handdator

Visa fullständig version : Egentillverkade havsöringsdrag

Bergman
2004-11-30, 21:01
Skrivet och insänt av: ep

Här kommer lite nygamla tips till er som vill tillverka egna havsöringsdrag. Det tar lite tid men är mycket enklare än man tror. Räknar man tid i pengar är det betydligt billigare att köpa handgjorda drag i butiken, typ Ludde och Guideserien, men egengjorda grejer förhöjer ju fiskeupplevelsen en del.

Jag tillverkar mina drag i cernit som finns att köpa i hobbybutiker. Cernit är en lera som går att forma lite som man vill, ungefär som modellera fast hårdare. Den bränns i ugn och den går bra att måla på. En liten förpackning kostar ca 25:- (65g) och räcker till ungefär fem drag. Det blir ganska många moment och mycket torktid så för att få lite speed på tillverkningen brukar jag göra några stycken per gång.

Lycka till!

//ep

Det här behövs:
Cernit
Rostfri tråd 1,5mm (finns en bra variant på biltema)
ev förtyngning
Lack, klar
Glitter
Färg
Vattenfast lack
Plastfolie
Penslar
Disksvamp (budgetvariant av airbrush)

Form
För att enkelt knåda till rätt form på dragen använder jag en form. Tillverka denna genom att rulla ut en rejäl korv cernit och gör ett avtyck av ditt favoritdrag eller knåda efter egen fantasi. Formen bränner du sedan i ugnen, 100-130 grader.

http://www.fiskesnack.com/artiklar/005_havsoringsdrag_01.jpg

Draget
Börja med att bocka ståltråden och forma den efter det drag du tänkt göra. Jag gör tråden genomgående och låter den gå lite omlott på mitten. Den behöver inte tvinnas utan sitter bra ändå.

http://www.fiskesnack.com/artiklar/005_havsoringsdrag_02.jpg

Tryck ut ett tunt lager cernit i formen. Vill du förtynga draget så gör det nu. Oförtyngt fiskar det så grunt att man nästan kan fiska med det på land. Med förtyngning kommer det ner lite i vattnet och kastar längre. Jag har provat att förtynga upp till ca 10g och det har fungerat bra. Bäst tycker jag att det fungerar då man förtynger jämnt i dragets längdriktning. Centreras förtyngningen för mycket på längden blir draget mindre tolerant mot olika inspinningshastigheter och/eller blir allmänt fladdrigt. Jag har dock inte märkt någon större skillnad om man förtynger i hela dragets bredd eller bara ger det en ”ryggrad”.

Efter att förtyngningen är på plats lägger du i ståltråden och fyller därefter igen med cernit. Cerniten krymper nästan ingenting i ugnen så baka draget så stort som du vill ha det då det är klart. Ett tips är att använda plastfolie mellan formen och draget så att det inte fastnar i formen. I början är det lätt hänt att man knådar degen så att den blir för mjuk med resultatet att draget tappar formen något då man tar upp det ur formen. Detta avhjälps genom att låta draget svalna en stund liggandes i formen. Stoppa in det i kylen om du har bråttom.

Bränn därefter i ugn, 100-130 grader ca 20-30 min.

http://www.fiskesnack.com/artiklar/005_havsoringsdrag_03.jpg

Efter att dragen varit i ugnen kan man ibland behöva putsa dom lite. Innan dom svalnat helt är det enkelt att skära bort eventuella kanter och det går även att sandpappra dom för att få en fin yta. Ju snyggare man gör dragen i det här läget desto proffsigare blir slutresultatet.

http://www.fiskesnack.com/artiklar/005_havsoringsdrag_04.jpg

Målning
Cernit går att måla med de flesta typer av färg. Jag använder vanliga hobbylacker. Fördelen med dessa är att de torkar snabbt, är vattenlösliga och giftfria vilket är skönt om man sitter några timmar med näsan över färgburkarna, dessutom kan dragen också torka inomhus.

För att få en glittergrund brukar jag börja med att lacka draget med vanlig vattenlöslig hobbylack som jag sen pudrar med lite glitter. Tryck fast glittret med fingret så sitter det bättre. Upprepa detta en gång när lacken torkat så har du en snygg glittergrund att måla på. Denna metod tycker jag ger ett mer täckande och jämnt resultat än om man blandar glittret i lacken.

Sen är det bara att måla med sina favoritfärger. För att få en airbrush-effekt kan man använda en vanlig disksvamp (sån som ligger och skräpar under diskbänken). Ta inte för mycket färg i svampen.

Ögon gör du enklast med hjälp av baksidan av ett borr eller penna som du doppar i lite färg. Annars finns ju ögon av reflextejp att köpa i många fiskebutiker.

För att få en tålig yta lägger jag slutligen på ett lager epoxy. Tidigare använde jag ett tåligt spraylack. Skillnaden är mest kosmetisk men med epoxyn blir resultatet lite proffsigare.

http://www.fiskesnack.com/artiklar/005_havsoringsdrag_05.jpg

Till sist
Fisken ställer förmodligen betydligt lägre krav än du på hur snyggt det blir, så lägg inte mer tid på målningen än du känner att du har lust med. Cernit finns dessutom i en mängd olika färger så vill du skippa målningen helt kan du göra det också.

fogelberg
2004-12-01, 00:38
tackar för en bra lektion i dragtillverkning :goodwork: :goodwork:

Ska börja träna på att göra mina egna havsörings drag. hade tänkt att satsa på H-Ö från och med den 1 Januari.

