handdator

Visa fullständig version : Utrustningslista för Nordnorge

JohnH
2006-06-26, 12:06
uppdaterad 20070402

Skulle vilja ha råd och tips från er erfarna och samtdigt hjälpa andra med tips och trix!
Vissa saker kan kännas överflödiga men andra viktiga! Vad tar ni alltid med er??

En veckas havsfiske i Nordnorge!!!

FISKEUTRUSTNING
Havsfiskespö: 30lbs
Shimano Tekota med flätlina 300m
reservlina 300m
Reservrulle + spö (skippas då jag kan hyra för 500 om det pajjar)
Wobblers
0.8-1.2mm nylontafsar
sejtackel (silltackel kanske det heter :))
enkelkrokar
trekrokar
cirkelkrok
beteslås
spridarbommar
jiggar 100-400g, (jag tyckte 400g var onödigt tungt)
pilkar 300-500g, (jag använde inga pilkar över huvud taget)
sänken 100-400g, (jag tyckte 400g var onödigt tungt)
spöbälte
lååååång rostfri/syrafast kroklossare att ha i bältet
Ett extraspö i båten för att fiska upp småsej att tackla med.

KLÄDER
underställ
flytoverall
shorts
strumpor
fillingar
tshirts
bekväma brallor
fiskebrallor
tjocktröja
mössa
jacka
solbrillor
tjocka strumpor
stövlar
neoprenhandskar

ÖVRIGT
solskyddsfaktor
filekniv
bryne
sax
vattenflaska
kamera
laddare till mobil och kamera alt extra batterier
handkräm
3l fryspåsar
liten handduk att ha vid midjan (torka av fiskslem på :))

FÖR DEN SOM KÖR BIL UPP

FÖR DEN SOM SKA HA MED BÅT

Eftersom jag inte behöver håv, huggkrok,kveitespjut, båtrelaterat så har jag skippat det i denna lista.
Kör på så kompleterar vi listans alla delar! :cheers:

Hjonsson
2006-06-26, 12:22
Ett par handskar kanske, neopren, brukar va skönt att ha på händerna när man fiskar.
Skulle vilja ha råd och tips från er erfarna och samtdigt hjälpa andra med tips och trix!
Vissa saker kan kännas överflödiga men andra viktiga! Vad tar ni alltid med er??

FISKEUTRUSTNING
reservlina 300m
Wobblers
1.2mm nylontafsar
sejtackel
enkelkrokar
trekrokar
cirkelkrok
beteslås
jiggar 300-400g
pilkar 300-500g
sänken 400g
spöbälte

KLÄDER
underställ
flytoverall
shorts
strumpor
fillingar
tshirts
bekväma brallor
fiskebrallor
tjocktröja
mössa
jacka
solbrillor
tjocka strumpor
stövlar

ÖVRIGT
solskyddsfaktor
filekniv
sax
tång
vattenflaska

FÖR DEN SOM KÖR BIL UPP

Eftersom jag inte behöver håv, huggrok,båtrelaterat så har jag skippat det i denna lista.

këff
2006-06-26, 12:37
alla sorters laddare som kan behövas

Hjonsson
2006-06-26, 13:05
Laddare till vad?
alla sorters laddare som kan behövas

këff
2006-06-26, 13:20
Mobilen, ipod, rakapparaten. you name it laddare är king.

Hjonsson
2006-06-26, 13:28
Jo jag kan hålla med dig om att de inte är så lyckat att glömma laddaren tex kammeran =p
Mobilen, ipod, rakapparaten. you name it laddare är king.

JohnH
2006-06-26, 13:49
Kanon! :nojd:

Jag slänger in allt i den översta listan

BBRF
2006-06-26, 14:16
Frågar du mig så skulle jag strunta i trekrokar, som jag ser det är vanlig enkelkrok eller bra cirkelkrokar fullt tillräckligt.

Urjobbigt att ta loss en djupt krokad trekrok från en torsk eller ännu värre en lubb. Finns inget värre än att hålla på med kroklossning när fisket är hett.

Jag skulle också strunta i tyngre pirkar än 100 - 200 gram. Det enda fiske du behöver pirkar till är för t ex kolja och havskatt och då räcker det med 100-200 gram. För torsk är jiggar bäst och du bör även ta med dig lättare jigghuvuden på 150 gram, 400 grammare blir tungt.

Ta även med dig tunnare nylon 0,50 och 0,80 eftersom 1,2 mm är svår att knyta. Du bör även ta med dig småkrok och mindre blysänken på 50-100 gram för plattfiskmete....

Ska du meta uer kan det vara idé att ta med lysslang för uertacklena....

