Visa fullständig version : Vilken mask använder du mest vid mete?
GärsFiskarn
2008-04-26, 19:05
Jag kör med jordmask.
fiske furre
2008-04-26, 19:26
Binikemask
Storfiskaren
2008-04-26, 19:30
:popcorn:/Storfiskaren
Vad är skildnaden på daggmask och jordmask?
Gutbucket
2008-04-26, 19:53
En daggmask är mjuk och stor samt dör snabbt, är en annan art med. En jordmask är seg har hårt skinn och lever tills fan själv hämtar den!
ZanderAngler
2008-04-26, 20:05
Efter ål i Polen använder jag stora daggmaskar då det funkar bättre där samt löjor...( lite off topic med löjan men men.. )
Efter abbore använder jag daggmask även där...
efter Braxen och vitfisk är det lövmask.
En mask art ja ratar helt är den stora daggmasken Lumbricus terrestris! Den tappar spänsten och hänger som en blöt strumpa hur fasen du än sätter den på kroken. Slits bort på två röda av en ordinär björkna.
Den vilda mask jag gärna väljer är den brunröda stora masken med lite skimmer i skinnet, Lumbricus rubellus. Den masken är seg och lever länge på kroken även i bitar. Suveränt abborrebete.
Ofta använder jag odlad mask Eisenia foetida. Funkar bra till alla arter.
Jag använder oftast odlad mask av arten Dendrobaena veneta, som odlas av FiBE AB. Bra spänst och inte så slemmig som många andra arter kan vara.
Sir Fish-a-lot
2008-05-06, 02:14
Är en mask man köper i gröna burkar med vitt lock (50 medimmaska eller 25 large) . Den utsöndrar en gulgrön illaluktande sörja när den penetreras av kroken.
Kan bara säga att den är i särklass sämst. Visserligen lever den i en evighet på kroken men den luktar så pass illa att den ofta ratas av fisken på grund av detta. Dock kan dess livliga rörelser locka till hugg.
Enligt min erfarenhet funkar den dock utmärkt på abborre.
Fler som har samma erfarenheter?
Sir Fish-a-lot
2008-05-06, 02:16
En mask art ja ratar helt är den stora daggmasken Lumbricus terrestris! Den tappar spänsten och hänger som en blöt strumpa hur fasen du än sätter den på kroken. Slits bort på två röda av en ordinär björkna.
Den vilda mask jag gärna väljer är den brunröda stora masken med lite skimmer i skinnet, Lumbricus rubellus. Den masken är seg och lever länge på kroken även i bitar. Suveränt abborrebete.
Ofta använder jag odlad mask Eisenia foetida. Funkar bra till alla arter.
Mask nr.2 du nämner är bäst! Funkar kanon till id, mört, sutare, sarv, braxen...
GärsFiskarn
2008-05-06, 17:00
Har köpt mask en gång och testa men tyckte jordmask var bättre och den håller sig länge.
ackeliba
2008-05-22, 18:04
jordmask kör jag med
Ju rödare, dess bättre..Typ lövmask..ibland i "knippa"....
Uppfattar själv att fångsterna jämnfört med lerjordmask är minst 10 gånger mer....
Metmask tror jag den heter den jag sätter på kroken? Rödaktig är den och ringlar sig å verkar överleva bra länge på kroken! =)
Fis-Herman
2008-05-24, 00:18
Gulp!
gäddfeskern
2008-06-11, 21:22
Pormask
Vad är skildnaden på daggmask och jordmask?
Haha håller med SG:P
Vad är det för skillnad på daggmask och nattplockad mask?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.