Visa fullständig version : Ål i Karlstadstrakterna ?
schlusser
2003-06-21, 16:06
någon som vet något om ål fisket i karlstad trakterna? är det värt att försöka någonstans och i så fall vart?
schlusser, du har garanterat ål hos dig. Kör hårt!
schlusser
2003-06-21, 21:18
Vilken botten? måste jag ha en sticka att trä genom fiske? skall man ha wire tafs?
Ju mer gömslen ju bättre ålbiotop och vadrings, betesfisk ställen såsom sund, pålar, bryggor osv. Kolla igenom lite andra trådar så har du en massa svar.
Du måste inte ha sticka å trä igenom betet. Tafs bör du ha av ngt slitstarkt material som tål tuffa tag i form av gäddtänder, musslor, stenar osv. Ålen gör allt för å gå fast i allt den hittar och pallar inte tafsen för hårda skavningar så är det kört. Minst 0,50 nylon, jag själv kör med "Kryston Quicksilver 45lb" abrasion resistant snag / shockleader.
schlusser
2003-06-21, 21:41
ok, tack så mycket för all hjälp push-up och lev upp till ditt namn... hade
Det var så lite så, det é bara å fråga på :)
Sitter hemma nu, men polarna ringer å rapporterar om 2 ålar från två olika ställen, dessutom två bonus abborrar på kilot......men jag å min klumpfot är hemma :(
El Crapone
2003-06-22, 01:19
Originally posted by Push-Up
Det var så lite så, det é bara å fråga på :)
Sitter hemma nu, men polarna ringer å rapporterar om 2 ålar från två olika ställen, dessutom två bonus abborrar på kilot......men jag å min klumpfot är hemma :(
Lider med dig! :(
El Crapone, tack tack.....kan meddela att 5 man på 2 ställen, landade och releasade 3 ålar(ca 1,2kg/st) och 11 gösar top 3,5 3,3 3,0 2,8 2,0 veckan efter fullmåne rockar :)
Push-Up, du får haka på och fiska Sutare vetja ... det fixar du med klumpfoten. Lätt !
Majakovskij
2003-06-22, 11:52
I min "hemma sjö" som är rätt liten men ändå djup ska det finnas en del ål också. Eftersom det inte är nån som fiskar efter ålen kanske det vore nåt att testa.
Men är inte så pigg på att kroka av en sprattlande ål :)
Tim, för satan, testa herregud, liten sjö och ingen som fiskar men det skall finnas ål. Troligtvis få men lite större.....
Jag ger dig order om att sticka ut å fiska efter ålen.
Troligtvis kommer den svälja betet och du behöver bara klippa av linan. Lägger du ålen på rygg så spaknar den och du kan snabbt lyfta upp den å fota......skitfiske....
Bergman, Tumba é lååångt kommunalvägen......
HEHE ! Tumba ja ... men vi fiskar ju inte där ... ;)
Stizo åker ju från Upplands Väsby och därifrån till sjön tar det bara 20-30 minuter. :D
Tja, varför inte...........har en sjö jag vill testa här hemma som det i alla fall för 10-15 år sedan fanns mkt fin sutare i.......
Ev blir det en tur efter Sutare ikväll med men jag är inte 100% säker. Kanskriva här på sidan om det blir av ... ;)
Hmm, kanske inte ska spamma sönder denna tråd mer.
Majakovskij
2003-06-22, 12:20
Så värst liten är inte sjön, några hektar. Är en av smålands artrikaste sjöar men också en av de mest utfiskade genom åren av alla noobs :) Men så länge sportfiskarna åker dit för karpen så kan man ha sutaren och ålen för sig själv...
Det har du rätt i, dra iväg ett mejl istället....
schlusser
2003-06-22, 21:49
jag tänkte på om det ska vara sten, grus, lera eller vad det skall vara
Crubbster
2003-06-23, 01:42
schlusser ett svar DYYY
Spelar ingen roll om de har gott om föda och trevliga gömslen å lurpassa i!
Schlusser! Prova Dingelsundsådran nerströms järnvägsbron. Eller bottenmete vid trumberget. Yrkesfiskarna Fransson har fått fiina ålar i sina ryssjor i de trakterna.
bra ålfiske i alsterån, ål på 2680 samt 2400gr har vi fångat där i år, med hjälp av ca 3dm 0,45lina så undviker du tappade ålar. bete som varit bäst är löja, sarv ir mört/////////////shit fiske...(var e du från då?)
schlusser
2003-08-14, 14:23
okej... jag har bor vid dingelsunds ådran... brukar vara bra gäddfiske där... skall nog testa där ikväll+natt... är ifrån skoghall, hammarö
Alster ån är bra.... stora ålar där......