Tänk på att investera i kvalitetslekanden och beteslås.

FISKEUTRUSTNING
reservlina 300m
Wobblers
1.2mm nylontafsar
sejtackel
enkelkrokar
trekrokar
cirkelkrok
beteslås
jiggar 300-400g
pilkar 300-500g
sänken 400g
spöbälte

KLÄDER
underställ
flytoverall
shorts
strumpor
fillingar
tshirts
bekväma brallor
fiskebrallor
tjocktröja
mössa
jacka
solbrillor
tjocka strumpor
stövlar
neoprenhandskar

ÖVRIGT
solskyddsfaktor
filekniv
sax
tång
vattenflaska
kamera

FÖR DEN SOM KÖR BIL UPP

Eftersom jag inte behöver håv, huggrok,båtrelaterat så har jag skippat det i denna lista.

DavidL
2006-06-26, 16:01
Svårt med en lista för allt "Norgefiske" Rimligtvis tar man med mest av det man tror man kommer ha störst användning för.

Spridarbomar är bra vid mete med sej, också bra vid sejvevning med vobbler. 7" Tomic är het till sejvevningen och går aldrig sönder. Något jag saknade på min senaste tur, som ingen hade fått med sig var en bra fil/krokbryne. Vi tappade två stora hälleflundror på slöa Stormjiggar. Före min nästa norgetur kommer jag sätta stormjiggarna i ett skruvstäd och fila ner krokspetsarna så att dom blir tunnare och vassare. För torsk och sej känns det som det kvittar, men dom stora flundrorna verkar släppa?

Berkely Gulp är fantastiskt bra! Håller länge och fångar mycket fisk!

www.halibut.net

Hjonsson
2006-06-26, 16:09
Wire till tafsar

JohnH
2006-06-26, 17:04
Kompleteras med...

Det som ska fiskas för min del är i första hand:

Sej
Torsk
Hälleflundra
Havskatt

Allt beror på väder och fångsten de första dagarna. Och djupet är på ca 30-100m. Lubb och uer lallar väl runt på lite djupare vatten oftast?

DavidL
2006-06-26, 18:10
Torsk: Häcklor av 1mm nylon att dra småsej med.
Sänken 150-400g. 1,2mm nylon (tycker du det är jobbigt att knyta, kör wirelås) 16/0 Mustad Tuna Circle. Kroken skall knytas med ögla. Knyt 10cm kraftig flätlina i böjen på cirkelkroken med ett beteslås (typ "säkerhetsnål") på. Sätt beteslåset runt underkäken på sejen. Överlägsen krokningsförmåga när cirkelkroken kan röra sig (hair rig). Vid hugg skall man inte ha för brottom med att sätta press på torsken, låt den stå och stånga ett tag så cirkelkroken arbetar sig in i käkvinkeln. Ju större sejar desto större torskar. Vi fick 4st mellan 18,6 - 21 på en liten stund när vi var på Röst senast.

Sej: Stora jiggar mellan 150-400g, spridarbomar, 7" Tomic. Skippa bakre kroken och kör fjädering-lekande-fjädering-krok i buköglan.

Sej och torsk är mer styrketräning än fiske. Jättekul att uppleva, men man blir otroligt snabbt fartblind. Kommer man in i ett race nappar det HELA tiden! Varje 12kgs sej känns inte särskillt speciell.

Min nästa norgetur blir med inriktning på Hälleflundra. Har fått några stycken, men inga stora. Har inga bra tips. Mer än att vässa krokarna. Man tappar dom lätt och även riktigt stora kan stöta i betet och nappa försiktigt. Nästa gång skall jag prova trolling med flasher, löjskalle med tacklad Gulp sardine.

BBRF
2006-06-26, 18:42
Wire till tafsar

Stålwire? Känns onödigt och enda fiskarna som kräver stålwire i norden är ju håbrand och håkäring, med andra ord ytterst sällsynta fiskar.

BBRF
2006-06-26, 18:53
Kompleteras med...

Sej
Torsk
Hälleflundra
Havskatt

Allt beror på väder och fångsten de första dagarna. Och djupet är på ca 30-100m. Lubb och uer lallar väl runt på lite djupare vatten oftast?

Är det dessa arter du är ute efter så behöver du jigghuvuden mellan 150 och 300 gram med vassa krokar. Till det köper du 23-centimeters shadar, ett tiotal räcker för en veckas fiske. Fiske med jiggar är utmärkt för torsk, sej och hälleflundra. Som tafslina använder du 0,80-0,90 nylon gärna att du tar cirka 2,5 meter nylon som du knyter fast i ett lekande, i andra änden gör du en ögla som du fäster i jigghuvudet. På så vis slipper du använda ett beteslås som kan gå upp. Byt nylontafsen dagligen och rovdra flätlineknutarna.