PerE
2004-12-01, 23:50
Låter skoj att fiska med egentillverkade drag. Men hur är hållbarheten? Hur säker man än är så dammar man ju i berget ibland. Speciellt nu när öringen nästan är uppe på land.

ep
2004-12-02, 18:21
Cernit är ganska segt så jag tror inte det knäcks så lätt, särskilt inte då det armeras längs hela draget. Vad gäller lacken/färgen beror det ju på vilken man använder.

SMaster
2004-12-02, 19:13
Tack för en grymt bra artikel! Så kul när folk tar sig tid att dela med sig av sina kunskaper!

homemade
2004-12-03, 17:15
Trevlig artikel!! Själv gör jag mina på likanande sätt men jag använder PLastic padding (glasfiberarmerade modellen) Eftersom jag sedan lackar wobblerna med "aralditmetoden" = araldit i 60 grader, så håller de utmärkt!

Ett tips på fin glitter färg: Pandurobutiken har en "textilfärg" som man kan värmetorka fast vid höga temperaturer = praktiskt, in med dem i ugnen i 10 minuter = färdigt för nästa lager/färg. Textilfägen finns i massa kulörer men intresantast är naturligtvis "Glittet kulörerna".

I'm homemade!

ep
2004-12-03, 22:03
Homemade: Riktigt snygga drag du gjort! Färgerna är helt i min smak också.

Är lite osäker på hur textilfärgerna skulle fungera med cernit då cernit inte bör värmas mer än 130 grader.

homemade
2004-12-04, 18:47
Inga probelm, färgen torkar även vid rumstemp, det tar bara lite längre tid, en timme eller så! Färgerna finnns, som glitter, i guld, silver, blått, rött, grönt!
Helt övertygad om att de fungerar på dina drag. Man måste dock lacka dem med en kraftig lack eftersom glittret "bygger" en del och ger därmed en lite "räfflad yta, därför använder jag aralditmetoden!

I'm homemade

ep
2004-12-04, 20:05
ok. Ska testa det. Den metod jag använder ger också en lite skrovlig yta om man inte lackar med ett tjockare lack.

simpan
2004-12-14, 19:39
Grym beskrivning. Blev riktigt inspirerad av detta inlägg. Dragen ni gjort ser ju riktigt vassa ut. Nu blir det till att inhandla diverse material & börja tillverka lite egna drag.

Super säger jag bara

Lille Siken
2004-12-24, 03:29
Är det nån som har lust att skicka mig ett test exemplar, fiskar mycket Öring längs österlens kust. Är gladeligen villig att agera testpilot. :cool2:
Skicka ett PM om det går för sig..MVH//Lille Siken :headbang:

Ras
2005-01-04, 10:16
Tackar för en inspirerande artikel.
Eftersom jag är en nybörjare innom detta område så undrar jag lite över förtyngningen. Vad använder du till det?
Sen undrar jag även vad det är för expoxy du använder för avslutningen

//Richard

SMaster
2005-01-05, 08:01
Tackar för en inspirerande artikel.
Eftersom jag är en nybörjare innom detta område så undrar jag lite över förtyngningen. Vad använder du till det?
Sen undrar jag även vad det är för expoxy du använder för avslutningen

//Richard

Vet inte vad ep använder, men jag kör löd tenn. 30-40% lägre densitet än bly, men billigare och miljövänligare.

Jag surrar löd tråd runt hela ståltråds stomen. Beroende på vilken vikt jag vill ha så kör jag olika diameter på tråden. Ett lager, hela vägen. Jämn och fin fördelning.

ep
2005-01-15, 20:17
Jag har hittills använt bly som förtyngning, men försöker hitta alternativ, tenntråd låter ju som ett bra alternativ. Expoxyn är vanligt tvåkomplim. Det har fungerat bra för mej men veta att andra på forumet har haft problem med att det blir mjölkigt om man inte är noga när man blandar.

homemade
2005-01-17, 09:39
Jag kör med bly! Hittade spolbly som var typ 4 cm långa, 2-3 mm breda (används säkert vid någon typ av special mete..) Vikterna låg på runt 15 gram , det är lagon "alla " Ludde modeller. Spolblyet kan man trå på den genomgående tråden och sedan banka tiull med en hamamre så att det blir platt.
KOm ihpg lägg blyet långt från krokölan, ju länge upp i draget blyet ligger desto fladdrigare gång (vil lman ju ofta ha) menom det hamnar FÖR långt upp mot nos-öglan så blir det svårkastat, dessutom är draget tunnt här så det är svårt med hållfastheten! En svår balans.

