handdator

Visa fullständig version : Öglor för hemgjorda beten ?

Bergman
2004-10-03, 23:33
Vet att det blir lite av en upprepning men skulle gärna vilja ha info om öglor i en egen tråd så om ni hinner så får ni gärna ta er tiden att svara lite. :)

Vad brukar ni använda för öglor när ni tillverkar egna beten ? Köper ni färdiga skruvöglor och isådanfall vart, modell, pris osv.

Om ni gör egna får ni gärna förklara hur och av vilka material osv.

Jag köpte in en rulle med 1,5 mm tjock rostfri ståltråd från biltema som jag tänkte testa att göra öglor av och sedan provdra efter limning. Just nu sitter en ca 4 cm lång ögla under limning med Epoxy och imorgon tänkte jag provdra för kungoch forsterland. Får se om den sitter kvar eller om det blir fiasko ... ;)

natito
2004-10-03, 23:38
låna Hans Nordins bok "wobbler" från biblioteket.... där står det exakt vad man ska köpa för skruvöglor och var man kan skaffa dessa...

Bergman
2004-10-03, 23:42
Ja det är ju såklart ... det mesta står i böcker men det vore ju smidigt att ha info här i forumet också. ;)

Såsmåning om så kommer betestillverkningen här bli "komplett" så man slipper springa till biblan och låna böcker i det ämnet.

Storfiskaren
2004-10-03, 23:46
Vet att det blir lite av en upprepning men skulle gärna vilja ha info om öglor i en egen tråd så om ni hinner så får ni gärna ta er tiden att svara lite. :)

Vad brukar ni använda för öglor när ni tillverkar egna beten ? Köper ni färdiga skruvöglor och isådanfall vart, modell, pris osv.

Om ni gör egna får ni gärna förklara hur och av vilka material osv.

Jag köpte in en rulle med 1,5 mm tjock rostfri ståltråd från biltema som jag tänkte testa att göra öglor av och sedan provdra efter limning. Just nu sitter en ca 4 cm lång ögla under limning med Epoxy och imorgon tänkte jag provdra för kungoch forsterland. Får se om den sitter kvar eller om det blir fiasko ... ;)

Huj !!! Det kommer sitta fint-fint. Själv förborrar jag ca 1½-2cm för Jerk Baits och ca 1cm för Spooks.

FAST Jag skall tillägga att jag provat olika märken av 2-komponentlim och jag använder nu endast Biltemas snabbepoxy. Den klår andra märken. Stark och snabb i sin härdning även i små mängder. Usch till alla andra "kända" märken som knappt torkar och inte alls fungerade tillfredställande i detta avseende.

Bergman
2004-10-03, 23:49
Tanken var att jag skulle göra ett antal olika varianter/längder och sedan provdra ... jag tror också den kommer sitta som gjutet men skadar inte att hårttesta. Limmade faktiskt med just BilTemas snabb-Epoxy.

Börjar bli lite väl mycket BilTema i forumet nu ... haha !

Gruvis
2004-10-04, 00:13
tvinna 1,2-1,5 mm galvads tråd borra med 2,5-3mm borr limma med epoxy
ingen gäddjävel drar ut den om du limmat rätt

Storfiskaren
2004-10-04, 00:17
Ett litet limtips:

Själv så blandar jag limmet med en tandpetare och d i r e k t det är färdigblandat så "rullar" jag upp lim på tandpetaren för att låta det droppa ned i det uppborrade hålet och på så vis nå botten. Upprepar proceduren tills hålet slammar igen och det inte vill självrinna ned. Då trycker jag ned tandpetaren i hålet och roterar ned limmet. I med öglan. När öglan är placerad så tar jag ytterligare lim på tandpetaren och drar den genom öglan för att få lim i öppningen som kan rinna nedåt i den mån det går. Det blir slutligen en tät yta av hela proceduren.

Vissa har dragkrok på sin bil själv har jag en Jerk Bait

blya2mera
2004-10-04, 19:05
Jag köper alltid mina skruvöglor. Jag använderbara rostfria skruvöglor. Självklart får man betala för dem, ca 1 kr/styck på järnaffär. Billigare om man köper storpack, för det löns inte att köpa 10 st i taget.

