Visa fullständig version : Billiga trollingspön som duger?
Tjena. Vad finns det att välja på för spön i den lägre prisklassen. Säg max 400 kronor?
Behöver man ha ett speciellt till djupriggen eller kan man köra samma spö rakt över?
Har trollat sedan i våras med mina små klena spinnspön och vill ha något lite stadigare nu. Känns inte som dom mår så bra av att spännas ner stenhårt i riggen.
//Hegge
Är det verkligen ingen som har någrae tips?
Flodebanan
2007-07-15, 21:56
Gå in till din handlare, där får du alla alternativen i näven och kan avgöra vilket du personligen trivs med. Det handlar ju faktiskt inte om vad andra tycker utan om vad du vill ha. Givetvis fattar jag ju att du vill ha tips på vad du skall/kan välja mellan, men jag tror din handlare också har rätt bra koll.
Testa SÖK-funktionen så kommer du att hitta en väldans massa andra trådar som tar upp precis samma ämne.
team char
2007-07-15, 22:08
Lägg till en 50 lapp och du får ett ugly stick riktigt fina spön med bra ryggrad och känslig topp. Mer om spöna http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=28534
Jag är inngen trolling expert men vad fiskar du efter? Är du ute efter lax och öring så skulle jag nog vilja ha ett med lite ryggrad. Men är du ute efter gös och Gädda som jag, så kollade jag på ett spö och rulle som Regal säljer för 595:- http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=5196&page=1 den kostar 599:- på nätet och i katalogen så ska dom ha 595:-? Vad dom ska ha utan rulle får väll du ringa och kolla.
Gå in till din handlare, där får du alla alternativen i näven och kan avgöra vilket du personligen trivs med. Det handlar ju faktiskt inte om vad andra tycker utan om vad du vill ha. Givetvis fattar jag ju att du vill ha tips på vad du skall/kan välja mellan, men jag tror din handlare också har rätt bra koll.
Testa SÖK-funktionen så kommer du att hitta en väldans massa andra trådar som tar upp precis samma ämne.
Jag har sökt vilt i forumet och även hittat en hel del information, tyvärr har jag ändå mycket svårt att välja.
Tycker det är svårt att gå in till handlaren och vifta lite med spöna och känna om det är något man gillar.
T.ex. RT Salmonizer är sjukt billiga men verkar ändå användas friskt.
Arghh, jäkligt svårt har jag att välja. Kanske ska köpa något i den lägsta prisklassen och prova med lite. Sedan slänga dom å köpa nya om jag inte gillar det. Inga stora pengar iaf.
Kanske borde lägga till att det är fiske efter Gädda och Gös som gäller för mig.
//Hegge
Flodebanan
2007-07-15, 22:45
Jag har sökt vilt i forumet och även hittat en hel del information, tyvärr har jag ändå mycket svårt att välja.
Tycker det är svårt att gå in till handlaren och vifta lite med spöna och känna om det är något man gillar.
Arghh, jäkligt svårt har jag att välja. Kanske ska köpa något i den lägsta prisklassen och prova med lite. Sedan slänga dom å köpa nya om jag inte gillar det. Inga stora pengar iaf.
Kanske borde lägga till att det är fiske efter Gädda och Gös som gäller för mig.
//Hegge
Jag skulle i vilket fall passa mig för RT;s Glasfiberspön, bara sladder alltihopa.
Vifta betyder - Pressa skiten ur spöet medans försäljaren håller i toppen. Får man en hyffsad bild av skillnaden mellan spöna.
Gädda eller gös eller lax spelar knappast ngn roll, kolla du efter ett spö med ordentlig ryggrad, inte bara lax som kräver lite att sätta emot med, gäddor i 10-kilos klassen är inte ovanliga som bifångst vid annat fiske och här behövs något att sätta emot med.
Ett tips är att kolla begagnatmarknaden, här finns som i alla andra sammanhang pengar att spara och stort utbud. Lycka till
//Hegge
Någon som har några bra tips på var man kan leta begagnat förutom det självklara såsom här på fiskesnack och blocket?
finns ett spö som är riktigt fina... till liten pening. Det är "Hasselö Special Trollingspö" finns på olssons för 419kr/st