Visa fullständig version : Hjälp med val av GPS
Hej!
Är mest inne på en handburen variant, så att man kan ha den till flera båtar.
Vad ska man tänka på när man väljer modell?
Typ kunna spara många rutter/waypoints
ge mig tips
//Helt okunnig om GPS
LordPike
2006-03-03, 21:23
Garmins gps 72
kan spara upp till 500 wapoints och rutter, räcker rätt länge.
ganska billig är den med, runt 2500:-
har en själv och den är bra
Kåte Alfred
2006-03-03, 21:43
Rutter är ointressant. Används sällan, och alla GPS:er erbjuder det som behövs. Waypoints däremot blir snabbt en bristvara. Räcker portmonnän till en med 1000 wp:s eller fler är det att föredra. Då slipper du organisera i datorn så mycket. Karta eller ej är en smaksak. Personligen navigerar jag hellre med bäring, avstånd och kurs med feta siffror.
Jag kör en garmin gps 60, funkar helt ok. Tror att det är 500wp, ett antal rutter och färdspår.
Flyter och är vattentät.
Men tänk igenom först vad du vill använda den till. Efter att ha haft min ett år så saknar jag faktiskt kartor.
Som det är nu lägger jag waypoints via pc´n och sjökort, men många gånger har man saknat sjökorten när man väl är ute.
Men om du klarar dig utan kartor så rekomenderas den starkt, skapligt startsnabb vid kallstart, väldigt snabb vid "varmstart"
Kostnad 2.400kr mässpris förra året, så den kan ha blivit billigare.
Har desstutom köpt till en sladd för kopling mot handdator så jag nu kan få "plotter funktioner" i båten när jag orkar släpa med mig handdatorn.
/X
Gps utan BRA kartor är som pannkaka utan sylt, ätbart visst men....
Jag har en Garmin 76CS som jag är supernöjd med. Jag använder den både i bilen, båten och skogen. Kartorna kostar en del till Garmin men är bra.
Några polare använder PDAer eller Smart Phones med lösa GPS mottagare för att kunna använda inscannade eller egna kartor. Detta kräver nog ett visst intresse och kunskap. Dessutom är sällan dessa prylar lika tåliga som de "riktiga" GPSerna. Som någon skrev är många av Garmins & Magellans handmodeller vattenskyddade och flyter till och med om olyckan är framme.
Den enda riktiga nackdelen jag funnit är att jag inte kan ha flera kartor över ett område samtidigt i GPSen, tex Bluechart + Gröna kartan.
Notera en sak här sk "riktiga" gpser är nog bra dessvärre erbjuder de mest en liten skärm för en förmögenhet i pengar!
Alternativ finns se dej om scannade kort lite programvara och kanske datorn du skriver på kan vara något om det är en laptop behövs inget kraftfullt, kan vara äldre räcker med Pentium II och ca 300 mhz för hyfsad funktion, har du täckt båt är det bästa alternativet utan tvekan men det går även att använda i öppen om man har fantasi.
Det viktiga är nog, som oftast vid val av utrustning, att tänka igenom hur den skall användas och göra upp en kravlista med "skall" och "bör" krav.
Handhållen eller flyttbar?
Stänk/vatten skyddad?
Batteritid?
Kartor?
TAMTAM har rätt om priserna, men jag tycker skärmen funkar i mitt fall.
Jag har hört ett rykte om att Garmin kommer med nya handhållna modeller i vår och då kan man säkert fynda utgående, nya eller begagnade.
En kompis till mig har Garmin 276c och är väldigt nöjd med den !
Dyr förstås, men klarar också det mesta.
Har inte mekat så mycket med den, men enligt uppgift går det lätt att föra över till PC för redigering o.s.v.
Själv kör jag fast monterad GPS-plotter (Magellan) och den funkar bra,
men nog ångrar jag att jag inte köpte en bärbar,
som man kan ta med sig till andra båtar utan besvär.
En enkel handhållen GPS kombinerat med en enkel gammal bäris är en bra kombination som TAMTAM säger. Det kräver ju enbart en enda sak och det är ett 12v uttag i de olika båtar du kommer att använda.
Du behöver inte ha en så "ny och dyr" burk som en PII. Jag har under drygt 3 år använt en 5 år gammal handhållen GPS med en riktigt gammal IBM stinkpadda (P60, Win 98, 48Mb ram) och det har fungerat utmärkt. Den laggar dock lite i uppdateringsfrekvens när jag kör mer än 20 knop (flaskhaslen i det fallet är nog snarare gränssnittet mot GPS seriellkabel med 4800 bps). Jag har gjort en egen 12v sladd som kombinerar strömförsörjningen till GPS:en och bärisen mha Clas Olssons transformator för att få ut 16 volt till PC:n. Jag trodde inte att PC:n skulle tycka om den miljön den fått vistas i men det har fungerat utmärkt.
Bj, kosta på dej nyare grejor, gamla laptops är billiga nu, framför allt har skärmarna blivit bättre, lättare att se, troligen kommer laggningen på din av den sega processorn jag har samma överföring och ingen laggning alls vad jag märkt.
Kan rekommendera Dell Latitude CPX 500-650 mhz billiga nu reservdelar om det skulle behövas finns i massor till billigt pris.
Blir det trist kan du alltid kolla på en DVD.
