handdator

Visa fullständig version : hur många Karpspön...

Lazinko
2003-11-25, 18:36
Tjena jag har en del frågor jag själv tänkte på när jag satt o tänkte beställa 3 st spön.

märker Karpen om det ligger 1 bete mer/mindre, den borde ju rensa bottnen i vilket fall som helst när den är vid mäskplatsen??
isåfall så behövs IGENTLIGEN bara 1 spö ju?

Man brukar väll ha 1 mäskplats där man lägger alla 3 spöna? det är väll bara en tillfällighet vilket spö man får dem på när karpen letar god mat på botten?

så ska jag skaffa 1/2 karpspön? 3 är lite smått onödigt.

Happy Carping!!!

CDan
2003-11-25, 18:44
Man kör med 3 eller flera spö pga karpfisken är inte så intensiv för det mesta. Man väntar mkt. Jag fiskar efter karp med 2 spö bara. Man fiskar inte alltid med alla spö på ett ställe. Man sprider sina bete för att få högre utdelning. Alltså man mäskar på 2 eller flera ställe. Du kan börja med 1-2 spö. Om du kör med ett spö du kan fiska efter nåt annat emellanåt, så länge du har karpspöet i vatten.

BeBest
2003-11-25, 18:56
När jag sett bilder från fisken efter tex karp och sutare har poddarna ofta innehållit tre spön med linan pekande till tre mäskplatser, höger, vänster och rakt ut. Min tanke har varit att oavsett från vilket håll fisken atackerat den intet ont anandes fiskaren, så skulle nappalarmen upptäcka intrånget och varna om att de krokade bullarna höll på att stjälas. Eller har jag missuppfattat något igen, nu? :)

Lazinko
2003-11-25, 19:05
Men har man mäskplatser så vet ju inte stackars karpen vart den ska simma? :D
2 spön på olika ställen verkar hyffsat smart...

I min engelska karptidning så fiskar ju "proffsen" med bara 2 st spön :D , dvs. precis som jag ska och du gör CDan

CDan
2003-11-25, 19:13
Det finns podar med plats för fler en 3 spö (fast dem blir inte så lätta). Vanligast är med 3 spö och som sagt: man kan fiska på flera platser samtidigt eller med alla spö på samma plats. Det bero på hur fisken vandrar i vatten och hur många stora fiskar finns. En stor karp äter inte tillsammans med dem små. Han äter på kanten av mäskplatsen och när de små fiskarna är borta eller fiskar något åt sidan, då kommer den stora karpen och äter. Därföratt är bra på att inte mäska för mkt och för ofta.

Lazinko
2003-11-25, 20:32
jo, men det är ju bra att förmäska någon vecka, varannandag på den platsen man ska fiska. t.ex slänga i 1/4del av en majsburk varannandag/varje för att sedan slänga i några boilies sista mäskdagen för att använda boilies o precisionsmäskning med PVA sen ELLER???

så har jag fått för mig hur det ska gå till ;)

CDan
2003-11-25, 20:38
Ja, det är så. Man får bygga in i fisken en vana, om man kan säga så. Fisken skall lita på det som han äter.

Majakovskij
2003-11-25, 20:39
Fördelen med fler spön är ju att du kan exprimentera effektivare.

Lazinko
2003-11-25, 20:41
Men ett spö går ju på 700-1000 kr och en rulle på 1000 kr...
så tror ju inte jag köper 3 spön för att eprimentera lixom http://www.zoopet.com/akvarium/forum/extra_smiley_eyebrows.gif

Lazinko
2003-11-25, 20:46
jag röstar på ett PM till catch.

Mogge
2003-11-25, 20:47
Mäska med en halv burk majs varannan dag?! Karpar är ätmaskiner - kör med ett par kilo boilies om dagen istället...

BeBest
2003-11-25, 21:01
Börja du med ett spö och se till att mäska upp din fiskeplats så karparna lär sig att Lazinkos majs regerar. Sprider du dagligen ut några liter majs över ett vardagsrumsstort område och efter hand krymper ytan tills den är ungefär så stor som din träffsäkerhet motsvarar, så har du dem på plats när det ska bära åstad. Men med några matskedar varannan dag hjärntvättar du ingen karp!

Lazinko
2003-11-25, 21:12
:D men blir ju pissigt dyrt med flera kilo majs ;)
Kostar ju 5 kr burken, alltså ett halvkilo tror jag, men man kan väll inte slänga i så jävla mycket majs? då äter ju småfisken upp det..????