För havskatt kör du med agnad pirk på 100-200 gram. Knyt en bit 0,80 nylon på ett par dm i pirken och en enkelkrok 6/0 som du agnar med sejbitar...Dunka i botten på ett kattställe...

Uer går som du sagt djupare än meter så dom måste du rikta fisket efter. Lubben går också grundare och vill du slippa dom får du snabbt se till att veva upp jiggen från botten ett par meter.

Glöm inte att storsej och stortorsk kan gå pelagiskt på djupare vatten nedåt 150 meter....Ska du storsej bör du söka dom på 50-100 meters djup vid sidan om grynnor....

Hjonsson
2006-06-26, 20:14
En wire kan nog behövas, tänkte mest på hälleflundra då dom ser ut som en piraya i käften
Stålwire? Känns onödigt och enda fiskarna som kräver stålwire i norden är ju håbrand och håkäring, med andra ord ytterst sällsynta fiskar.

BBRF
2006-06-26, 20:31
En wire kan nog behövas, tänkte mest på hälleflundra då dom ser ut som en piraya i käften

Klart man kan köra wire om man vill men risken är att dom kinkar, dessutom är det dyrare än nylon.....med 1 mm nylon klara du att hala upp en hälleflundra.... :cheers:

Flugfiskarn
2006-06-26, 20:50
Håller med BBRF utom att jag även har med mig 100gr huvuden till jiggarna. Olika blyhuvuden för olika djup, ström och vind förhållanden. Det viktiga är juh att få jiggen och se levande ut.
DiamantBryne
För övrigt efter att jag packat min fiskeutrustning så är juh en bra handkräm näst viktigast om man har tänkt och ha någorlunda hela nävar.

JohnH
2006-06-28, 19:12
Nu har jag storhandlat! :)

Jag ska lägga upp totalen vad det kostar (för en newbie) o fixa en veckas norgefiske utan ett skit hemma... o som behövs för vettigt fiske!

Båthyra
Boende
Guidning
Mat (frukost,lunch,middag)
Frys, torkskåpsmöjligheter
7000kr

Transport ToR Stockholm-Röst
inkl möjlighet att lägga in fiskkartongen
1700kr

Fiskeprylar
Rulle, Tekota
Lina, 600m 0,36flätlina
Spö, Kunnan 30lbs
2000kr

Fiskeprylar
Jiggar
Tackel
Upphängare
Krokar
spöhållare
Fiskelåda (hmm.. vilken jäkla nybörjare ;)
Sänken, 300-500g, 2st
Pilkar 300-500g, 3st
nylonlina för tafs
beteslås
1200kr

ej inkl ännu
Bensin för båt (ca 1000)
Mat på resan
overall, hyra el köpa? 500för o hyra, 1100 för o köpa...
djuprigghyra
..sen en massa annat som jag kommer på snart.

ca 14000 o jag gissade på mellan 10 och 15 så nu börjar det svida!

pengarna rullar iväg.. det går bra nu! :D

..men då har jag ju en massa fiskeprylar med mig hem sen åxå.. hoppas jag.. o nästa gång tar vi polarens båt!

BBRF
2006-06-28, 19:16
Låter vettigt, men 0,36 flätlina är overkill är vara mer strömkänslig... 0,20 är lagom-.....

Nu har jag storhandlat! :)

Jag ska lägga upp totalen vad det kostar (för en newbie) o fixa en veckas norgefiske utan ett skit hemma... o som behövs för vettigt fiske!

Båthyra
Boende
Guidning
Mat (frukost,lunch,middag)
Frys, torkskåpsmöjligheter
7000kr

Transport ToR Stockholm-Röst
inkl möjlighet att lägga in fiskkartongen
1700kr

Fiskeprylar
Rulle, Tekota
Lina, 600m 0,36flätlina
Spö, Kunnan 30lbs
2000kr

Fiskeprylar
Jiggar
Tackel
Upphängare
Krokar
spöhållare
Fiskelåda (hmm.. vilken jäkla nybörjare ;)
Sänken, 300-500g, 2st
Pilkar 300-500g, 3st
nylonlina för tafs
beteslås
1200kr

Flodebanan
2006-06-28, 19:18
Skall du till Röst för Sejfiske skulle jag bunkrat upp med MASSOR av Shaddar i div. olika färger.

JohnH
2006-06-28, 19:21
Jag har ca 30st,storlek 23cm (shaddar) brevid mig här på jobbet! o ca 10huvuden.. drog in dom i kategorin jigg!

