handdator

Visa fullständig version : val av vinterstövel!

yXaan
2011-12-25, 00:42
Sitter och känner att det är minst sagt på tiden att köpa ett par vinterkängor.
Men eftersom jag inte har någon erfarenhet så tänkte jag kolla med er om ni hade lite vishet att dela med er av :)

Väljer mellan;
IGLOO Termo http://www.dogger.se/igloo-stovel-43-30c-p-14087-c-661.aspx

P. Original hhttp://www.dogger.se/p-original-40-p-4830-c-661.aspx

Eller så kanske någon annan har ett annat bra förslag i samma prisklass? :)

jerklimpan
2011-12-25, 01:11
Jag köpte nya stövlar för en månad sen . Jag har hört mycket skit om Power dålig livslängd att dom spricker å att man fryser i dom .

Valet blev Kamik Golliath dom kostade 1390 kr på sportfiskeboden i Täby . Dom är klassade ned till -60 . Har bara testat dom 1 fisketur .
Bästa jag köpt det var fan varmare om fötterna i stövlarna än om jag hade legat kvar hemma i sängen .

http://www.dogger.se/goliath-p-16502-c-661.aspx

Det finns även ett par enklare Kamik inte lika varma kostar runt en 1000 lapp .

Dom skulle jag ta i andra hand .

Det brukar alltid vara bäst å köpa det dyraste .

/Fredrik

ludde863
2011-12-25, 01:12
Har själv ett par IGLOO vilket jag tycker fyller sin funktion mycket väl. Är väldigt lätta och håller samtidigt värmen riktigt bra.

Däremot så känner jag många som använder Power original och som gillar dessa. Så jag tror nog du blir nöjd oavsett ;)

PajkSimon
2011-12-25, 01:24
Har skaffat mig ett par IGLOO och dom är supersköna! samt varma och det bästa är att dom är lätta!! perfekt när man ska ismeta :D

Roddan
2011-12-25, 01:39
En liten fråga här som har med tråden att göra. Stämmer det att P Orginal och Power Orginal är två olika stövlar? Vilka är bäst enligt er som prövat dessa?

MHansson
2011-12-25, 02:50
hej! körde med ett par kamik i typ 15år och är tok nöjd.
men nu har jag skaffat Kamik Golliath så man får hoppas
att dom håller lika länge...

palle007
2011-12-25, 08:34
http://www.fiskedags.nu/sv/klader-vadarutrustning/vadare-stovlar-vadarskor/stovlar/

aliosh
2011-12-25, 12:02
Power är nr 1.. Varma lätta och sköna! Haft mins nu i 4 år och inget spricket!

HenkeW
2011-12-25, 12:03
En liten fråga här som har med tråden att göra. Stämmer det att P Orginal och Power Orginal är två olika stövlar? Vilka är bäst enligt er som prövat dessa?

Stämmer.
Jag har inte märkt någon direkt skillnad i värmen på de jag har haft.

Jag hade min första Power Original i typ 10år innan de sprack..
Mina nuvarande P. Original är inne på tredje eller fjärde vintern och funkar fortfarande kanon de med...

/ Henke

jerklimpan
2011-12-25, 12:58
Det ska finnas 2 olika Power stövlar enligt Micke Bottge på sportfiskeboden . Man ser skillnad på kanten högst upp dom har olika färg den ena är tunnare .

Min kompis Askungen sa att han hade haft 3 power stövlar på mindre än 10 år dom brukar hålla i 3 år sen spricker dom.

Jag hade mina Nokia i 17 år innan dom sprack dom var riktigt bra men kanske lite kalla under november fisket.

Tydligen ska dom inte vara lika bra längre då dom som allt annat tillverkas i Asien .

Kamik står Made in Canada på allafall.

/fredrik

yXaan
2011-12-25, 23:58
tackar för alla svaren, kul att någon lägger ner lite knapprande på att hjälpa mig! :)
läste att P.Original inte var gjorda i Sverige utan Frankrike eller Italien (tror jag) och att Power Original var gjorda i Sverige. Kan ha vart tvärt om, minnet är bra men det är kort..
ja eftersom det är ganska lika mellan dem bägge så väntar jag lite till på ytterligare svar, annars låter jag smålänningen inom mig tala ! :)