I'm homemade.

dAb
2005-02-05, 00:39
Jag kör med bly! Hittade spolbly som var typ 4 cm långa, 2-3 mm breda (används säkert vid någon typ av special mete..) Vikterna låg på runt 15 gram , det är lagon "alla " Ludde modeller. Spolblyet kan man trå på den genomgående tråden och sedan banka tiull med en hamamre så att det blir platt.
KOm ihpg lägg blyet långt från krokölan, ju länge upp i draget blyet ligger desto fladdrigare gång (vil lman ju ofta ha) menom det hamnar FÖR långt upp mot nos-öglan så blir det svårkastat, dessutom är draget tunnt här så det är svårt med hållfastheten! En svår balans.

I'm homemade.
Grymt bra beskrivning Bergman! Snygga drag, blir sugen på att fiska när jag ser dem!

Homemade! Skulle du kunna skriva lite mer om aralditmetoden?! Vart får man tag på araldit. Dina drag såg grymt proffsiga ut! Jag brukar spraylacka mina men det blir inte riktigt samma sak och epoxy blir så kletigt. Skulle vara kul att testa något nytt.

//Daniel

homemade
2005-02-06, 17:25
"Aralditmetoden" är beskriven på massa ställen i olika trådar... Kort beskrivet:
# "Araldit Professional" (blå och vit tub, långsamhärdande)
# kleta på som en tjock lack (lite gulvit men det blir helt klar när den härdar)
# häng in draget i 40 - 60 grader, torkar då på ca 1 timme.
# Nästan all Aralid rinner av draget och kvar blir ett tunnt stenhårt lager.
# ev. gör om proceduren men draget hängade i andra ändan.

Araldit Professional borde gå att köpa i vilken färgbutik som helst.

I'm Homemade

Gäddkompis
2005-02-14, 14:33
Riktigt kul att få höra vilka kunskaper ni ligger inne med.... Det är bara till att tacka och :buga:

Kung Rojne
2005-02-24, 23:36
tackar för grymt bra tips. tänkte bara fråga vad det e för spraylack ep använde? får inte till det riktigt med epoxin tycker jag...

homemade
2005-02-26, 11:46
tackar för grymt bra tips. tänkte bara fråga vad det e för spraylack ep använde? får inte till det riktigt med epoxin tycker jag...

Vad är problemet med epoxilacken? Kanske jag kan ge ett tips eller två?
Använder du "Araldit proffessional" så rekommenderar jag att värma betet till 50-60 grader innan man penslar på epoxin. detta gör att aralditen "smälter", häng sedan in betet i 50 grader igen och vänta på att det härdar (1-2 timmar). Meningen är att epoxin sa droppa av från betet.

I'm Homemade

Danneman
2005-03-11, 22:28
Kan meddela att clas ohlsson också säljer leran. 4 st klumpar + några säkerhetsnålar och sånt krafs för 79 kr. Något billigare är 25 kr/klump.
färgerna är 4 olika dock. blå, gul, röd och grön om jag minns rätt.

Tänkte bara tipsa om det och meddela att jag påbörjat mitt byggande med lera :-)

Beteslärlingen
2005-04-25, 09:02
Någon som vet var jag kan hitta blytråd? Har försökt förgäves att hitta det. Kör idag med tenn efter tips ovan. Men skulle vilja få mer tyngd på mindre plats.

JohanPie
2005-04-28, 15:01
http://www.kreatima.se/postorderinfo.htm

här finns det en massa spännande saker, ska själv börja göra HÖdrag. Känner jag mig själv rätt sitter jag med airbrusch utr, + allt man behöver samt 200 HÖ drag i mitten av sommaren !!

Latexgrejorna för gjutformar verkar spänande...

HÖ tillverkaren
2005-04-28, 15:25
Latexgrejerna?? Vafalls berätta berätta!!! Någon som har erfarenhet av detta?

JohanPie
2005-04-28, 15:39
Rättelse... :nut:
Citerar kataolen:

Gjutning
GJUTEPOXY
Klarplast för ingjutning
av insekter, blommor,
stenar etc. 1/2 liter.

FORMPLAST
För tillverkning av gjutformar.
Gummiaktig.
1,5 liter.

SILICON
För tillverkning av gjutformar.

Perx
2005-11-11, 07:50
men dina öringsfiskeplatser gav ju bara gädda den dagen :D

storm
2005-11-18, 17:37
Har letat men hittar inte något cernit finns det inget annat sett man kan göra på.

PerE
2005-11-19, 00:55
Har letat men hittar inte något cernit finns det inget annat sett man kan göra på.

Prova på Panduro. Deras lera heter Fimo & fungerar lika bra. Annars brukar man hitta cernit på välsorterade leksaks/hobbyaffärer eller dylikt.

Flodebanan
2005-11-28, 21:57
Tips på ngn bra internetaffär med cernit,glitter samt hobbyfärger motages tacksamt :)

Gärna där man kan slippa postförskott!

schizo
2005-11-28, 22:38
http://www.creativcompany.se

betalning via kreditkort.

Fast hur dom står i pris vette tusan.

Mårtenss
2005-12-11, 21:41
Är det bara i Skåne som havsöringen är fredad i december?

Här är det inte fritt fram förrän 1:e januari.

