handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig avslöja myglet!

Jari F1
2009-01-14, 13:46
Jag fick just en idé och jag är inte helt säker på att jag tänkt klart så jag behöver lite hjälp med finslipningen också (eller den totala förkastningen).
Det snackas om strandskydd, 300 metersregler och kilometerregler hit och dit vilket gör t.ex. trolling i stockholmsskärgården till ett letande efter en nål i en höstack efter ett vatten som ens är lagligt att fiska i. Samtidigt åker fritidsbåtar, jetskis och vattenskotrar och annat runt precis hur som helst och surrar och bökar och allt som oftast även "slåss" om utrymmet närmast land. Hittar du en vik på en ö som är ledig och åker in och lägger dig för en paus är det inte ovanligt att tre, fyra båtar dyker upp och i stort sett fäller ut fendrar för att lägga sig nära på samma plats. Våra politiker medger tillstånd att bygga precis vid vattnet, trots regler om strandskydd och bebyggelse i vattenlinjen och när de som fått bygga där ändå väl gjort det bevakar de området som om hela den synliga delen av naturen nu var deras egna och bara deras, ve den som kommer ens i närheten av "deras" strand. Allemansrätten gäller visst bara på land i det här fallet.
Ur ett miljöperspektiv vet vi att östersjön är ett ganska risigt vatten med stora områden av bottendöd och övergödning. Det är sällan man talar om kvalitén av vattnet som man skrutit med vattnet runt slottet och gamla stan. Fiskdöd, trots att det just nu inte är något modeord finns fortfarande i allra högsta grad och vore det inte för oss sportfiskare som drev på omfattande nyinplantering här och var kanske fisket redan hade varit historia. Jag bor i Värmdö kommun och vet att vi, som propp vid inloppet till Stockholm, har stor miljöpåverkan på skärgårdvattnen är en stor miljöbov. Inte för att vi är trångbodda och slösar på bensin i onödan på vägen till och från jobbet i brist på tunnelbana utan för att det finns massor av rena miljökatastrofer när det kommer till vart vi släpper ut t.ex. avlopp ifrån de här fina strandvillorna. Värmdö har fått medel att se över problematiken men eftersom jag tror att politiker bara ser så långt som glasögonen bär och till och med bara då rakt framåt och vad man satt framför dem att se behöver jag hjälp med att väcka dem för den tanke som nu slagit mig.
Det är dags att slopa strandskyddet! Åtminstone ifrån vattensidan. Det är dags att låta oss fiskare få komma in och nära för att kunna se om det verkligen är så dåligt med fisk som vi befarar och börja göra något åt det eftersom vi verkar vara de enda som bryr oss om fisken som knappt går att äta längre.
Ska rika, myglare och andra kunna bygga intill vassen på landsidan ska vi få fiska lika nära och då menar jag inte att vi ska få köra över dem när de är ute och simmar utan med helt annorlunda gränser än 300 meter eller en kilometer. 30 meter från land kan räcka och säg 50/100 meter från utstickande brygga och en skyddszon runt t.ex. badstränder?

På så vis skulle vi se avloppsrören som går rakt ut i havet och kunna anmäla dessa och eliminera miljöbovar i långt större utsträckning. Vi skulle dessutom kunna motivera fler att börja med t.ex. trollingfiske som ju är betydligt lugnare för strandnära vatten än t.ex. runtrunt-körning med vattenskotrar och jetskis, dels för att vi skulle synas, dels för att vi gör något väldigt bra för miljön. Vi bryr oss.

Alltså, jag tror at det är dags för politiker att sluta använda mikrometer när strandskyddet luckras upp på land och satellitdragna gränser för fisket vid vattenbrynet fast en kilometer ut. Det bästa för miljön vore om vi fick åka nära och bevaka stränderna i maklig takt för att inte störa fågellivet än att galningar ska plöja in för nära med sina leksaker i 40 kn.

Håller ni med?
Ska vi väcka någon med en sån här idé?
Vore det bra för både oss och miljön?
För fisket?
För trolling?
För dem som handlar med trollingprylar?
För om det vore bra för dessa så skulle vi förmodligen få bättre priser för att de köper in större partier. =)

Jari F1
2009-01-14, 13:49
Det märks på meningsuppbyggnaden att jag inte hade tänkt klart va?