JohnH
2006-06-28, 19:24
I bästa av världar så kommer jag lessna på sej o torskar modell 10kg< efter 2 dagar.. och riktiar in mig på annat! :cool3:

JohnH
2006-08-04, 13:03

Saker jag inte tog med och som saknades:
Mindre sänken,krok för fiske efter mindre plattisar (typ rödspätta)
Neoprenhandskar el annat som värmer händerna om det regnar
Fryspåsar, 3l
Ett litet bryne (gick iof att låna)
Räkor till bete

Saker som jag tog med som var överflödiga:

Stora jigghuvuden (400-500)
Även fast strömmarna var 2knop el mer (och att jag hade 0.32 flätlina) så räcker huvuden på 300g att få ner dom hyggligt rakt ner till djup på upp till 90m iaf.

Shaddar
Man behövde tydligen inte 30st ;)

Pilkar
Släppte inte ner en enda pilk

Saker jag gjorde fel på som man inte behöver lära sig på egen hand:
Smörj in fejjan med solskyddsfaktor även fast du har skitlätt att bli brun hemma och även fast det är svart på himlen av moln. Jag var väldigt brun när jag kom upp dit och fick ändå blåsor på öronen.

Saker som ni antagligen inte behöver tänka på ;)
Kolla slirbromsen så ni har den bra inställd... ofta! Tappade både på för lös och för hård (linan sket sig).

FISKEUTRUSTNING JAG HADE TILL RÖST

1.0 mm nylontafsar
sejtackel
enkelkrokar
trekrokar
cirkelkrok
beteslås
jiggar 100-400g
pilkar 300-500g
sänken 300-500g
spöbälte

KLÄDER
underställ
flytoverall
shorts
strumpor
fillingar
tshirts
bekväma brallor
fiskebrallor
tjocktröja
mössa
jacka
tjocka strumpor
stövlar

ÖVRIGT
solskyddsfaktor
filekniv
sax
tång
vattenflaska
kamera
handkräm
handduk (att ha vid midjan att torka av sig på titt som tätt)
solbrillor (jag glömde men hade tur med vädret)

Hoppas mågon kan dra nytta av denna!

Lycka till med packningsvikten! :cheers:

prylis
2006-08-04, 13:23
Kanonbra packlista :goodwork:

Skummade igenom texten och kom på att jag glömt att packa ned solskyddsfaktor, men noterade inte spridarbom eller material för egen tillverkning.

JohnH
2006-08-04, 13:48
Bra där!

Spridarbommar hade jag med 2st av. Kanon att tackla sej med för stortorsken el helleflundrafiske!

Jag klämmer in silltackel också då det är bra o plocka upp småsej med för mete!

edit:
hehe

nu såg jag att jag skrivit in spridarbom på 2 ställen. :D

Listan högst upp är bra att utgå ifrån! :)

JohnH
2006-08-04, 14:11
Jag har nu alltså varit där en vecka och fått LITE erfarenhet..men alltså bara en jäkla vecka. Flax hade vi med vädret så det finns säkert grejer jag glömt för annat väder, fiskar, händelser. Om det skiter sig där uppe för er så finns det säkert någon vänlig skäl som kan hjälpa/sälja/låna ut för ett trevligt fiske.

Glöm inte godispåsarna!!! :D

Bara att kompletera om ni saknar någe viktigt i listan!!

Musky
2007-01-09, 18:29
Det absolut viktigaste att ha med sig till Norge är en fet salva till händerna då det salta vattnet tär och torkar ut händerna nått enormt. Vi använde oss av "kveitesalvan" Helosan men Idomin och andra feta/dryga salvor funkar lika bra. Helosan har antiseptiska egenskaper vilket är bra för alla småsår man får vid avkrokning och tackling. Det låter kanske fånigt men tro mig det är guld värt efter ett 15 timmars fiskepass.

salomon85
2007-01-09, 19:00
själv skulle jag ha med en uppsättning lite lättare grejor typ gäddfiskeprylar jerkbaitspö är helt underbart att fiska med i havet skitfint att använda vid tex jiggfiske men använd inte din lilla vanliga jerkrulle utan nånting i 6000-7000 storlek.

FoXDanne
2007-01-23, 21:33
Jag skulle nog vilja ha med mig en uppsättning pilkar 60-90gr för det lättare fisket med spinnspö som brukar funka fint när de inte vill bita på stora grejjer =)

Finfin liste förövrigt

Mvh // Danne

Flodström
2007-01-25, 14:55
Kompleteras med...