/ Mårten.

jimrad
2005-12-22, 21:00
kanon beskrivning
har testat att göra drag efter beskrivning ovan

har en fråga om förtygning har köpt rullbly men mina drag snurrar

UnEasy
2006-03-20, 22:11
Blev nå så sjukt sugen.
Har varit och inhandlat allt nu och sitter och gör formen.
Men sedan, plastfolie i formen och i med cernit? Smälter inte plasten om den står i ugnen i 30min? Något jag missat?

Perx
2006-03-20, 23:12
Alltså hallå
ingen plast i ugnen, tag ut betet ur formen och bort med plasten, endast betet i ugnen sen.

Perx
Blev nå så sjukt sugen.
Har varit och inhandlat allt nu och sitter och gör formen.
Men sedan, plastfolie i formen och i med cernit? Smälter inte plasten om den står i ugnen i 30min? Något jag missat?

UnEasy
2006-03-20, 23:39
Jaha......... kan jag ta bort mitt gamla inlägg eller är jag dumförklarad för all framtid? :sprit:
Trodde man skulle bränna det i ugn medans den låg kvar i formen.
Tack för svaret. Vi går vidare till fas, bränna!

Perx
2006-03-20, 23:46
HeHe...det är nog lugnt..lär så länge man lever....
beroende på modell på betet så brukar jag lägga ngn form av "stöd" ( t.ex rundsrav med folie runt) under böjen på betet för att undvika att det deformeras/vrids under gräddningen. Oftast håller de formen rätt bra men det beror lite på vilka modeller man gör..
Lycka till och skitfiske på dig.

Jaha......... kan jag ta bort mitt gamla inlägg eller är jag dumförklarad för all framtid? :sprit:
Trodde man skulle bränna det i ugn medans den låg kvar i formen.
Tack för svaret. Vi går vidare till fas, bränna!

UnEasy
2006-03-21, 00:02
tack för tipset. jag har första bränningen i ugnen. gör 1 å 1 tills jag börjar få dem att likna något.

JohanPiers
2006-05-15, 12:54
Två nygjorda HÖ drag designade för sillätarna som går in för att vila.

Lackade med LV-1 5 ggr.

Kommer att lacka och måla i lager i fortsättningen för att få en bättre 3D effekt än nu. Och så måste jag träna lite på att göra ögon, dom ser ju ut som skit ser jag när man drar upp bilden på datorn !!!

Gavia
2006-05-16, 23:23
Angående förtyngning av hemgjorda drag.
Jag använder mig av underteln till ett gammalt fiskenät. Innanför den vävda ytan på teln sitter små avlånga blyklumpar uppträdda på en tråd. Dra av blyet från tråden och trä den på ståltråden, mycket enklare kan det inte bli.

Angående ögon på draget.
Jag har oxå provat att måla dit mina ögon men inte blivit nöjd med resultatet. Därför använder jag mig av Biltemas diamanttejp som jag ger en omgång med hålslaget och sedan sätter jag bara en liten svart färgdroppe som pupill. Detta ger enligt mig ett mycket bättre resultat än att försöka måla dit ögon.

Leonard
2006-08-20, 00:55
Vad har ni använt för lack till draget? Hobbyfärg (från Biltema) funkar väl bra som ep gör, men lacken och färgen måste j tåla att vara tillsammans.
Skulle billack funka (metallic) och så målar man inte draget med Hobbyfärg?
Eller: Fernissa, Topcoat, hobbylack?

Flera tipps att välja mellan skulle vara fint =)
Epoxy-varianten (araldit) verkar krånglig och jobbig, men den kanske är bättre än nån annan lack, eller vad tycker ni?

Leonard
2006-09-23, 19:25
beroende på modell på betet så brukar jag lägga ngn form av "stöd" ( t.ex rundsrav med folie runt) under böjen på betet för att undvika att det deformeras/vrids under gräddningen. Oftast håller de formen rätt bra men det beror lite på vilka modeller man gör..

Man kan väl bara lägga lite ungsfolie som är aningen böjt under draget så att det inte blir ränder av gallret under eller att ena sidan på draget blir platt för att det legat på en plåt. Om man lägger draget på en någorlunda oskrynklig ungsfolie som är lite böjd runt draget så borde det väl funka? Tror ni inte att det kan vara bra att också ha en lager med bakplåtspapper mellan ungsfolien och draget? Så blir det ännu mer jämnt och det är nog ganska lätt att lossa efteråt också.

"Aralditmetoden" är beskriven på massa ställen i olika trådar... Kort beskrivet:
# "Araldit Professional" (blå och vit tub, långsamhärdande)
# kleta på som en tjock lack (lite gulvit men det blir helt klar när den härdar)
# häng in draget i 40 - 60 grader, torkar då på ca 1 timme.
# Nästan all Aralid rinner av draget och kvar blir ett tunnt stenhårt lager.
# ev. gör om proceduren men draget hängade i andra ändan.

Araldit Professional borde gå att köpa i vilken färgbutik som helst.

Hur lägger du draget i ungnen när ni kör araldit metoden, hänger du det i någonting?

Jag tror inte att övriga medlemar av min familj skulle uppskatta om det låg en massa klumpar med araldit i bottnen på ugnen (det mesta rann ju av draget), lägger ni något under draget när ni kör det med araldit i ugnen, kanske får köpa en billig talrik och ha under.
Det funkar väl bra att köra dragen och mat i samma ung, eller blir det nåt konstigt/ giftigt kvar efter aralditen? Kör ni dragen i samma ung som ni lagar mat i?

