Visa fullständig version : Skrubba
Hej Hej!
Jag bara undrar vilken månad det är dags att fiska skrubba/rödspetta ?
tacksam för svar!
/Webbe
Sturgeon
2002-10-09, 16:30
Originally posted by Webbix
Hej Hej!
Jag bara undrar vilken månad det är dags att fiska skrubba/rödspetta ?
tacksam för svar!
/Webbe
NU, Ska själv ner en eller två vändor i November till Öresund för plattisar.
Är det inte bäst fiske efter plattfisk på våren?
Sturgeon
2002-10-09, 17:35
Vad jag vet så är det bäst innan vinter, dom är feta och fina då, lagrat upp inför vintern så att säga. Men det går säkert bra att fiska i Januari och Februari, vi i Göteborgs Havsfiskeklubb har valt att åka ner nu under Oktober och November. Själv är jag ingen plattisexpert.;)
Sturgeon
2002-10-09, 18:03
Ovanstående inlägg är det 1000:e inlägget på Fiskesnack.com.
:) :headbang: :)
Vad ska man köra för bete ? går det bra med räkor?
Som vi skrivit innan är nov dec bästa tiden men bra även okt jan.
Angående bete så borstmask överlägset. Men finns där mycket småtorsk i närheten så bör man undvika att använda det pga att torskarna är galna i det och nappar hela tiden. Det är ju inte roligt att kroka 20cm torskat i halsen eller magen.
Vid sådana tillfäle är en halv skalad räka bäst, tänk på att inte köpa färdigskalade dom sitter dåligt på kroken.
Tackel som funkar både från båt och land. Anväd gära några lys pärlor eller liknande över krokarna.:headbang:
Man gräver väll upp sandorm på stränder där det ligger "Korvar" ?
Hej, min mamma säger att man kan köpa borstmask i fiskeaffärer men jag tvivlar starkt på detta, går det köpa eller ska man ut o gräva på stranden?
Sturgeon
2002-10-11, 15:26
Originally posted by Danny C
Hej, min mamma säger att man kan köpa borstmask i fiskeaffärer men jag tvivlar starkt på detta, går det köpa eller ska man ut o gräva på stranden?
Det går nog att köpa i välsorterade fiskeaffärer, När jag åker ner i november och fiskar från M/S Vandia så ordnar skepparen borstmaskar, från Holland:headbang:
Det går att gräva själv på stränder, mycket riktigt lämnar de "korvar" efter sig.
jag säger som sturgeon, det går nog att köpa i fiskeaffärer på syd och västkusten
Vilken krokstorlek ska man ha när man metar plattfisk?
Vilken tyngd på päronsänket?
krok stl 4-6 är lagom
Gillar själv inte att använda päronsäke vid detta fiske pga av att dom rullar på botten när det är strömt.
Gillar mer plata eller trekantiga sänken.
vikt anpasar du efter fiske platsen, det ska kunna ligga stilla
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.