Jari F1
2009-01-14, 14:42
Hur gör finnarna?
Är de bättre på detta än vi?

Brownie
2009-01-14, 16:43
Jag håller helt med dig! Det här håller på att gå åt h*****e!
Igår såg jag på nyheterna att det ska bli lättare att bygga vid sjöar. Det handlar om pengar helt enkelt. Vi måste värna om vår allemansrätt.

Har du provat att kontakta Sportfiskarna? Dom är säkert medvetna om problemet men det skulle vara intressant att veta var dom står. Jag har själv mailat dom angående miljö- och nätproblem men får inga svar. DÅLIGT Sportfiskarna!!!
Fiskeriverket och till och med Yrkesfiskarna svarar alltid på mina mail!!

Men låt inte denna tråden handla om det. Back to topic och upp på barrikaderna!

TAMTAM
2009-01-14, 16:51
Du har två val här antingen trolling på betalt TDA vatten eller ta en blick på den ekonomiska kartan över området du vill fiska i.
(Gustavsbergs trollingklubb om den finns kvar kan vara värt att undersöka)
Lär dej "enklavregeln" rekommenderas den talar om vilka fjärdar tillsammans med den ekonomiska kartan där det råder "frivatten" dvs samma regler som det öppna havet.
Exempel Mysingen har frivatten där råder 300m gränsen eller 300m från den sammanhängande 3m kurvan på kortet
Ingarö fjärden som är enorm nästan stor som halva Vättern är totalförbjuden för trolling pga enklavregeln dvs fjärd ifråga MÅSTE ha en öppning mot öppna havet överstigande 1000m Mysingen har detta söderut mot Mellsten Ingaröfjärden har det inte.......lycka till skulle du slira lite på reglerna när du tror ingen ser gör det bara med ett par spön kan bli dyrt annars :sun:

dt
2009-01-14, 17:35
Håller med, man skulle gärna vilja få våra poitiker att vakna upp och tänka realistiskt. Men tyvärr så verkar det i alla sammanhang vara pengar som styr i vårt samhälle.
Annars hade ju våra hav och vatten inte sett ut som dom gör i dag med fiskedöd och allt.
Om man kan få politiker att förstå att om vi värnar om naturen och naturresurser så kan det även generera ekonomiska fördelar på sikt, så inbillar jag mig att man kanske kan få dom att höja på ögonbrynen.
Tror att det är många av oss som gärna är delaktiga i om du/vi kan utveckla din idé.

Jari F1
2009-01-14, 19:40
Du har två val här antingen trolling på betalt TDA vatten eller ta en blick på den ekonomiska kartan över området du vill fiska i.
(Gustavsbergs trollingklubb om den finns kvar kan vara värt att undersöka)
Lär dej "enklavregeln" rekommenderas den talar om vilka fjärdar tillsammans med den ekonomiska kartan där det råder "frivatten" dvs samma regler som det öppna havet.
Exempel Mysingen har frivatten där råder 300m gränsen eller 300m från den sammanhängande 3m kurvan på kortet
Ingarö fjärden som är enorm nästan stor som halva Vättern är totalförbjuden för trolling pga enklavregeln dvs fjärd ifråga MÅSTE ha en öppning mot öppna havet överstigande 1000m Mysingen har detta söderut mot Mellsten Ingaröfjärden har det inte.......lycka till skulle du slira lite på reglerna när du tror ingen ser gör det bara med ett par spön kan bli dyrt annars :sun:

Jodå, tips på vatten är nog bra, men förklara det du skrfev för en nybörjare och han låter hellre bli att ge sig på fisket överhuvudtaget.
Som jag skrev, det är lättare att hitta en nål i en höstack när vi ska tassa oss fram och försöka göra allt lagligt, samtidigt som strandskyddet bara gäller de fattigaste här i samhället.
Nej, fram för en allemansrätt även till sjöss.