Bergman
2004-10-04, 23:10
Nu har jag hårdtestat min första ögla och jag kan lova er att den sitter. Tog en kraftig tång och slet, ruskade, vred och bände. Det enda som hände var att man böjde själva öglan när man tog i för kung och fosterland. 40mm ögla var nog overkill när man vet detta ... ;)

Ska testa en ögla med kortare skaft senare.

BeBest
2004-10-05, 01:12
Tanken var att jag skulle göra ett antal olika varianter/längder och sedan provdra ... jag tror också den kommer sitta som gjutet men skadar inte att hårttesta. Limmade faktiskt med just BilTemas snabb-Epoxy.

Börjar bli lite väl mycket BilTema i forumet nu ... haha !
Du kanske ska försöka få dem att sponsra oss! :)
Vi kan ju få testfiska deras prylar och komma med recensioner.
Biltemas betesväska och vobblers är ju inte så pjåkiga men deras linor, rullar och spön har väl knappast drunknat i rosor.

Bergman
2004-10-05, 09:26
Frågade faktiskt om dom var intresserade av att sponsra med en digital våg för utvärdering. Tyvärr blev det nobben ...

mangeboy79
2004-10-05, 11:37
använder du deras snabb epoxy eller deras super stark?

Bergman
2004-10-05, 13:27
Det var SnabbEpoxy denna gång

linu_z
2004-10-05, 15:50
Vad idag för att köpa öglor.. Jo jag har konverterat... :P det spar en massa tid om inte annat köpte 36st för 60:- 4mm Perfa.. Dock en fråga till mangeboy till hur många beten räcker en uppstättning crystalclear?

blya2mera
2004-10-05, 16:29
Crystal clear räcker till ca 15 st.

mangeboy79
2004-10-05, 17:03
Vad idag för att köpa öglor.. Jo jag har konverterat... :P det spar en massa tid om inte annat köpte 36st för 60:- 4mm Perfa.. Dock en fråga till mangeboy till hur många beten räcker en uppstättning crystalclear?
Blyamera har mer erfarenhet av crystalclear än mig. jag vet att den härdar fortare än e-tex som i sin tur räcker till ca 40beten. E-tex är nog det billigare i längden!

blya2mera
2004-10-05, 17:23
E-tex är definitivt billigare, samt att lacken blir betydligt bättre. Crystal clear måste man passa under 6 timmars tid och vända vobblern med jämna mellanrum, annars får du en vobbler med 1 cm lack på ena sidan. Samtidigt som c&c lämnar ibland luckor mot färgen, som då blir olackade. Vilket inte inträffar med e-tex.

linu_z
2004-10-05, 17:35
vad kostar e-tex då? och vart kan man köpa det? :) haru ingen msn blya?

blya2mera
2004-10-05, 17:57
Envirotex lite kan köpas på lundgrensfiske.com.

Kostar 198 kr (tror jag om jag minns rätt) - kolla på övriga produkter.

holmtrosk@hotmail.com

linu_z
2004-10-05, 18:00
läste på "fina fisken" där sa dom nått om 6h härdningstid samt 2lager... :/ wtf känns ju som att doppa betena i golvepxy är det bästa.... 100g smidigare...

mangeboy79
2004-10-05, 18:42
läste på "fina fisken" där sa dom nått om 6h härdningstid samt 2lager... :/ wtf känns ju som att doppa betena i golvepxy är det bästa.... 100g smidigare...

vad är golvepoxy?

blya2mera
2004-10-05, 18:48
Det är väl en tvåkomponentsfärg. Samma som vi har i flåbo...

linu_z
2004-10-05, 19:11
golvepoxy: Det är epoxy fast i lite rinnigare. Man blandar härdare och lim sen doppar man bara betena i smeten så rinner det över flödiga av av sig själv. Fats inte så mycket. 200:- för en burk som räcker till ca 60-80beten. Finns givetvis i klar variant så att alla betena blir beiga

mangeboy79
2004-10-05, 19:13
blir det inte mycket spill om du blandar o doppar?