MartinO
2011-12-26, 05:55
Jag har kört med Goodyearstövlar fram till förra året då jag köpte ett par Igloo -60 med ett smart innerfoder du kan ta bort. Väldigt sköna men framförallt väldigt lätta vilket underlättar om du måste promenera en bit till fiskeplatsen. I detta fallet tycker jag det är ok om du gör ett småländskt inköp men en rekommendation är att du testar de olika förslagen, fötter är individuellt och passformen är viktig. Powerstöveln t.ex. funkade inte på mina fötter så åk ut och testa vad som känns bäst för dig. Glöm inte att ta ett par storlekar större eftersom du måste få plats med en syntetsocka + raggsocka. Blir dom för tajta så får du ingen luftcirkulation och då kommer du frysa om fötterna.
Lycka till

christer
2011-12-26, 08:34
Hade mina power i ca 6 år och var nöjd men efter några år börjar det goa innefodret plattas till och dem värmer inte som förr.. köpte mig ett par nya igloo -60 och dem verkar bra men har inte riktigt kunnat testa de m iår då det ej vart någon kyla i göteborg. igloo varianten är käck då du kan byta ut fodret i dem. -60 e väl att gummit klarar det utan att bli stenhårt eller något liknande.. inte att du ej fryser i minus 60 hehe.

yXaan
2011-12-26, 13:26
får nog bli ett par igloo. det var dom jag kände lite mer för från början. och nu har dom ju fått sina röster :)
men jag ska inte beställa förrens ikväll, så om någon har något att tillägga finns det tid till kvällen. :)
tackar ännu en gång till alla er som svarat och hjälpt mig.

yXaan
2011-12-26, 13:27
Jag har kört med Goodyearstövlar fram till förra året då jag köpte ett par Igloo -60 med ett smart innerfoder du kan ta bort. Väldigt sköna men framförallt väldigt lätta vilket underlättar om du måste promenera en bit till fiskeplatsen. I detta fallet tycker jag det är ok om du gör ett småländskt inköp men en rekommendation är att du testar de olika förslagen, fötter är individuellt och passformen är viktig. Powerstöveln t.ex. funkade inte på mina fötter så åk ut och testa vad som känns bäst för dig. Glöm inte att ta ett par storlekar större eftersom du måste få plats med en syntetsocka + raggsocka. Blir dom för tajta så får du ingen luftcirkulation och då kommer du frysa om fötterna.
Lycka till

jotack! det där med luftcirkulationen har jag råkat ut för förr så den missen gör jag inte igen:)

Wadman
2011-12-26, 14:07
Har ett par Norfin EVA stövlar. Varma, riktigt lätta, bra grepp i sulan ( bra när man hoppar omkring på våta klippor ) och har även löstagbart foder. Vågade på rätt bra vid senaste laxspinnet och jag lyckades fylla dem med vatten, men de höll värmen kanon ändå. Vet inte hur hållbara de är, men det sägs ju att EVA är betydligt slitstarkare än PVC och gummi. Vi får väl se hur det är med det, men än så länge är jag mycket nöjd med dem:)

http://www.piscari.se/Norfin-Lapland-Stovlar_prk/Produkt_srk/

martinus
2011-12-26, 23:32
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16306&plats_id=1267
Kan vara ett alternativ, helt o k att gå i iaf. Inte utsatt mina för någon riktigt kyla än.

vehin
2011-12-26, 23:45
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/flytoveraller-och-ovriga-fiskeklader/skor-stovlar/kamik-kanga_sko-nationwide.html

dessa använder jag och dom är kalas!

Morta
2011-12-27, 00:33
har p boots, dem är tja... sådär. Jag fiskar väldigt många pass/år i dem, september-maj och det blir en hel del. efter kanske 1000 timmars användning är dem utjänta vad gäller värmen. Spricker, det gör dem inte däremot. När dem var nya så -30 grader vid lakpimpel inga större problem. Nu när man sitter 6 timmar i 3-4 minus, 3-4 sekundmeter så är man gode kall vid slutet av dan, men inte så att man lider dock... Har även provat ett par muckboot neopren stövlar. Dessa var enligt säljaren mycket bättre... ja tjena, dem är då lika kalla som ett par gamla pboots. Vad vill jag ha sagt, jo att varken nån av dem modellerna är riktigt bra. Men om man kan leva med det så är nog min linje att köra pboots och byta dem när de är 500 timmar gamla. dem kostar ju bara 700, jämfört med muckbooten som kostade 1300, och är sämre. Bor man i södra sverige och inte har så mycket vinter kanske muckboots duger dock, men inget jag vill ha på fötterna vid lakpimpel!

jompastompa
2011-12-27, 09:42
Det ska finnas 2 olika Power stövlar enligt Micke Bottge på sportfiskeboden . Man ser skillnad på kanten högst upp dom har olika färg den ena är tunnare .

Powerboots Original är den ursprungliga originalkängan som tillverkas i Frankrike och dem har en ljusgrå rand längst upp på stöveln. P Original är kopian tillverkad i Sverige som ser nästan identisk ut fast dem har en mörk rand längst upp. Tyvärr så är det många som tror att det är samma vara.