Ett tips på fin glitter färg: Pandurobutiken har en "textilfärg" som man kan värmetorka fast vid höga temperaturer = praktiskt, in med dem i ugnen i 10 minuter = färdigt för nästa lager/färg. Textilfägen finns i massa kulörer men intresantast är naturligtvis "Glittet kulörerna".

Hur många lager brukar man måla på dragen med denna textil-glitter-färgen? Finns det fler färger än bara glitter som textilfärger?
Med vilken färg tar det längst tid att måla dragen med: Textilfärgen eller "hobbyfärgen"?

Vad är egentligen "Hobbyfärg" och vart köper man det? Skulle det inte gå att måla med egentligen vilken färg som helst som klara av att lackas med araldit (värmas i ugn) eller epoxy?
Vad för andra färger använder ni?

Är epoxylacken snabbepoxy som man bara penslar på dragen? eller är det nån speciell epoxy?
Finns det några andra alternativ till lacker, jag hade gärna använt nåt som inte kan framkalla alergi.

Verkar skitkul att göra egna drag, jag har köpt cernitlera från Panduro igår och tänkte börja med dragen så snart jag vet vad jag ska köpa och göra :ogen:

homemade
2006-10-01, 17:37
"Araldit metoden" bör INTE göras i vanlig ugn!! Det kommer att droppa en massa araldit från betet (vitsen är att det mesta rinner av betet och kvar blir en tunn stenhård lack).
Jag använder en "liggande" flyttkartong där jag har skurit ut en öppning (10x20 cm) som jag kan båsa in varmluft igenom med hjälp av en kupévärmare. Med flyttkartongen liggande med "locket" mot dig blir detta en "ugn". Fixa lite hänganordningari "taket" av "ugnen" blompinnar eller likande.

Textilfärg-glitter (Glitter i guld, silver, blå, röd, grön och guldgrön, "vanlig färg" i massor av kulörer). 2-4 lager, det går snabbt när betet är varmt!

"Vilken färg tar längs tid"... HUmmm enligt min mening FEL FOKUS!! Alla vattenbaserade färger torkar på allt från minuter till en dag. Ibland är lpng torktid bra, framförallt om man ska blanda olika kulörer...

I'm Homemade

rågge
2006-12-10, 16:20
Håller också på att experimentera med cernit. Undrar om någon testat hållbarheten på dragen. Tål de att bli kastade i sten och brutala gäddhugg? Kan själv återkomma då jag "hårdkört" mina provex.

Leonard
2006-12-12, 21:04
Mina har hållt bra: http://img72.imageshack.us/img72/7213/h23bl7.jpg

Kalle98
2006-12-17, 22:29
Hej Alla, nu är det så att jag vill ha svar på en sak, för jag känner att jag inte kan göra havsöringsdragen för jag vet inte vilka bly bitar eller nu vad det ska vara för tyngder jag sak setta in. Ska det vara super stora eller skivade i bitar eller hur liksom?

Hur ska man kunna få det på ett bra set igentligen.

Mvh!

Motvind
2006-12-17, 22:34
Skulle det inte kunna funka att använda tungstensark. Det används ju flitigt vid flugfiske men hur dyrt är det?

Kalle98
2006-12-17, 22:49
Okej, ska man lägga in in tungden i små bitar eller en stor?????!

toxs
2006-12-17, 22:57

blyplåt på nån lokal byggfirma, ca 2 mm. Klipp till en bit som väger mellan 7-12 gram beroende på hur du vill att betet skall fiskas. Placerar du den långt bak i betet blir det mera lättkastat, längre fram = yvigare gång.
experimentera själv till vad DU tycker funkar. Finns inte bara ETT sätt som är rätt. Lycka till

//Fred

Motvind
2006-12-17, 23:18
Inte en aning, om det nu var mig du frågade :nut:
Vet bara att det används för att få ner flugor på djupet och binds fast med bindtråd, så teoretiskt skulle det kunna fungera. Frågan är väl om det inte blir dyrare än att använda bly, fördelen skulle väl vara att man skulle kunna balansera draget bättre. Kanske vore värt att testa iaf.

Leonard
2006-12-18, 00:13
Det enda du ska tänka på när du klipper eller vad du gör i tyngerna, det ska inte skticka utan för draget :D ;)

Jag använder blykulor, antingen bly från hagelskott eller bly, sånt man har till mete. Eller så virar jag nåt lager ståltråd runt den ståltråden som ändå går genom hela fiskedraget.

Här är mina 6 första HÖ-drag :)
http://img206.imageshack.us/img206/4413/rd1zb6.jpg
http://img206.imageshack.us/img206/847/bl1uf2.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/6831/rosa1ju0.jpg
http://img206.imageshack.us/img206/5867/grn1vm5.jpg
http://img206.imageshack.us/img206/7164/gr1mn3.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/7633/svart1ea6.jpg

Detta är min beskrining:

"Jag har gjort några fiskedrag, främst för fiske efter Havsöring.

