handdator

Visa fullständig version : Montera videokamera på djuprigg ?

Bergman
2007-07-23, 14:29
Är det någon här inne som testat att montera en videokamera på en djuprigg vid trolling ? Har funderat på att göra detta vid ex Göstrolling för att se hur fiske och bete ser ut under ytan. Ett problem är sikten i svenska vatten ... kanske inte ser ett smack om man väl kommer till skott med detta.

Finns det kanske filmer på nätet där man gjort detta ?

Rospigg
2007-07-23, 14:35
Är det någon här inne som testat att montera en videokamera på en djuprigg vid trolling ? Har funderat på att göra detta vid ex Göstrolling för att se hur fiske och bete ser ut under ytan. Ett problem är sikten i svenska vatten ... kanske inte ser ett smack om man väl kommer till skott med detta.

Om jag inte minns helt fel så finns det enkom kameror för ändamålet och såna används av vissa guider tror att vissa i Wildwater gänget har såna och dem visar bilden antingen på enkom skärm eller på en multiskärm för tex GPS ekolod är ganska säker på att både Garmin och Lowrance har såna multiskärmar.

Kolla med djupriggstillverkarna med om dem har såna som tillbehör vore inte otroligt.

Alessandro
2007-07-23, 14:42
Mest används av laxtrollarna i Sverige?
Kolla med regalmarin.se dom är ju kunniga inom trolling..

Bergman
2007-07-23, 14:49
Om jag inte minns helt fel så finns det enkom kameror för ändamålet och såna används av vissa guider tror att vissa i Wildwater gänget har såna och dem visar bilden antingen på enkom skärm eller på en multiskärm för tex GPS ekolod är ganska säker på att både Garmin och Lowrance har såna multiskärmar.

Kolla med djupriggstillverkarna med om dem har såna som tillbehör vore inte otroligt.

Jag har redan en pennkamera med 18 meter kabel samt UV som jag i sådana fall skulle testa med. Ska söka runt lite på nätet och se vad jag hittar. Man kan ju kanske få lite tips om hur man ska montera det hela ... risken är ju annars att kamern börjar snurra runt och att kabeln går av.

Flodebanan
2007-07-23, 14:57

Hör med WW-guiderna. Keskitalo vet jag har/har haft iaf. Finns med i HällleflundraDVDn bland annat?

Tror även att Niels Veestergard har gjort detta? Har för mig det är med i en av hans filmer.

Rospigg
2007-07-23, 15:29
Jag har redan en pennkamera med 18 meter kabel samt UV som jag i sådana fall skulle testa med. Ska söka runt lite på nätet och se vad jag hittar. Man kan ju kanske få lite tips om hur man ska montera det hela ... risken är ju annars att kamern börjar snurra runt och att kabeln går av.

Den jag såg på mässan var nog Keskitalo och han hade den monterad ovanför trollinglodet så att det styrde kameran rätt, alltså vajern i kameran och kameran i lodet vänd bakåt sen hur han hade gjort med kabeln minns jag inte.

Norden
2007-07-23, 16:28
Hummunbird gjorde tidigare sånna undervattenskameror som du pratar om. 2003 hade de demofilmer på sin hemsida, men nu verkar produkten inte finnas längre....

snickarn
2007-07-23, 18:35
http://www.walkerdownriggers.com/strike_vision.html

en länk till walker det är dom riggarna som wwguiderna har
kanske du kan få lite tips på den sidan

Fiskbil
2007-07-23, 19:55
http://www.naturevisioninc.com/aquavu/index.shtml
Vet inte om detta hjälper dej
http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?id=0029142018727a&navCount=3&podId=0029142018727&parentId=cat21400&masterpathid=&navAction=jump&cmCat=MainCatcat20166-cat21400&catalogCode=IH&rid=&parentType=index&indexId=cat21400&hasJS=true

TAMTAM
2007-07-23, 21:47
http://www.naturevisioninc.com/aquavu/index.shtml
Vet inte om detta hjälper dej
http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?id=0029142018727a&navCount=3&podId=0029142018727&parentId=cat21400&masterpathid=&navAction=jump&cmCat=MainCatcat20166-cat21400&catalogCode=IH&rid=&parentType=index&indexId=cat21400&hasJS=true
För pimpel, alldeles för grov kabel för trolling tror Walker är de enda som har en fungerande ide för trolling.
Kabeln är problemet måste vara supertunn annars slits den av när hastigheten ökar

Fiskbil
2007-07-24, 08:41
Jag pratade med killen som äger marinan i Hällekis om kameror.Han har sålt en hel del av dom till trollare.Enligt honom så bör det vara väldigt klart vatten för att dom ska funka optimalt.I Vänern så funka dom så där enligt honom.Däremot så var Vätternfiskare mer positiva.Jag titta på en modell som var med svart/vit skärm.Gick tydligen att förlänga kabeln om man gjorde skarven 100% tät.

Vad begärde dom för pris på en sådan?

Fiskbil
2007-07-24, 08:45
För pimpel, alldeles för grov kabel för trolling tror Walker är de enda som har en fungerande ide för trolling.
Kabeln är problemet måste vara supertunn annars slits den av när hastigheten ökar

Jag har sett en bild på en Aqua-vu där dom har ner kameran + kabeln med typ stackers var 0,5Meter för att inte linan skall påfrestas.
Har för mej att Cabelas hade ett set för det innan