handdator

Visa fullständig version : Gör en egen magnumwobbler

Petey21
2005-01-03, 17:42
Satt och bläddrade i en gammal Fiskejournalen, nummer 5 från 1981, och hittade denna artikel med en beskrivning och ritningar på hur man gör en egen magnumwobbler vid namn "Pike Killer" på 25 cm, och eftersom artikeln är så pass gammal som den är tänkte jag att många här på forumet har nog aldrig sett den. Så jag scannade in sidorna, om någon där ute gillar att göra egna magnumwobblers så här i vintermörkret. Kanske ett trevligt alternativ till jerkbaits eller köpta wobblers?

Så om någon gör slag i saken och gör någon eller några såna här wobblers, skriv gärna i tråden och bifoga gärna bilder på era alster, och skriv hur mycket fisk ni får på dem med, kan vara kul att se om de funkar än idag, över 20 år senare. :)

PS! Bilderna är möjligen i oordning på länkarna nedanför, men om ni sparar ner dem på eran dator så är de numrerade i ordning.

Flodebanan
2005-01-03, 18:11
Väldigt lik en Cisco Kid?

Mikespike82
2005-01-03, 19:37
Tack för tipset, ser rätt så enkla ut att göra oxå, väldigt uppskattat!
Gör jag en så lägger jag upp en bild!!

Deepbay
2005-01-03, 20:40
jag gjorde en 15-20 st sånadär vobbler i varierande färg å storlek för ett antal år sen, dock blev dom bara snabbprovade vid stranden, men dom finns ju kvar i förrådet. jag vill minnas att dom vart ganska tunga , största var väl ca 25 cm lång.
jag kanske provar ordentligt till sommaren.

unregistred one
2005-01-03, 21:16
kroppen snarlik ck; skeden finns i nordins bok om hembygge av vobblers: denna vobbler gjordes i olika längder (åtminstone en xtrmt lik) och salufördes under namnet gnosjövobblern: längd upp till en meter: bröderna som gjorde dem dog för ett antal år sen; vet att det hängde en del uppe på sportfiskarnas kansli i möllanhuset rinkeby

Hundersmarck
2005-01-04, 04:04
snacka om pikekiller hehe... ifall man kollar på gäddan asså :)

Deepbay
2005-04-17, 23:54
var i förrådet å stötte på mina vobbler gjorda enligt ritningen ovan,
gjorde dom för ca 10 -15år sen, kanske tur att gäddan inte ser så bra......
gjorde även en mkt enkel låda för vobblerna
bra kvalitet på krokarna ingen rost efter så många år i kallförråd.

Petey21
2005-04-22, 16:16
var i förrådet å stötte på mina vobbler gjorda enligt ritningen ovan,
gjorde dom för ca 10 -15år sen, kanske tur att gäddan inte ser så bra......
gjorde även en mkt enkel låda för vobblerna
bra kvalitet på krokarna ingen rost efter så många år i kallförråd.

Kul att du hittade dem! Har du haft någon lycka med dem, fungerar de bra? Kanske går att göra några nya, med kroppen och skeden som grund fast med nutidens teknik vad gäller färger och liknande? :)

jeppan
2005-05-15, 00:13
Har gjort ett par exemplar av den här modellen just efter att ha läst FJ då dem kom ut. Har inte fiskat med dem betena på många år då jag inte trollar efter gädda särskilt ofta i skärgården. I börja av 80-talet så gav dem ett par fina gäddor, ingen under åtta kilo. Kan man ju förstå då den minsta av wobblerna var 25 cm lång, den största 35 cm.

Alessandro
2005-05-15, 00:25
Säg vem som inte gjorde såna på 1980-talet, möjligtvis Leffe då.
Dom åkte bara fram när inget annat funkade (resultatlöst) och
nu ligger dom och samlar damm...

BeBest
2005-05-15, 11:41
Dessa Pike-Killers var ju i allt väsentligt kopior på den tidens modebete, Cisco Kid. Tror nog de fungerade om de utfördes med omsorg i allt från materialval till underarbete.
Hittade häromdagen ett ex av Nordins Wobberbygarbok på Kontorshuset vid Stop 76 vid infarten till Östhammar. Jag hade boken redan. ;)