Fladen maxximus 777 ar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fladen maxximus 777 ar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fladen maxximus 777 ar.

    Hej hå!

    Innan ngn snabbt börjar misstänka mig för högförräderi gentemot en viss ärevördig fabrik belägen i Svängsta:
    Nej, rullen enligt rubrik är inte till mig. Jag köpte den oanvänd i kartong till brorsan för 350:- via Köp nu på Tradera.

    Tycker den känns len och fin som första intryck när man torrvevar, frikopplar etc. Det är inte utan att man tänker lite i 7000 banor faktiskt.
    Hade en gång i tiden några gamla Fladenrullar, bla Shakespeare 2155/Elbe/Fladen 1000 mfl, men de är sen länge avyttrade.
    Finns här ngn som har erfarenhet av denna modell och vill dela med sig lite intryck kring den?
    Vill minnas att jag hört ryktas om att de visst tillverkas hos Omoto i Taiwan, mer info än så (om det stämmer) vet jag inte om rullen.

    Fridens

    Click image for larger version

Name:	4D57FE48-DC05-430F-A6AC-1B462E9648AD.jpeg
Views:	778
Size:	1,23 MB
ID:	2601575Click image for larger version

Name:	34304AC1-EFE2-44F7-AF27-D910AA95C2EB.jpeg
Views:	718
Size:	1,16 MB
ID:	2601576

  • #2
    Har hört det också. Samma fabrik som tillverkade de sista serierna av 7000-modellen med originalspecen.

    Kommentera


    • #3
      Det är mer eller mindre en variant av Ambassadeur 7000 fast med ovala gavlar för att undvika att hamna inför domstol.

      Materialval och hur långlivad rullen är låter jag vara osagt. Inte en ovanlig rulle till torskfisket i Öresund.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
        Har hört det också. Samma fabrik som tillverkade de sista serierna av 7000-modellen med originalspecen.
        Ja, och om detta stämmer så borde rullen vara hyfsad. Av för mig okänd anledning går Omotos egna rullar under namnet Akios i England, och de är mkt uppskattade.
        Kollar man på ex vis forumet stripersonline så är många överens om att Omoto Amborna är klara favoriter i förhållande till de senare Kina Amborna.
        Hoppas och tror att jag inte gjort ett nerköp till brorsan. Det har sökt mig rejält under flera års tid att se han envist stå och harva på havet med en hiskelig kaffekvarn till haspel av okänt ursprung… Detta trots upprepade löften från mig om att få låna en 7000 när han vill. Envis är ordet….

        Kommentera


        • #5
          Jag tror du gjort en bra affär, nu hänger det på dig att omvända din bror från den mörka sidan. Rullen fungerar nog alla dagar i veckan.

          Jag funderade på en sådan Fladenrulle när jag började intressera mig för att fiska lax med spinnfluga. Det hade helt klart gått bra med den också. Nu blev det några svenska storambor i stället, och en Rocket-taiwanes.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Det är mer eller mindre en variant av Ambassadeur 7000 fast med ovala gavlar för att undvika att hamna inför domstol.

            Materialval och hur långlivad rullen är låter jag vara osagt. Inte en ovanlig rulle till torskfisket i Öresund.
            Vet precis vilka du tänker på och trodde det var en sån jag köpte, blev därför förvånad när jag upptäckte att denna faktiskt har helt runda gavlar. Rättssak på g månne?…

            Såg förresten att Fladen inte är blyga av sig ang listpriset på sin hemsida:
            MAXXIMUS 775 & 995 1.499,00 kr
            Skulle tro att 775 är i stort sett samma rulle som 777

            Click image for larger version

Name:	58A9C5D4-5E05-404F-9D3D-975439DF7A72.jpeg
Views:	652
Size:	984,0 KB
ID:	2601610

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
              Jag tror du gjort en bra affär, nu hänger det på dig att omvända din bror från den mörka sidan. Rullen fungerar nog alla dagar i veckan.

              Jag funderade på en sådan Fladenrulle när jag började intressera mig för att fiska lax med spinnfluga. Det hade helt klart gått bra med den också. Nu blev det några svenska storambor i stället, och en Rocket-taiwanes.
              Japp tror det oxå. Hmm, känns som det enkla med köpet var det lilla, att nu få bror min att se ljuset och anamma den rätta läran kanske blir en annan femma…. Dock har jag i detta digra arbete ett gediget och helhjärtat stöd i min ytterst klarsynta svägerska, som för övrigt även haft ett finger med i upprinnelsen till köpet.
              Kära svägerskan är vid behov inte främmande för att ställa saker och ting på sin spets, och då lyssnar brorsan. Välsmort munläder är hon oxå begåvad med, har därför anledning att misstänka att den rätta läran kan ha infunnit sig inom ett par veckor, allt i husfridens tecken….

              Kommentera


              • #8
                Köpte en äggformad fladen 777a när jag såg denna tråd. Nyfikenhet tog över då jag ville se hur dom såg ut Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	472,0 KB ID:	2622114 invändigt. Det är samma som ambassadeur 7000 cl big game 5:3.1. Det är samma utväxling och spolen passar rakt av i båda rullarna. Vevgavelsidan går också att byta rakt av. Som ni kanske vet så är stativet inte äggformat utan bara gaveln. Så det är precis samma rulla som dom gamla Asien amborna. Varenda del är identiskt förutom den roliga formen på gavlarna.

                Här kommer några bilder :-)

                Kommentera


                • #9
                  Same shit, different name..

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                    Köpte en äggformad fladen 777a när jag såg denna tråd. Nyfikenhet tog över då jag ville se hur dom såg ut Click image for larger version Name:	 Views:	0 Size:	472,0 KB ID:	2622114 invändigt. Det är samma som ambassadeur 7000 cl big game 5:3.1. Det är samma utväxling och spolen passar rakt av i båda rullarna. Vevgavelsidan går också att byta rakt av. Som ni kanske vet så är stativet inte äggformat utan bara gaveln. Så det är precis samma rulla som dom gamla Asien amborna. Varenda del är identiskt förutom den roliga formen på gavlarna.

                    Här kommer några bilder :-)
                    Är inte förvånad, det vore ju dumt att ändra på ett vinnande koncept, skamlöst dock att sno det rakt av….
                    Oval gavel kan möjligen vara ett försök att dölja detta.
                    Brorsans med runda gavlar är säkert oxå till övervägande del ett plagiat, men den har 5:5.1 i måhända döljande avsikter.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 938 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X