Jag har fått idéen av en artikeln på www.fiskesnack.com
Jag har inte användt samma lack, färger och drag (att avgjuta) som dem, så den är inte precis likadan.

Du behöver:
Ståltråd: i flera olika diametrar, tex: 0.3mm, 0.5mm, 0.7mm, 0.9mm, 1.1mm, 1.5mm
Cernitlera (gärna en ljusfärg som inte lyser igenom färgerna)
Blykulor, mellan 1-3mm diameter
Plastfolie
(Alumiunfolie)
Färg(er)
Lack
Snabbepoxy/grundlack
Grundfärg
Bra ansiktsmask
Verktyg: tångar (långsmal, kraftig), kniv, sandpapper (fint), träfil (grov)

Jag har alltså gjutit av drag, som kommer från en sportfiskebutik, i cernitlera (jag har bara gjutit av ena sidan på draget). Jag har rullat ut en "korv" cernitlera och sedan tryckt ner det draget jag ville gjuta av, sedan stoppat den formade cerniten i ungen, ca 180-200grader i 20-30min. Cerniten klarar inte temp över 200grader, tänk på det.
Sedan har jag lagt ett lager plastfolie över den härdade cernitformen, som jag förut gjutit. Övanpå plastfolien lägger jag en ståltråd som jag har vikt i ändarna, så att den är dubbel på mitten och så att det är öglor på varje sida (för att knyta lina i och att ha krok i), denna ståltråd går genom hela fiskedraget och gör det mycket mer hållbart. Jag har använd olika storlekar beroende på hur tjockt själva draget är, mellan 0.5 och 1.5mm tjock rostfri ståltråd/"vanlig" ståltråd har jag använt.
Efter att ståltråden ligger på plats i formen, så lägger jag ner så många blykulor (från hagelskott), för att tynga ner draget. Om man inte göra det, så kommer draget nästan att gå i ytan när man fiskar med det sen.
Nu är ståltråd och blykulor på plats. Nu lägger jag över ny cernitlera över alltihop. Jag trycker ner cerniten lite, så att den får samma form som originalet. Sedan drar jag upp plastfolien som legat underst hela tiden, då följer även draget (det ohärdade) med upp ut formen utan att man deformerar det så mycket. Jag drar försiktigt av plastfolien och härdar draget i ungen i samma temp och tid som jag gjorde med formen.

När draget har kommit ur ugnen och svalnat, så har jag en ganska bra sida klar på draget (den som legat mot formen).
Till att börja med så tar jag en kniv och skär rent lite grovt på den sidan, som är ojämn. Sedan när jag gjort det tar jag en ganska grov träfil och gör sidan lite mer slät och så att jag får den böjningen på draget som jag vill ha. Till sist tar jag ett fint sandpapper och slipar båda sidorna jämna.

Sedan lägger jag på ett lager snabb epoxy eller någon lack (tex trälack, klar), så att jag får en jämn och fin yta att måla på sen, ojämnheter syns ganska tydligt.
Efter att epoxyn/lacken torkat ordentligt, lägger jag på 2-4lager av en ljusfärg (samma märke färg som jag senare ska måla med), eller primer (t ex Biltemas, sprayburk), det blir grundmålningen.
Efter att jag lagt grudnfärgen på draget, så slipar jag på grundfärgen lite, så att det ska fästa bättre, jag slipar lite med fin slippapper mellan varje lager färg (utom yttersta lagret).
Sen målar jag med någon färg som jag tror att fiskarna nappar på.
Färger jag använder är bla dessa: Hubrol hobbyfärg (sånna man målar modellflygplan med, på burk), Biltemas hobbyfärg (sprayflaska) och textilfärg.
Textilfärgen måste fixeras med värme, 100-150grader. Då hänger jag draget med ståltråd i en kartonglåda och riktar en värmepistol in i lådan, under ca 1h.

Sedan är det dags för en ytlack till draget.
Då använder jag bla trälack/klarlack, polyurethanlack (märke: ZAR, dåligt: mjuk, blir gul/brun. Man ska använda: Solmaster), Humbrol färg (klar) (bra: hård, klar), Biltemas klarlack för hobbyfärgerna (bra: hård, klar), snabbepoxy (bra: hård. dåligt: gulnar efter en tid), Golvfernissa (dåligt: den blir alldeles för mjuk), araldit.
Araldit fixerar jag på samma sätt som textilfärgen, fast ca 50-60 grader istället för 100-150grader."

// Carl

JohanPiers
2006-12-18, 10:14
Gör som vi andra. Köp ett drag du gillar och sätt kniven i det.

"Inget här i världen är gratis"
:popcorn:

Leonard
2006-12-18, 12:13
Gör som vi andra. Köp ett drag du gillar och sätt kniven i det.

"Inget här i världen är gratis"

vad menar du? man sabbar ju inte draget för att man gjuter av det? Eller köper du ett drag och formar det själv, det är ju mkt mer ekonomiskt att gjuta av dragen.

JohanPiers
2006-12-18, 12:16
:nut: Nä!!!

men vill man veta hur man ska blya kan man ta reda på det genom att slakta några populära drag.

Skitfiskaren
2006-12-18, 17:19
Hur gör ni för att få en snygg look på era drag? (ni som lyckats)
Fungerar det att limma fast fins silverglitter som jag sedan lackar fast för att sedan med penna måla färgnyanser som jag sedan lackar in?

Jag har gjort några beten där jag enbart "målad" genom att använda glitter i olika färger. Så visst är det glitter och glamour med betestillverkning allt...

4 liter medusin
2006-12-18, 18:35
jag kör me aluminium istellet för trä. och pressis som du lackar fast glitter i olika färger sen doppar i "starka golv" . funkar fin fint. går tillräkligt snabbt för att de ska vara värt de.

har även testat att göra ett par i titan som har blivit väldans fina, men tar aldeles för lång tid att göra.

Leonard
2006-12-20, 11:57
Det går säkert att göra dragen i Biltmas epoxykitt, men hur bra funkar det? Det kostar ju ungefär lika mkt som cernitlera. Nån som testat, jag är själv sugen på att testa att göra några drag av det =)

Angående glitter på dragen: Jag lackar draget och när lacken fortfarande inte härdat, så tar jag lite glitter på finger/pensel/svamp/mm och trycker på draget, då kommer det precis där man vill och så tjockt man vill ha det, lägg några lager med lack+glitter, så blir det bra. Lacken kan du välja själv, ta den som du har som ytlack tex.

natito
2007-01-04, 16:09
Gör man bara ena halvan av formen och inte två halvor?.... blir inte det färdiga draget helt platt på ena sidan när man hällt i cernitleran?.. om ni förstår vad jag menar..

toxs
2007-01-04, 16:59
Gör man bara ena halvan av formen och inte två halvor?.... blir inte det färdiga draget helt platt på ena sidan när man hällt i cernitleran?.. om ni förstår vad jag menar..

så blir det nog så. Om man inte slipar det runt.

//Fred

KimKebab
2007-01-04, 17:18

Jag gjorde bara en halva iaf, gick bra tycker jag, men det går inte att ha en "fabrik" direkt om man gör på det sättet för det blir en hel del slipande med sandpapper.

JohanPiers
2007-01-05, 12:50
kebaben.....

Du borde tjacka riktiga grejor istället!! Cernit.................................. :radd:

KimKebab
2007-01-05, 13:33
kebaben.....

Du borde tjacka riktiga grejor istället!! Cernit.................................. :radd:

Haha jo det är klart man hade velat, bara gått in i en slackerperiod där jag inte gör ett skit som har med fiske att göra.
Cernit suger, ja.

Skitfiskaren
2007-01-05, 16:59
Hej på er!

Här är mina första egna HÖ-beten som jag gjort efter beskrivningen i början av denna tråd. Extra kul var att se att de gick hur fint som helst i vattnet!

Med tiden så tror jag att jag kommer att få riktigt kläm på det här, det är riktigt trevligt att sitta och snickra ihop sina egna beten. Så tack för en kanonbra instruktion "ep"!!

Leonard
2007-01-05, 22:40
Man gör bara formen av ena sidan av draget, så får man forma den andra själv med fil och sandpapper. Jag brukar lägga på ett lager snabbepoxy efter att jag slipat cerniten, så att mindre "bucklor", m.m. inte syns så mycket!

Skitfiskaren
2007-01-06, 11:26
Hur menar ni?? "Bara ha form till en sida av draget?"

Ni behöver inte ha två sidor. När du trycker i din lera i formen så har du givitvis gjort formen så att den inte är platt ovantill. Den följer helt enkelt den form som ovansidan ska få. På så vis behövs ingen "ovandel".

JohanPiers
2007-01-06, 12:32
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=21265&highlight=silikon

Tunan
2007-01-22, 11:14
JohanPiers, har inte riktigt förstått vilket material du använder till dragen? Gjuter du dem i epoxy? Vad använder du i så fall för material till gjutformen och hur får du in ståltråden och tyngderna om du gjuter allt på en gång (eller gör du två delar?

Ingen som provat att gjuta draget i polyester plast (sådan plast som går att få tag på i välsorterade färghandlar och är lite billigare än epoxy).

Har själv gjort ett par surfbrädor och använt mig av både epoxy och polyesterlaminering av glas/kolfiber, men aldrig funderat på att bygga egna drag innan jag såg denna tråd. Det verkar ju helt klart smidigast med den där leran, och jag undrar varför vissa anser att den suger?

andershbg
2007-01-22, 15:13
var köper man cernit lera?

Leonard
2007-01-22, 15:32

Panduro har t ex det, ett mindre paket för ca 25kr (25g är det väl ungefär?). Finns säkert lite här och var, nån leksaksaffär eller större varhus, typ Biltema eller ÖB.

Tunan
2007-01-22, 16:20

Kolla med din lokala färghandel, de har ofta en liten hobbydel. På sveavägen finns kreatima som säljer stor-pack. De mindre kostar ca 22 kr för 62 gr, vet ej vad de stora kostar.

mandatory
2007-02-28, 13:33
Tack för en intressant tråd..
Har precis blivit färdig med mina första exemplar, och de funkar kanon fint!!

greta
2007-02-28, 18:11
http://www.cchobby.se/pages/product.asp?productguid=78002 !

mandatory
2007-03-01, 13:34
http://www.cchobby.se/pages/product.asp?productguid=78002 !