TAMTAM
2009-01-14, 19:54
Det finns en sådan redan kallas för fritt handredskapsfiske nog ingen bra ide enligt min åsikt att trycka detta längre detta kallas för (i Sverige) expropiering av annans egendom, dvs tomt och fastighets ägarnas rätt till strandvattnen runt deras fastigheter.
Jag är helt och fullt med på vad du säger men verkligheten är inte fullt lika realistisk (troligen inte i Finland heller) men deras förhällanden är nog lite okända för mej dock jag var i Finland i somras för att köpa grejor till mitt finn bygge blev förvånad över hur likartade reglerna var faktiskt men de kan ha blivit förändrare med tiden mvh grundtips 1 överdiv inte detta se till att du fiskar i vatten som är upplåtna, finns massor,öring är dock inte det första valet här eftersom den är strandnära köp dej en trailer i stället och besök en V-sjö och lycka till

TAMTAM
2009-01-14, 20:34
Eller Skånes och Blekinges ostkuster dock Blekinge har bara ostkust !!
Karlskrona Karlshamn Nogersund Simrishamn där finns ingen skärgård fritt trollingfiske på bra vatten finns direkt jävla sydsvenskar/halvdanskar avundsjuk så jag blir blå i trynet! mvh :sun:

Brownie
2009-01-14, 21:33
Det finns en sådan redan kallas för fritt handredskapsfiske nog ingen bra ide enligt min åsikt att trycka detta längre detta kallas för (i Sverige) expropiering av annans egendom, dvs tomt och fastighets ägarnas rätt till strandvattnen runt deras fastigheter.
Jag är helt och fullt med på vad du säger men verkligheten är inte fullt lika realistisk (troligen inte i Finland heller) men deras förhällanden är nog lite okända för mej dock jag var i Finland i somras för att köpa grejor till mitt finn bygge blev förvånad över hur likartade reglerna var faktiskt men de kan ha blivit förändrare med tiden mvh grundtips 1 överdiv inte detta se till att du fiskar i vatten som är upplåtna, finns massor,öring är dock inte det första valet här eftersom den är strandnära köp dej en trailer i stället och besök en V-sjö och lycka till

Har lite svårt att förstå vad du menar i din första mening. Hur kan du kalla påtryckningar om allemansrätt till sjöss för "expropriering"? Du menar att om en sådan lag skulle gå igenom så skulle man "ta" ett par hundra meter av folks 300metersgräns utanför deras hus?

För det första så köper folk i första hand huset och tomten och rätten till att andra båtar inte får trolla där är en rätt som dom fått med husköpet enligt lag. Om jag förstått det rätt med min magra juridiska kunskap.

För det andra så kan dom ju fortfarande "äga" vattnet framför sitt hus, men enligt lagens mening får båtar trolla där. Om någon äger en skog så exproprieras ju inte ägaren bara för att vi har rätten att gå där. Eller hur?

Och för det sista förstår jag inte hur du kan förespråka att våra vatten (som borde tillhöra alla) privatiseras och avgränsas. Givetvis har du rätt till din egen mening.

Till killen som tipsade om hur man följer nuvarande regler så kan jag bara säga
jag tycker det är synd att du tycks vilja acceptera det som håller på att hända bara för att det är "legalt".

Jari F1
2009-01-14, 21:46
Jag visste det!
De har fattat grejen i Finland och en stor del av problematiken här i Stockholms skärgård är att det finns ägare av öar, skär och strandområden där de inte ens varit på 30 år, men förhindrar fisket. Andra ägare till strandnära fiskevatten kanske inte har helt rent i avloppet.
39 §
Vid fiske skall allt sådant undvikas som i onödan kan förorsaka ägaren eller innehavaren av en strand olägenhet eller störning. Mete, pilkfiske och handredskapsfiske enligt 8 § 1 mom. får inte bedrivas utan särskilt tillstånd närmare än femtio meter från ett sådant för fångst utsatt fast redskap eller redskap av garn som är försett med tydligt märke, och inte heller så nära någon annans bebodda strand, brygga, badstrand, isväg eller något annat jämförligt område att det har en följdverkan som avses ovan. Vid mete, pilkfiske och handredskapsfiske enligt denna lag skall olägenhet eller störning för annat fiske inom vattenområdet undvikas.
Taget ifrån: http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/1996/19961045

Samtidigt är det helt okej att med stöd (nåja) från allemansrätten dundra in på badplatsen med tjugo skotrar och skrämma bort simmande barn, åka bajsring och vattenskidor i tre dagar tills de åkande spyr i en liten vik, göra strandhugg med en hel armada båtar på nära öar och skräpa ner så det tar en månad att köra bort all skit, men förbjudet att smeka vassen tyst och stilla för att se om någon slempåk är hemma?

