handdator

Visa fullständig version : Fråga om teakträ!

Muskytracker
2007-08-14, 19:08
Känns som en ytterst korkad fråga men tar mig mod att ställa den ändå.:radd:

Jag skall montera en Biosmast på min Arkip. Har tänkt att i enlighet med relingens linje forma en teakbräda som skall fästas ovan de främre pollarna. Bredden mellan pollarna är ur belastningssynpunkt ca 95 cm. Mitt tänkta val är en teakbräda som går mellan båda de främre pollarna, storlek ca 1000x200x15. Nu till min fråga: håller det att ställa sig på en teakbräda med ovanstående mått och dimension? Kan lätt förstärka med 3mm syrafast plåt, men är det behövligt?

Kan inget om toleranser när det gäller teak mer än att det är jäkligt hårt!

MVH

/MT:cool2:
Ps, vill inte ha svaret PROVA!

Flodebanan
2007-08-14, 19:34
Känns som en ytterst korkad fråga men tar mig mod att ställa den ändå.:radd:

Jag skall montera en Biosmast på min Arkip. Har tänkt att i enlighet med relingens linje forma en tikbräda som skall fästas ovan de främre pollarna. Bredden mellan pollarna är ur belastningssynpunkt ca 95 cm. Mitt tänkta val är en tikbräda som går mellan båda de främre pollarna, storlek ca 1000x200x15. Nu till min fråga: håller det att ställa sig på en tikbräda med ovanstående mått och dimension? Kan lätt förstärka med 3mm syrafast plåt, men är det behövligt?

Kan inget om toleranser när det gäller tik mer än att det är jäkligt hårt!

MVH

Ps, vill inte ha svaret PROVA!

Det enda jag vet är att det stavas teak ;)

EDIT:
Opps, trodde visst det var mastinfästningen vi pratade om.

Muskytracker
2007-08-14, 19:36
Förlåt, lite pinsamt. Är ingen träexpert... kan ganska mycket om stål (ägt ett stålbolag), men är kass på trä!

Muskytracker
2007-08-14, 19:42
Jo, mastfoten är tänkt att monteras i mitten av brädan och det håller den för garanterat, vore märkligt annars... Masten har stödstag ner till reling på båda sidor.

keldor
2007-08-14, 20:24
Det borde hålla men det beror lite på kvalite och vikt.

Kvalite mask hål kvist ytlig eller genomgående. Finns det beror det på Hur dom ser ut. "Svårt att utala sig om".

Vikt hur mycke vikt har du tänkt att belasta den med?

Sen beror det lite på anlägnings ytorna på pollerna, vad är avståndet cc?
Är plankan 1000 eller är det 1000 melan pollerna?

Mvh Öhman

Muskytracker
2007-08-14, 20:30
Ca 95 cm mellan pollarna. Kvalitén är nog bland det bästa i Sverige (förvånar mig annars), köps på en av sydöstra Sveriges mest exklusiva träfirmor. Vore bra att det höll om någon råkade trampa på brädan med full tyngd. Givetvis är inte syftet att man skall gå där, men om någon mot förmodan... Att masten skulle slita bort foten eller trasa sönder brädan, ser jag som helt orimligt.

Ps, surgubben ovan kom dit av misstag.

Rospigg
2007-08-14, 20:39
Hurvida plankan håller låter jag vara osagt menfråga på brädgården där Du köper plankan dem kan svara på sånt!!

Däremot ett litet tips ang. placering av masten, sätt den INTE i mitten över båtens centrumlinje utan förskjut den åt babord (vänster) så blir det mycket lättare att komma av/på båten via fören när masten är monterad!!

Har så på min och det är kanonsmidigt för jag har varit "hoppilandkalle" på båtar med masten i mitten också och det är betydligt knepigare att komma förbi då!!

Kom på en sak till som underlättar, gör faststtningen av plankan så att det går lätt att ta bort den när den inte behövs använd tex NOA klämfästen eller liknande konstruktion då är det lätt gjort att ta bort/montera dit plankan med mastfäste och Du slipper borra sönder båten :D

keldor
2007-08-14, 20:56
Är det topp kvalite ska det inte vara några problem.
Vill du ha både hängslen och bälte, så monterar "limmar" du två trälister 15*20mm, ca30mm in från kanterna, sätt dom så att dom passar precis mellan pollerna.
Matral i listerna använd ett mjukt träslag "furu" med stående årsringar.
Obs använd INTE teak. Dom är svåra att lima ihop.

Lycka till :cheers:

Muskytracker
2007-08-14, 20:56
Var kan man köpa NOA-klämfesten och hur ser de ut? Var lite inne på klämfäste tidigare, men blev totalsågad av en yrkesfiskare samt förra ägaren av masten.

Intressant med teorin att inte placera masten i centrum, det är dock inte vanligt att jag behöver en hoppilandkalle på min jollearkip. Vad är/finns det något negativt med en icke centrumplacerad mast?

MVH

/MT

Muskytracker
2007-08-14, 20:59
Keldor, sätter hellre syrast plåt 2343 över hela (både under och över vid behov), kostar inget och blir skitsnyggt, men jag måste få till den också!

