Visa fullständig version : Mina nya badvänner
...eftersom baljan för betesfisk bottenfrusit så får betesfisken ett temporärt hem i badkaret.
Tur att vi inte ska gå ut ikväll och behöver bada :)
Tur man har en förstående sambo :)
Sturgeon
2003-01-11, 19:09
Några fiskar till höger verkar inte må allför väl.:( :rolleyes: ;)
är det mörtar? i så fall, köper du dom då eller?
Några mörtar gick på pumpen under hemtrilskandet med mörten från mörtstugorna. :( Annrs ser de ut att må bra.
Funderar på att göra dem sällskap. Har man prövat attbada med vobblers kanske nästa steg är mört :D
Zeus: Det är enbart mört, egenfiskade
.
ska ut i morrn och angla lite.. har tyvärr ingen mört och åka 2.5 mil till stan för att köpa, nej... så det blir nog abbore tyvärr.. hur riggar du spöna när du är ute?
Sturgeon
2003-01-11, 19:20
Originally posted by Danne
Några mörtar gick på pumpen under hemtrilskandet med mörten från mörtstugorna. :( Annrs ser de ut att må bra.
Funderar på att göra dem sällskap. Har man prövat attbada med vobblers kanske nästa steg är mört :D
Zeus: Det är enbart mört, egenfiskade
.
Låt "blivande frugan" ta en bild på det, naken skall du vara.:rolleyes:
"Naturalia non sunt turpa"
Traditionell riggning med spöt vilande mot angelsdonets föredetta "rulle" som numera enbart består av en spik.
Med tillräckligt mycket med stärkande varm OBOY i kroppen är kanske ingenting omöjligt.....
Kvällen kanske bjuder på någon överraskning, vem vet :):D
Det var en jäkla massa mörtar ! Dom där stugorna kanske fungerar ändå ... men överlever dom i vanligt kranvatten ? Man kanske ska fixa ett akvarium med Abborre & Mört ! :)
då har du pump i badkaret också eller hur? det blir ju en jäkla massa prylar för att hålla dom där vid liv ju
Mörtsuga fungerar bra. Brukar kunna ha runt 200 mört efter 2 dagar i varje bur.
Badkaret är dock ingen höjdare.
Imorgon när jag ska ut har de acklimatiserat sig till rumstemperatur och kommer bli chokerade av det nära nog 0-gradiga sjövattnet.
Har faktiskt ingen pump i just nu. Den har ju frusit fast :(. Men jag låter kranvattnet gå lite försiktigt. Får tömma och byta lite vatten emellanåt för syrets skull. Någon syretablett är med och hjälper till dessutom.
Badkaret går bara som ett substitut tiills jag fått bort ca: 300 loter fryst vatten (IS) i tunnan ute i förrådet :(
Men vad gör man inte för att få komma ut:)
Originally posted by Bergman
Det var en jäkla massa mörtar ! Dom där stugorna kanske fungerar ändå ... men överlever dom i vanligt kranvatten ? Man kanske ska fixa ett akvarium med Abborre & Mört ! :)
Hade mört i ett 400 liters akvarium för 2 år sedan. (bodde i en etta och kunde inte förvara den på annat sätt). Aldrig mer utsätter jag mig för det igen..... VAtten överallt, grisigt och jättejobbigt, iaf om man fyllde det med runt 500 mört för ismetets skull :)
Däremot testade jag några abborrrar, rudor och en liten gädda i vetenskapligt syfte. Tyvärr lesnade jag när en av abborrana åt upp gäddan:oj:
Annars är sötvattensakvaruim rätt så kul. Man kan köra lake, öring, abborre, gädda, rudor, sutare.....ja i stort sett allt, bara de passar tillsammans.
man skulle ha typ 2 borrar så kunde man mata dom med mask power bait och sånt
Danne:
Vad mäskar du din mörtstuga med?
Kärnan är egentligen att platsen och sjön är ett bra ställe.
Men som mäsk kör jag:
Havregrynsgröt (mycket havregryn så den blir "hård")
Krossade linfrön
Ägg
vanillin-socker
Doftmedel (Brasem-brax)
(hundmat (torrfoder kan ge utdelning oxå)
Allt blandas om till en röra. (Frugan diskar sedan :))
Brukar ofta frysa ner några bollar om jag vill ha långvarig effekt.
Några brödbitar kan vara bra för snabb effekt...
..tja, finner man ett bra ställe så spelar det ingen större roll. Trycker ner endast möggliga brödskivor ibland med bra resultat :)
Har du en paraply-mörtstuga eller?
20 år gamla stugor efter farsan :)
Har inte testat paraplystugorna.
Är de bra?
Besparar man verkligen något jobb med dem?
Jag har en. Har inte testat den under isen.
Kan man ha en vanlig under isen?
Originally posted by lime
Jag har en. Har inte testat den under isen.
Kan man ha en vanlig under isen?
:) Sedan pappa gick i barnsben har det gått :)
Jobbigaste är första gången, men när väl det är gjort så är ju hålet gjort. Synar man med jämna mellanrum så bildas det inte allt för häftigt is.
Kör dessutom om jag kan någon massonitskiva eller liknande och skottar snö (i den mån det finns) över. Isolerar jättebra!!!
Men stugorna börjar bli lite hårt åtgågna så inför nästa säsong är det läge att skaffa nya. Kanske skulle kika på paraplymodellen....
+ att det blir jävlig dyrt med powerait
Originally posted by Danne
Hade mört i ett 400 liters akvarium för 2 år sedan. (bodde i en etta och kunde inte förvara den på annat sätt). Aldrig mer utsätter jag mig för det igen..... VAtten överallt, grisigt och jättejobbigt, iaf om man fyllde det med runt 500 mört för ismetets skull :)
Däremot testade jag några abborrrar, rudor och en liten gädda i vetenskapligt syfte. Tyvärr lesnade jag när en av abborrana åt upp gäddan:oj:
Annars är sötvattensakvaruim rätt så kul. Man kan köra lake, öring, abborre, gädda, rudor, sutare.....ja i stort sett allt, bara de passar tillsammans.
Hallå??
Öringen är väl lite o överdriva??
de kan ju inte trivas i ett sånt litet akvarie, men en Regnbåge hade väl funkat???? :cool2:
Varför skulle regnbåge passa bättre?
Har haft en vän som hade en öring på ett par hekto i ett tämligen mycket mindre akvarium än 400 liter. (kanske inte att rekomendera) men det fungerade under den tid han hade den. Släppte dock tillbaks den till dess rätta biotop efter ett par månader, till synes gald och munter...om de kan se så ut :)
tjejen hemma hade blivit helt galen ifall jag gjort ngt sånt hehe