snart. Brukar aldrig lägga sig där
Hmm... Menar du att isen lagt sig precis nedströms kraftverket också? Är ju strömt som h-vete där.
M.Stenborg
2012-02-06, 10:31
Hmm... Menar du att isen lagt sig precis nedströms kraftverket också? Är ju strömt som h-vete där.
Är bara en minimal sträng utan is
Det är fiskeförbud i torshällaån 1april till slutet av maj tror jag, samt första sep till slutet av oct. Du kan uppleva bra fiske i centrum när du prickar hugg perioder, men ibland kan det vara helt dött.
M.Stenborg
2012-03-19, 11:55
Ja, såg nu att det är fiskeförbud from 1april.
Å-fisket fyller 20år i år så dom sätter ut 1 ton fisk i påskveckan. Kan va värt en fisketur. eller 2.