Visa fullständig version : Första flugboxen
Tja!
Vad ska man ha för flugor i första flugboxen?
Harr, Öring, Abborre(?), Regnbåge är väl det vi kommer att fiska.
Tips på bra butik för inköp mottages tacksamt.
Gissar att bindning av egna flugor blir nästa steg.
Om lämpliga flugor till de arter du nämner finns det mycket långa trådar här på forumet.
Guldhuvat och vanligt haröra,
Pheasant Tail Nymph
Superpuppa,
Europea 12,
Wollybugger,
Royal Coachman,
March Brown,
Hökensås Montana,
Black Martinez,
Red Tag,
Klinkhammer,
Rackelhane,
Och en imitation av Åsandslända eller Sjösandslända.
Med dessa mönster i varierande flytförmåga, storlekar och färger har du ett gott utgångsmaterial. Kommer du till ett nytt ställe så skaffa lite lokala specialiteter i samband med att du löser fiskekort.
Skitfiske och gott sök! :)
amröjaren
2005-05-04, 13:49
Glöm inte bort Wolly Bugger samt Dog Nobbler. Dessa funkar på borren oxå :rockbanan
Om lämpliga flugor till de arter du nämner finns det mycket långa trådar här på forumet.
Jo, jag har läst dem alla...
Men n00bie som man är så är det svårt med alla 'konstiga' namn.
Se på amröjaren som förespråkar Wolly Bugger fast BeBest har med
Wollybugger i sin lista. Jag tror inte att någon av herrarna är n00b's men ni ser hur lätt det är att strula till det.
Det är enklare att få dem sammanställda i en post :wink:
Tack för era 'boxar'. Om någon känner att dessa båda herrar missat någon måste-fluga är ni naturligtvis välkommna att spä på listan.
Ser fram emot svågan/ljusnan/ljungan eller vilken å/bäck/flod/älv det nu blir.
Jag kom på ett par klassiska flugor till Streaking Caddis och Black Peacock Spider.
Jag lägger Butcher och kaninzonker till listan :)
http://www.flugor.se/ har bra färdiga askar till bra pris. Har köpt torrflugeasken därifrån samt några andra flugor och är mycket nöjd.
Det är en bra lista men jag saknar Double Legs också. Kanske en muddler också
amröjaren
2005-05-05, 14:32
Jaja, det är inte lätt att läsa allt när man vill hjälpa folk :rolleyes: Kom på två till, Copperheaded Zonker samt hjorthårs geting till lite senare :cheers:
Jaja, det är inte lätt att läsa allt när man vill hjälpa folk :rolleyes: Kom på två till, Copperheaded Zonker samt hjorthårs geting till lite senare :cheers:
Just därför jag önskade en lista...
Tack för alla bidrag. Har beställt listan från en 'flugmakare' som jag hittade på ett annat forum. Beställde också boxen från flugor.se.
Inte för att det gör mig till en bättre fiskare men nu är ju förutsättningarna bästa möjliga :hoppa:
Fiskeg3333k
2005-05-18, 00:02
En klassisk Montana är väl ett måste?
1 Klinkhammer
2 E-12
3 Guldribbat haröra
4 Åbo-slända med korkvinge
HåkanViskafors
2005-05-20, 18:42
Muddler och Zonker i diverse färger och storlekar.... Behövs det något mer???
Black Gnate och Horned Sedge är två bra flugor. Den förstnämnda är kanon vid trögt fiske, lägger man ut denna flytande läckerbit lite försiktigt så brukar det inte dröja länge om det finns fisk i sjön. Den sistnämnda tror jag ska föreställa en bärfis eller något liknande. Jag kan tänka mig att den ger en fin och skarp kontur underifrån dvs. ett lätt byte för fisken.
Harr_hunter
2005-12-28, 21:55
Tja!
Vad ska man ha för flugor i första flugboxen?
Harr, Öring, Abborre(?), Regnbåge är väl det vi kommer att fiska.
Tips på bra butik för inköp mottages tacksamt.
Gissar att bindning av egna flugor blir nästa steg.
Här är en länk till flugor som är bra till främst harr.
http://www.svensktflugfiske.se/flugor/rogergustafssonsflugor.asp
Kände till alla flugor på denna sida förutom en.. Vad fan e en "double leg"? En buksimmare eller harkrank lr spindel?
Annars tyckte jag tipsen på sidan var bra, men ett STORT tips är att låna någon entomologibok på bibblan för att läsa på hur de olika arterna ser ut och beter sig.. Är inte så otroligt många olika arter som gäller här i Sverige utan mer variation på färger/storlek.. Och att veta vad som fisken bör äta för tillfället är mer värt än att veta vilket mönster polarn fick fisk på i förra veckan..
Och att inte veta hur insekten beter sig kan vara lite som att kasta med en "upphängd" wobbler.. inte så hett, men kan funka. Speciellt på dumma harrar och en del arga öringar ;P
Men som sagt, är intresserad av att veta vad som kan benämnas double leg.. så jag vet vad jag ska imitera när man hör att polarn fick fisk på den förra veckan ;)
Jag måste även på denna tråd slå ett slag för Booby Fly (Booby Nymph) en helt suverän rengbågs- och abborr fluga.
Jag brukar låta linan sjunka till botten och sen dra in den med distinkta ryck så flugan dyker ner mot botten. Den blir riktigt giftig då.
http://bishfish.co.nz/articles/fresh/boobyfly.htm
Skitfiske
Fortsätter att tjata om Superpuppan till harr. :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.