Visa fullständig version : Hjälp med artbestämning
hobbyfiske.se
2008-05-04, 18:08
Fick upp denna lilla krabat 29cm med enbit tång när jag fiskade idag.
Kollar man i fiskeböcker stämmer färgen med Större havsnål men då saknas ju dom blå banden tvärs över fisken, på den jag fick up är dom vagt silver/gråfärgade. Eller kan det vara en tångsnälla men då stämmer ju inte färgen vad jag kan läsa.
Sir Fish-a-lot
2008-05-04, 20:25
Pirål borde det vara.
hobbyfiske.se
2008-05-04, 20:44
tyvärr pirål är det inte stämmer inte på färg samt att pirålar har sina ögon täckta av huden och saknar synförmåga, pirålen ingår ju i familjen käklösa fiskar och rundmunnar.
Att den ingår i gruppen kantnålsfiskar är jag säker på med tanke på utseende, men frågan är vilken då ingen stämmer med färgen. Det kan ju vara en som är färgmutation
tittar man på http://www.fiskbasen.se/storrehavsnal.html så stämmer färgoch form men den jag fick saknar dom markerande tvärränderna
andrease
2008-05-04, 21:21
Kan ju mycket väl vara så att tången har satt en stark prägel på dess färger. Så färgen kanske du inte ska gå så stenhårt efter.
theoneandonly
2008-05-04, 22:02
Pirål borde det vara.
Haha din lurifax! Du gissar ju alltid på pirål! Även ifall det inte är ett dugg likt!
Pirålen är betydligt mer lik en blindtarm.
hobbyfiske.se
2008-05-04, 22:08
Tackar för er vilja att hjälpa till har nu fått besked från säkert håll att det är en stor havsnål
Sir Fish-a-lot
2008-05-04, 23:23
Haha din lurifax! Du gissar ju alltid på pirål! Även ifall det inte är ett dugg likt!
Pirålen är betydligt mer lik en blindtarm.
Du har helt rätt jag har fått pirålen på hjärnan. Jag menade havsnål - den är väl släkt med sjöhästen har jag för mig.
Som sagt, pirål är det absolut inte. Den har en helt annan huvudform och färg. Lever dessutom på djupt vatten på mjukbotten samt producerar en otäck mängd slem.....
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.