Kolla Ebay USA där hittar du puckar (aktiv GPS antenn) med senaste prestanda till riktigt bra pris, 12volt adaptrar finns också nytt och beggat i en enda röra, gemensam nämnare billigt jämfört med här.
Salvenius
2006-03-04, 11:50
Beror lite på hur mycket du vill betala. Garmin 276C kan även jag rekommendera, annars ska Garmins mindre modeller, typ 76CS eller 60CS vara bra, men då får du en mindre skärm med lite sämre upplösning. Antar att du vill kunna ladda den med sjökort eller är det något du inte behöver?
christer
2006-03-04, 12:25
Garmin 60c är enligt mig den bästa bärbara gps:en på marknaden. Jag använde min både i båten och i skogen, jag hade bluechart i och friluftskartan. Sålde min för 4000:- med sjökort och marinhållare ciggkabel mm.
Leta efter en begagnad med kort i de är fortfarande dyra nya. sålde min enbart för att jag ville ha en större display framförallt för att se avdrifften ifrån vrak bättre.
Jonas 37
2006-03-04, 12:33
Jag har en Lowrance 3500c med XL-kortet , är supernöjd med den.
Som backup har jag en Garmin 76 (Handburen). Köper man sin första GPS
och inte håller på med trolling tycker jag det går utmärkt med en handburen.
Någon som vet hur man skall bära sig åt för att kunna köra hemladdade program i en Garmin GPSMAP60? Ska prova med min handburna, tror dock inte att jag kommer att gilla den. Körde i våras en båt med en kombinerad kartplotter/lod (Garmin 180c tror jag den hette). Gillade inte den lilla ynkliga skärmen. Iofs var upplösningen/skärpan bra men jag vill ha en större bild om jag tycker det skall vara meningsfullt med plotter. 5-6 tums skärmar duger väl i nödfall. Har försökt finna ett vattentätt alternativ med 14-15 tums skärm, typ bärbar dator. Har en bärbar p III som fungerar jättebra men den tål nog inte många stänk misstänker jag. Min tro är att en bärbar med Transas Tsunamis och en "puck" är svårslaget. Dessutom går det att koppla in givare för radar och ekolod om man vill till Tsunamis har jag hört. En bärbar med puck och Tsunamis funkar ju även i en longtailbåt i Thailand :-). Men som sagt: nå'n som fått hemladdade kartor att funka i en garmin GPS???
Hemkörda program i en Garmin kan du nog dessvärre glömma, kan inte tänka mej att det på något vis skulle kunna fungera, alla tillverkare av GPS mottagare av den typen har system specifika grejor krävs nog en hel del att gå runt detta.
Söker du stora skärmar titta på Lowrance eller Raymarine där kan du få tolv tum som bäst, titta inte på priserna bara varken på maskin eller nödvändiga kort!! (ska tilläggas att dessa kort är klart bättre än scannade)
Bärbar tål mer än man tror men visst måste den skyddas, dock är det en någorlunda känd märkesdator finns en uppsjö av delar att få tag i billigt om det värsta händer och man vet var man ska leta.
Att vara utan datorn vid trolling går bara inte, då blir det bryggan ett otroligt lyft för fiske i stora vatten!
Bj, kosta på dej nyare grejor, gamla laptops är billiga nu, framför allt har skärmarna blivit bättre, lättare att se, troligen kommer laggningen på din av den sega processorn jag har samma överföring och ingen laggning alls vad jag märkt.
Det kan nog stämma men laggningen stör mej inte direkt då det ju oftast är i samband med trolling eller det sista finliret för att placera båten rätt i låg fart som är intressant. Jag har iofs skaffat mig en plotter i höstas som jag kör max inzoomad och PC:n som översiktskort. Fördelen med PC:n är ju att det är lättare att få tag på sjökort för områden där jag normalt ej fiskar. Det har ju dock blivit bättre utbredning och priser på navionics kort jämfört för för några år sedan. Mitt problem är att jag har de gamla Navionics classic i Plottern som det väl knappast säljs några nya kort för och det krävs ett antal kort för att täcka Stockholmsskärgård, Vänern, Vättern och utanför Simris.
Visst har det blivit billigare med kort från Navionics och billigare blir det nog framöver, lite förvånad här bara vilket program använder du?
Själv zoomar jag med pcn långt aldrig funnit det nödvändigt med separat plotter måste jag säga, dock som sagt scannade kort är inte lika bra som vektoriserade men de kostar inget! mvh
Det är en billig plotter men den är väldigt mycket snabbare att finna positioner än den handhållna GPS:en därför kör jag PC:n via GPS:en i plottern. Har även kvar den handhållna för att använda i andra båtar. Jag använder SeaClear och med en 12" skärm syns ju lite mer än på en 6" Plotter skärm.
Tackar för alla svaren
Vart hittar man information om vilka sjöar Bluechart kartorna innehåller?
Finns tex Båven med
Tackar för alla svaren
Vart hittar man information om vilka sjöar Bluechart kartorna innehåller?
Finns tex Båven med
Båven finns inte som digital djupkarta.
Ok.
Handdator verkar vara det bästa alternativet för mig.
Frågan är om man ska välja en med inbyggd eller separat gps (typ Garmin 72).
Nån som har tips?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.