/MT

Muskytracker
2007-08-14, 21:04
Som jag skrev ovan, vill inte ha svaret PROVA! Har inte heller fått det svaret, utan en hel del bra svar.

Jag kommer nu "PROVA" istället!:D Eftersom det verkar osäkert om det håller, eller inte.

/MT:cool1:
Ps, Rospigg... är intresserad av de klämfesten du berättade om samt mastens placering.

Rospigg
2007-08-14, 21:07
Var kan man köpa NOA-klämfesten och hur ser de ut? Var lite inne på klämfäste tidigare, men blev totalsågad av en yrkesfiskare samt förra ägaren av masten.

Intressant med teorin att inte placera masten i centrum, det är dock inte vanligt att jag behöver en hoppilandkalle på min jollearkip. Vad är/finns det något negativt med en icke centrumplacerad mast?

MVH

/MT

Kolla här http://www.noa.se/ för produkter och närmaste ÅF.

Det är ingen fara med hållbarheten om Du inte ska bogsera båtar i masten så pulkalinorna lär gå av långt innan fästena ger sig och det finns många olika fästen för olika saker man vill montera och jag kör klämfästen på allt jag kan för att slippa borra sönder båten vilket jag inte är så förtjust i.

För mindre saker använder jag såna där gummerade klammer som man monterar rör med dem finns för 25mm som är standard på pulpit rör och såna har jag monterat spöhållare, linslås, backspegel (jo jag har en sån på min båt och den är ovärderlig) samt en del annat som ska sitta längs relingen/räckverket och det har sparat mycket håltagning, en annan fördel är att man kan prova ut exakt rätt placering utan att göra onödiga hål bara lossa klämman och flytta och dra till :D

Vad gäller masten så har jag inte märkt några nackdelar med förskjuten placering után enbart fördelar och jag har ju min båt även till icke fiskerelaterad åkning som att åka till stan och handla och då är det smidigt att kunna passera masten utan att behöva vara elitakrobat.

Det enda är ju att stödstagen får bli olika långa och även här kör jag med NOA fästen så när trollingsäsongen är över vilket den är för mig nu så plockar ajg enkelt bort alltihopa och så har jag rena ytor utan massa förfulande fästen under övriga säsongen när jag mest spinnfiskar.

Muskytracker
2007-08-14, 21:13
Du har fan så rätt Rospigg, deras produkter ser hyperintressanta ut. Ringer dem imorgon för råd. Då kan jag lika väl köra relingen som fästpunkt.

/MT

Rospigg
2007-08-14, 21:15
Du har fan så rätt Rospigg, deras produkter ser hyperintressanta ut. Ringer dem imorgon för råd. Då kan jag lika väl köra relingen som fästpunkt.

/MT

Se mitt inlägg ovan :D

Muskytracker
2007-08-14, 21:17
Har läst det om mastens placering också, tack. Någon mer som ev. har åsikter (i så fall negativa) om att "inte" placera masten i centrum?

Flodström
2007-08-22, 01:12
Tack Rospigg för ditt tips ang placering av masten. Det hade jag inte själv tänkt på, så det skall bli att placere masten "of center" som du säger. :appl:

:offtopic: PS du har post Rospigg DS.
mvh

Rospigg
2007-08-22, 09:55
Tack Rospigg för ditt tips ang placering av masten. Det hade jag inte själv tänkt på, så det skall bli att placere masten "of center" som du säger. :appl:

:offtopic: PS du har post Rospigg DS.
mvh

Varsågod :hungrig:

Såg det och återkommer i ämnet när det är dags!!

TAMTAM
2007-08-23, 21:02
Jo, mastfoten är tänkt att monteras i mitten av brädan och det håller den för garanterat, vore märkligt annars... Masten har stödstag ner till reling på båda sidor.

Om masten har stöd framifrån på rimlig höjd över däcket tar teakbrädan endast upp kraften framåt (plus då egenvikten från masten) det blir som en hävstång där trycket tas av stagen från pulkorna mastfoten vill röra sej framåt i båtens längdriktning 200mm bredd av teak borde hålla hur lätt som helst för den kraften 15mm för mastens tyngd och rörelseenergi kan vara nåt annat tipset är metall skruva dit och glöm.

TAMTAM
2007-08-23, 21:10
Varsågod :hungrig:

Såg det och återkommer i ämnet när det är dags!!
Håller inte med dej här Piggen har min mast i mitten perfekt att lägga en arm runt den samtidigt som man står framför ett av avsträvningsrören för att hoppa iland.
Om man placerar masten i mitten eller inte är helt oväsentligt för hur pulkorna går kan inte tänka mej något annat de är långt bort skulle möjligen vara om det stör spötoppar då

mb69
2007-08-23, 21:33

/MT

Jag har relingen som fästpunkt för stagen till masten.
Ringde Noa och kollade vad dom hade typ av fästen.

Det visade sig att dom hade tillverkat ett antal stag till trollingmaster, jag lämnade mått på det jag ville ha, och hämtade dessa senare på dagen.
Dom hade dessutom börjat tillverka spöhållare, såg ganska intressanta ut.

Kan tillägga att jag hämtade mina stag direkt hos Noa i Tyresö.

Ring och prata med stefan på tele 08-7426300