Jag har skrivit till Värmdös kommunpolitiker och riksdagesledamot Rune Wikström, sportfiskarnas Håkan Carlstrand och några till och hoppas på napp, som det heter.

TAMTAM
2009-01-15, 19:46
Har lite svårt att förstå vad du menar i din första mening. Hur kan du kalla påtryckningar om allemansrätt till sjöss för "expropriering"? Du menar att om en sådan lag skulle gå igenom så skulle man "ta" ett par hundra meter av folks 300metersgräns utanför deras hus?

För det första så köper folk i första hand huset och tomten och rätten till att andra båtar inte får trolla där är en rätt som dom fått med husköpet enligt lag. Om jag förstått det rätt med min magra juridiska kunskap.

För det andra så kan dom ju fortfarande "äga" vattnet framför sitt hus, men enligt lagens mening får båtar trolla där. Om någon äger en skog så exproprieras ju inte ägaren bara för att vi har rätten att gå där. Eller hur?

Och för det sista förstår jag inte hur du kan förespråka att våra vatten (som borde tillhöra alla) privatiseras och avgränsas. Givetvis har du rätt till din egen mening.

Till killen som tipsade om hur man följer nuvarande regler så kan jag bara säga
jag tycker det är synd att du tycks vilja acceptera det som håller på att hända bara för att det är "legalt".

Om du läste noga så skrev jag att jag är fullt med på resonemanget har inget emot trollingfiske alldeles utanför bryggorna tro mej....
Problemet är att andra är emot detta nog speciellt tomt och markägare i området, det finns fritt handredskaps fiske vilket betyder att du får kastfiska med ett spö/pimpelfiska/meta osv i stort sett enligt allemans rätten om vår finske kamrat här kan förändra detta så vi kan dra ett gäng wobblers precis i strandkanten har jag inget emot detta alls iofs. tro mej
Om det är så att finska regler tillåter detta och man är tillräckligt sugen är svaret enkelt flytta till Finland här lär det nog inte bli möjligt men vem vet :sun:

Jari F1
2009-01-15, 19:49
TAMTAM, det är dags att kavla upp ärmarna och ta i lite, är du med?

TAMTAM
2009-01-15, 19:58
Jari säger så här har du hittat fina trollingsträckor för öring som du vill köra prata med markägarna i området de tillåter säkert detta mot någon smärre avgift eller så säger de att de fullständigt skiter i vad du gör så länge du inte stör dem.
Se till att du får det skriftligt.
I dagens läge är nog Kustbevakningen eller tillsyningsmännen ditt största problem de har koll på områdena enligt lagen, tomt/markägare har normalt annat att syssla med och är nog inte så intresserade men visst finns det undantag har sett dem många gånger

TAMTAM
2009-01-15, 20:01
TAMTAM, det är dags att kavla upp ärmarna och ta i lite, är du med?
Nja vete fan har vuxit ifrån öringtrolling blivit gammal och bekväm fiskar hellre öppna havet efter DRÖMLAXEN den befinner sej alltid utanför 300 m gränsen på frivatten (med ett undantag men det tänker jag inte tala om :sun:)

Jari F1
2009-01-16, 00:11
Jag visste det din gnidna gamla bock!
Trolla efter gös då?

Jag är emot principen att "markägare" ska begära lösensumma för vildlevande fisk i öppet vatten.

hobbyfiske.se
2009-01-16, 00:14
Samtidigt är det helt okej att med stöd (nåja) från allemansrätten dundra in på badplatsen med tjugo skotrar och skrämma bort simmande barn, åka bajsring och vattenskidor i tre dagar tills de åkande spyr i en liten vik, göra strandhugg med en hel armada båtar på nära öar och skräpa ner så det tar en månad att köra bort all skit, men förbjudet att smeka vassen tyst och stilla för att se om någon slempåk är hemma?