Billigt!!

Seatrout
2007-04-30, 23:11
Har lånat en bok på bibblan om just tillverkning av div. fiskegrejer (spön, håvar och beten). Boken heter "Gör dina egna Fiskegrejer av Niels Vestergaard" bokförlaget Settern. Mkt intressant är att gjuta drag med limpistol !?! (Har dock inte hunnit att prova den varianten än:hungrig: )
En mkt bra bok för den som vill fördjupa sig i att göra egna grejer, håller själv på med både att tillverka drag och en laminerad håv efter att ha läst boken.

Får väl posta resultaten senare i denna mkt roliga tråd!

Alessandro
2007-12-18, 11:31
En annan som lyckats med sina kreationer, http://bp2.blogger.com/_Xb8fg_6aV7M/R2eIEvsvdeI/AAAAAAAAASE/GkbKS2hi82Y/s1600-h/mdtrutta.jpg
AKA "Micke tandläkaren"...

Riofredda
2007-12-18, 23:06
Hej alla HÖ-fiskare !

Har nån av er försökt göra trollingvobbler/drag typ "den stive" i cernitlera ?

Den Stive har ju genomlöpande lina, kan man använda tubflugerör till detta eller smälter det vid härdningen ??´

Kan man göra det genomgående hålet med en sticknål edyl före härdning ?

/fredda

aliosh
2008-01-17, 19:52
Jävligt nice. Ska nog börja göra egna nu. Någon som gör egna och vill visa live?

R03
2008-01-18, 19:16
Någon som vet en Hobbyaffär som ligger nära Södertälje/Stockholm som säljer cernit? :cheers:

Eino
2008-01-18, 19:39
Någon som vet en Hobbyaffär som ligger nära Södertälje/Stockholm som säljer cernit? :cheers:

Leksaksaffärn i Weda säljer Cernit , 60g för 22 kr

R03
2008-01-18, 22:29
Leksaksaffärn i Weda säljer Cernit , 60g för 22 kr

Perfekt!
Bor precis i närheten. Tack! :nojd:

AsEtt
2008-01-18, 23:30
Sluta lek med Cernit är hur lätt som helst att göra en form och gjuta i plast. jag gör mina i biltmas båt, Polyester plast. köpt siliconet som jag gjort formen av från kinn.com den som klarar bly
här är några http://img164.imageshack.us/img164/8218/img0063ik3.th.jpg (http://img164.imageshack.us/my.php?image=img0063ik3.jpg)

aliosh
2008-01-19, 13:09
Ska man göra formen och sen köra in den i ugnen? utan ståltråden? känns som cerniten ja köpte e väldigt mjuk.

Nelson
2008-01-21, 08:47
Hejsan!

Har hört att Clasolsson har ett alternativ i sitt sortiment men jag hittar inte det.

Är det någon av er som känner till detta?

Hls Nelson

Brownie
2008-01-21, 11:52
Ska man göra formen och sen köra in den i ugnen? utan ståltråden? känns som cerniten ja köpte e väldigt mjuk.

Använd sökfunktionen. Finns massor med nogranna beskrivningar.

Bjorn
2008-01-25, 00:39
Jag har hittat en billig lera som verkar ha de liknande egenskaper som cernit. Tyvärr säljer inte denna tillverkare på postorder så det gäller att bo i närheten av Karlshamn i Blekinge om detta skall vara intressant. Priset är 24 kr för 250 g eller 36 kr för 500 g. Någon som är intresserad?

Nelson
2008-01-25, 18:47
Hejsan!

Vad heter butiken?

Hls Nelson

Bjorn
2008-01-25, 22:56
Hejsan!

Vad heter butiken?

Hls Nelson

AB Fabriken Pilen
Adress:
Jannebergsvägen 29
374 50 ASARUM

De tillverkar leran samt säljer direkt till kund.

Mvh Björn

Nelson
2008-01-26, 11:06
Tackar så mycket.

Min svärfar bor i Asarum så det va ju himla bra.:appl:

Nelson

Brownie
2008-01-26, 13:41
Jag har hittat en billig lera som verkar ha de liknande egenskaper som cernit. Tyvärr säljer inte denna tillverkare på postorder så det gäller att bo i närheten av Karlshamn i Blekinge om detta skall vara intressant. Priset är 24 kr för 250 g eller 36 kr för 500 g. Någon som är intresserad?

Jag tippar att efterfrågan skulle kunna bli tillräckligt stor för att börja sälja på postorder. Cernit är ju svindyrt. Känns som det skulle behövas lite mer konkurrans!

ArekBakomFlötet
2008-01-29, 23:23
Jag hålller på göra några nu .. men hur är det med målning? ska jag först ta klarlack och sedan färga 3-4 lager färg och sedan lacka 2 lager lack?. Blir nog bra så tror jag. Först kan jag väll måla draget helt rött. Låta det torka och sedan ta på något smått nät över och måla med orange färg ?

Tyngder?
Kan jag ta 1.5 - 2 grams = 3-4 tsm , på baksidan av draget ? ... (endast där) .. blir det bra då ?