Sej
Torsk
Hälleflundra
Havskatt

Noterade att det var ingen (om jag inte har missat det här?) som föreslog en lååååång rostfri/syrafast kroklossare (min. ca 30 cm lång) inklusive ev "käftöppnare" Det har i alla fall räddat mina händer och fingrar några gånger.
Dessutom, man slipper att förlora tid med att stå och fippla med en löjlig tång som plötsligt är alldeles för kort och som dagen efter har rostat.
En riktig kroklossare har hölster för att sitta i bältet och tillsammans med ett lädersnöre runt ena låret.

Ang. fiske efter Hälleflundra: vad gör du när du fått den stora till att bita? Väl uppe vid båtkanten använder du en liten harpun eller en specialgjord huggkrok. Att ta ombord en levande (som du trodde var trött) Hälleflundra kan vara rent ut sagt farligt i en mindre bå, därför, läs denne link innan det biter på: http://www.halibut.net/how-to-handle-halibut.htm
annars.........Skitt fiske Flodström

JohnH
2007-04-02, 12:20
Noterade att det var ingen (om jag inte har missat det här?) som föreslog en lååååång rostfri/syrafast kroklossare (min. ca 30 cm lång) inklusive ev "käftöppnare" Det har i alla fall räddat mina händer och fingrar några gånger.
Dessutom, man slipper att förlora tid med att stå och fippla med en löjlig tång som plötsligt är alldeles för kort och som dagen efter har rostat.
En riktig kroklossare har hölster för att sitta i bältet och tillsammans med ett lädersnöre runt ena låret.

Ang. fiske efter Hälleflundra: vad gör du när du fått den stora till att bita? Väl uppe vid båtkanten använder du en liten harpun eller en specialgjord huggkrok. Att ta ombord en levande (som du trodde var trött) Hälleflundra kan vara rent ut sagt farligt i en mindre bå, därför, läs denne link innan det biter på: http://www.halibut.net/how-to-handle-halibut.htm
annars.........Skitt fiske Flodström

Kanon!

Jag hade en tång förra året som många lånade. Se där, man glömmer alltid saker! I båten så fanns det huggkrok och kveitespjut så de tog man för givet... antar att inte alla har tur med såndant vid båthyrandet.

Dessutom tror jag att det blir mer c/r i år med hälleflundror, hur gör man det optimalt? Jättehåven!? Ska kolla länken.

Det jag undrar över.

Finns det någon som kan säga vilket märke som man ska ha vad gäller ringar,krokar,lekanden? De som är av kvalitet och håller för storfiskar? Vore toppen att kompletera med utifall någon köper grejer utan att ha bra hjälp i butiken.

Old Firehand
2007-04-02, 13:18
uppdaterad 20070402

FISKEUTRUSTNING
reservlina 300m
Wobblers
0.8-1.2mm nylontafsar
sejtackel (silltackel kanske det heter :))
enkelkrokar
trekrokar
cirkelkrok
beteslås
spridarbommar
jiggar 100-400g, (jag tyckte 400g var onödigt tungt)
pilkar 300-500g, (jag använde inga pilkar över huvud taget)
sänken 100-400g, (jag tyckte 400g var onödigt tungt)
spöbälte
lååååång rostfri/syrafast kroklossare att ha i bältet
Ett extraspö i båten för att fiska upp småsej att tackla med.

KLÄDER
underställ
flytoverall
shorts
strumpor
fillingar
tshirts
bekväma brallor
fiskebrallor
tjocktröja
mössa
jacka
solbrillor
tjocka strumpor
stövlar
neoprenhandskar

ÖVRIGT
solskyddsfaktor
filekniv
bryne
sax
vattenflaska
kamera
handkräm
3l fryspåsar
liten handduk att ha vid midjan (torka av fiskslem på :))

FÖR DEN SOM KÖR BIL UPP

Eftersom jag inte behöver håv, huggkrok,kveitespjut, båtrelaterat så har jag skippat det i denna lista.

Hej John H.;

Det är alltid bäst att gå igenom utrustningslistan flera gånger innan du åker upp till Saltstraumen eller Kvalsundet. Här har du några fler smådetaljer att fylla på listan med: Avbitare (liten och stor), långkäftad extra kraftig fisketång, skruvmejslar i olika storlekar, skiftnyckel, polygrip, huggkrok, wire med wirelås i olika dimensioner, en rejäl förpackning plåster. Kommer jag på något mer ska jag ge dig info om detta.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ps. BBRF är troligtvis Esset bland svenska havsfiskare idag och hans info är värdefull att notera och komma ihåg inför din Norgeresa. Ds.