Riktigt så illa är det inte, det är inte tillåtet att köra för fullt vid badplats eller där det finns folk i vattnet, ej heller dra badring eller åka vattenskidor så man utgör fara för badande. Nedskräpningen är också förbjuden ser man någon lämna skräp ta uppgifter och anmäl eller i första hand prata med dom som lämnar skräpet. Problemet är som vanligt att det inte finns resurser att övervaka problemet. Så filma alla blådårar ni ser om det går det brukar räcka som bevis.

Jari F1
2009-01-16, 01:33
Jodå, sådär en trehundratusen sommarbåtar gör lite avstamp på närmiljön vare sig man vill eller inte.
Tänk om alla ville åka mellan 1 och 3 knop?

TAMTAM
2009-01-16, 15:50
Jag visste det din gnidna gamla bock!
Trolla efter gös då?

Jag är emot principen att "markägare" ska begära lösensumma för vildlevande fisk i öppet vatten.

Trevligt sätt du har att uttrycka dej på får jag lov att säga prova inte detta mot makthavarna du ska ge dej på med dina ideer blir nog att du åker ut genom dörren direkt.

Ska du avskaffa fiskekorten i insjöar och jakt arrenden också?
De bygger på samma princip, blir nog en lång uppförsbacke.
Skillnaden mot skärgården är att där FÅR DU faktiskt fiska fritt med ett handredskap utan bråk prova exempelvis detta i en insjö, där råder kort per omgående och trolling är överhuvudtaget inte tillåtet många gånger.
Bästa vägen att gå är nog att komma överens med berörda på ett bra sätt innan mitt tips

Jari F1
2009-01-16, 17:47
Nej, mindre insjöar med aktivt "fiskevårdsvatten" går inte att jämföra med jaktarrenden. Oavsett om man arrenderar mark eller inte måste du lösa jaktlicens varje år om man vill jaga. På samma sätt skulle man kunna ha en samlad fiskevårdsavgift som fiskeområdesägare med aktivt fiskevårdspaket skulle kunna ta del av. Övriga områden kunde i så fall tillfalla till allmännyttan eller en sorts allemansrätt att bruka och vårda.

Inom rimliga gränser förstås.. Man kunde begränsa enligt de gränser jag drog tidigare och skriva in en störningsfritt-gräns såsom den uttrycks i allemansrätten.

Det går en alldeles för grov gräns mellan handredskapsfiske och trolling.

TAMTAM
2009-01-16, 18:09
Ok det första du talar om kräver en ändring i grundlagen vad gäller äganderätt det du sen talar om är precis vad jag skriver kom överens med markägare i området då är ingenting omöjligt alls bara en fråga om administration.
Dock i dina kontakter med överheten är ett vårdat språk aldrig fel lycka till :sun:

Jari F1
2009-01-17, 11:00
Hur menar du då? Grundlagsändring?
Det behövs väl knappast, det räcker med en defition om att trolling är handredskapsfiske, vilket jag anser att det är.
TAMTAM, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag använde mig av en humoristisk ton gentemot dig. Jag ska genast sluta med det, jag lovar. Jag vill ju inte att du ska känna att du blivit kränkt eller får på dig tunga krav på att besvara humoir med humor om du nu inte har det i dig.
Om du vill kan du gärna beskriva kort hur du blev överhet också.

TAMTAM
2009-01-17, 11:09
Jag är nog ingen överhöghet direkt men de som du ska käfta med i framtiden är nog det skulle jag tro lycka till med uppdraget....

Jari F1
2009-01-17, 17:14
Jag gjorde ett skämtsamt uttalande på ett allmänt forum för fiskare och det faktum att du tog åt dig stör mig en smula, men jag kan inget göra än ta lärdom av erfarenheten. Jargongen är vanlig vänner emellan.
Att du själv använder dig av uttryck som jag tycker låter illa kan jag i min tur reagera en smula på, eftersom vi inte skriver officiella överklaganden här på forumet eller formella brev till "myndighetspersoner". Även de är faktiskt lika normala människor som du och jag och kan lägga ifrån sig kanslisvenskan om de skulle skriva här.