handdator

Visa fullständig version : laga båt

nicke_tosse
2006-12-18, 21:55
Vad ska jag använda för material när jag ska laga sprickor och mindre hål i skråvet, en liten plastbåt är det som ska lagas. går det bra med vanligt bilspackel eller är det nån typ av kolfibermassa?
tack för svar

toxs
2006-12-18, 22:00
Vad ska jag använda för material när jag ska laga sprickor och mindre hål i skråvet, en liten plastbåt är det som ska lagas. går det bra med vanligt bilspackel eller är det nån typ av kolfibermassa?
tack för svar

lagar du med glasfiberspackel, mindre hål med glasfibermatta och plast. Kom ihåg att göra rent ordentligt före du börjar. Slipa noga, torka rent med aceton, sedan plasta.

//Fred

nicke_tosse
2006-12-18, 22:13
alright, låter fint det, vad brukar sånt spackel kosta i butik?

Abelsson
2006-12-18, 22:49
Jag rekomendera att slipa ur sprickorna rejält. Tex med slipstifft och borrmaskin.. Därefter tvätta med aceton. Fyll upp nästan hela sprickan med polyesterplast varvat med fibermatta. De sista lagren tar du med gelcoat, och sist topcoat.. sen återstår bara rubbing och vax.. klart! blir som nytt..

Allt som behövs finns hos en välsorterad färgbutik

//Abel

Test005
2006-12-18, 23:30
För länge sen köpte jag ett färdigt reparationskit från Plastic Padding som innehöll glasfiberväv och två tuber (plast & härdare).
Det var bara ett litet kit, men tillräckligt för lite småfix.

Har du inte hål rakt igenom (läs: skönhetsfel) kanske det räcker med gelcoatspackel och inte hela kånkarången med glasfiberväv och plast?

nicke_tosse
2006-12-19, 10:47
det låter ju perfekt! tur man är målare så man har tillgång till det då! :)

Lärlingen
2007-01-13, 23:27
Är det en båt med ABS-plast blir det lite trixit men jag antar att det är en vanlig plast/glasfiber båt du har!
Hade en båt som var gjord i ABS-plast som sprack i skrovet..
Det vart skrot av den, gick inte att laga enligt försäkringsbolaget och båthandlaren...