Visa fullständig version : Lyckad fisketur...................
Var nere vid piren idag och fiskade Makrill, men det verkade som om de inte hade kommit på grundt vatten ännu, i varje fall ville dem inte hugga. Jag tog en Sabiki-häckla med 5 krokar i storlek 8, som jag skulle ta upp betesfisk med var det tänkt, tog en 10cm lång ansjovis som jag tog avlivade och hade som bete, sen fick jag en Jacksmelt som liknar Makrillen men har mer fjäll. Sen, olyckligtvis, satte jag min häckla i botten och var tvungen att tackla om till mete. Tog hela ansjovisen och tacklade upp, hoppades på en sand-haj, men icke. 2 små fiskar och en tappad häckla.:( Men nästa gång.....då......:cool1:
Well, man kan ju inte ha lycka varje gång man är ute o fiskar.
Man måste ha dåliga dagar för att uppskatta dom bra..
/ Wille
scanvrak
2003-01-21, 15:32
edit/inlägg i fel tråd sorry
Fire Tiger
2003-01-21, 20:34
Det finns ett bra ordspråk: Den som ger sig in i leken får leken tåla...
Till Rapala---> Den stora vår gädd sesången drar snart igång... det ska väll bli roligt Rapala... :asflabb2:
Originally posted by rapala
Var nere vid piren idag och fiskade Makrill, men det verkade som om de inte hade kommit på grundt vatten ännu, i varje fall ville dem inte hugga. Jag tog en Sabiki-häckla med 5 krokar i storlek 8, som jag skulle ta upp betesfisk med var det tänkt, tog en 10cm lång ansjovis som jag tog avlivade och hade som bete, sen fick jag en Jacksmelt som liknar Makrillen men har mer fjäll. Sen, olyckligtvis, satte jag min häckla i botten och var tvungen att tackla om till mete. Tog hela ansjovisen och tacklade upp, hoppades på en sand-haj, men icke. 2 små fiskar och en tappad häckla.:( Men nästa gång.....då......:cool1:
Ööh! Är anjovis en fiskeart! Är det inte bara det man har på mackan som heter anjovis? Alltså det är fisk fast i tilllagad form...
Hängde ni med?
Jag vet inte jag kan ha fel? :-)
Fire Tiger
2003-01-21, 20:51
Det är ansjovis i fast form, hel ansjovis faktist.
Sturgeon
2003-01-21, 21:28
Originally posted by JJJ78
Ööh! Är anjovis en fiskeart! Är det inte bara det man har på mackan som heter anjovis? Alltså det är fisk fast i tilllagad form...
Hängde ni med?
Jag vet inte jag kan ha fel? :-)
Ansjovis är en riktig fiskart, den ansjovis man köper i affärer i plåtkonserv är/var vanligen skarpsill, möjligen har något EU beslut satt stopp för detta.
Sturgeon, som vanligt har du helt..............rätt. ;)