handdator

Visa fullständig version : Stinger, hur gör man?

Mahseer
2007-08-27, 13:00
Hej!
Jag skulle vilja ha in lite tips och bilder om någon har samt knutar ni använder er av när ni gör era stingers till era Vertikal jiggar. Vilka knutar är mest lämpade för ändamålet? Vilken krok är lämpligast osv. Hörde att en del gör dom med crimps och vajer.Vad säger ni, fram med förslag? Jag är nybörjare på det här så ni får hjälpa mig. Jag funderar själv på att använda mig av tjockare flätlina men vet inte hur jag ska gå tillväga.

MVH Mahseer

Mahseer
2007-08-27, 23:32
Finns det ingen därute som kan svara på detta. Någon borde veta nåt.

The_Jerkman
2007-08-27, 23:57
Jag kör med crimps och vajer, det har funkat för mej i flera år så varför byta!

Abborrmaster
2007-08-28, 00:45
Använd vajer som är nyloncoatad tvinna och värm sedan ihop över ett stearinljus.
Om du gör rätt blir det vrålstarkt!

benste
2007-08-28, 21:09
Inte för att det spelar roll men jag tror att du hade fått mer svar i spinnforumet. ;=)

Henk
2007-09-29, 11:46
Jag kör knytbar tafs och sätter ett beteslås i ögat och sen går jag bak med tafsen till en strl 4-8 trekrok beroende på modell på jiggen.

Spy
2010-03-16, 21:53
Här är en variant som jag kört med framgång

18842

Observera att jag kör wiren 4 gånger genom hylsan och lämnar två öglor.
Den lite större lägger jag runt öglan på jiggen och den andra låser så att stingern inte lossnar så lätt när den ligger i lådan t.ex.

18843

Wiren är Esox Super 7 (28lb) och crimpsen är Drennan 28-40lb

tre S
2010-03-17, 05:55
Vi använder 0,36 flätlina. Knyter kroken med en grinner och gör en ögla i andra änden. När stingern monteras förs kroken in i stingerns ögla, läggs över jiggskallens ögla och dras till. Stingern sitter då fast i jiggskallen men kan lätt lossas igen. Risken med en öppen ögla som det blir med wire-tafs är att den kanar upp på linan, över beteslåset och jiggen får en konstig gång. Om stingern blir för lång kan den snurras några varv runt jiggskallen, precis framför jiggkroppen.
Visst har gäddor knipat av flätlinan några gånger men vi upplever att vi får mer gös med den här tacklingen. Linans mjukhet hindrar inte jiggens gång lika mkt som wire.
Mvh Micke

Spy
2010-03-17, 09:19
Vi använder 0,36 flätlina. Knyter kroken med en grinner och gör en ögla i andra änden. När stingern monteras förs kroken in i stingerns ögla, läggs över jiggskallens ögla och dras till. Stingern sitter då fast i jiggskallen men kan lätt lossas igen. Risken med en öppen ögla som det blir med wire-tafs är att den kanar upp på linan, över beteslåset och jiggen får en konstig gång. Om stingern blir för lång kan den snurras några varv runt jiggskallen, precis framför jiggkroppen.
Visst har gäddor knipat av flätlinan några gånger men vi upplever att vi får mer gös med den här tacklingen. Linans mjukhet hindrar inte jiggens gång lika mkt som wire.
Mvh Micke

Sant att gången kan påverkas, det gäller att göra stingern av ett smidigt material och i exakt rätt längd.
Jag kör också med flätlina när risken (chansen) till gädda är liten, men dom uppehåller sig ofta i samma trakter.
Förra våren tog jag bl.a. en 8kg och en 11kg gädda vid gösfiske och det vill man ju inte missa.
För övrigt kan även gös skada flätlinan, så det gäller att hålla koll.

Det där med att stingern glider över beteslåset har jag aldrig varit med om, då måste du göra alldeles för stora öglor.
Testa min "dubbelögla" så stannar stingern på sin plats.

P.S. Jag kör mest traditionellt jiggfiske och även om gången är viktig så är kanske vertikaljiggning ännu känsligare .....

AxlRose
2010-03-17, 09:57
Tjock flätlina, fungerar fin fint.

tre S
2010-03-17, 20:04
Sant att gången kan påverkas, det gäller att göra stingern av ett smidigt material och i exakt rätt längd.
Jag kör också med flätlina när risken (chansen) till gädda är liten, men dom uppehåller sig ofta i samma trakter.
Förra våren tog jag bl.a. en 8kg och en 11kg gädda vid gösfiske och det vill man ju inte missa.
För övrigt kan även gös skada flätlinan, så det gäller att hålla koll.

Det där med att stingern glider över beteslåset har jag aldrig varit med om, då måste du göra alldeles för stora öglor.
Testa min "dubbelögla" så stannar stingern på sin plats.

P.S. Jag kör mest traditionellt jiggfiske och även om gången är viktig så är kanske vertikaljiggning ännu känsligare .....

Det finns färdiga stinger-tafsar i wire att köpa. Det var såna vi använde till en början och de hade ganska stora öglor. Ska testa din dubbelögla, ser intressant ut. Självklart kan linan skadas och bör kollas ofta. Men vi har faktiskt ändå lyckats få upp en hel del gädda med flätlinan. Största på VJ 8,5 kg.
Det jag tycker är en fördel med flätlina är att längden på stingern så enkelt kan justeras och att den är så lätt att göra.
Mvh Micke