Kan väll räcka med en burk om dagen eller nåt?
Och typ 30 boilies jag får rulla själv?

man kan ju börja köra bara majs o ärtor o sedan ta boilies och majs, för att sedan fiska med boilies? hehe rörigt

BeBest
2003-11-25, 21:19
Börja som du vill och se om det räcker. Det kan ju göra det och då är ju allt frid och fröjd. Fast vill man syssla med F1 så brukar man få lägga i lite i potten för att nå resultat...

Majakovskij
2003-11-25, 21:22
Originally posted by Kiwi
Cath var din flugfångade gädda stor>?bara undrar eftersom stora gäddor inte är så vanliga på fluga!

Nej var inte stor men jag uppskattar fångsten trots att det inte var pb på gädda.. Metoden som är världsklass :)

BeBest
2003-11-25, 21:24
Oavsett om du lägger ett majskorn eller ett kilo så är chansen/risken störst att småfisken äter upp det. De är alltid där och förser sig först av det godaste. Det är det de lämnar som dina misstänksamma karpar får nöja sig med. Har du lagt ut för lite får karparna tugga dy.

Lazinko
2003-11-25, 21:30
`ska jag lägga sånt som småfisken ratar då? typ Boilies?

BeBest
2003-11-25, 21:41
Det är väl inte så fel om du tänker meta med såna. Har inte karparna fått smaka dina bullar tidigare så kommer de kanske inte att ta dem första gången.
Vissa saker måste man lära sig att äta eller hur? Det gäller för karp också. Är det inte därför man jobbar med alla möjliga smaktillsatser på mäsket, så det ska locka och göra fiskarna torsk?

Fiskmix
2003-11-25, 21:42
om man kör med flera spön så kan man ha tex ett nära land inne bland näckrosorna nått kanske 30 meter ut på en grynna o kanske ett på ett lite djupare ställe sen mäskar man på dom tre platsserna, då fiskar man ju av olika ställen för det kan ju gå karp på olika djup o så det e ju inte direkt så att det vimmlar av karp på alla platser, kanske e bäst på djupt vatten o då har du bara ett spö som ligger för grunt, hur kul e det?? sen om du skulle få nån karp på djupt vatten kan du ju flytta ut ett till spö på djupt vatten.

Lazinko
2003-11-25, 21:43
jo, chokladmäsk är nog gott ;)
Chockladmäsk med mina "Sea-Food" boilies blir nog kung ;)

Fiskmix
2003-11-25, 21:44
glömde det med mäsk oxå, det e bra att köpa tex fodermajs, tigernötter eller kanske hampa, tigernötter o fodermajs äter inte mörten upp så lätt och det e skit billigt att köpa, men glöm inte att preparera dom rätt

BeBest
2003-11-25, 21:48
Yepp! Där har du din grej! Håll den för dig och karparna nu, så ingen snor ditt trick innan du hinner komma till! :)

Lazinko
2003-11-25, 21:49
:)

Fiskmix: Hur preparerar man dem rätt då? ska man koka dem eller? har hört karpen kan dö om man inte blöter dem först eller nått sånt, att de sväller i magen som jäst typ?

carpfenmazter
2003-11-25, 22:15
Mm.. Blötlägg i ca 24 h först. Sen häll allt i en stor kastrull(ha kvar samma vatten). Låt det koka upp, och när det kokat i nån minutbara, då snabbt ner i en fryslåda och förslut locket.
Där är värmen instängd och fröna/nötterna tvingas att svälla så mycket soim är möjligt samt att fröet innuti dör av värmen. Och när man bara kokar en kort tid så förlorar man inte lika mycket smak heller.

Lazinko
2003-11-25, 22:31
fodermajs och tigernötter kostar ju 39kr/kg, om man nu ska slänga så många kilon i sjön så blir det rättså dyrt eller?

Sturgeon
2003-11-25, 23:18
Originally posted by Lazinko
fodermajs och tigernötter kostar ju 39kr/kg, om man nu ska slänga så många kilon i sjön så blir det rättså dyrt eller?

Vad var det jag sa min vän.:D

Det kostar att ligga på topp.;)

Raven
2003-11-25, 23:32
Var finns det till dessa priser?

minken
2003-11-26, 07:18
man får 30 kilo torr fodermajs för drygt 400!och det blir en hel del mer efter blötläggning och kokning!