Bergman
2004-10-05, 20:46
Skulle inte Attitude Baits ev ta hem E-tex ?

linu_z
2004-10-06, 00:00
visst blir det spill men du får 2L för 150:- sen finns det en variant som är lite mer trögflytande så man sammlar bara överflödet i en burk under för att sedan doppa betena i det igen om man vill när det har börjat att klibba sig fast lite.. Eller pensla på det ..

linu_z
2004-10-06, 07:47
Mange du snackar ibland om att du plastar betena vilket material? Och hur används det?

mangeboy79
2004-10-06, 12:28
jag har använt en två komp industriplast(har inget namn eller märke på den) som jag kom över på en industri jag jobbade på men den är det inte mycket kvar av så nu försöker jag o fixa nå propionate o börja använda det!

linu_z
2004-10-06, 17:43
Okej jag använder araldit för att limma öglor mm vikter mm. Men frågan är ju då hur gör du lackningen?

Som jag har förstått det:

1Värmer betet 2 målar för att undvika bubblor.. 3 lackar valfritt många gånger?

För man blir ju lite rädd för att färgen ska släppa ifrån träet. Kanske bättare att för lacka kroppen 1gång me araldit sen måla för att sedan lacka igen...

homemade
2004-10-15, 16:06
Köper skruvöglor från USA, Staminainc.com. 2.5 cm långa gängar, allt i rostfritt stål, stenhårda, snygga!!
De har allt man kan önska vad gäller wobbler/betes tillverkning. Billigt är det dessutom! Beställer du med leverans till Sverige så kan du räkna med 15Kr/dollar (inklusive frakt, tull et.c.)
Gå ihop med polaren och beställ titantafsar, fjäderringar, krokar och allt på en gång så blir det sjukt billigt jämfört med svenska priser!

I'm homemade

Wobblersnidarn
2004-10-27, 22:42
Jag köper skruvöglor "mässing" i storpack "200st"av olika storlekar.
Det har alldrig hänt att någon fisk eller botten napp har rätat ut dom.
:hoppa: :hoppa: :hoppa:

fajsen
2004-10-29, 19:15
vobbler snidarn! vart köper du dina öglor? längd?tjocklek på tråden?

Flodebanan
2004-10-29, 19:32
Frågade faktiskt om dom var intresserade av att sponsra med en digital våg för utvärdering. Tyvärr blev det nobben ...

Dom var väl rädda för vad vi skulle upptäcka...;)

Wobblersnidarn
2004-10-29, 21:07
Skruvöglor i Mässing dom köper jag i en Järnaffär.
Inte styckvis eller i små påsar.
Det Blir mindre öglor till små wobbler o större/grövre till större Wobbler.
Nos öglan sätter jag i en liten större /grövre ögla,då har jag en större
jusering av gången i vattnet,Det är inte bara skedens utformning,eller kroppen ,som bestämmer RÖRELSENS gång .
När du har gjort dina "alster" och behandlat dom i linolja/terpentin,
"OBS olika lång tid dom får dra i blandningen" om du vill ha dom flytande,svävande eller sjunkande.Låt dom torka i veckor(helst).
Lättast att grunda o lacka dom sedan
Montera skedar,skruvöglorna och krokarna,det skiljer mycket i gången med olika krokstorlekar.
Testa gången o se hur dom uppförsig i vattnet,det är inte alla drag man ska blya.Pröva att fästa blyhagel olika under buken med lite "klet".
När du är nöjd hur den rör sig ,märk ut ställena med tuchpenna,så du vet var du ska borra ,"Notera även blyvikten ".
Nöjd o belåten gör du det hemma,och känner stolthet o glädje över vad du har
åstakommit.Det känns som en evighet till nästa fisketur.
Med rätt behandling står dom pall i många år.
Limma skruvöglorna så öglans böjelse är framåt skeden/linan.
OBS var alltid noga med att epoxy limmet blir hårt.Endel limmer är väldigt känsliga vid blandningen :50/50 är ej alltid lätt att få.
Blir det segt ta bort det o blanda till nytt lim.

Lycka till
:buga: